Insignia B

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
Jaku
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2238
Liittynyt: 30 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Jaku »

Kaasujalka77 kirjoitti: 23 Marras 2023, 08:34 Taas täällä esitetään tämä vaihteistoöljyn vaihtoon liittyvä nähdäkseni väärä tieto. Kävin nyt syksyllä paikallisessa virallisessa Opel-huollossa ja minulle nimenomaan sanottiin, että vaihteistoöljyt ovat "ikuiset" ts. niitä ei tarvitse oma-aloitteisesti- ja kustanteisesti alkaa vaihtelemaan. Lisäksi, vaikka halusin että vaihto tehdään, kyseisessä omistamassani Grand Sport 1.6T vm. 2019 ajoneuvossa vaihtoa ei teknisesti pystytty tekemään huuhtelemalla, vaan se tehtiin valuttamalla. Aion ottaa tämän vaihteistoöljyn vaihdon väitetyn tarpeen esille täällä aina kriittisessä valossa, kun joku sen mainitsee, sillä Opel-huollon kanta on se, ettei sitä tarvitse kyseiseen automalliin tehdä. Näillä mennään!
Mikä liike kyseessä? "Ikuisia" öljyjä ei ole vielä keksitty
näillä mennään...
- Insignia B Sports Tourer 1,6T 2020 -
- Kadett C Coupé 1200S 1976 -
- Astra G Cabriolet 2,2 Bertone 90 years 2004 -
- Vivaro 1,6 Biturbo Sportive 2016 -
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9283
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Näitä "ikuisuusöljyjä" on ollut jo B-Omegasta lähtien. Automaateissa ei ollut edes tyhjennysproppua, saati perämurikassa. Ajatus oli että ei tarvitse ikinä vaihtaa.

Jos huolto-ohjelmaa lukee kuin piru raamattua, ei niitä öljyjä ole koskaan tarve vaihtaa, kun niiden on laskettu kestävän koko auton eliniän. (10v/200tkm)

Asiahan ei tietysti näin ole, vaan suomen oloissa alkaa sitten venttilipöydät takertelemaan, vaihteet paukkumaan alaspäin vaihdettaessa jne..

Jos pitää autoa yli 100tkm, kannattaa öljyt ehdottomasti vaihtaa.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
J_J2
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2593
Liittynyt: 29 Maalis 2008, 08:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja J_J2 »

Muuten on Inkku pelannu hyvin mutta nakkas 7.10 mittaristoon moottorin vikavalon kun Vaimo kävi Tytön kanssa kilsan päässä kaupassa. No ajoi kotiin, soittoa ihmiselle joka noista tietää ja sanoi että lyhyet ajot voi ajaa ja tuo auto maanantaina korjaamolle. No sunnuntaina lähettiin käyttämään vanhinta poikaa asunnollaan koska hänestä tuli Isä niin kappas kehveliä eipä se enää Sunnuntaina valo palanut mittaristossa. Maanantaina sitten korjaamolle lukemaan koodit niin P0365 - Nokka-akselin tunnistin pako Satunnainen. P0366 - Nokka-akselin tunnistin pako Suoritus Satunnainen. Nyt sinne on vaihdettu pakonokan tunnistin ja ei ollut edes kallis töineen ja hyvin on auto pelannut. Keväällä menee Inkku ohjelmointiin kun soittelin siitä tässä täälläpäin yhteen firmaan :)
Opel Insignia -20 Grand Sport Executive OPC Line D15XFL
Vikakoodin lukua Keski-Suomen Alueella.
MrHuman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 78
Liittynyt: 01 Touko 2021, 18:57

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja MrHuman »

Täälläkin voi tylsästi todeta Inkun toimivan 100%. Ei voi olla kuin tyytyväinen, 4 hengen perheautoksi vaikea on löytää parempaa (tähän hintaan).

