Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa. *KORJATTU*

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
Lindemann
'Senator'
'Senator'
Viestit: 812
Liittynyt: 27 Marras 2008, 19:41
Paikkakunta: Loppi

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa.

Viesti Kirjoittaja Lindemann »

Robertx kirjoitti:Tämä on aika mielenkiintoista:
Well, strictly speaking it's a saab 9-3 not a vectra, but saab don't list a wiring diagram on autodata where vauxhall do.... it's a 56 plated 1.9TiD

Here's the situation, anyway. Recovered car from roadside - flat battery. Fitted fresh battery, checked charge with engine running, 11.4v so not charging. Battery light on dash not illuminated, although it lit during the self test before starting, Info display warning of low screenwash but nothing else. While driving back multiple systems failed (ABS, TC, Airbag, Power steering and gearbox control) so I limped on slowly hoping to make it back to the yard before everything failed. Couple of miles later everything came back on and the car drove fine. Soon as I got back, I put the meter on the battery again - 13.6v and rising. Gave it some load (lights on main beam, heater blower on demist) and the voltage started to drop a little but not much. Code read reveals 2 ECUs talking on CANbus, no codes stored.

Charged the original battery overnight, drop tested it this morning. it's fine. Started the car, again not charging (around 11.5v) so I went off and used autodata to find a wiring diagram.... the D+ terminal on the alternator goes to the ECM, and the "charge" light on the dash is controlled by the dashboard module, no direct connection between the two.

Unplugged the D+ wire and connected it to Battery + via a small bulb, It behaves as expected - Light goes out when engine started, Battery starts to charge (13.6 at idle rising to 13.9 when revved). Because of the unplugged wire, the charge light on the dash illuminated when I revved the car and the info display reads "Not Charging, make a safe stop". Scope on the battery shows the alt outputting rectified 3 phase with no "gaps"

SO.... my question. I'm wondering about the not charging but not warning situation, is this normal behaviour? The ECU clearly controls the alternator, and decides when it should/should not be charging, but the alt doesn't appear to be faulty and neither does the battery despite the fact that the car broke down. I'm tending towards a faulty alternator anyway, but I want to be fairly sure because it is very expensive AND a total pig to change.

Vaikka tuossa on kyse saabista, niin c vectra on tuolta osin kutakuinkin identtinen.
Ecu siis päättää, lataako laturi vai ei. Tuossa herätejohdin poistetaan laturista ja liitetään pienen (12V) polttimon kautta akun + napaan ja kas, laturi lataa. Löysin myös juttua, että ecun 12V jänniteliittimessä laturille on ollut kontaktin kypsymistä... ilmeisesti ecun liittimessä.
Eli ecu tosiaan tekee päätöksen tarvitseeko laturin ladata. Täytyy testata mokoma ensin niin saa selvyyttä mikä sitä laturia pidättelee.
Opel Calibra V6-Auto -97 Last edition Nro.526
Manta A -71 20SE
Vectra C GTS -03 Z22SE
Opel GT -09 Z20NHH
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Juurikin niin... ecu päättää, pitääkö laturin ladata.
Lisäksi tuossa ihmetyttää se, että ilman sitä herätejohdinta laturi lataa. Sen ymmärrän, että kierroksia nostettaessa saattaa alkaa ladata ilman herätettä... näin ainakin joskus aikoinaan... tiedä sitten ovatko uudet laturit "älykkäämpiä" .
Testaa ja tarkista ensin se moottorin maadoitus.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Lindemann
'Senator'
'Senator'
Viestit: 812
Liittynyt: 27 Marras 2008, 19:41
Paikkakunta: Loppi

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa.

Viesti Kirjoittaja Lindemann »

Joo, ei lähe niin ei lähe.
Mittailin sen laturin herätteen virrat päällä & kone käynnissä ja näytti sellaista 0.8v.
Siitä riemastuneena etsin sitten johdon joka olisi hereillä vain kun virrat on päällä ja ryöstin siitä täydet virrat sille herätteelle.
Laitoin toki polttimon siihen väliin. Liittimelle asti tuli se mitä akku antoi myöten, mutta ei lataa. Myös akun vaihtoa ja sitä lisämaadoitusta tuli kokeiltua, mutta mikään ei menoa tunnu muuttavan.

