Virittämisen tulevaisuus?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13886
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Virittämisen tulevaisuus?
Mites kun virittäminen on hankaloitunut ainavain entisestään ja nyt viimeisenä tikkinä arkkuun uusi Grandland X 1,6turbossa on virityksenesto ja sytyttää vikakoodin kun softaa ei tunnisteta alkuperäiseksi?
Ja moottorinohjaukset muuttuu kohti prosessorivehkeitä ja lasketaan aina vain useammista arvoista halutut ohjaukset tulevaisuudessa jopa täysin ilman karttoja?
Aftermarket ohjauksen kun pitäisi kyetä säätämään
-polttoaineen suorasuihkutusta
-imunokka-akselin nostoa
-öljypumppua
-vesipumpun kitkapyörää
-nokka-akseleiden ajoitusta
-start&stop ja vaihteiston vapaa kytkentää
-obd testin läpäisemään
Vaikka egr/dpf/elyysi/adblue/pienhiukkassuodatin olisi poistettu
Ja moottorinohjaukset muuttuu kohti prosessorivehkeitä ja lasketaan aina vain useammista arvoista halutut ohjaukset tulevaisuudessa jopa täysin ilman karttoja?
Aftermarket ohjauksen kun pitäisi kyetä säätämään
-polttoaineen suorasuihkutusta
-imunokka-akselin nostoa
-öljypumppua
-vesipumpun kitkapyörää
-nokka-akseleiden ajoitusta
-start&stop ja vaihteiston vapaa kytkentää
-obd testin läpäisemään
Vaikka egr/dpf/elyysi/adblue/pienhiukkassuodatin olisi poistettu
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Virittåmisen tulevaisuus?
Missäköhän toi postaus on ollut jumissa 80-luvulta asti ja pöllähtänyt juuri nyt tänne foorumille? Ei tossa ole ollut vuosikymmeniin mitään uutta ettei moottorinohjauspurkki toimi, jos se ei saa sopivia tietoja muilta laitteilta.1,2sorsa kirjoitti: ↑24 Loka 2019, 22:55 Mites kun virittäminen on hankaloitunut ainavain entisestään ja nyt viimeisenä tikkinä arkkuun uusi Grandland X 1,6turbossa on virityksen esto ja sytyttää vikakoodin kun softaa ei tunnisteta alkuperäiseksi?
Ja moottorinohjaukset muuttuu kohti prosessorivehkeitä ja lasketaan aina vain useammista arvoista halutut ohjaukset tulevaisuudessa jopa täysin ilman karttoja?
JEEEEEEEEEEEEE!
Re: Virittämisen tulevaisuus?
Aina on puhuttu että tulee uudet systeemit ja ei voi dataa sorkkia. Silti joka vehkeen purkkeihin on päästy näpräähän.
Se ottaa aina hetken ennen kuin "koodi murretaan".
JA olihan ne prosessoriohjattuja jo 70-luvullakin...
Se ottaa aina hetken ennen kuin "koodi murretaan".
JA olihan ne prosessoriohjattuja jo 70-luvullakin...
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
- StarBreakeR
- OCF Member 2022
- Viestit: 1626
- Liittynyt: 24 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Nokia
Re: Virittämisen tulevaisuus?
Eikös tuo ole jo ratkottuna? Tainnu edes kovin kummonen olla.
Jos joku autovalmistaja oikeasti kykenee tuohon niin sitten varmaan kaivetaan piggybackit esiin...
Jos joku autovalmistaja oikeasti kykenee tuohon niin sitten varmaan kaivetaan piggybackit esiin...
Pahimman savun hälvettyä vaihdetaan 6" galvanoidut sulakkeisiin.
Zafira-A-OPC, Astra-F-Cabrio, Ascona-A-3.0t
Vianlukua, security code ja ohjelmointeja.. silloin kun jaksaa.
Zafira-A-OPC, Astra-F-Cabrio, Ascona-A-3.0t
Vianlukua, security code ja ohjelmointeja.. silloin kun jaksaa.
Re: Virittämisen tulevaisuus?
