Vectra C 2.2 "WNB GTS Sedan"

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
RJuuso
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 513
Liittynyt: 13 Maalis 2016, 09:46
Paikkakunta: Turku

Re: Vectra C 2.2 "WNB GTS Sedan"

Viesti Kirjoittaja RJuuso »

Todella siisti toteutus tuon subbarin kanssa! Tykkään todella paljon 🙌🏻
Opel Vectra C2 wagon " Wannabe irmscher "
hurin94
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 90
Liittynyt: 25 Syys 2014, 09:02
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vectra C 2.2 "WNB GTS Sedan"

Viesti Kirjoittaja hurin94 »

Edellisestä päivityksestä mennyt taas tovi :)

Tammikuussa 2022 ajoon otettaessa kilometrit 165tkm

Helmikuun alussa öljynvaihto ja samalla vaihtui vaihdelaatikonkin öljyt. Moottoriin Mobilin Super 3000 X1 ja laatikkoon GM öljyt. Kilometrit reilut 165tkm.

Huhtikuussa olin päiväkirjaan merkannut kilometrit ylös, 168tkm.

Seuraava merkintä löytyy kesäkuulta, muistelen tuon päivän olleen aurinkoinen ja tekemistä ei juuri ollut, päätin sitten vaihtaa tulpat ja ilmansuodattimen kun ei autoon muutakaan ollut tarvinnut ostaa edelliseen puoleen vuoteen :sleep:
Asensin samalla perintö mutalätkät taakse ja hain ikhlta jotain metritavara kumia etulätkiksi.
Olin myös sopinut tuohon seuraavalle päivälle tuulilasin vaihdon kun alkuperäisessä lasissa oli melkoiset viirut, varmaan vuosien saatossa pyyhkijöiden vaihtoa oli laiminlyöty. Eli tuollainen mukava kesähuolto ja kilometrejä mittarissa 171tkm.

Kuva
Kuva
Kuva



Sitten löytyy merkintä elokuulta jolloin vaihdoin takajarrulevyt ja palat kun syksyn katsastus aika taas lähestyi. Brembo merkkisiä osia käytän yleensä jarruissa. Kilometrejä vähän vajaa 172tkm.

Katsastus tuli syyskuussa ja sehän ei mennytkään ihan purkkiin vaikka puhtain paperein ja kehuin auto hallista pihalle ajettiinkin.
Ajoin noin kilometrin matkan konttorilta kotia kohti niin kytkin tuntuma muuttui äkillisesti sekä kytkin alkoi pitää kovaa meteliä.
Auto tallin pihaan seisontaan, rahaa ja motivaatiota odottelemaan.
Sijaisautoksi otin lainaan perheeltä Peugeot Boxerin :D

Auton korjaaminen alkoi lopulta vasta marraskuussa ja auto oli ajokunnossa joulukuun puolivälissä.
Kytkimen hommista löytyy erillinen topicci se on täälä:
https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... p?t=277723

Tuo topicin asia on niin kattava että kopsaan tähän suoraan omat teksit sieltä.
Eli tässä aloitus postaus:
hurin94 kirjoitti: 09 Syys 2022, 14:37 Hei,

Vectra 2.2 Z22SE -2002 manuaali (F23), 172 000km mittarissa.
Tänään läpimenneen katsastuksen jälkeen ajoin noin kilometrin matkan jonka jälkeen kytkimen alueelta alkoi kuulua kolkutus. Ääni on hinkkaava kolina ja voimistuu moottorin kierrosten noustessa. Ääni myös kuuluu satunnaisesti vapaalla jos kaasua pumppaa kierrosalueen alapäässä. Kun kytkimen päästää kokonaan ja vaihde on päällä, ääntä ei kuulu.

Autoon on vaihdettu myyjäliikkeessä 04/2019 LUK kytkinasetelma ja levy.