En tiedä onko johtopäätös nyt oikea, mut siihen suuntaan ajattelin seuraavaksi lähteä: Hurrit myi paskan :banghead:
Ostin tuon korvaavan laturin närpiöläiseltä purkaamolta ja luulen että risa on.
Laitoin saksasta kunnostetun tilaukseen ja hinnaksi jäi postikuluineen 7euroa vähemmän mitä maksoin tuosta ilmeisesti-risasta.
Opel Calibra V6-Auto -97 Last edition Nro.526
Manta A -71 20SE
Vectra C GTS -03 Z22SE
Opel GT -09 Z20NHH
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Eipä kyllä mieleen tule muita vaihtoehtoja enää. Samaan johtopäätökseen tuon perusteella tulen, että se purkamolta ostamasi laturi ei sittenkään ole ehjä. Se on kyllä harmillista. Tähän saa tietty joku muukin foorumilainen kommentoida, jos vielä jotain vaihtoehtoja mieleen tulee.
Eipä sitten ole suurta eroa kunnostetun ja purkamon laturin välillä. Pitääkö vanha laturi lähettää saksaan ??
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Lindemann
'Senator'
'Senator'
Viestit: 812
Liittynyt: 27 Marras 2008, 19:41
Paikkakunta: Loppi

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa.

Viesti Kirjoittaja Lindemann »

Robertx kirjoitti:Eipä kyllä mieleen tule muita vaihtoehtoja enää. Samaan johtopäätökseen tuon perusteella tulen, että se purkamolta ostamasi laturi ei sittenkään ole ehjä. Se on kyllä harmillista. Tähän saa tietty joku muukin foorumilainen kommentoida, jos vielä jotain vaihtoehtoja mieleen tulee.
Eipä sitten ole suurta eroa kunnostetun ja purkamon laturin välillä. Pitääkö vanha laturi lähettää saksaan ??
Ei edes tarvi vaihdokkia antaa. Ihan ehta bosch vielä ainakin kuvien perusteella. Oli siis vain yksi kappale poistomyynnissä tms.
Mutta kyllä pännii että piti "kiireellä" saada käytetty kun uuden saa taas kerran ulkomailta halvemmalla :whack:
Opel Calibra V6-Auto -97 Last edition Nro.526
Manta A -71 20SE
Vectra C GTS -03 Z22SE
Opel GT -09 Z20NHH
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Ihan hyvä, ettei vaihdokkia tarvitse. Useimmiten silloin, kun tuollainen vika autoon tulee, niin on kiire saada se kuntoon... ei tule sitten tutkittua kaikkia vaihtoehtoja.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Lindemann
'Senator'
'Senator'
Viestit: 812
Liittynyt: 27 Marras 2008, 19:41
Paikkakunta: Loppi

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa.

Viesti Kirjoittaja Lindemann »

Tämä ongelma on nyt selätetty. Vika oli tosiaan auton orkkis laturissa ja vielä siinä
purkamolta ostetussa myös.
Tänään asentelin tuon uuden laturin ja lähti lähes heti lataamaan.
Hyvin äkkiä alkoi kasvaa tatti otsaan kun yleismittaria tuijottaessa meni jokunen
sekunti että alkoi jännite nousta :o

Tarinan opetus: ÄLÄ OSTA KÄYTETTYÄ LATURIA.
Opel Calibra V6-Auto -97 Last edition Nro.526
Manta A -71 20SE
Vectra C GTS -03 Z22SE
Opel GT -09 Z20NHH
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa. *KORJATTU*

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hieno homma, että kuntoon tuli sillä uudella laturilla :thumbsup:
Niin, ei ihan heti välttämättä ala lataamaan... varmaan piinallista tuijottaa mittari.
Käytetystä laturista ei koskaan tiedä...
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kari.rautio
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 238
Liittynyt: 28 Loka 2012, 19:11

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa. *KORJATTU*

Viesti Kirjoittaja kari.rautio »

Se että ei alkanut heti lataamaan, johtuu ilmeisesti siitä, että ECU ohjaa lataamista ja tarkastaa lataamistarpeen määrävälein, esim 5 sekunnin välein.

ps
Olen ohjelmoinut erilaisia säätöjärjestelmiä, ja niissä päivitysväli on ollut yleensä 10, 100 tai 1000 kertaa sekunnissa. Tarpeen mukaan.
Tarkimmat ajoitussignaalini olen asettanut kohdalleen sekunnin miljoonasosan neljäsosan portain eli 1/4 000 000 s. Sinä aikana 6000 kierrosta käyvän moottorin kampiakseli kiertyy 0,009 astetta.
Omega Farkku 2,2 vm 2000, 385 000 km
55667
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 147
Liittynyt: 04 Helmi 2006, 17:18

