Opel insignia A20DTE Lataus vikaa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
kuaise80
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Elo 2020, 02:05

Opel insignia A20DTE Lataus vikaa

Viesti Kirjoittaja kuaise80 »

Hei,

Uusi vuosi uusi vika;) tai no alkoi jo viime vuonna.... Elikkäs lataus "vikaa" pukkaa. Ei vielä ole vikakoodeja tai valoja syttynyt, mutta eiköhän niihinkin kohta päästä.

Eli vika. Tuossa tovi sitten huomasin lataus jännitteen 15.1V seuratessani hiukkassuodattimen regenerointi väliä (OPL monitor ohjelmalla). Nyt olen sitten tovin seurannut lataus arvoja, jota ovatkin vaihdelleet. Ja varmistin ihan mittaamalla, että lataus arvot pitää kutinsa. Samalla seurasin tuota käskytystä laturille joka oli leutoon aikaan (-1 pakkasta) 72% ja eilen kovemmalla pakkasella 90%. OPL antaa myös virta arvoa (mitä nyt en pysty tarkastamaan) ja startatessa virta arvo reilumpi ja hilautuu aslas noin 1A tuntumaan (heiluu). Jännite on tasasta eli eilenkin lataili 15.4V tasasesti. Se mikä tässä ihmetyttää nii ajoin auton heilahdettua saattaa arvot normalisoitua eli asetus tippuu alle 60% ja alkaa virtaa kulkemaan ja jännite tippuu, muttaa palaa sitten taas korkeammaksi. Todennäköisesti jokin johto vika on kyseessä tai ohjainlaite vikaa. Mistähän voisi hakea?

Autoon on vaihdettu akku ja laturi 2 vuotta sitten ja auto käynnistyy ihan hyvin. Koitin yhdistää akun - ja koneen rungon ja OPL virta laski -2.3A

Täytynee tässä tutkailla vaikka ei tuo ulkoilma ihan herkkua nyt ole, mutta vinkkejä kaivataan ettei lähde arpomaan ja vaihtelemaan turhaan osia
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1580
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Opel insignia A20DTE Lataus vikaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eihän tuossa mitään vikaa ole, vaan tieto näköjään lisää tuskaa :lol: :lol: :lol:
Laturin latausjännitteen ja sitä kautta myös akun latauksenhallinnan virran arvon kuuluukin muuttua eri olosuhteiden mukaan. Näissä autoissa laturin säädintä ohjaa moottorin ECU.

Laturille on kaksi "heräte" piuhaa. Toisella oikeasti herätetään laturi ja pidetään latausta päällä ja toisella PWM- signaalilla säädetään jännitettä. Mikäli piuha on poikki, niin laturi ei lataa. ECU voi siis määrätä milloin laturi lataa tai ei lataa ja vastaavasti mikä on sen jännite. Tuosta PWM- signaalista saadaan laturin prosentti- lukema, joka kertoo roottorin magnetointikäämin virran pulssisuhteen.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1580
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Opel insignia A20DTE Lataus vikaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Onhan tosin ilmeisesti diesel C Vectroissa ollut huonoja liitoksia akun kengissä, jotka aiheuttavat akun navoissa olevan latusjännitteen alenemista. Sillä ei siis ole itse laturin kanssa mitään tekemistä ja tämä näkyy käytännössä vain laiskana tai huonona käynnistyksenä startatessa, joten varmasti huomaa etenkin talvella. Sitä en tiedä vaivaako Inkkua tämä akunkenkä vaiva.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
kuaise80
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Elo 2020, 02:05

Re: Opel insignia A20DTE Lataus vikaa

Viesti Kirjoittaja kuaise80 »

Sitähän se lisääkin joo:)

Tosin ei tuo jännite pitäisi noin korkealla pysyä pitemmässä ajossa (200km) ja samalla tuo pwm arvo 90% turhan korkealla. Ja tosiaan mainitsin, että risteyksessä kääntyessä ja lähdettäessä arvot yks kaks tippuu lähemmäs normaaleita ja hilautuu sitten taas ylös (tän tehnyt jokusen kerran). Ihan kuin jokin nyt ottaisi maihin jostain ja sen selvittely onkin taas omaa kivaa. Tässä pohdiskellut vaihtoehtoja, mutta eipä hirveästi ole edennyt. Sellainen tuli mieleen josko jokin ottaisi nyt maihin ja hörppäisi tehoja. Pitäisi olla kuitenkin laite mikä ei herjaa sen enempää. mitähän näitä mahtaisi olla. Pissipojan pumput, koukun pistoke hmmm...
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1069
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Opel insignia A20DTE Lataus vikaa

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

petrisa kirjoitti: 01 Tammi 2024, 16:32 Eihän tuossa mitään vikaa ole, vaan tieto näköjään lisää tuskaa :lol: :lol: :lol:
Question
How does temperature affect the internal resistance of a battery?
Solution
The affect of temperature on the internal resistance of a battery:
Internal resistance is opposition of flow of current which is offered by the battery. In battery, the movement of ions takes place by which current is produced.
The internal resistance opposes the flow of ions. As the temperature increases, moves faster and more current is produced. This lead to decrease in the internal resistance
https://byjus.com/question-answer/how-d ... a-battery/
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1580
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Opel insignia A20DTE Lataus vikaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

kuaise80 kirjoitti: 02 Tammi 2024, 12:05 Sitähän se lisääkin joo:)