Sitä tuskin kukaan tietää mikä autossa on vikana?, mutta tiedustelisin saako tähän moottori laatikko yhdistelmään kiinteää vauhtipyörää? Tekeekö niitä joku tai löytyisikö semmoista joltain?
Entä onko olemassa toista vaihdelaatikkoa, jossa olisi pidemmät välitykset kuin tuossa vakio laatikossa, voisi vaihtaa samalla kun ottaa kytkimen auki.

-hurin94
Sitten sain vinkkejä että B vectran laatikkoa/kytkintä voisi käyttää ja olin tässä vaiheessa purkanut laatikon pois ja pohdiskelin miten saan osat toimimaan keskenään.
hurin94 kirjoitti: 09 Marras 2022, 18:29 No nyt on tilanne, että laatikko, kytkinlevy, asetelma ja vauhtipyörä on lattialla.

Painelaakeri ainakin entinen, ehkä se aiheutti vikaa. Kaksoismassa vauhtipyörä liikkuu 11 hammasta edestakas, tuntuma hyvä ja toteaisin siinä olevan vielä virtaa jäljellä.
Kytkinlevy ja asetelma on niinkuin kuuluukin 3 vuotta vanha ja noin 20tkm takana.

Hankin B vectran vauhtipyörän, kytkinlevyn ja asetelman. Oon niitä nyt vertaillu C vectran omiin ja todennu niissä olevan jotain 6-8mm eroa siis kampuranpäästä paineasetelman kynsiin. B vectran setti pienempi. Mitähän tuo vaikuttaa nyt sitten painelaakerin kanssa, voiko olla ettei painelaakerissa riitä liikkuvuus irroittamaan kytkintä?

Molemmissa autoissa sama painelaakeri käytössä osanumeron perusteella.
Tässä sitten loppusanelu hommasta, meni kaikinpuolin nappiin homma ja tuo kytkin tuntuma muuttui kyllä tämän myötä radikaalisti jykevämmäksi ja sporttisemmaksi. Kyllä kaksoimassa vauhtipyörä on mukava keksintö, mutta jousitettu levy on myös ihan ok värkki.
hurin94 kirjoitti: 20 Joulu 2022, 13:38 Jos joku haluaa vaihtaa Vectra C Z22SE kaksoismassa vauhtipyörän kiinteään, tässä ohjeet ja vinkit.

Hankintalistan tärkeimmät osat:
B vectran z22se vauhtipyörä
B vectran z22se asetelma ja levy
B vectran z22se vauhtipyöränpultit ja asetelman pultit
C vectran 2kpl painelaakereita

B vectran ja C vectran F23 laatikko ei ole samanlainen. Niiden kytkinkopan mittaeron kun olisi jostain löytänyt niin olisi saanut painelaakerin mitan paremmin asetettua. Sen täytyy kuitenkin olla suunnilleen 15mm.

Vanhoista kytkinlevyistä ja asetelmistahan ei saa tarkkoja mittoja, pitäisi aina mitata uudesta setistä. Esim tässäkin tapauksessa vanha Vectra B z22se vauhtipyörä, asetelma ja levy olivat pakettina kampiakselin päästä asetelman kynsiin 66mm. Uudella asetelmalla ja levyllä sama mitta oli 57mm.

Vectra C z22se kaksoismassa vauhtipyörä, asetelma ja levy olivat mitaltaan 73,5mm
Kuva
Kuva


Se mitä tiedän perinteisen painelaakerin välyksen asettamisesta jätin kokonaan huomioimatta tässä tapauksessa. Keskityin vain saamaan välyksen samoihin paikkeille kun se vanhalla setillä oli, koska ihmettelin paljonkin tuota 9mm eroa vanhan ja uuden asetelmalla ja levyllä.

