Monza GSE -86 Mantzel

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
Juzzi
OCF Luisukunkku 2009
OCF Luisukunkku 2009
Viestit: 1983
Liittynyt: 22 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Monza GSE -86 Mantzel

Viesti Kirjoittaja Juzzi »

Monzasta tuli "haaveiltua" monta vuotta , oikeastaan sen jälkeen kun faijalla oli vuosituhannen vaihteen tienoilla A1 Suomi Monza johon teki myöhemmin silloin muodissa olleen korinvaihdon A2 GSE Monzaan. Vuosien varrella näitä jokunen myynnissä on ollut mutta varsinaisesti mikään ei ole ollut kiinnostava tai vaihtoehtoisesti lompakko ollut tyhjä.

2022 syksyllä päätin että semmoinen pitää nyt hommata ja sattumalta myynnissä oli yksi mielenkiintoinen yksilö jossa tosin pyynti aika roima mutta totesin että käyn katsomassa ja jos oikeasti hyvä niin pitää kaivaa lisää rahaa.

No eihän se niin hyvä ollut että pyyntihintaa olisin ollut valmis maksamaan joten ilmoitin summan jonka olen valmis maksamaan ja auto tarttui matkaan.

Tarinan mukaan olisi toinen 1986 myyty GSE Suomessa mutta tästä ei ole mitään faktaa eikä asia nyt varsinaisesti ole mitenkään edes oleellinen. Teknisesti täysin vakio ja ainoat muutokset oikeastaan matala alusta ja vanteet, sekä ikävä kyllä uutena asennettu jälkiasenteinen kattoikkuna


Loppuvuosi 2022 ja oikeastaan koko 2023 tuli autolla vaan ajettua, vesipumpun ja perushuollon tein mutta muuten pelkkää ajoa koska tämä on muutenkin taloudellisin minun autoista. Kulutus on muuten seka-ajossa aina ollut alle 10l/100km.

Viime syksynä ajoin auton huvikseen dynossa ja 122 villiä hevosvoimaa oli takarenkaalta. Olin jo pitkään miettinyt mitä tälle tehdä kun suorituskyky on aika heikko.

Ostin Chevyn 4.2 litraisen rivikutosen eli 4200 vortecin.
Tämmöisiä alettu viime vuosina virittää jenkeissä paljon ja täysin alumiinisena se olisi suht kevyt paketti. Tämä kuitenkin hylättiin koska se on niin ruman näköinen että en halunnut autoa alkaa pilaamaan ja koska se olisi pitänyt ahtaa niin olisi mennyt koko voimansiirto myös uusiksi.

Sitten laitoin ostoilmoituksen cih viritysosista ja lopputulema oli se että nyt on pitkäiskuinen cih läppärungoilla tulossa ensi kesäksi.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Muutama kuva autosta lisää, pohjasta auto on ihan ok tuoreena tehtyjen ruostesuojakäsittelyiden takia.
Akselistot on puhallettu/maalattu ja oikeastaan kaikki kuluvat osat on uusittu. Iskareina nykyään kuvista poiketen spaxin tuotteet.
https://www.lehtiluukku.fi/esikatselu/k ... 10584.html

Joskus tämä esitelty myös klassikot lehdessä.
Omega 4000*BMW 330d*Skyline GT-R
Avatar
Juzzi
OCF Luisukunkku 2009
OCF Luisukunkku 2009
Viestit: 1983
Liittynyt: 22 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Re: Monza GSE -86 Mantzel

Viesti Kirjoittaja Juzzi »

Kuva

Tämän talven projekti aloitettu, lauantaina oli lämmintä joten totetesin että nyt hyvä aika ajaa auto kotoolta työpaikalle

Kuva
Pikainen pesu yltä ja alta ja sitten vanha rauta pois
Kuva

Kuva
Pakosarjaa pidin vähän huonon näköisenä joten soitto Haverisen Janille ja Mantan sarja vertailuun jonka tiesin toimivan ainakin kohtuu hyvin ja olihan niissä eroa paljon. Jani ilmoitti että laita paikalleen ja palauta joskus.

Ei mitään tietoa mihin Mantan sarja alunperin tehty mutta eihän se mahtunut koneenkorvan kohdalle jonka muokkasin sopivaksi ja kun laitoin koneen paikalleen niin huomasin että myös apusimpukkaan ottaa kiinni.
Omega 4000*BMW 330d*Skyline GT-R
Avatar
Juzzi
OCF Luisukunkku 2009
OCF Luisukunkku 2009
Viestit: 1983
Liittynyt: 22 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Re: Monza GSE -86 Mantzel

Viesti Kirjoittaja Juzzi »

Kuva
Kuva
Kuva

Parina viikonloppuna turattu ja tänään kävin ekalla koeajolla. Kaikki tuntuisi toimivan kuten kuuluu, kytkin vaikutti hieman pehmeältä mutta kyllä se kuitenkin piti kun kokeilin kakkos vaihteella lukkoperän toimivuutta.

Polttoainelinjat an6 kokoisena teflon letkuilla.