Tuli kattoteline ostettua ja asennettua testimielessä, hyvin meni Inkkuun sopiva telineet paikoille.
19MV 1,6l bensa Insignia Sports tourer automaatti.
Avatar
GM_Opel
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 230
Liittynyt: 24 Touko 2018, 13:37

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja GM_Opel »

Mulla Inkku vuosimallia 2019. Nyt tuli vastaan ensimmäinen harmittava vika/ongelma.
Toisinaan NAVIssa GPS-paikkatieto ei pidä paikkaansa.
NAVI näyttää kartalla auton sijainnin aivan väärin. Ainakin 5km liikaa itään päin ja ajosuuntakin väärin.
Ongelma ei poistu NAVIn taikka auton sammutuksella. Ei vaikka auto olisi koko yön sammutettuna. Aamulla taas näyttää auton sijainnin väärin.
Sitten yhtä-äkkiä saattaa taas alkaa näyttämään sijainnin oikein useamman päivän ajaksi kunnes taas joku päivä ongelma tulee esille.
Onko muilla ollut tälläistä GPS-ongelmaa? Jos on niin mikä on ollut loppuen lopuksi vikana?
Itse epäilen GPS-antennia tai sen liitinkontaktia enemmän kuin itse NAVIa.
:bye: Insignia Sports Tourer Executive 1.6 vm. 2019
Sutki
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 06 Kesä 2023, 09:21

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Sutki »

Inkerin uumenista löytykin yllättäin EFR akku (PSA tarroissa), st 1.6 CDTI 19vm (tehdas webastolla), tänään laitatin AGM tilalle, kun sitä alan liike tyrkytti. Tuo EFR on vähän vieras asia itselle ja hyvin se Iines sen agm:n nielaisi ja pelas päivän perusteella, mutta silti olen epäileväinen, tietäjät tietää ja kertokoot jotain jos huvittaa. :roll:
Sutki
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 06 Kesä 2023, 09:21

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Sutki »

No teinpä itse tutkimusta mitä nyt minun google taidoilla osasin, EFR on kait EFB akun seuraava versio, tavoite kai on olla AGM akun halvempi versio syväpurkaus (start/stop) ominaisuuksilla mutta tällä EFR akulla on ikä tavoite vain 3 ja puol vuotta, eli menee 5v iässä jo kuolioon, itellä oli leima kyljessä 3/2022 eli olihan se käyttöikä jo tavoitettu aikaa sitten. AGM kai menee tossa nyt tilalla, kait? Tuo lataus vain kiinnostaa että onko noissa samat lataus jännitteet kuten AGM/EFB/EFR, pidin tota EFR akkua AGM asetuksella ylläpitolaturissa, AGM akullehan lataus jännite on vähän korkeampi, en nyt siis kuitenkaan ole käsittääkseni pilannut akkua AGM latauksella kun se kesti näihin päiviin. :yes:
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13559
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Sutki kirjoitti: 24 Marras 2023, 22:10 No teinpä itse tutkimusta mitä nyt minun google taidoilla osasin, EFR on kait EFB akun seuraava versio, tavoite kai on olla AGM akun halvempi versio syväpurkaus (start/stop) ominaisuuksilla mutta tällä EFR akulla on ikä tavoite vain 3 ja puol vuotta, eli menee 5v iässä jo kuolioon, itellä oli leima kyljessä 3/2022 eli olihan se käyttöikä jo tavoitettu aikaa sitten. AGM kai menee tossa nyt tilalla, kait? Tuo lataus vain kiinnostaa että onko noissa samat lataus jännitteet kuten AGM/EFB/EFR, pidin tota EFR akkua AGM asetuksella ylläpitolaturissa, AGM akullehan lataus jännite on vähän korkeampi, en nyt siis kuitenkaan ole käsittääkseni pilannut akkua AGM latauksella kun se kesti näihin päiviin. :yes:
Auton tekemä latausjännite on sama.
Mikäli autossa on akkutunnistin miinusnavassa niin akkua ladataan vain silloin kuin tarvii.
EFB enchanred flooded battery eli tavan akkua
(lyijy tai calsium) parempi, lasikuitumattoa sisällä.
AGM on geeli akku sitten.
EFR-on mulle tuntematon.

AGM akku on usein start&stop järjestelmän yhteydessä ja kestää paremmin purkautumista ja antaa heikommallakin lataustasolla hyvin virtaa toisin kuin tavan akku. AGM akkua pidetään myöskin pienemmällä varaustasolla esim 75% ja ladataan enemmän esim moottorijarrutuksen aikana.
AGM akun voi huoletta heittää muun tyyppisen tilalle mutta AGM akkua ei voi korvata tavan akulla (ei riitä virta)
Paljonko lienee uuden akun hinta marmorilla?
Yleensä laadukas varta tai exide ei ole ollut paljoa halvempi

Kotona ladatessa mieluiten sellainen laturi missä on älyä ja siittä valita akkutyyppi, WET tavan eli normi tai EFB ja AGM
Ei mieluusti mitään ”timcoa” ja kytkimestä tehot täysille…
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
RekkiS
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Huhti 2009, 17:34