Seuraavaksi mietiskelin painelaakerin liikkumavaraa.
Vanhalla mitat oli tälläiset ja painelaakeri oli siis "lepoasennossa" about puolivälissä painelaakerin liikkumavaraa.
Lähdin siis tavoittelemaan tuota puoliväliä myös uudella setillä.
Kuva


Ostin kaksi kappaletta uusia painelaakereita, toisen tarkoitus on toimia tiivisteenä laatikon päähän ja samalla olla holkki jotta saadaan painelaakeri lähemmäs kampiakselia.
Toinen sitten hoitaa painelaakerin tehtävää normaalisti.
Näissä painelaakereissahan on tuo laatikon stefa kiinteänä.

Ensimmäisenä tuo laatikon puolen palan teurastus, jotta saadaan sielä pinta painelaakeria vasten ja tiivistepinta laatikkoon.
Kuva


Sitten toisesta pohja sileäksi laatikon puolen palaa vasten.
Kuva
Kuva
Kuva


Tälläiseen tulokseen päästiin eli tuo uuden asetelman mitta 57mm asettuu uuden painelaakerin liikkumavaran puoliväliin.

Kuva


Ruosteinen pinta vauhtipyörästä höylättynä.
Kuva


Painelaakeri ja kytkin kokonaisuutena asennettuna ennen laatikon paikoilleen nostoa.
Kuva
Kuva

Remontti oli onnistunut kaikinpuolin, kannattaa vaan tarkistaa moneen kertaan että tuo kytkinputken muovikikkare tulee asennettua kerralla kunnolla laatikon päälle :)
Tähän päälle nelipyöräsuuntaus ja vectra sai muutamat ajokilometrit vielä jouluna, kunnes lähdin työreissulle Meksikoon jossa olin koko alkuvuoden 2023.
Vectra saa taas vähän lepoa talvelta kun tammikuussa 2023 seisontaan jäädessä kilometrejä 173tkm.
Edelliset -95 Omega MV6 man, -99 Omega MV6 Autom.
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9283
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Vectra C 2.2 "WNB GTS Sedan"

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Oliko sinulla muuten joskus vuosia sitten ihan "mint" tumman sininen MV6 kansivikaisena?

Mitähän sille mahtoi käydä?
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
hurin94
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 90
Liittynyt: 25 Syys 2014, 09:02
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vectra C 2.2 "WNB GTS Sedan"

Viesti Kirjoittaja hurin94 »

ascona_c kirjoitti: 10 Tammi 2024, 18:02 Oliko sinulla muuten joskus vuosia sitten ihan "mint" tumman sininen MV6 kansivikaisena?

Mitähän sille mahtoi käydä?
Joo siitä on tuolla ulkomaan omega foorumillakin topikki. Se oli kyllä kaikinpuolin melko viimesen päälle, mutta tosiaan motivaatio senkanssa loppui ja tein sellasen tallin tyhjennyksen kun oli muutto toiselle paikkakunnallekin tulossa. Tein siihe kyllä paljon remppaa ja kannet tehtiin niin viimesen päälle että ei olisi paljoa enää voinu parantaa ja silti se kesti vaan muistaakseni noin 20tkm kun kansipahvi meni uudelleen. Kunnostetulla lukkoperällä ja vaihdelaatikkokin oli stefojen osin tiivistetty :bonk:
Itseä häiritsi myös ruosteenalut joita ei ollu sillon mahdollista laittaa missään.

Pakkasin auton täyteen omegan osia ja myin koko paketin Alavudelle kanssaharrastajalle. En oo sittemmin kyselly mitä autolle on tehty muutakun että hän oli kansiremppaan osat ostanu ja alustan oli vaihtanu.

Ehkä hän mahdollisesti näkee tämän ja voisi pienen päivityksen meille laittaa? :food:

Harmittaa sinänsä että sillä rahalla mitä siitä sai olisi voinut itselläkin säilöä jossain ja vaihtaa vaikka mahdollisesti tekniikan johki muuhun tms. Mutta ehkä parempi näin, joskus on hyvä luopua edes jostain :D

Kuva
Edelliset -95 Omega MV6 man, -99 Omega MV6 Autom.
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
Vastaa Viestiin