Ratapäivät 2024

Keskustelua tapahtumista sekä OCF:stä
Opel Club Finland
OCF Staff
OCF Staff
Viestit: 266
Liittynyt: 06 Tammi 2014, 15:22

Ratapäivät 2024

Viesti Kirjoittaja Opel Club Finland »

Tällekin kesälle on tiedossa hyvä kattaus ratapäiviä jotka järjetetään muiden yhteistyökerhojen kanssa.

Päivät ja radat ovat:
25.5. Daytona klo 15-20
15.6 Alastaro (lyhyt) klo 13-17
29.6. Ahvenisto klo 13-18
20.7. Vantaa klo 13-19
4.8. Hyvinkää klo 12-18
25.8. Kemora klo 11-16
15.9. Botniaring klo 12-18

Ratamaksut:
20€ kaikkien mukana olevien kerhojen jäseniltä.
50€ Ulkopuolinen ei yhteistyökerhon jäsen
Jäsenille mahdollisuus ennakkoilmoittautumiseen täällä: viewtopic.php?t=279709

Mukana olevat autokerhot ovat;

-Toyota Club of Finland
-Mitsubishi Club Finland
-Miata Club Of Finland
-Ford Mustang owners club
-Nissan club of Finland
-Subaru Club Finland
-Opel Club Finland




RATAPÄIVIEN SÄÄNNÖT:


YLEISTÄ
-Ratapäivien sääntöjen tarkoituksena on luoda selkeät pelisäännöt ratapäiville ja varmistaa ratapäivien turvallisuus.
-Ratapäivien säännöt täydentävät käytettävien moottoriratojen sääntöjä mutta eivät kumoa tai muuta niitä. Ratahenkilökunnan ohjeita ja määräyksiä on aina noudettava.


OSALLISTUMISOIKEUS
-Osallistumisoikeus on yhteistyökerhojen jäsenillä (Opel Club, Mitsubishi Club, Sportpug, Toyota Club, Subaru Club, Miata Club, Ford Mustang Club sekä Nissan Club). Ulkopuolisten osallistuminen on sallittua järjestäjän luvalla.
-Autossa on oltava voimassa oleva liikennevakuutus.
-Erikoisajoneuvojen osallistuminen on mahdollista järjestäjän luvalla. Esim. kilpa-autot, joissa on liikennevakuutus. Nämä harkitaan tapauskohtaisesti.
-Auton on oltava liikennekelpoinen jarrujen, jarruvalojen ja ohjauslaitteiden osalta.
-Autosta ei saa vuotaa öljyä tai muita nesteitä.
-Moottoripyörillä ja muilla kaksipyöräisillä ajoneuvoilla ajaminen ratapäivillä on kielletty.
-Osallistuminen ratapäiville ilman rata-ajoa on mahdollista. Tällöin ei peritä ajomaksua.

ENNEN RADALLE MENEMISTÄ
-Ennen kuin radalle saa mennä, osallistujan on suoritettava seuraavat asiat:
1. osallistuttava kuljettajakokoukseen.
2. suoritettava ratamaksu.
3. allekirjoitettava vastuuvapautuslomake.
4. Osallistuttava auton tarkastukseen (katsastus + mahdollinen melumittaus.
-Saatava järjestäjältä lupa radalle menemiseen. Tämän merkiksi on kiinnitettävä erikseen jaettava tarra tuulilasiin.
-Ajanotto on kielletty, koska AKK:n säännöt kieltävät tämän , (tästä tulee teksti vastuuvapauslomakkeelle).

TURVALLISUUS
-Rata-ajoon osallistuva auto tai auton kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa muille rata-ajoon osallistujille.
-Kypärän käyttö ratapäivillä on pakollista. Kypärän ei tarvitse olla hyväksytty eli esim. mopokypärä käy.
-Ratapäivillä ei käytetä lähettäjää, vaan jokainen kuljettaja vastaa itse siitä, että siirtyy radalle turvallisesti.

