Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
FUELJII
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 06 Syys 2017, 20:59
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja FUELJII »

Jos auto ei ole vielä facelift, niin sitten eturitilän Opel-logon ympärillä on muovipleksi, jonka takana on se tutka. Mukautuvaa vakkaria ei pysty käyttämään normaalina vakkarina, että sillä se on helppo testata, että onko vai ei. Esim. jos talvisin jää on tukkinut tutkan, niin ei sitten ei ole mitään vakkaria käytössä. 2018 mallissa tuo oli n. 1000€ lisävaruste.
Astra Sportstourer 1.4 Innovation + 2018
PeeCee
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Huhti 2023, 07:46

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja PeeCee »

Kiitos, ei ole facelift malli ja ei ole tosiaan Opel-logon ympärillä muovipleksiä. Eli ei siis ole adaptiivista, vaikka niin markkinoitiin. Törmäysvaroitin löytyy vakkarin vierestä ja siinä on 3 asentoa, niin ottaako se sitten tuulilasissa taustapeilin takana olevalla sensorilla matkan vai mistä se mittaa jos ei adaptiivista vakkaria ole?
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Nible »

PeeCee kirjoitti: 30 Huhti 2023, 09:43 Kiitos, ei ole facelift malli ja ei ole tosiaan Opel-logon ympärillä muovipleksiä. Eli ei siis ole adaptiivista, vaikka niin markkinoitiin. Törmäysvaroitin löytyy vakkarin vierestä ja siinä on 3 asentoa, niin ottaako se sitten tuulilasissa taustapeilin takana olevalla sensorilla matkan vai mistä se mittaa jos ei adaptiivista vakkaria ole?
Jos ei tutkaa, niin tuo törmäysvaroitin toimii sen kameran perusteella joka siinä peilin takana tuulilasilla.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

PeeCee kirjoitti: 30 Huhti 2023, 07:50 Moi, ostin 2019 astra sports tourer+ mallin ja varustelutaso on innovation. Kaikki on muuten hyvin, mutta autoliikkeessä markkinoitiin adaptiivisesta vakionopeudensäätimestä ja en ohjekirjaa selaamalla saa selville miten sen saa toimimaan/mistä voin nyt tarkistaa onko sitä edes tuossa minun mallissani?
Näin vapuna voi Essolla käydä kysymässä ja mittauttaa samalla ajovalojen ultraviolettipitoisuus.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006089973.html
ics
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Syys 2018, 18:49

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja ics »

FUELJII kirjoitti: 13 Helmi 2023, 19:43
ics kirjoitti: 13 Helmi 2023, 06:32 Hatchback malliin ei ole koskaan saanut edes tuota sähköistä takaluukkua, ei edes lisävarusteena ja innovation plus lisäpaketti ei muuten sisältänyt AGR-penkkejä, ne piti ostaa erikseen. Malleista riippuen saattoi olla vakionakin jossain myöhemmissä malleissa.
Kyllä niitä Innovation plussan mukana tulleita Morrocana puolinahkapenkkejä on myyty AGR:nä ihan esitteen mukaan. TM:n 60 tkm kestotestissäkin kehuttiin niitä penkkejä ja oli maininta AGR. Lisävarusteisessa nahkapenkissä on tosin erikseen AGR:n teksti, jota ei Innovation penkeissä ole, mutta on ne myös säädöiltään vielä monipuolisemmat. Tuo AGR on jokin saksalaisen selkäyhdistyksen hyväksyntä, joka sinällään ei taida tarkoittaa muuta kuin, että penkeissä on riittävästi säätöjä eri suuntiin.

Uuden Astra L:n Innovation plus kangaspenkeissä on tuo AGR-teksti näkyvillä.
Mulla on 2018 Astra (2019A mallimerkinnällä) ja siinä ei tullut mukana AGR-penkkejä vaikka oli innovation plus paketti. Erikseen oli listalla ja AGR penkit olisi maksanu tonnin lisää.
FUELJII kirjoitti: 30 Huhti 2023, 08:40 Jos auto ei ole vielä facelift, niin sitten eturitilän Opel-logon ympärillä on muovipleksi, jonka takana on se tutka. Mukautuvaa vakkaria ei pysty käyttämään normaalina vakkarina, että sillä se on helppo testata, että onko vai ei. Esim. jos talvisin jää on tukkinut tutkan, niin ei sitten ei ole mitään vakkaria käytössä. 2018 mallissa tuo oli n. 1000€ lisävaruste.
Tähänkin vielä sanon sen että mulla on myös adaptiivinen vakkari ja vaikka etutörmäysjärjestelmä ei olisi käytössä ja tutka olisi huurussa eikä siis k äytössä niin silti normaali vakkari pelaa ihan fine.
Mikkomx
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Touko 2023, 19:39

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Mikkomx »

Moi,

Vanha pitkään palvellut Volvon V50 sanoi itsensä irti ja olen harkitsemassa astra-farkkua seuraajaksi.

Mietin konkreettisia eroja 2019 ja 2020+ faceliftin välillä, hinta kuitenkin about saman ajetulla 2019 vs 2020 mallilla sen about 3000-5000 euroa samoilla varusteilla ja kilsoilla.

- Onko sisämelu faceliftissä tosiaan huomattavasti pienempi kuin pre-faceliftissä?
- onko uusi automaatti huonompi/parempi?
- onko elektroniikka parantunut faceliftissä (esim aiwmmin mainityt hämäräkytkinongelmat jne)
- uudet kolmesylinteriset-ovatko ok vehkeitä?

Siinä jotain pientä kiitoksia vastauksista
Mikkomx
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Touko 2023, 19:39

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Mikkomx »

Moi,

Vanha pitkään palvellut Volvon V50 sanoi itsensä irti ja olen harkitsemassa astra-farkkua seuraajaksi.

Mietin konkreettisia eroja 2019 ja 2020+ faceliftin välillä, hinta kuitenkin about saman ajetulla 2019 vs 2020 mallilla sen about 3000-5000 euroa samoilla varusteilla ja kilsoilla.

- Onko sisämelu faceliftissä tosiaan huomattavasti pienempi kuin pre-faceliftissä?
- onko uusi automaatti huonompi/parempi?
- onko elektroniikka parantunut faceliftissä (esim aiemmin mainityt hämäräkytkinongelmat jne)
- uudet kolmesylinteriset-ovatko ok vehkeitä?

Siinä jotain pientä kiitoksia vastauksista
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13465
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Mikkomx kirjoitti: 12 Touko 2023, 19:46 Moi,

Vanha pitkään palvellut Volvon V50 sanoi itsensä irti ja olen harkitsemassa astra-farkkua seuraajaksi.

Mietin konkreettisia eroja 2019 ja 2020+ faceliftin välillä, hinta kuitenkin about saman ajetulla 2019 vs 2020 mallilla sen about 3000-5000 euroa samoilla varusteilla ja kilsoilla.

- Onko sisämelu faceliftissä tosiaan huomattavasti pienempi kuin pre-faceliftissä?
- onko uusi automaatti huonompi/parempi?
- onko elektroniikka parantunut faceliftissä (esim aiemmin mainityt hämäräkytkinongelmat jne)
- uudet kolmesylinteriset-ovatko ok vehkeitä?

Siinä jotain pientä kiitoksia vastauksista
Pre facelift joku 2019 viimeisiä ja 1,4 automaatti niin on varmimmasta päästä. Jos vertaa esim 2016 ja 2019mallia niin uudemmassa on vähän paremmat ne led matrix valot sekä intellink näyttö joissa ollut ongelmia jonkin verran. Taas sitten 2016 malleissa oli hieman pienempi ajomelu johtuen esim watt-linkistä joka jäi myöhemmin osasta malleja pois.