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja RekkiS »

Jaku kirjoitti: 23 Marras 2023, 11:05
Kaasujalka77 kirjoitti: 23 Marras 2023, 08:34 Taas täällä esitetään tämä vaihteistoöljyn vaihtoon liittyvä nähdäkseni väärä tieto. Kävin nyt syksyllä paikallisessa virallisessa Opel-huollossa ja minulle nimenomaan sanottiin, että vaihteistoöljyt ovat "ikuiset" ts. niitä ei tarvitse oma-aloitteisesti- ja kustanteisesti alkaa vaihtelemaan. Lisäksi, vaikka halusin että vaihto tehdään, kyseisessä omistamassani Grand Sport 1.6T vm. 2019 ajoneuvossa vaihtoa ei teknisesti pystytty tekemään huuhtelemalla, vaan se tehtiin valuttamalla. Aion ottaa tämän vaihteistoöljyn vaihdon väitetyn tarpeen esille täällä aina kriittisessä valossa, kun joku sen mainitsee, sillä Opel-huollon kanta on se, ettei sitä tarvitse kyseiseen automalliin tehdä. Näillä mennään!
Mikä liike kyseessä? "Ikusisia" öljyjä ei ole vielä keksitty

Niin se merkkiliike aikoinaan sanoi myös, että B-vectran jakoketju on ikuinen, ja silti se peijooni kertaalleen katkesi. Ja kolmannen sai laitattaa 10tkm toisenkin jälkeen.
Sen jälkeen vaihtuikin ajokin merkki pysyvästi.
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 873
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

RekkiS kirjoitti: 25 Marras 2023, 21:21 Niin se merkkiliike aikoinaan sanoi myös, että B-vectran jakoketju on ikuinen, ja silti se peijooni kertaalleen katkesi. Ja kolmannen sai laitattaa 10tkm toisenkin jälkeen.
Sen jälkeen vaihtuikin ajokin merkki pysyvästi.
Missä B-Vectran moottorissa oli ketju?
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

Jartsi kirjoitti: 25 Marras 2023, 22:11
RekkiS kirjoitti: 25 Marras 2023, 21:21 Niin se merkkiliike aikoinaan sanoi myös, että B-vectran jakoketju on ikuinen, ja silti se peijooni kertaalleen katkesi. Ja kolmannen sai laitattaa 10tkm toisenkin jälkeen.
Sen jälkeen vaihtuikin ajokin merkki pysyvästi.
Missä B-Vectran moottorissa oli ketju?
Z22SE, eli 2.2 bensa.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
-OPC-
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 142
Liittynyt: 05 Loka 2014, 11:36
Paikkakunta: Loimaa

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja -OPC- »

Kaasujalka77 kirjoitti: 23 Marras 2023, 08:34 Taas täällä esitetään tämä vaihteistoöljyn vaihtoon liittyvä nähdäkseni väärä tieto. Kävin nyt syksyllä paikallisessa virallisessa Opel-huollossa ja minulle nimenomaan sanottiin, että vaihteistoöljyt ovat "ikuiset" ts. niitä ei tarvitse oma-aloitteisesti- ja kustanteisesti alkaa vaihtelemaan. Lisäksi, vaikka halusin että vaihto tehdään, kyseisessä omistamassani Grand Sport 1.6T vm. 2019 ajoneuvossa vaihtoa ei teknisesti pystytty tekemään huuhtelemalla, vaan se tehtiin valuttamalla. Aion ottaa tämän vaihteistoöljyn vaihdon väitetyn tarpeen esille täällä aina kriittisessä valossa, kun joku sen mainitsee, sillä Opel-huollon kanta on se, ettei sitä tarvitse kyseiseen automalliin tehdä. Näillä mennään!
-OPC- kirjoitti: 21 Marras 2023, 21:15 Nyt on Insignialla liki 9000km tullut ajettua 7kk aikana, ajattelin tehdä tuleville Insignia kuskeille yhteenvedon.

Mallina: 1.6turbo, automaatti, 200hv, Grand Sport Executive. 94tkm ajettuna.

Polttoaineenkulutus:

Insigniaahan on kaikki varsinkin bensamallisena kehuneet janoiseksi. No ei tämä pienellä mene, mutta kohtuullisella kuitenkin. Auto on iso, pitkä ja kunnon koneella, kyllähän se kuluttaa omansa. Nyt kulutus asettunut täysin sekalaisessa ajossa 8,2l/100km. Maantiellä 80km/h alueella päässyt 5,5l/100km, vastavuoroisesti kaupungissa syö 10l/100km.

Todettakoon, että kulutus ei allekirjoittaneelle ole se oleellisin asia, muut ominaisuudet painavat enemmän, toistaiseksi.

Tilat:

Tilat ovat erinomaiset. Kuskinpenkille mahtuu iso ja pitkä kuljettaja hyvin, AGR istuimien säätöjen ansiosta ajoasento löytyy luontevasti. Takapenkille mahtuu pitkän (+190cm) kuljettajan taakse hyvin toinen samanlainen. Granp Sport mallin etuina tilojen suhteen on myös kokonaan aukeava takakontti. Tavaraa mahtuu tarvittava määrä.

Gran Sportin tilojen osalta hyvä huomioida matala rakenne. Pää osuu takana helpommin pidemmillä kyytiläisillä kattoon ja varsinkin kattoluukullisena korkeutta on vielä vähemmän.

Ajettavuus:

Insignia Grand Sport on ajajan auto. Vakaa, miellyttävä, mukava sekä toteuttaa juuri kuskin toiveet täsmällisesti. Ajotilojen muutos esim. Normal -> Sport on suuri, auton ohjaus, alusta ja kaasun vaste muuttuvat oleellisesti, sopii siis erinomaisesti urheilulliseen ajoon. Auton käytös on mielestäni luonnollista, auto ei vetele, tutise tai muutenkaan aiheuta mitään yllättäviä tilanteita. Mielestäni erinomainen kokonaisuus.

Suorituskyky:

Jos ostat bensiini B-Insignian, osta se suoraan 1.6 turbolla. Suorityskyky on aivan erilainen tosi elämän liikenteessä verrattuna 1.5 turbo malliin. Autohan ei ole mikään raketti, varsinkaan nykymittapuulla, mutta todella hyvin se vetää, kiihtyy ja kulkee sen mitä tarvitsee, jokainen toki sitten määrittelee itse omat tarpeensa. Ohituskiihtyvyys on käytännön tasolla hyvä. Jarrut ovat tehokkaat ja toimivat loogisesti, auto ei kovemmassakaan jarrutuksessa aiheuta mitään epäsuotuisia tilanteita kuljettajalle.

Huoltaminen:

Tämä malli on ketjukoneella. Autoon tulee tehdä tietyt huollot tietyin väliajoin. Määräaikaishuollot EI merkkiliikkeessä ovat 200e pieni huolto ja 360e iso huolto. Iso huolto sisältää tulpat. Vaihteistoöljynvaihto ei kuulu huolto ohjelmaan, teetätin sen erikseen 260e hintaan, huuhtelemalla. Huuhtelu tulee tehdä aina, jos meinaa vaihteistoöljyt vaihtaa.

Varaosat ovat normaalin hintaisia, ei kalliita, ei halpoja. Yleisesti ottaen auto on huoltojen osalta varsin ok. Vaihdatin kesällä vaihteistoöljyt, tulpat, jarrunesteet, kaikki suodattimet sekä moottoriöljyt n. 800e hintaan, hieman perspektiiviä hinnoista.

Hintalaatusuhde:

Mielipideasia. Mielestäni täysi napakymppi. Executive varustetaso pärjää täysin ja jopa osittain paremminkin premiummerkkejä vastaan hinnoittelun osalta (Audi, MB ja BMW). Jos tarkastelee pelkkää polttoainetaloudellisuutta, ei tämä ole executivenakaan ostoslistalla. Turha edes miettiä. Jos taas kokonaisuus huomioidaan ja otetaan kaikki aspektit huomioon, ollaan jo lähellä hankintaa. Itse omistin vuoden aikana 5 autoa. Vasta tämä viides (Insignia) on "tullut jäädäkseen".

Muut huomiot:

Niin, mitä tähän lisäisi. Vuoden talviauto 2018, pitää lupauksensa kyllä. Etenemiskyky, lämmitys ja ajettavuus talvella ovat luokkansa parhaimmistoa.

Bosen kaiuttimet ovat todella laadukkaat, välillä kun on oikein lapsettanut niin kesällä oli kattoluukku auki ja basso pauhasi, noloa i know, mutta minkäs teet.

Ratinlämmitin ja tuulilasinlämmitin, varusteet joita et tiennyt tarvinneesi ennen kuin autossasi on ne. Hienot keksinnöt!

Ajovalot ovat mielestäni kerrassaan hyvät. IntelliLux Led Matrix on toimiva, ei mitään valittamista.

Kokonaisuutena vaikea nähdä miksi tätä mallia ei ole ostettu enempää niin yrityskäyttöön tai yksityiseenkään. Edelleen ostetaan joko Passat tai Mondeo, molemmat omistaneena en ymmärrä miksi.

Noh, tällä viikolla kuulin viimeksi lauseen "Eikös kaikista autoista tule ennen pitkää Opeleita, hehehhe" - kuvastanee mallin arvostusta edelleen. Amen.
Niin, tämä vaihteistoöljynvaihto on siis täysin vapaaehtoinen toimenpide. Siksi se ei huolto-ohjelmassa olekaan. Sitten jos sen päätä tehdä, pidä huoli että se tulee tehtyä huuhtelemalla, eikä missään nimessä valuttamalla. Valitettavasti sinun tapauksessa vaikuttaa vain olleen merkkihuollossa laiskaa porukkaa.
-OPC-
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 142
Liittynyt: 05 Loka 2014, 11:36
Paikkakunta: Loimaa

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja -OPC- »

J_J2 kirjoitti: 25 Elo 2023, 17:55
tuomto-3 kirjoitti: 23 Elo 2023, 09:25
J_J2 kirjoitti: 22 Elo 2023, 15:45 Kysytäänpäs sellaista kun tuossa omassa Ingsigniassa on alkanut se HUD-näyttö/kehys nitisemään ärsyttävästi niin onko keinoa millä sen nitinän saisi pois?
Tähän on tehtaan korjausohje, jonka mukaisesti omaani tehtiin korjaus. Eikä ole nitissyt enää sen jälkeen.
Tähän sain korjausohjeen. Iso kiitos vinkistä tuomto-3 :yes:
Ihan kun olisi täälläkin alkanut nitisemään. Tänään katosi kun painoin hieman, toki se ei kaiketi ongelmaa pois vie. Oliko jollain ohjetta?
Avatar
mp71
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Loka 2017, 18:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja mp71 »

GM_Opel kirjoitti: 24 Marras 2023, 11:16 Mulla Inkku vuosimallia 2019. Nyt tuli vastaan ensimmäinen harmittava vika/ongelma.
Toisinaan NAVIssa GPS-paikkatieto ei pidä paikkaansa.
NAVI näyttää kartalla auton sijainnin aivan väärin. Ainakin 5km liikaa itään päin ja ajosuuntakin väärin.
Ongelma ei poistu NAVIn taikka auton sammutuksella. Ei vaikka auto olisi koko yön sammutettuna. Aamulla taas näyttää auton sijainnin väärin.
Sitten yhtä-äkkiä saattaa taas alkaa näyttämään sijainnin oikein useamman päivän ajaksi kunnes taas joku päivä ongelma tulee esille.
Onko muilla ollut tälläistä GPS-ongelmaa? Jos on niin mikä on ollut loppuen lopuksi vikana?
Itse epäilen GPS-antennia tai sen liitinkontaktia enemmän kuin itse NAVIa.
Venäläiset häiritsee GPS-signaalia varsinkin itärajalla ja Lapissa ja sen takia voi olla myös ongelmia, vaikka itse laite olisi täysin ehjä. Erityisesti sotaharjoitusten tms. aikaan häirintää erityisen paljon.
Insignia 1.6T Innovation Plus Gran Sport -19
Spuvebs
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 27 Marras 2023, 14:35

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Spuvebs »

Liitynpä ketjuun pysyäkseni ajan tasalla. 2020 (2019 valm.) 1.6T 200 hp grand sport bensainkku, executive ja OPC-line. 68 tkm ajettu, kaikesta päätellen entinen taksi. Eka Opel tähän talouteen epäonnisten Audi-, BMW- ym. kokeilujen jälkeen.
+ Kiva ajaa, fiksu design, varusteet, sujuva käyttöliittymä (ml. android auto)
- Eipä juuri mitään. Bensaa juo hieman ahnaasti ja 18" vakiovanteet talvella keräävät lunta => tärinä jos ei puhdista

Takaisinkutsu tuli heti koodilla KI9 eli täälläkin puitu, elokuussa alkanut lambda-kamppispäivitys tehtäväksi heti ensi alkuun, aika varattu. Ulkomaisten foorumeiden perusteella ihan legit päivitys, sormet ristissä ja puuhun koputus ettei mikään mene vikaan...
2020 Insignia B GS 2.0T 147/200 (D16SHT, 6T45) business innovation opc
Vastaa Viestiin