Ihan jo niissä 80-luvun kadettien ja omegoiden Motroniceissa on ECUn "lastun" Checksum, joka tarkistetaan käynnistyksessä tai menee vikatilaan.
Eli lastua tehdessä, esim karttoja muokatessa tarkistussumma piti hieroa kohdilleen...
Toki Boschilla on varmaan ollu mielessä se, että ECU tarkistaa EPROM-muistin toimivuuden tällä operaatiolla, kuin jotta tunnistais peukalointia.
Mutta aihe on siinä mielessä mielenkiintoinen, että kun/jos meinaavat leimalla ruveta syynäämään, että onko softaa muutettu ECUsta tai DPF / EGR / tms disabloitu.
Ja ainahan nykyautoon voi pistää tuplakaasarit ja kärkijakajan, jos tietotekniikan kehitys ahdistaa
Eli lastua tehdessä, esim karttoja muokatessa tarkistussumma piti hieroa kohdilleen...
Toki Boschilla on varmaan ollu mielessä se, että ECU tarkistaa EPROM-muistin toimivuuden tällä operaatiolla, kuin jotta tunnistais peukalointia.
Mutta aihe on siinä mielessä mielenkiintoinen, että kun/jos meinaavat leimalla ruveta syynäämään, että onko softaa muutettu ECUsta tai DPF / EGR / tms disabloitu.
Ja ainahan nykyautoon voi pistää tuplakaasarit ja kärkijakajan, jos tietotekniikan kehitys ahdistaa
92 fastra caravan C20NE
-
- 'Agila'
- Viestit: 7
- Liittynyt: 27 Syys 2022, 09:01
Re: Virittämisen tulevaisuus?
Seuraavalla sukupolvella onkin sitten paljon enemmän taas opeteltavaa... onkohan jo kohta liikaakin?
Perusmoottorin virittämisen lisäksi pitäisi opetella sähköpuolta jo melkoisesti että saa harraste-auton pidetyksi kilvissä. Softa-virittämistä toki voi harrastaa rahalla, mutta monen nuoren ne kokeilut päätyvät konerikkoon. Aikoinaan kannet ja sarjat eivät virranneet, 4vent/syl tekniikalla sitä ongelmaa ei enää juurikaan ole, mutta harrastustoimintaa haittaa päästömittaukset ja lainsäädäntö.
Itse olen odotellut jo jonkin aikaa että pääsee virittämään sähkölaitteita
Perusmoottorin virittämisen lisäksi pitäisi opetella sähköpuolta jo melkoisesti että saa harraste-auton pidetyksi kilvissä. Softa-virittämistä toki voi harrastaa rahalla, mutta monen nuoren ne kokeilut päätyvät konerikkoon. Aikoinaan kannet ja sarjat eivät virranneet, 4vent/syl tekniikalla sitä ongelmaa ei enää juurikaan ole, mutta harrastustoimintaa haittaa päästömittaukset ja lainsäädäntö.
Itse olen odotellut jo jonkin aikaa että pääsee virittämään sähkölaitteita
Re: Virittämisen tulevaisuus?
Isompaa kondensaattoria ja matalaohmisempia vastuksia vaihtamaan
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Virittämisen tulevaisuus?
Päästömittaukset ja lainsäädäntö haittaa autoharrastusta melko vähän.Hannu_2644 kirjoitti: ↑27 Syys 2022, 15:50 mutta harrastustoimintaa haittaa päästömittaukset ja lainsäädäntö.
JEEEEEEEEEEEEE!
Re: Virittämisen tulevaisuus?
Pystyykö uusimpiin autoihin enää edes off-line vaihtamaan ohjainlaitteita? Vaikeaa se joka tapauksessa ainakin alkaa olla, kun valmistajat sitovat tekemänsä autot on-line palveluihin.
Tuossa esim. Teslan Toolbox 3 service:
Tuossa esim. Teslan Toolbox 3 service:
Re: Virittämisen tulevaisuus?
Onko nyt virittäminen kokonaan loppunut kun 1.6.2024 tuli tämä päästömanipulaatio laki? Softat on jo muutettu vakioksi ja viritysosat viety metallinkeräykseen?