Tosin ei tuo jännite pitäisi noin korkealla pysyä pitemmässä ajossa (200km) ja samalla tuo pwm arvo 90% turhan korkealla. Ja tosiaan mainitsin, että risteyksessä kääntyessä ja lähdettäessä arvot yks kaks tippuu lähemmäs normaaleita ja hilautuu sitten taas ylös (tän tehnyt jokusen kerran). Ihan kuin jokin nyt ottaisi maihin jostain ja sen selvittely onkin taas omaa kivaa. Tässä pohdiskellut vaihtoehtoja, mutta eipä hirveästi ole edennyt. Sellainen tuli mieleen josko jokin ottaisi nyt maihin ja hörppäisi tehoja. Pitäisi olla kuitenkin laite mikä ei herjaa sen enempää. mitähän näitä mahtaisi olla. Pissipojan pumput, koukun pistoke hmmm...
Jos jokin ottaa "maihin", niin varmasti sulake jostain napsahtaa poikki tai laturi/startin kaapelin kyseessä "savua nousee".

Eri ajotilanteissa moottorin ECU:n kuuluukin vähentää laturin kuormitusta mm. kiihdytyksissä. Samoin lämpötila vaikuttaa olennaisesti laturin jännitteeseen. Tottakai myös akun kunto. Akun virtavalvonnan kautta tätä analysoidaan. Ehtoopuolella olevaa akkua joudutaan lataamaan suuremmalla jännitteellä, kun se varautuu huonosti eli pienellä virralla ja pitkäkestoisesti.

Ei muuta kuin kovaa ajoa vaan... :lollis: :worship:

Mikäli kuitenkin haluaa välttämättä alkaa tutkimaan ja vaihtamaan osia toimivaan autoon, niin siitä vaan.
Kori, moottori ja voimansiirto vaihtoon niin eiköhän sitten mieli rauhoitu :lol: :lol: :lol:
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
kuaise80
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Elo 2020, 02:05

Re: Opel insignia A20DTE Lataus vikaa

Viesti Kirjoittaja kuaise80 »

Juu seurantaan menee, eipä näillä lämmöillä oikein viitsi pitkälti pihalla ollakkaan. Voihan tuo akkukin alkaa olemaan heppoinen vaikka vaan 2V vanha. onhan tuollakin jo 70k kilometrit takana. Täytynee käyttää vähän ylläpitolaturissa ja katsella josko vaikutusta mihinkään. Saattaapas tuo ecun ohjauskin sekoilla (netin ihmeellisyyksistä tämmöiseenkin törmäillyt).

Eipä tässä vaihtelua tehdä ennekuin jotain selvinnee:) Onhan tuolla jo rullattu yli 300k ja alustakin alkuperäinen kahta tukivartta lukuun ottamatta. Tarvetta vaan autolle niin yrittää sen mukaan jo reagoida ei uuteen vaihto tuo kun uudet viat;)
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Opel insignia A20DTE Lataus vikaa

Viesti Kirjoittaja shamrock »

kuaise80 kirjoitti: 02 Tammi 2024, 19:00 Juu seurantaan menee, eipä näillä lämmöillä oikein viitsi pitkälti pihalla ollakkaan. Voihan tuo akkukin alkaa olemaan heppoinen vaikka vaan 2V vanha. onhan tuollakin jo 70k kilometrit takana. Täytynee käyttää vähän ylläpitolaturissa ja katsella josko vaikutusta mihinkään. Saattaapas tuo ecun ohjauskin sekoilla (netin ihmeellisyyksistä tämmöiseenkin törmäillyt).

Eipä tässä vaihtelua tehdä ennekuin jotain selvinnee:) Onhan tuolla jo rullattu yli 300k ja alustakin alkuperäinen kahta tukivartta lukuun ottamatta. Tarvetta vaan autolle niin yrittää sen mukaan jo reagoida ei uuteen vaihto tuo kun uudet viat;)
Nykyakuilla kolme vuotta on jo kova suoritus, ne paskimmat kyykkää täysin varoittamatta. Onneksi nämä uudemmat joissa latausta ohjaillaan noin on mulle vieraampaa tekniikkaa, mutta jotain päästöistä ymmärtävänä sähköasentajana voisin kuitenkin ymmärtää tuota logiikkaa. Sanoit että risteysajossa tipahtaa tuo lataus. No, silloin kierrokset on alhaalla, ohjaustehostin kuormittaa enemmän ... jos systeemi on sitä mieltä että akun suhteen ei ole just nyt hätää, niin se pudottaa latausta ettei konetta kuormiteta turhaan - mikä taas nostaa niitä päästöjä. Alakierroksilla muutenkin päästöt on suuremmat, ja tietenkin auton softalla koitetaan juuri noissa tilanteissa pudottaa, että pysytään normin vaatimuksissa. Sitten taas kun matka jatkuu ja ollaan optimikierrosalueella, niin annetaan laturillekin taas lupa.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Vastaa Viestiin