Plugarien moottorien ruostuminen
Plugarien moottorien ruostuminen
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/asi ... okieltoon/
Että tämmöstä.
Että tämmöstä.
Lexus NX 300h E-Four 2017
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Plugarien moottorien ruostuminen
Meleko soopaa. Noita saa huijattua kulkemaan pelkällä sähköllä. Ooppeleissa ei tarvi murehtia.
Syy tuohon tulee siittä ilmiöstä että suoraan palotilaan suihkutettava bensa pisaroituu kylmään sylinterin seinämään ja kertyy öljynsekaan lisäten öljymäärää ja heikentäen voitelua. Sitten kun e95 e10 sisältää etanolia ja vettä niin soppa on valmis kun moottori ei kertaakaan lämpene kunnolla hybridillä kaupunkiajossa.
Opel phev sentään herjaa näyttöön ja pakottaa polttomoottorin ajoittain päälle
Syy tuohon tulee siittä ilmiöstä että suoraan palotilaan suihkutettava bensa pisaroituu kylmään sylinterin seinämään ja kertyy öljynsekaan lisäten öljymäärää ja heikentäen voitelua. Sitten kun e95 e10 sisältää etanolia ja vettä niin soppa on valmis kun moottori ei kertaakaan lämpene kunnolla hybridillä kaupunkiajossa.
Opel phev sentään herjaa näyttöön ja pakottaa polttomoottorin ajoittain päälle
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Plugarien moottorien ruostuminen
https://www.autostadium.fi/index.php?th ... 0/page-144
Tuolla kuva myös Opel plugarin nokka-akselista,60tkm ajettu.
Tuolla kuva myös Opel plugarin nokka-akselista,60tkm ajettu.
Lexus NX 300h E-Four 2017
Re: Plugarien moottorien ruostuminen
Bemareissa tuo venttiilikoneiston ruostuminen on kyllä ollut yleistä jo paljon ennen plugareita. Sekä nykyisessä, että entisessä kakkosautossa on ilmiö ollut ihan selkeää. Plugareissa tuo ongelma tietysti korostuu, kun harvemmin lämpenee kunnolla.
Näissä mitä itsellä on ollut niin epäilen suurimmaksi syylliseksi venttiilikopan rakennetta. Sen sisäpuolella on todella tiheä rivoitus, joka on kuin tehty kondenssiveden keräämiseen.
Ei ole muissa autoissa ollut tätä ongelmaa vastaavanlaisessa päivittäisajossa.
Näissä mitä itsellä on ollut niin epäilen suurimmaksi syylliseksi venttiilikopan rakennetta. Sen sisäpuolella on todella tiheä rivoitus, joka on kuin tehty kondenssiveden keräämiseen.
Ei ole muissa autoissa ollut tätä ongelmaa vastaavanlaisessa päivittäisajossa.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Re: Plugarien moottorien ruostuminen
Hybridit on ollu siirtymävaihe poltosta täyssähköön.
Re: Plugarien moottorien ruostuminen
Periaatteessa sama ongelma voisi olla myös bensakoneessa, jolla ajetaan jatkuvasti 3-5km pikkupätkää vajailla lämmöillä?
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Plugarien moottorien ruostuminen
Totta. Toki ei koske pintoja joilla ei ole kulutusta
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Plugarien moottorien ruostuminen
Piti minunkin katsoa korkin reiästä sisään. Olihan siellä nokka-akselin runko-osassa pari ruosteen alku pistettä, eli näkyy ruostuvan kone sisältäpäin. Autolla ajetu 24tkm ja ikää 2.5 vuotta. En tiedä alkuhistoriaa kun auto ollut minulla 2 kk. Eli kannattaa kurkata öljykorkin aukosta ennenkuin rupeaa muita merkkejä mollaamaan.
Epäilen kuitenkin että koneen osien raaka-aineista on tingitty, kromia ja nikkeliä säästetty niin saatu ruostuvia koneen osia. No tämäkin kone on tietystysti alkujuuriltaan Bemun suunnittelua.
Täytyypi ruveta tilannetta seuraamaan ja käyttämään konetta välillä bensalla. Ja onhan minulla takuuta jäljellä vielä yli 2 vuotta mutta kuitenkin, tuntuu kuin ostajia kusetettaisiin laittamalla koneisiin liian halpoja/ruostuvia osia.
Epäilen kuitenkin että koneen osien raaka-aineista on tingitty, kromia ja nikkeliä säästetty niin saatu ruostuvia koneen osia. No tämäkin kone on tietystysti alkujuuriltaan Bemun suunnittelua.