Facelift menee vähän vähemmällä mutta vaihteisto on cvt tyyppiä mikä ei taida kestää yhdelläkään automerkillä ikuisesti.
3-sylinteriset facelift koneista 1,2 on gm märkäremmi kone ja 1,3ketjulla. 1,5diesel on ketjulla sekä märällä jakohihnalla
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Tänään pyörähti mittariin 230 tkm ja kyseessä siis 2016 farkku 1.4T joka ollut minulla uudesta asti.

Tämän kevään aikana ruvennut vähän tuntumaan, ettei automaattivaihteisto enää ole ihan uuden veroinen. Moottorijarrutukselta kun painan kevyesti kaasua ja pyydän vetoa, niin tuntuu vähän kuin vaihteisto pyrkisi hetken yskähtäen "lukitsemaan" renkaita ja vasta sitten alkaa veto.

Muutenkin vähän klonksuu väljän oloisesti ja tuollaista pientä epämääräisyyttä toisinaan havaittavissa, mutta pääosin toimii ihan ok. Vaimo ei oo vielä mitään edes huomannut. Vaihteistoöljyt vaihdettu 150 tkm kohdalla ja taidanpa vaihdattaa taas 240 tkm kohdalla, jos tämä sinne asti kestää.

Tarkan vikahistorian olen tähän ketjuun jo aiemmin laittanut, mutta kerrataan lyhyesti:

117 tkm Akkujännite 3,9 V. Sama 6-vuotias akku mulla yhä on käytössä.
150 tkm Pientä pätkimistä, tulppien vaihdolla korjaantui.
171 tkm Vaihdevalitsin uusittu, kun ei uskonut olevansa P-asennossa.
182 tkm Hyytyi äkki-yllättäen hinauskuntoon. Kaasuläppäkotelo hajosi.
212 tkm Takaluukun potkuavauksen johtosarja hapettui.
218 tkm Pientä pätkimistä, korjaantui bensapumpun vaihdolla.

Ylläolevista neljä casea aiheutti ylimääräisen korjaamokäynnin. Kaksi korjattiin määräaikaishuoltojen yhteydessä. Ei ole Länsiauton huoltomyyjät liian tutuiksi tulleet, joten saatanpa kohta ostaa toisen samanlaisen, kun kerran Astra L farkkuakaan ei vielä pääse edes tilaamaan.
marseliino
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Marras 2022, 15:47

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja marseliino »

-16 astra k HB
Kellään tietoa mistä tuo tiiviste tuolla alhaalla tuulettimen alla on karannut? Tiukasti oli vielä toisesta päästä kiinni, mutta ei nähnyt missä. Kannattaako edes välittää?
Toiseksi jäähdytinnestettä näköjään kuluu hitaasti. En huomannut vuotoja tai että alle jäisi läikkiä. Tiedossa mitään yleisiä vuotopaikkoja?
marseliino
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Marras 2022, 15:47

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja marseliino »

kjans
'Senator'
'Senator'
Viestit: 347
Liittynyt: 04 Loka 2010, 16:06

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja kjans »

Nopeasti kun ketjua haulla katsoin niin jarrumurheita tainnut olla muillakin, nyt kaipailisin itsekin vähän neuvoa.

Omassa 2016 farkussa alkanut toisen takarenkaan jarrut ilmeisesti jumittelemaan. Välillä kuuluu ajossa vinkunaa takaa ja huomannut joskus motarilla ajamisen jälkeen kun on vinkunut että toisen takarenkaan vanne on ihan kämmenellä havaittavasti kuumempi kuin muut vanteet.
Yleensä tuon vinkunan saa loppumaan polkemalla jarruja vähän tomerammin, olen myös yrittänyt jarrutella voimakkaasti molempiin suuntiin jos siellä olis jotain roskaa välissä, mutta vika ilmaantuu aina uudelleen ja tämän jarruttelu "korjaus" vain väliaikainen.

Konsultoin asiasta paikallista autohuoltoa ja heidän diagnoosi oli että jarrusatula olisi jumissa ja pitäisi vaihtaa, hinta-arvio vähän päälle 300 euroa.

Pohdin nyt tässä että 1) onko tämä todennäköinen syy ongelmaan ja 2) pystyykö ja kannattaako tuollaisia jumituksia hoitamaan vielä huoltamalla halvemmalla vai onko fiksuinta laittaa palikkaa uusiksi saman tien tuolla kolmella satasella? Levyt ja palat tähän on taakse vaihdettu pari vuotta sitten (koska jarrut oli laahanneet ja osat siksi kuluneet ennen aikojaan) joten niiden pitäisi olla vielä ihan kunnossa ellei jumitus ole syönyt niitä ennenaikaisesti...
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Palat kannattaisi irrottaa kerran vuodessa, puhdistaa ja rasvata liukupinnat. Länsiautossa kustantaa muistaakseni noin 70,- eur.

Toki voihan se itse satulakin olla jo ikääntynyt, eikä 300,- kuulosta pahalta hinnalta jos sisältää osat ja työt taakse molemmin puolin. Jarruja on tapana huoltaa ja korjata samanaikaisesti auton vasemmalta ja oikealta puolen, kun sama vika se kohta kuitenkin olis siellä toisella puolellakin. Eikä katsastusmieskään välttämättä tykkää, jos hellyttä on annettu ainoastaan toiselle puolelle.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13465
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

kjans kirjoitti: 31 Touko 2023, 14:59 Nopeasti kun ketjua haulla katsoin niin jarrumurheita tainnut olla muillakin, nyt kaipailisin itsekin vähän neuvoa.

Omassa 2016 farkussa alkanut toisen takarenkaan jarrut ilmeisesti jumittelemaan. Välillä kuuluu ajossa vinkunaa takaa ja huomannut joskus motarilla ajamisen jälkeen kun on vinkunut että toisen takarenkaan vanne on ihan kämmenellä havaittavasti kuumempi kuin muut vanteet.
Yleensä tuon vinkunan saa loppumaan polkemalla jarruja vähän tomerammin, olen myös yrittänyt jarrutella voimakkaasti molempiin suuntiin jos siellä olis jotain roskaa välissä, mutta vika ilmaantuu aina uudelleen ja tämän jarruttelu "korjaus" vain väliaikainen.

Konsultoin asiasta paikallista autohuoltoa ja heidän diagnoosi oli että jarrusatula olisi jumissa ja pitäisi vaihtaa, hinta-arvio vähän päälle 300 euroa.

Pohdin nyt tässä että 1) onko tämä todennäköinen syy ongelmaan ja 2) pystyykö ja kannattaako tuollaisia jumituksia hoitamaan vielä huoltamalla halvemmalla vai onko fiksuinta laittaa palikkaa uusiksi saman tien tuolla kolmella satasella? Levyt ja palat tähän on taakse vaihdettu pari vuotta sitten (koska jarrut oli laahanneet ja osat siksi kuluneet ennen aikojaan) joten niiden pitäisi olla vielä ihan kunnossa ellei jumitus ole syönyt niitä ennenaikaisesti...
Jarrusatulan olkain ruostuu liukupellin alta kun siellä ei ole uutena kuparitahnaa. Olkainten vastinpinnat kun hiekkapuhaltaa ja rasvaa liukupeltien alta niin ongelma ei toistu. Muutama kymmeneen autoon tullut tuo tehtyä.

Ja samalla vaivalla laittaa uudet palat
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
SB9x
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Loka 2008, 22:21

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja SB9x »

Putsaa ensin, kuten tuossa yllä ohjeistetaan ja tarkastaa fyysisesti, ettei satulan mäntä jumita. Mielestäni omassa ainakin palat painuu liiankin napakasti levyä vasten, vaikka kuinka putsaa ja viilaa.

En nyt pareittain lähtisi satuloita vaihtamaan. Levyt ja palat lähinnä näin.
Ajossa Astra K 5d Innovation+ 1.4TA MY18
Vastaa Viestiin