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa. *KORJATTU*

Viesti Kirjoittaja 55667 »

vectra c (z20net) vaihdoin uuden laturin(wai-merkkinen) ja kun auton käynnistää ja hetken päästä syttyy latauksenvalo ja laturi ei lataa.
sammutan auton ja käynnistän uudestaan
latauksen valo ei syty ja laturi toimii.Ja vika tulee satunnaisesti ei joka startilla.
Eli kysymys kuuluu onko uusi laturi viallinen vai onko vika ecun puolellla?Tai oisko virtalukonpohja rikki?
omega a3000-24V
2.2dti omega b desing edit (ex)
manta b -77
Insignia Ct 4x4 2.0 biturbo-14
vectra c gts z20net
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa. *KORJATTU*

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

55667 kirjoitti: 22 Helmi 2024, 22:48 vectra c (z20net) vaihdoin uuden laturin(wai-merkkinen) ja kun auton käynnistää ja hetken päästä syttyy latauksenvalo ja laturi ei lataa.
sammutan auton ja käynnistän uudestaan
latauksen valo ei syty ja laturi toimii.Ja vika tulee satunnaisesti ei joka startilla.
Eli kysymys kuuluu onko uusi laturi viallinen vai onko vika ecun puolellla?Tai oisko virtalukonpohja rikki?
Moi.
Kertoisitko millaiset johdot on laturin päässä alunperin?
Onko siellä
1-iso kaapeli (12v lataus)
1-pienempi johto (laturin ohjaus lin tms)
?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
55667
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 147
Liittynyt: 04 Helmi 2006, 17:18

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa. *KORJATTU*

Viesti Kirjoittaja 55667 »

Moi
Kyllä 1iso ja 1pieni
omega a3000-24V
2.2dti omega b desing edit (ex)
manta b -77
Insignia Ct 4x4 2.0 biturbo-14
vectra c gts z20net
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa. *KORJATTU*

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

55667 kirjoitti: 24 Helmi 2024, 06:01 Moi
Kyllä 1iso ja 1pieni
Laita auto käyntiin ja ota tuo pienempi liitin irti.
Pienempään liittimeen pitäisi tulla yleismittarilla noin akku jännite. Jos jännite tulee niin eiköhän se ole tuo uusi ihme merkkinen laturi paskana
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
55667
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 147
Liittynyt: 04 Helmi 2006, 17:18

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa. *KORJATTU*

Viesti Kirjoittaja 55667 »

1,2sorsa kirjoitti: 24 Helmi 2024, 07:47
55667 kirjoitti: 24 Helmi 2024, 06:01 Moi
Kyllä 1iso ja 1pieni
Laita auto käyntiin ja ota tuo pienempi liitin irti.
Pienempään liittimeen pitäisi tulla yleismittarilla noin akku jännite. Jos jännite tulee niin eiköhän se ole tuo uusi ihme merkkinen laturi paskana
No niin nyt mittasin tämän auton käydessä ja pieneen liittimeen tulee jännite.Kiitokset neuvosta 1.2 sorsalle.Irrotan tämän verkonpainon ja myyjä lupaili uutta painoa tilalle kuulemma maahantuoja tarkistaa laturin kunnon...nätti homma vaihtaa😁
omega a3000-24V
2.2dti omega b desing edit (ex)
manta b -77
Insignia Ct 4x4 2.0 biturbo-14
vectra c gts z20net
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa. *KORJATTU*

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

55667 kirjoitti: 19 Maalis 2024, 14:37
1,2sorsa kirjoitti: 24 Helmi 2024, 07:47
55667 kirjoitti: 24 Helmi 2024, 06:01 Moi
Kyllä 1iso ja 1pieni
Laita auto käyntiin ja ota tuo pienempi liitin irti.
Pienempään liittimeen pitäisi tulla yleismittarilla noin akku jännite. Jos jännite tulee niin eiköhän se ole tuo uusi ihme merkkinen laturi paskana
No niin nyt mittasin tämän auton käydessä ja pieneen liittimeen tulee jännite.Kiitokset neuvosta 1.2 sorsalle.Irrotan tämän verkonpainon ja myyjä lupaili uutta painoa tilalle kuulemma maahantuoja tarkistaa laturin kunnon...nätti homma vaihtaa😁
Toivotaan että maahantuoja ottaa opiksi ja uusi verkonpaino olisi pitkäikäisempi
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin