Insignia 2.0 diesel 2013 Huolla auto

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
jukkap1000
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 21 Elo 2019, 13:18

Insignia 2.0 diesel 2013 Huolla auto

Viesti Kirjoittaja jukkap1000 »

Terve,

Auto huollettu ja öljynvaihdon kuittauksen sai tehdä ihan vain menusta muistini mukaan, mutta nyt tullut Huolla auto ja jakoavaimen kuva.

Autossa oli vikaa ja ilmoitti P2428-koodia vuoden aikana muutaman kerran eli matkanteko hyytyi ja nollauksen jälkeen taas mentiin muutama kuukausi. Nyt sitten vaihdoin pakokaasun lämpötila-anturin, johon tuo vikakoodi Youtuben mukaan liittyi. Nollasin viat vaihdon jälkeen ja auto käynnistyikin hyvin ja tyhjäkäynti oli tasaista jne,. mutta näytti tuota Huolla auto teksti. Kävin pienellä koeajolla ja oli kai mennyt tehonsäästömoodin, kun motarin ylämäessä jaksoi nousta kuuteen kymppiin ja tasasella 80km/h oli vauhti.

Eli muuta vikaa ei nyt tule kuin tuo Huolla auto. Voiko tuon kuitata jollain pois eli, jos saisi taas tehot toimimaan?

Sellainen lisätieto, niin P2428 vikakoodin jälkeen, kun kerran käynnistin, niin mustaa savua tuprutti, mutta sain kuin sainkin ajettua pihalta talliin. Voiko olla joku katalysaattori tai joku muu partikkelisuodatin tukossa tms.?

Oma halpa Motonetin testeri ei taida löyttää jotain kohtaa, jossa voisi kuitata tuomn Huolla auto.

Etukäteiskiitokset mahdollisista vinkeistä!
jukkap1000
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 21 Elo 2019, 13:18

Re: Insignia 2.0 diesel 2013 Huolla auto

Viesti Kirjoittaja jukkap1000 »

Sellainen päivitys, että nyt muutaman kympin Motonet-testeri näyttikin uutta vikaa P2033, joka viittaa nyt katalysaattorin jälkeiseen lämpötila-anturiin (jos oikein ymmärsin). Kun tämän koodin nollasi, niin kojelaudan Huolla auto-ilmoitus myös sammui heti ja poistui. Kuitenkin vika tuli uudelleen käynnistyksen jälkeen tai siis tuli myös tuo Huolla auto uudelleen.

Tuntuuko, että vika voisi olla tuossa ko. anturissa tai sen johdotuksissa? Ilmeisesti vikakoodit on geneerisiä eli ei tarkkoja. Youtube näytti jollain olevan Maxidigi elite-testeri ja se oli hyvän näköinen toiminnoiltaan; lue, analysoi, poista ja taisi olla jotain muutakin. Oma näyttää, että joskus lukee ja joskus taas ei... Näytti myös 00-vikaa... tarkoittaen kai, että jotain on, mutta ei tiedä mikä. Netti sanoo, että 150 ohmia olisi ok ja alle 50 ohmia vaihda anturi. Vaikeata oli mitata omalla mittarilla, kun nastat on pienet ja kärjet ei oikein mahtunut sisään ja en saanut oikein tarkkoja lukuja selville.

Eli kaiketikin yritän ryömiä seuraavaksi jonnekin auton alle ja haen anturin paikan ja ihmettelen johdotuksia ja ehkä mittaan ohmit ja sitten hakemaan kaupasta uutta, jos ohmit ei täsmää. Tietysti harmittaa, jos onkin joku muu syy...
Kyde
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 02 Loka 2003, 03:00

Re: Insignia 2.0 diesel 2013 Huolla auto

Viesti Kirjoittaja Kyde »

Morjensta. Täällä samanlaista oiretta. Kyselin jo toisessa ketjussa asiasta, mutta siirryn tähän, koska lähempänä tämän hetken tilannetta...

Eli alunperin auto näytti että lämmöt olisivat tapissa (lämpömittari 130 astetta) vaikka auto oli täysin kylmä. Limppi-moodissa ajelin kotiin ja tarkastin Kiinan OBD-lukijalla tilanteen. Antoi vikakoodin: Koodina oli P2479 Exhaust Gas Temperature Out of Range Bank 1 Sensor 2. Eli viitaa vahvasti samaan suuntaan kuin alkuperäisellä postaajalla? Koodin kuittasin pois ja lämmöt palasi näyttämään normaalia.

No em. lisäksi tuli myös mukaan "Huolla auto" ja "Huolla hiukkassuodatin" -ilmoitukset. Muistelin, että Insignia tapauksessa nämä ovat merkkejä viallisesta hehkusta. Itsellä myös ollut aikaisemminkin samat oireet, jotka hehkun vaihdolla hävisivät. Hehkut sain vaihdettua ja pienen lenkin jälkeen tuo "Huolla hiukkassuodatin" -ilmoitus hävisi. Joten olettaisin, että välistä jäännyt DPF regenerointi tapahtui tuolla lenkillä.

Eli tällä hetkellä auto toimii ajoon lähtiessä hetken aikaa normaalisti ja pienen ajon jälkeen menee mopotehoille. Tuo "Huolla auto" -ilmoitus on edelleen voimassa, joten olettaisin, että se pitäisi kuitata, jotta näkisi onko vielä jotain muuta vialla.