Täytyypi ruveta tilannetta seuraamaan ja käyttämään konetta välillä bensalla. Ja onhan minulla takuuta jäljellä vielä yli 2 vuotta mutta kuitenkin, tuntuu kuin ostajia kusetettaisiin laittamalla koneisiin liian halpoja/ruostuvia osia.
Opel Grandland X Elegance 300 PHEV AWD vm 20, aiemmin 20 Sitikkaa, Audi 100, Ford Sierra, 6 Skodaa
Re: Plugarien moottorien ruostuminen
Etten nyt ihan väärin muista niin useimmissa teräslaaduissa on Kromia ja nikkeliä tosin vaan pieninä määrinä. Aikaa on vaan tuosta metalliopin pänttäämisestä vierähtänyt 50 vuotta. Ruostumattomassa teräksessä on taas niitä korkeammat pitoisuudet.
Opel Grandland X Elegance 300 PHEV AWD vm 20, aiemmin 20 Sitikkaa, Audi 100, Ford Sierra, 6 Skodaa
Re: Plugarien moottorien ruostuminen
Seosaineet
Terästä seostetaan hiilen lisäksi monilla muilla aineilla haluttujen ominaisuuksien saavuttamiseksi. Yleisimpiä seosaineita ovat: nikkeli, pii, kromi, koboltti, volframi, molybdeeni, vanadiini ja alumiini.
Terästä seostetaan hiilen lisäksi monilla muilla aineilla haluttujen ominaisuuksien saavuttamiseksi. Yleisimpiä seosaineita ovat: nikkeli, pii, kromi, koboltti, volframi, molybdeeni, vanadiini ja alumiini.
Opel Grandland X Elegance 300 PHEV AWD vm 20, aiemmin 20 Sitikkaa, Audi 100, Ford Sierra, 6 Skodaa
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Plugarien moottorien ruostuminen
Ennen vanhaan nokka-akselit oli valettuja eikä ne ruostuneetkaan valetuilta pinnoilta eikä kulutuspinnoiltakaan kun voitelua oli.
Nykyään suurin osa nokka-akseleista on jonkinlaista teräsputkea johon muut nokkien osat kiinnittyy korkealla paineella puristamalla jolloin saadaan kevyempi ja kestävämpi rakenne
Nykyään suurin osa nokka-akseleista on jonkinlaista teräsputkea johon muut nokkien osat kiinnittyy korkealla paineella puristamalla jolloin saadaan kevyempi ja kestävämpi rakenne
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Plugarien moottorien ruostuminen
Meinasin ruveta seuraamaan koneen lämpöjä ja helpoin tapa lienee odb lukijalla joita oli joku vuosi sitten kaupan joissa oli vain muutamia tietoja autosta. Tarkoitus on että ko lukija olisi koko ajan kiinni.
Mutta missa on Granlandissa odb pistoke?
Mutta missa on Granlandissa odb pistoke?
Opel Grandland X Elegance 300 PHEV AWD vm 20, aiemmin 20 Sitikkaa, Audi 100, Ford Sierra, 6 Skodaa
- HeseJoki57
- 'Admiral'
- Viestit: 166
- Liittynyt: 01 Tammi 2018, 11:42
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Plugarien moottorien ruostuminen
Ohjauspylvään oikealla puolella, suojalevyn alla. Harmillisesti ei sovi lähetin suojalevyn alle, tai siis ei ainakaan minun sopinut. Ajattelin nyt tehdä tähän nykyiseen autoon reiän sille kohtaa että sopisi paikalla olemaan suojalevyn kanssa.
Älä pelästy kun näyttää 100 astetta melkein koko ajan kun moottori on kuumana. On ihan normaalia. Tässä uudessa facelift mallissa onkin jo lämpömittari ja kierroslukumittari vakiona.
Enemmänkin näitä autoja on ollut, tässä vain muutama viimeisin. Volvo V50 -04 > Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 FWD PHEV -21 > Opel Grandland Executive 225 PHEV FWD -23 > ??
Re: Plugarien moottorien ruostuminen
Ohjauspylvään oikealla puolella, suojalevyn alla. Harmillisesti ei sovi lähetin suojalevyn alle, tai siis ei ainakaan minun sopinut. Ajattelin nyt tehdä tähän nykyiseen autoon reiän sille kohtaa että sopisi paikalla olemaan suojalevyn kanssa.
Älä pelästy kun näyttää 100 astetta melkein koko ajan kun moottori on kuumana. On ihan normaalia. Tässä uudessa facelift mallissa onkin jo lämpömittari ja kierroslukumittari vakiona.
[/quote]
Mikä lähtin ja näyttö sulla on?
Opel Grandland X Elegance 300 PHEV AWD vm 20, aiemmin 20 Sitikkaa, Audi 100, Ford Sierra, 6 Skodaa