OHITTAMINEN
-Ohitettavan on annettava tietä selkeästi. Ohittavan on ilmaistava selkeästi aikovansa ohittaa. Suositellaan vilkun käyttöä. Jäähdyttelykierroksella pysytään pois ajolinjalta.
-Hätävilkkuja käytetään vain vaaratilanteessa. Tällöin kaikki radalla olevat laittavat hätävilkut päälle, hidastavat ajonopeutta sekä ajavat varikolle (lisäsin varikolle ajon äsken - onko ok)
-Ohitettava ei saa nostaa nopeuttaan estääkseen ohittamista, vaan vauhti tulee sovittaa siten, että ohitus onnistuu turvallisesti
-Ohitettu kuljettaja ei saa nostaa nopeuttaan ohituksen jälkeen pysyäkseen ohittajan vauhdissa.
-Kaikenlainen muukin kilpaileminen on kielletty

VASTUU
-Jokainen osallistuja ajaa moottoriradalla omalla vastuullaan. Järjestävillä kerhoilla ei ole vakuutusta.
-Mahdollisessa kolaritilanteessa jokainen ratapäivään osallistuva kuljettaja vastaa oman ajoneuvonsa vaurioiden korjaamisesta riippumatta siitä onko hän mielestään ollut syyllinen kolariin tai ei.
-Mikäli ratapäivään osallistuva kuljettaja tai kuljettajan ajoneuvo aiheuttaa vaurioita radalle (esim. rengasvallin vauriot, radan puhdistustarve tms), kuljettaja on velvollinen korvaamaan vahingosta aiheutuvat kustannukset.

MELURAJOITUKSET
-Ainakin Ahveniston moottoriradalla on melurajoitus. Jos auto ei täytä melurajaa, niin sillä ei voi ajaa.

RENKAAT
-Sliksit vain poikkeusluvalla. Semisliksit on hyväksytty.

DRIFTAAMINEN
-Driftaaminen on sallittu, jos radan säännöt sen sallivat ja järjestäjä antaa luvan.

SÄÄNTÖRIKKOMUKSET
-Jokainen ratapäivään osallistuva kuljettaja on velvollinen ilmoittamaan järjestäjän edustajalle havaitsemistaan sääntörikkomuksista.
-Jos ratapäivään osallistuja rikkoo sääntöjä, häntä voidaan huomauttaa asiasta ja hänet voidaan poistaa ratapäivältä palauttamatta ajomaksua.

AJOVALOT
-Ajovalot on pidettävä päällä, mikäli mahdollista.

VAARATILANTEET
-Havaitsessasi vaaratilanteen on siitä heti ilmoitettava ratahenkilökunnalle ja muille kuljettajille. Hyvä tapa on hiljentää vauhtia ja pysähdy ja pistää hätävilkut päälle. Perässä tulevien on syytä hidastaa ja pysähtyä sillä tilanne radalla voi olla vakavakin.
-Hätävilkut päällä olevasta autosta ei saa mennä ohi ellei toisin mainita ratahenkilökunnan toimesta.
ESIMERKKEJÄ VAARATILANTEISTA:
- Auto poikittain radalla
- Ratavaurio
- Öljyä/nestettä radalla
- Tulipalo
- Yhteentörmäys/kolari

-Jos oma auto hyytyy radan varteen, niin sen korjaaminen / siirtäminen on kielletty, kunnes ajotapahtuma on keskeytetty.
-Radalle hyytyneestä autosta on ilmoitettava ratapäivän järjestäjälle, joka keskeyttää ajotapahtuman.

-Muista varovaisuus ajoneuvosta noustessasi, kun muut autot liikkuvat vielä. Toisinaan on parempi, ettei nouse ajoneuvosta radalle ennen kuin ratatoiminta on pysäytetty punaisella lipulla.

-Vakavan onnettomuuden sattuessa ilmoitetaan asiasta välittömästi ratahenkilökunnalle puhelimitse tai radiolla. Mikäli havaitset jonkun toisen menevän auttamaan onnettomuuspaikalle niin aja suoraan varikolle ratahenkilökunnan luo ja ilmoita tilanteesta. Vakavaksi onnettomuudeksi voidaan luokitella kaato (katon kautta ympäri esim..) tai raju isku kaiteeseen, jossa on syytä epäillä henkilövahinkoja. Tulipalon sattuessa on heti ilmoitettava ratahenkilökunnalle asiasta ja mikäli autosta löytyy sammutin niin ensitöikseen on syytä mennä auttamaan tulipalossa, jotta vältyttäisiin lisävahingoilta.
-Ratapäivän ajan varikolla on yksi ratavahti radalla, joka liputtaa tarvittaessa punaista tai mustaa lippua.
-Sammutin on suositeltava lisävaruste!


LIPPUMERKIT
-Musta lippu - henkilökohtainen käsky lopettaa ajo ja laskea nopeutta (esim. autosta vuotaa nesteitä).
-Punainen lippu - ratapäivä keskeytyy. Kaikki hidastavat ajonopeutta ja ajavat varikolle (esim. jokin auto on hyytynyt radalle).

YLEISIÄ OHJEITA RATA-AJOON.
-Oman ajoneuvon tarkastukset ennen radalle siirtymistä :
1. Renkaat (paineet, kunto ja tyyppi).
2. Nesteet (öljyt ja jäähdytinnesteet).
3. Mahdolliset vuodot (joita ei saa olla).
4. Jarrut (ehjät levyt, paloissa tavaraa jäljellä ja jarrunesteet).
5. Auton yleiskunto.
6. KYPÄRÄ MUKANA JA PÄÄSSÄ.
7. Tyhjennä auton sisätilat ylimääräisestä tavarasta/romusta , myös takatavaratila on syytä tarkastaa huolellisesti.
8. Etuovien sivuikkunat/lasit kiinni/suljettuna ajon aikana.

Omaa päätä saa käyttää, jos jotain hälyttävää on havaittavissa omassa tai jonkun muun autossa. Turvallisuus on kuitenkin ykkösasia radalla. Ilmoita havainnosta kuljettajalle itselleen.


HYVÄ TAPA AJAA RADALLA:
1. 1 kierros lämppäri + tutustuminen.
2. 2-3 kierros -> Nopeammalla vauhdilla.
3. 4-> kierros sillä vaudilla mikä tuntuu itselle hyvältä (tarkottaen sitä että on vielä hauskaa mutta kuitenkin hiukan haastavaa.. Ei sitä että hampaat irvessä ajeta..)
4. Ennen poistumista radalta 1 hidas kierros (jarrujen jäähdyttely/koneen jäähdyttely/putkiston jäähdyttely).
5. Parkkiin -> kone käynnissä -> EI KÄSIJARRUA -> konepelti auki ja tarkastaa että mitään suurempia vuotoja ei ole.
6. Käyttää autoa tovin parkissa että jäähtyy ja sen jälkeen moottorin sammutus.


KÄYTTÄYTYMINEN AJON AIKANA RADALLA:
-Ensimmäiseksi kannattaa sisäistää se tosiasia, että radalla on aina joku sinua nopeampi. Vaikka kuinka omistaisit Mäkisen kädet ja Grönholmin jalat niin silti joku tulee perääsi roikkumaan ja odottamaan ohituspaikkaa. Tälläisissä tapauksissa on kohteliasta pistää vilkku tien laitaa kohti (esim. jos ajat vasenta reunaa niin vilkku vasemmalle) ja antaa tietä nopeammalle. Kuitenkin pitäen mielessä, että itse pitää samaa nopeutta ja ajolinjaa jotta takana tuleva osaa ennakoida tulevat liikkeesi. Jos taas olet itse ohittamassa hitaampaa autoa niin odota, että tulee tarpeeksi tilaa ja että hän huomaa sinun tulevan ohi. Kamikaze ohittelu aiheuttaa vaan vaaratilanteita ja ulosliputtamisia. Myös peilit ovat tarkoituksella asennettu autoon joten niitä käytetään myös radalla. Tämä helpoittaa etenkin takana olijaa pääsemään ohi kun edessä oleva huomaa hänet.

OHITETTAVA :
-Ei äkkinäisiä/odottamattomia tai rajuja liikkeitä: ei rajuja sivuttaisia siirtoja, ei äkkijarrutuksia tai muita äkillisiä nopeuden tai suunnan muutoksia.
-Kun näet auton lähestyvän takaa, ennakoi valmiiksi sopiva ja turvallinen paikka, jossa päästät takaa tulevan turvallisesti ohi. Ohitustilaa ei tarvitse antaa heti samalla sekunnilla, vaan vasta heti sopivan paikan tullen.
-Sopiva paikka on ESIMERKIKSI mutkan jälkeisen suoran alkuosuus: suoran alussa nopeudet ovat pienempiä kuin suoran lopussa, ja tällöin riittää yleensä että ei kiihdytä suoran alussa täysillä, vaan höllää hieman ja jatkaa sulavasti jompaa kumpaa radan reunaa. Suorilla rata-aluetta on helpompi käyttää laajemmin sivusuunnassa.
-Sulavasti = valittu reuna voi olla varsinaisella ajolinjalla TAI sitten toisessa reunassa sen mukaan mikä tilanne kulloin on: tähän ei voi sanoa mitään aina voimassa olevaa ohjetta, vaan on käytettävä omaa harkintaa. Tärkeintä on välttää äkkinäisiä ja vaikeasti ennakoitavia liikkeitä.
-Höllääminen ei tarkoita välttämättä jarruttamista, vaan se voi tarkoittaa myös kiihdytyksen hidastamista: näin ollen nopeuserot eivät kasva liikaa tai liian äkkinäisesti. Toisessa kohtaa taas varovainen jarruttaminen/hidastaminen voi olla oikea tapa tehdä ohittajalle tilaa. Tähänkään ei voi antaa mitään yleispätevää ohjetta, vaan on toimittava kulloisenkin tilanteen mukaisesti. Suorilla osuuksilla rata-aluetta on helpompi käyttää laajemmin sivusuunnassa.
-Kun sopiva ohituspaikka tulee, ilmoita aikeestasi ja omasta ajolinjastasi ajoissa takana tulevalle autolle vilkulla: jos seuraat radan vasenta reunaa, vilkuta vasemmalle, jos taas oikeaa, niin vilkuta oikealle.
-Kun ohitettava auto tulee ohitse, varmista peileistä ja olan yli katsomalla, ettei ohittavan auton perässä ollut toista samaan aikaan ohi pyrkivää autoa. Tässä pitää olla tarkkana, koska peräkkäin ajettaessa ensimmäinen takaa tuleva auto peittää helposti muut autot.
-Kun olet varma että kaikki ohittavat autot ovat menneet, jatka ajoa normaalisti.

