Astra K
Re: Astra K
Jos auto ei ole vielä facelift, niin sitten eturitilän Opel-logon ympärillä on muovipleksi, jonka takana on se tutka. Mukautuvaa vakkaria ei pysty käyttämään normaalina vakkarina, että sillä se on helppo testata, että onko vai ei. Esim. jos talvisin jää on tukkinut tutkan, niin ei sitten ei ole mitään vakkaria käytössä. 2018 mallissa tuo oli n. 1000€ lisävaruste.
Astra Sportstourer 1.4 Innovation + 2018
Re: Astra K
Kiitos, ei ole facelift malli ja ei ole tosiaan Opel-logon ympärillä muovipleksiä. Eli ei siis ole adaptiivista, vaikka niin markkinoitiin. Törmäysvaroitin löytyy vakkarin vierestä ja siinä on 3 asentoa, niin ottaako se sitten tuulilasissa taustapeilin takana olevalla sensorilla matkan vai mistä se mittaa jos ei adaptiivista vakkaria ole?
Re: Astra K
Jos ei tutkaa, niin tuo törmäysvaroitin toimii sen kameran perusteella joka siinä peilin takana tuulilasilla.PeeCee kirjoitti: ↑30 Huhti 2023, 09:43 Kiitos, ei ole facelift malli ja ei ole tosiaan Opel-logon ympärillä muovipleksiä. Eli ei siis ole adaptiivista, vaikka niin markkinoitiin. Törmäysvaroitin löytyy vakkarin vierestä ja siinä on 3 asentoa, niin ottaako se sitten tuulilasissa taustapeilin takana olevalla sensorilla matkan vai mistä se mittaa jos ei adaptiivista vakkaria ole?
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Re: Astra K
Näin vapuna voi Essolla käydä kysymässä ja mittauttaa samalla ajovalojen ultraviolettipitoisuus.PeeCee kirjoitti: ↑30 Huhti 2023, 07:50 Moi, ostin 2019 astra sports tourer+ mallin ja varustelutaso on innovation. Kaikki on muuten hyvin, mutta autoliikkeessä markkinoitiin adaptiivisesta vakionopeudensäätimestä ja en ohjekirjaa selaamalla saa selville miten sen saa toimimaan/mistä voin nyt tarkistaa onko sitä edes tuossa minun mallissani?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006089973.html
Re: Astra K
Mulla on 2018 Astra (2019A mallimerkinnällä) ja siinä ei tullut mukana AGR-penkkejä vaikka oli innovation plus paketti. Erikseen oli listalla ja AGR penkit olisi maksanu tonnin lisää.FUELJII kirjoitti: ↑13 Helmi 2023, 19:43Kyllä niitä Innovation plussan mukana tulleita Morrocana puolinahkapenkkejä on myyty AGR:nä ihan esitteen mukaan. TM:n 60 tkm kestotestissäkin kehuttiin niitä penkkejä ja oli maininta AGR. Lisävarusteisessa nahkapenkissä on tosin erikseen AGR:n teksti, jota ei Innovation penkeissä ole, mutta on ne myös säädöiltään vielä monipuolisemmat. Tuo AGR on jokin saksalaisen selkäyhdistyksen hyväksyntä, joka sinällään ei taida tarkoittaa muuta kuin, että penkeissä on riittävästi säätöjä eri suuntiin.
Uuden Astra L:n Innovation plus kangaspenkeissä on tuo AGR-teksti näkyvillä.
Tähänkin vielä sanon sen että mulla on myös adaptiivinen vakkari ja vaikka etutörmäysjärjestelmä ei olisi käytössä ja tutka olisi huurussa eikä siis k äytössä niin silti normaali vakkari pelaa ihan fine.FUELJII kirjoitti: ↑30 Huhti 2023, 08:40 Jos auto ei ole vielä facelift, niin sitten eturitilän Opel-logon ympärillä on muovipleksi, jonka takana on se tutka. Mukautuvaa vakkaria ei pysty käyttämään normaalina vakkarina, että sillä se on helppo testata, että onko vai ei. Esim. jos talvisin jää on tukkinut tutkan, niin ei sitten ei ole mitään vakkaria käytössä. 2018 mallissa tuo oli n. 1000€ lisävaruste.