Pakoputkeksi tuli 3" ihan Motonetin käyristä yhdellä vaimentimella ja pakosarjan kollektorin jälkeiset putket vaihdoin 45mm -->51mm.

Äänestä tuli voimakas mutta ei ainakaan vielä häiritsevä. Ajossa auto on edelleen "hiljainen" kunnes painaa kaasua

Moottorin luonne on hyvin vääntävä ja keskirekisteri on todella herkkä mutta kierroksilla huomaa kyllä tehon hiipumisen ja auto menee myös rikkaalle (afr 11-12) pitää etsiä jostain sarjaportti/USB adapteri että pääsee katsomaan mitä ecussa tapahtuu

Ennakkoa tuntuisi myös olevan maltillisesti koska ainakin ajon jälkeen pakosarja on punainen.

Kuva

Pitää mennä lähiviikkoina dynoon katsomaan päästäänkö tavoitteeseen.
Omega 4000*BMW 330d*Skyline GT-R
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13559
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Monza GSE -86 Mantzel

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Hienoa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
tt__
'Senator'
'Senator'
Viestit: 814
Liittynyt: 11 Kesä 2005, 15:23
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Monza GSE -86 Mantzel

Viesti Kirjoittaja tt__ »

kyllä on siisti niinkuin muutkin laitteet!kyllä tähänkin sopisi hyvin jz moottori...
hangover tuning

Bmw e91 320d m-sport -07
Bmw e60 525i m-sport -05
Avatar
Juzzi
OCF Luisukunkku 2009
OCF Luisukunkku 2009
Viestit: 1983
Liittynyt: 22 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Re: Monza GSE -86 Mantzel

Viesti Kirjoittaja Juzzi »

tt__ kirjoitti: 06 Huhti 2024, 18:10 kyllä on siisti niinkuin muutkin laitteet!kyllä tähänkin sopisi hyvin jz moottori...
Kyllä tähän kaikkea suunniteltiin mutta yksi menomalli riittää toistaiseksi. Tämä on vaan fiilistelyyn tehty jollain tasolla alkuperäistä kunnioittaen.
Omega 4000*BMW 330d*Skyline GT-R
Avatar
Juzzi
OCF Luisukunkku 2009
OCF Luisukunkku 2009
Viestit: 1983
Liittynyt: 22 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Re: Monza GSE -86 Mantzel

Viesti Kirjoittaja Juzzi »

Monzalla on ajeltu jo useampi sata kilsaa, kaikki pelaa ihan hyvin, viskon laitoin uuden kun käytettynä ostettu ei yllättäen tehnyt mitään. Lauantaina veikkailtiin tehoja isoveljen kanssa ja molemmat päätyi tulokseen 215whp ja laskennalliseksi koneväännöksi persedyno kertoi 350nm. (Nämä kirjoitettiin ihan paperille että muisti ei pääse pettämään)

No dynossa kokeilin eka vetää semmoisenaan putsarit kiinni ja olin kadulla jo vetänyt soppakarttaa vähän lähemmäksi ja tulos oli noin 200whp. Siitä sitten putsarit pois ja tulos se 215whp. Tässä kohtaa halusin tietää paljonko ei läpivirtaava takavaimennin ahdistaa ja puolen tunnin ähräänisen tulos oli yksi hevosvoima. Laitoin vaimentimen takaisin ja säätelin bensakarttaa laihemmalle , huipputehoon ei vaikutusta mutta alapäähän sai lisää vääntöä ja muutenkin muuttui herkemmäksi. Ennakkoa kokeilin laittaa muutaman asteen ja vaikutus lähes olematon joten ennakot takas lähtökohtaan ja auto pois dynosta.

Lopullinen tulos oli siis 250hv ja 350nm laskennallista moottori tehoa eli toisin sanoen 1hv sisään oli meidän veikkaus oikein eli voisi puhua että aivan turha on dynossa mitata :D

Konehan toimii hyvin ja autolla on mukava ajaa (vetoalue on todella laaja 2000-6500rpm) kun ei jää enää kaikkien 2.0tdi koneiden jalkoihin.

Mutta oma näkemys olisi että toi pakosarja on huono ja se olisi eka jota pitäisi muuttaa jos haluaa lisää tehoa.
Omega 4000*BMW 330d*Skyline GT-R
Avatar
Ville
OCF Sprinttikunkku 2010
OCF Sprinttikunkku 2010
Viestit: 4371
Liittynyt: 01 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Monza GSE -86 Mantzel

Viesti Kirjoittaja Ville »

Komea auto ja tekniikkakin oikein hyvä 8)
Manta B turbo -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Avatar
Juzzi
OCF Luisukunkku 2009
OCF Luisukunkku 2009
Viestit: 1983
Liittynyt: 22 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Re: Monza GSE -86 Mantzel

Viesti Kirjoittaja Juzzi »

Kiitos, vähän jäi kuitenkin kaivelemaan tehon määrä ja nyt olisikin etsinnässä korkeapuristeiset männät ja vähän lisää nokkaa ja parempi pakosarja. Todennäköisesti ensi talvena vasta muutoksia mutta pakkohan sille jotain on tehdä.
Omega 4000*BMW 330d*Skyline GT-R
Vastaa Viestiin