Kysymys: Saako "Huolla auto" -ilmoitusta kuitattua muuta kuin OP-Comilla?
Opel Kadett 1.6S LS 4d '89 (EX)
Opel Vectra 1.8i GL 4d '92 (EX)
Opel Astra 1.6i-16 Merit 4d '97 (EX)
Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo '09 (EX)
Opel Corsa E 1.4 Cosmo '16
Opel Vectra C 1.8 Station Wagon OPC-Line '07
Kyde
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 02 Loka 2003, 03:00

Re: Insignia 2.0 diesel 2013 Huolla auto

Viesti Kirjoittaja Kyde »

Päivitystä. Sain vanhalla OP-Comilla kaivettua vikakoodit esille. Seuraavaa herjaa tuli:

P2453-53 - Diesel Particulate Filter Pressure Sensor A Circuit Range/Performance
P2458-57 - Diesel Particulate Filter Regeneration Duration

Eli näiden koodien ja Vauxhall -foorumien läpikahlauksella olettaisin, että sensorivika tai DPF tukossa. Yhtenä vaihtoehtona tuli vastaan myös haljennut turbon letku (split boost pipe), jonka vuoksi voi myös jäädä tuo DPF:n regenerointi tekemättä.

Kommentit ja vinkit on tervetulleita. Jatkan tilanteen päivittämistä, kunhan homma nenän kaivuulta etenee.
Opel Kadett 1.6S LS 4d '89 (EX)
Opel Vectra 1.8i GL 4d '92 (EX)
Opel Astra 1.6i-16 Merit 4d '97 (EX)
Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo '09 (EX)
Opel Corsa E 1.4 Cosmo '16
Opel Vectra C 1.8 Station Wagon OPC-Line '07
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Insignia 2.0 diesel 2013 Huolla auto

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Jotain (turbo, DPF jne.) tukossa. Boost letkun vuotokin vähentää ilmamäärää ja siten nostaa pakolämpöä.
Kyde
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 02 Loka 2003, 03:00

Re: Insignia 2.0 diesel 2013 Huolla auto

Viesti Kirjoittaja Kyde »

Palaten tähän asiaan ja toivottavasti ratkaisuun tämän ongelman osalta. :thumbsup:

Vikakoodien perusteella päädyin siihen tulokseen, että DPF on tukossa eikä suorita regenerointia. Uuden pöntön ollessa sen verran hinnakas tämän ikäiseen autoon, päädyin irroittamaan vanhan pöntön (onnistui myös tumpelolta) ja pesemään sen. Kun pesuhommaa aloittelin, niin pönttö oli täysin tukossa. Vesi ei mennyt lainkaan läpi. Aikansa kun tuota painepesurilla ja kuumapesurilla hinkkas, niin hyvä tuli. Ja paskaa irtos pöntön sisältä paljon.

Tämän jälkeen pönttö takaisin ja OP-Comilla pakkoregenerointi. Ennen regenerointia soot accumulation oli 255% (maksimi) ja regeneroinnin jälkeen 40%. Nyt on pari päivää ajoa takana, eikä ole toistaiseksi ainakaan vikakoodeja näkyny tai limppimoodia tullut. Toivotaan, että tilanne pysyykin näin.
Opel Kadett 1.6S LS 4d '89 (EX)
Opel Vectra 1.8i GL 4d '92 (EX)
Opel Astra 1.6i-16 Merit 4d '97 (EX)
Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo '09 (EX)
Opel Corsa E 1.4 Cosmo '16
Opel Vectra C 1.8 Station Wagon OPC-Line '07
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1511
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Insignia 2.0 diesel 2013 Huolla auto

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Tämä on just sitä toimintaa, minkä vuoksi nää foorumit on olemassa :worship: Etsitään se vanha aihe, ei aloiteta kaikesta uutta ja vieläpä palataan kertomaan miten se ongelma ratkesi. Just näin se tieto pysyy kaikkien löydettävissä myöhemminkin. Täydet pisteet tästä.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Kyde
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 02 Loka 2003, 03:00

Re: Insignia 2.0 diesel 2013 Huolla auto

Viesti Kirjoittaja Kyde »

Tämähän se näissä keskusteluissa on yleensä vikana. Sama ongelma löytyy keskusteluista, mutta yleensä se loppuratkaisu jää selvittämättä. Tai kuitataan kommentilla "Vika ratkesi, kiitos avusta!"

Vielä ongelman ratkaisuun lisäyksenä. Youtubesta löytyy hyvä video, missä kerrotaan Insignia DPF:n irroituksesta. Linkki alla. Ja niinkuin tuossa jo mainitsinkin, niin ei paljon renkaidenvaihtoa kummempi homma ole, jos vain sopivat työkalut ja aikaa löytyy. Varmaan kokeneelta ruuvarilta homma hoituu muutamassa tunnissa.

Videon kommenteista löytyy myös joitain vinkkejä ja ongelmakohtia mitkä kannattaa huomioida DPF:n irroituksen yhteydessä.

Opel Kadett 1.6S LS 4d '89 (EX)
Opel Vectra 1.8i GL 4d '92 (EX)
Opel Astra 1.6i-16 Merit 4d '97 (EX)
Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo '09 (EX)
Opel Corsa E 1.4 Cosmo '16
Opel Vectra C 1.8 Station Wagon OPC-Line '07
Vastaa Viestiin