Re: Astra K
Moi,
Vanha pitkään palvellut Volvon V50 sanoi itsensä irti ja olen harkitsemassa astra-farkkua seuraajaksi.
Mietin konkreettisia eroja 2019 ja 2020+ faceliftin välillä, hinta kuitenkin about saman ajetulla 2019 vs 2020 mallilla sen about 3000-5000 euroa samoilla varusteilla ja kilsoilla.
- Onko sisämelu faceliftissä tosiaan huomattavasti pienempi kuin pre-faceliftissä?
- onko uusi automaatti huonompi/parempi?
- onko elektroniikka parantunut faceliftissä (esim aiwmmin mainityt hämäräkytkinongelmat jne)
- uudet kolmesylinteriset-ovatko ok vehkeitä?
Siinä jotain pientä kiitoksia vastauksista
Vanha pitkään palvellut Volvon V50 sanoi itsensä irti ja olen harkitsemassa astra-farkkua seuraajaksi.
Mietin konkreettisia eroja 2019 ja 2020+ faceliftin välillä, hinta kuitenkin about saman ajetulla 2019 vs 2020 mallilla sen about 3000-5000 euroa samoilla varusteilla ja kilsoilla.
- Onko sisämelu faceliftissä tosiaan huomattavasti pienempi kuin pre-faceliftissä?
- onko uusi automaatti huonompi/parempi?
- onko elektroniikka parantunut faceliftissä (esim aiwmmin mainityt hämäräkytkinongelmat jne)
- uudet kolmesylinteriset-ovatko ok vehkeitä?
Siinä jotain pientä kiitoksia vastauksista
Re: Astra K
Moi,
Vanha pitkään palvellut Volvon V50 sanoi itsensä irti ja olen harkitsemassa astra-farkkua seuraajaksi.
Mietin konkreettisia eroja 2019 ja 2020+ faceliftin välillä, hinta kuitenkin about saman ajetulla 2019 vs 2020 mallilla sen about 3000-5000 euroa samoilla varusteilla ja kilsoilla.
- Onko sisämelu faceliftissä tosiaan huomattavasti pienempi kuin pre-faceliftissä?
- onko uusi automaatti huonompi/parempi?
- onko elektroniikka parantunut faceliftissä (esim aiemmin mainityt hämäräkytkinongelmat jne)
- uudet kolmesylinteriset-ovatko ok vehkeitä?
Siinä jotain pientä kiitoksia vastauksista
Vanha pitkään palvellut Volvon V50 sanoi itsensä irti ja olen harkitsemassa astra-farkkua seuraajaksi.
Mietin konkreettisia eroja 2019 ja 2020+ faceliftin välillä, hinta kuitenkin about saman ajetulla 2019 vs 2020 mallilla sen about 3000-5000 euroa samoilla varusteilla ja kilsoilla.
- Onko sisämelu faceliftissä tosiaan huomattavasti pienempi kuin pre-faceliftissä?
- onko uusi automaatti huonompi/parempi?
- onko elektroniikka parantunut faceliftissä (esim aiemmin mainityt hämäräkytkinongelmat jne)
- uudet kolmesylinteriset-ovatko ok vehkeitä?
Siinä jotain pientä kiitoksia vastauksista
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13555
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra K
Pre facelift joku 2019 viimeisiä ja 1,4 automaatti niin on varmimmasta päästä. Jos vertaa esim 2016 ja 2019mallia niin uudemmassa on vähän paremmat ne led matrix valot sekä intellink näyttö joissa ollut ongelmia jonkin verran. Taas sitten 2016 malleissa oli hieman pienempi ajomelu johtuen esim watt-linkistä joka jäi myöhemmin osasta malleja pois.Mikkomx kirjoitti: ↑12 Touko 2023, 19:46 Moi,
Vanha pitkään palvellut Volvon V50 sanoi itsensä irti ja olen harkitsemassa astra-farkkua seuraajaksi.
Mietin konkreettisia eroja 2019 ja 2020+ faceliftin välillä, hinta kuitenkin about saman ajetulla 2019 vs 2020 mallilla sen about 3000-5000 euroa samoilla varusteilla ja kilsoilla.
- Onko sisämelu faceliftissä tosiaan huomattavasti pienempi kuin pre-faceliftissä?
