Tyhmiä kysymyksiä (Ei Opeleista).

Tänne kaikki vitsit, hauskat jutut, netistä löydetyt hauskat linkit, autoihin liittymättömät gallupit ja muu vastaava.
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 426
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Tyhmiä kysymyksiä (Ei Opeleista).

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

DEAD kirjoitti: 20 Marras 2023, 22:34
JNN kirjoitti: 20 Marras 2023, 22:21 Ja tosiaan kuten yllä mainittu niin keskuksiin ei vago tms. jatkoja saa tehdä.
Kyllä saa. Wagolle on olemassa dinkiskoon polkastava teline jota käyttämällä noita voi kylvää keskuksen sisälle.

https://verkkokauppa.huhta.fi/1927309?g ... pBEALw_wcB
Menee ehkä vähän hiusten halkomiseksi, mutta pointtina varmaan että irtoliittimiä (eli sellasia jotka ei tuu DIN-kiskoon), ei saa käyttää. Tietysti kontaktorien, varokkeiden ym. liittimistä voi ketjuttaa/haaroittaa.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4148
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: Tyhmiä kysymyksiä (Ei Opeleista).

Viesti Kirjoittaja JNN »

DEAD kirjoitti: 20 Marras 2023, 22:34
JNN kirjoitti: 20 Marras 2023, 22:21 Ja tosiaan kuten yllä mainittu niin keskuksiin ei vago tms. jatkoja saa tehdä.
Kyllä saa. Wagolle on olemassa dinkiskoon polkastava teline jota käyttämällä noita voi kylvää keskuksen sisälle.

https://verkkokauppa.huhta.fi/1927309?g ... pBEALw_wcB
Aivan totta, ei ole tullut vastaan niin en muistanut laisinkaan moista "oljenkortta".
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
Juha_1
'Senator'
'Senator'
Viestit: 493
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä (Ei Opeleista).

Viesti Kirjoittaja Juha_1 »

JNN kirjoitti: 20 Marras 2023, 22:21 Kyllä, tämän takia juuri merkitään vaiheena käytössä oleva 0-johdin. Mikäli merkintöjä ei ole, täytyy asia varmistaa testaamalla (jännitteettömänä, sulake irti) kumpi menee kytkimelle. (Jos siis ymmärsin oikein mitä tarkoitit)
Ymmärsit oikein. Mutta tosiaan näin kuvan kattorasiasta, jossa oli yksi musta johto ja kaksi vaalean sinistä johtoa. Kuvaajan mukaan kumpikin johto oli täsmälleen samanlainen, ilman mitään merkintöjä. Mutta mietin vielä, että jos nollajohdoista kumpikaan ei ole merkitty, saisiko virrallisesta rasiasta yleismittarilla tai virtakynällä selville jännitteellisen nollajohdon? 🤔
Opel Vectra C2 GTS
Z18XER
==========
"On typerää tehdä sama virhe kahdesti. " (Muumipappa)
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4148
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: Tyhmiä kysymyksiä (Ei Opeleista).

Viesti Kirjoittaja JNN »

Jos virrat päällä tarvitsisi asia selvittää niin sähköasennustesteri on oikea työkalu moiseen. Mutta koska moista tuskin joka jannun nurkissa lojuu niin jännitteettömänä toinen sininen valaisimella vaiheeseen yhdistettynä kokeilisin sitten yllämainituilla vehkeillä rasialla kumpi merkitään.
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
Juha_1
'Senator'
'Senator'
Viestit: 493
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä (Ei Opeleista).

Viesti Kirjoittaja Juha_1 »

JNN kirjoitti: 21 Marras 2023, 06:20 Jos virrat päällä tarvitsisi asia selvittää niin sähköasennustesteri on oikea työkalu moiseen. Mutta koska moista tuskin joka jannun nurkissa lojuu niin jännitteettömänä toinen sininen valaisimella vaiheeseen yhdistettynä kokeilisin sitten yllämainituilla vehkeillä rasialla kumpi merkitään.
Kiitos! :thumbsup:
Opel Vectra C2 GTS
Z18XER
==========
"On typerää tehdä sama virhe kahdesti. " (Muumipappa)
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 426
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Tyhmiä kysymyksiä (Ei Opeleista).

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Periaatteessa saat mitattua että kumpi on vaihe noista sinisistä virrat päälläkin yleismittarilla. Ekana mittari vaihtovirta-alueelle, toinen pää keskukselta tulevaan nollaan ja toisella päällä käyt läpi johdot että mistä antaa 230V.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
DEAD
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 4034
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Tyhmiä kysymyksiä (Ei Opeleista).

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Motonetisti kirjoitti: 20 Marras 2023, 23:05
DEAD kirjoitti: 20 Marras 2023, 22:34
JNN kirjoitti: 20 Marras 2023, 22:21 Ja tosiaan kuten yllä mainittu niin keskuksiin ei vago tms. jatkoja saa tehdä.
Kyllä saa. Wagolle on olemassa dinkiskoon polkastava teline jota käyttämällä noita voi kylvää keskuksen sisälle.

https://verkkokauppa.huhta.fi/1927309?g ... pBEALw_wcB
Menee ehkä vähän hiusten halkomiseksi, mutta pointtina varmaan että irtoliittimiä (eli sellasia jotka ei tuu DIN-kiskoon), ei saa käyttää. Tietysti kontaktorien, varokkeiden ym. liittimistä voi ketjuttaa/haaroittaa.

Periaatteessa ei noissa voi haaroitttaa kuin keskusvalmistaja. Nuo konttien releiden automaattien liittimen on hyväksytty kahdelle langalle jolloin ketjutus onnistuu mutta ei haaroitus. Keskusvalmistaja saa vaikka 10 sinne survoa kunhan lyö ”leimat papereihin että kyllä se pysyy”

Mutta ainahan sinne lyhkäsiin voi tehä kutistejatkoksen jota ei tarvii mihinkään kiinnitellä haarotusta noilla ei oikein saa tehtyä
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
Vastaa Viestiin