OHITTAJA :
-ÄLÄ missään tapauksessa pyri ohi ennen kuin olet täysin varma, että sinut on havaittu edellä ajavasta autosta JA sopiva ohituspaikka tulee. Ohitettava ilmaisee (ohjeiden mukaan toimiessaan) vilkulla sen reunan radasta, jota ohitettava itse aikoo seurata ohituksen ajan. Jos sopivaa ohituspaikkaa ei tule, niin siltikään ohi ei mennä väkisin, vaan tarvittaessa jättäydytään taakse ja tullaan varikolle kertomaan edelläajavasta autosta, joka ei selvästikään seuraa peilejä tai ei ilmaise sopivaa ohituspaikkaa riittävän selvästi.
-Tarvittaessa voit pyrkiä herättämään huomiota pitkien valojen väläytyksellä. Toisen auton seuraaminen pitkiä aikoja lähietäisyydeltä on aivan yhtä kiellettyä kuin peilien seuraamatta jättäminen. Jos varikolta huomataan kaksi autoa, jotka seuraavat toisiaan pitkään lähietäisyydellä, kutsutaan puhutteluun MOLEMMAT autot, koska molemmat ovat silloin toimineet väärin. Jos autot ovat ns. yhtä nopeita, eikä takana tuleva yritäkään ohi, silloin autojen väliin jätetään reilusti tilaa, eli taaempi auto hidastaa hetkeksi ja jättäytyy kauemmaksi.
-Vaikka saavutat edellä ajavan, edelleen pitää muistaa seurata myös taustapeilejä.
-Kun edellä ajava ilmaisee sopivan ohituspaikan vilkulla ja/tai hidastamalla ja/tai siirtymällä sivummalle (lue myös ohitettavan toiminta: ohitettava voi myös jatkaa ajolinjaa pitkin, jolloin ohittaja ohittaa keskemmältä rataa, tilanteen mukaan), suorita ohitus ja varo samalla, ettei kukaan ole samalla ohittamassa omaa autoasi.
-Älä lähde ohitukseen, jos edellä ajava auto on samaan aikaan ohittamassa toista autoa, ts. on vaarassa syntyä tilanne, jossa on kolme autoa rinnakkain. Tällöin on todella suuri riski, että joku kolmesta kuljettajasta ei ole huomannut kaikkia autoja.
-Erityistä varovaisuutta pitää noudattaa tilanteissa, joissa kaksi nopeampaa ohittaa hitaamman auton peräkkäin/samassa ohituspaikassa. Mahdollisuuksien mukaan ohitukset pitää mieluummin suorittaa yksi auto kerrallaan, näin toimien ohitettava pysyy varmemmin tilanteen tasalla.

Summa summarum: Kommunikointi, kommunikointi, kommunikointi plus varovaisuus. Kerhon ratapäivät eivät ole kilpailu.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4452
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ratapäivät 2024

Viesti Kirjoittaja ?! »

Onko tiedossa saako millään noista päivistä päästää takarengasta sutimaan?

Nykyään tuntuu olevan varsin kiellettyä hommaa ratapäivillä.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2857
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Ratapäivät 2024

Viesti Kirjoittaja Keme »

Daytona, Alastaro, Vantaa, Kemora (todennäköisesti) ja Botniaring on ainakin ratoja joissa on ihan radan puolelta kielletty sutiminen. Hyvinkää ja Ahvenisto taitaa sit riippua järjestäjästä.
Vastaa Viestiin