- onko uusi automaatti huonompi/parempi?
- onko elektroniikka parantunut faceliftissä (esim aiemmin mainityt hämäräkytkinongelmat jne)
- uudet kolmesylinteriset-ovatko ok vehkeitä?
Siinä jotain pientä kiitoksia vastauksista
Facelift menee vähän vähemmällä mutta vaihteisto on cvt tyyppiä mikä ei taida kestää yhdelläkään automerkillä ikuisesti.
3-sylinteriset facelift koneista 1,2 on gm märkäremmi kone ja 1,3ketjulla. 1,5diesel on ketjulla sekä märällä jakohihnalla
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra K
Tänään pyörähti mittariin 230 tkm ja kyseessä siis 2016 farkku 1.4T joka ollut minulla uudesta asti.
Tämän kevään aikana ruvennut vähän tuntumaan, ettei automaattivaihteisto enää ole ihan uuden veroinen. Moottorijarrutukselta kun painan kevyesti kaasua ja pyydän vetoa, niin tuntuu vähän kuin vaihteisto pyrkisi hetken yskähtäen "lukitsemaan" renkaita ja vasta sitten alkaa veto.
Muutenkin vähän klonksuu väljän oloisesti ja tuollaista pientä epämääräisyyttä toisinaan havaittavissa, mutta pääosin toimii ihan ok. Vaimo ei oo vielä mitään edes huomannut. Vaihteistoöljyt vaihdettu 150 tkm kohdalla ja taidanpa vaihdattaa taas 240 tkm kohdalla, jos tämä sinne asti kestää.
Tarkan vikahistorian olen tähän ketjuun jo aiemmin laittanut, mutta kerrataan lyhyesti:
117 tkm Akkujännite 3,9 V. Sama 6-vuotias akku mulla yhä on käytössä.
150 tkm Pientä pätkimistä, tulppien vaihdolla korjaantui.
171 tkm Vaihdevalitsin uusittu, kun ei uskonut olevansa P-asennossa.
182 tkm Hyytyi äkki-yllättäen hinauskuntoon. Kaasuläppäkotelo hajosi.
212 tkm Takaluukun potkuavauksen johtosarja hapettui.
218 tkm Pientä pätkimistä, korjaantui bensapumpun vaihdolla.
Ylläolevista neljä casea aiheutti ylimääräisen korjaamokäynnin. Kaksi korjattiin määräaikaishuoltojen yhteydessä. Ei ole Länsiauton huoltomyyjät liian tutuiksi tulleet, joten saatanpa kohta ostaa toisen samanlaisen, kun kerran Astra L farkkuakaan ei vielä pääse edes tilaamaan.
Tämän kevään aikana ruvennut vähän tuntumaan, ettei automaattivaihteisto enää ole ihan uuden veroinen. Moottorijarrutukselta kun painan kevyesti kaasua ja pyydän vetoa, niin tuntuu vähän kuin vaihteisto pyrkisi hetken yskähtäen "lukitsemaan" renkaita ja vasta sitten alkaa veto.
Muutenkin vähän klonksuu väljän oloisesti ja tuollaista pientä epämääräisyyttä toisinaan havaittavissa, mutta pääosin toimii ihan ok. Vaimo ei oo vielä mitään edes huomannut. Vaihteistoöljyt vaihdettu 150 tkm kohdalla ja taidanpa vaihdattaa taas 240 tkm kohdalla, jos tämä sinne asti kestää.
Tarkan vikahistorian olen tähän ketjuun jo aiemmin laittanut, mutta kerrataan lyhyesti:
117 tkm Akkujännite 3,9 V. Sama 6-vuotias akku mulla yhä on käytössä.
150 tkm Pientä pätkimistä, tulppien vaihdolla korjaantui.
171 tkm Vaihdevalitsin uusittu, kun ei uskonut olevansa P-asennossa.
182 tkm Hyytyi äkki-yllättäen hinauskuntoon. Kaasuläppäkotelo hajosi.
212 tkm Takaluukun potkuavauksen johtosarja hapettui.
218 tkm Pientä pätkimistä, korjaantui bensapumpun vaihdolla.
Ylläolevista neljä casea aiheutti ylimääräisen korjaamokäynnin. Kaksi korjattiin määräaikaishuoltojen yhteydessä. Ei ole Länsiauton huoltomyyjät liian tutuiksi tulleet, joten saatanpa kohta ostaa toisen samanlaisen, kun kerran Astra L farkkuakaan ei vielä pääse edes tilaamaan.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 11
- Liittynyt: 23 Marras 2022, 15:47
Re: Astra K
-16 astra k HB
Kellään tietoa mistä tuo tiiviste tuolla alhaalla tuulettimen alla on karannut? Tiukasti oli vielä toisesta päästä kiinni, mutta ei nähnyt missä. Kannattaako edes välittää?
Toiseksi jäähdytinnestettä näköjään kuluu hitaasti. En huomannut vuotoja tai että alle jäisi läikkiä. Tiedossa mitään yleisiä vuotopaikkoja?
Kellään tietoa mistä tuo tiiviste tuolla alhaalla tuulettimen alla on karannut? Tiukasti oli vielä toisesta päästä kiinni, mutta ei nähnyt missä. Kannattaako edes välittää?
Toiseksi jäähdytinnestettä näköjään kuluu hitaasti. En huomannut vuotoja tai että alle jäisi läikkiä. Tiedossa mitään yleisiä vuotopaikkoja?
-
- 'Kadett'
- Viestit: 11
- Liittynyt: 23 Marras 2022, 15:47
Re: Astra K
Ja linnki jäi edellisestä https://photos.app.goo.gl/FYs1NoAgtY9HDhQo7
Re: Astra K
Nopeasti kun ketjua haulla katsoin niin jarrumurheita tainnut olla muillakin, nyt kaipailisin itsekin vähän neuvoa.
Omassa 2016 farkussa alkanut toisen takarenkaan jarrut ilmeisesti jumittelemaan. Välillä kuuluu ajossa vinkunaa takaa ja huomannut joskus motarilla ajamisen jälkeen kun on vinkunut että toisen takarenkaan vanne on ihan kämmenellä havaittavasti kuumempi kuin muut vanteet.
Yleensä tuon vinkunan saa loppumaan polkemalla jarruja vähän tomerammin, olen myös yrittänyt jarrutella voimakkaasti molempiin suuntiin jos siellä olis jotain roskaa välissä, mutta vika ilmaantuu aina uudelleen ja tämän jarruttelu "korjaus" vain väliaikainen.
Konsultoin asiasta paikallista autohuoltoa ja heidän diagnoosi oli että jarrusatula olisi jumissa ja pitäisi vaihtaa, hinta-arvio vähän päälle 300 euroa.
Pohdin nyt tässä että 1) onko tämä todennäköinen syy ongelmaan ja 2) pystyykö ja kannattaako tuollaisia jumituksia hoitamaan vielä huoltamalla halvemmalla vai onko fiksuinta laittaa palikkaa uusiksi saman tien tuolla kolmella satasella? Levyt ja palat tähän on taakse vaihdettu pari vuotta sitten (koska jarrut oli laahanneet ja osat siksi kuluneet ennen aikojaan) joten niiden pitäisi olla vielä ihan kunnossa ellei jumitus ole syönyt niitä ennenaikaisesti...
Omassa 2016 farkussa alkanut toisen takarenkaan jarrut ilmeisesti jumittelemaan. Välillä kuuluu ajossa vinkunaa takaa ja huomannut joskus motarilla ajamisen jälkeen kun on vinkunut että toisen takarenkaan vanne on ihan kämmenellä havaittavasti kuumempi kuin muut vanteet.
Yleensä tuon vinkunan saa loppumaan polkemalla jarruja vähän tomerammin, olen myös yrittänyt jarrutella voimakkaasti molempiin suuntiin jos siellä olis jotain roskaa välissä, mutta vika ilmaantuu aina uudelleen ja tämän jarruttelu "korjaus" vain väliaikainen.
Konsultoin asiasta paikallista autohuoltoa ja heidän diagnoosi oli että jarrusatula olisi jumissa ja pitäisi vaihtaa, hinta-arvio vähän päälle 300 euroa.
Pohdin nyt tässä että 1) onko tämä todennäköinen syy ongelmaan ja 2) pystyykö ja kannattaako tuollaisia jumituksia hoitamaan vielä huoltamalla halvemmalla vai onko fiksuinta laittaa palikkaa uusiksi saman tien tuolla kolmella satasella? Levyt ja palat tähän on taakse vaihdettu pari vuotta sitten (koska jarrut oli laahanneet ja osat siksi kuluneet ennen aikojaan) joten niiden pitäisi olla vielä ihan kunnossa ellei jumitus ole syönyt niitä ennenaikaisesti...
Astra K ST 1.4T 150hv AT
Re: Astra K
Palat kannattaisi irrottaa kerran vuodessa, puhdistaa ja rasvata liukupinnat. Länsiautossa kustantaa muistaakseni noin 70,- eur.
Toki voihan se itse satulakin olla jo ikääntynyt, eikä 300,- kuulosta pahalta hinnalta jos sisältää osat ja työt taakse molemmin puolin. Jarruja on tapana huoltaa ja korjata samanaikaisesti auton vasemmalta ja oikealta puolen, kun sama vika se kohta kuitenkin olis siellä toisella puolellakin. Eikä katsastusmieskään välttämättä tykkää, jos hellyttä on annettu ainoastaan toiselle puolelle.
Toki voihan se itse satulakin olla jo ikääntynyt, eikä 300,- kuulosta pahalta hinnalta jos sisältää osat ja työt taakse molemmin puolin. Jarruja on tapana huoltaa ja korjata samanaikaisesti auton vasemmalta ja oikealta puolen, kun sama vika se kohta kuitenkin olis siellä toisella puolellakin. Eikä katsastusmieskään välttämättä tykkää, jos hellyttä on annettu ainoastaan toiselle puolelle.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13555
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra K
Jarrusatulan olkain ruostuu liukupellin alta kun siellä ei ole uutena kuparitahnaa. Olkainten vastinpinnat kun hiekkapuhaltaa ja rasvaa liukupeltien alta niin ongelma ei toistu. Muutama kymmeneen autoon tullut tuo tehtyä.kjans kirjoitti: ↑31 Touko 2023, 14:59 Nopeasti kun ketjua haulla katsoin niin jarrumurheita tainnut olla muillakin, nyt kaipailisin itsekin vähän neuvoa.
Omassa 2016 farkussa alkanut toisen takarenkaan jarrut ilmeisesti jumittelemaan. Välillä kuuluu ajossa vinkunaa takaa ja huomannut joskus motarilla ajamisen jälkeen kun on vinkunut että toisen takarenkaan vanne on ihan kämmenellä havaittavasti kuumempi kuin muut vanteet.
Yleensä tuon vinkunan saa loppumaan polkemalla jarruja vähän tomerammin, olen myös yrittänyt jarrutella voimakkaasti molempiin suuntiin jos siellä olis jotain roskaa välissä, mutta vika ilmaantuu aina uudelleen ja tämän jarruttelu "korjaus" vain väliaikainen.
Konsultoin asiasta paikallista autohuoltoa ja heidän diagnoosi oli että jarrusatula olisi jumissa ja pitäisi vaihtaa, hinta-arvio vähän päälle 300 euroa.
Pohdin nyt tässä että 1) onko tämä todennäköinen syy ongelmaan ja 2) pystyykö ja kannattaako tuollaisia jumituksia hoitamaan vielä huoltamalla halvemmalla vai onko fiksuinta laittaa palikkaa uusiksi saman tien tuolla kolmella satasella? Levyt ja palat tähän on taakse vaihdettu pari vuotta sitten (koska jarrut oli laahanneet ja osat siksi kuluneet ennen aikojaan) joten niiden pitäisi olla vielä ihan kunnossa ellei jumitus ole syönyt niitä ennenaikaisesti...
Ja samalla vaivalla laittaa uudet palat
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra K
Putsaa ensin, kuten tuossa yllä ohjeistetaan ja tarkastaa fyysisesti, ettei satulan mäntä jumita. Mielestäni omassa ainakin palat painuu liiankin napakasti levyä vasten, vaikka kuinka putsaa ja viilaa.
En nyt pareittain lähtisi satuloita vaihtamaan. Levyt ja palat lähinnä näin.
En nyt pareittain lähtisi satuloita vaihtamaan. Levyt ja palat lähinnä näin.
Ajossa Astra K 5d Innovation+ 1.4TA MY18