Vecta C vikakoodit
Vecta C vikakoodit
Murheenkryyni Vectrassa (2.2 direct caravan) kiihdyttäessä jännä "nykäsy"/katkos hetkellisesti. Ilmestyi moottorin vikavalo näyttöön. Vikakoodit P1112; virtausläpän ohjaus, toimintähäiriö. P1565; Can tietoväylä keskuselektron.ohjainlaite, tietojenvaihto virheellinen. P1191; Polttonesteenpainejärjestelmä, toimintahäiriö (tämä ollut ennenkin, monia korjauksia tehty, syytä ei edelleenkään löydetty) ja P0303; 3.sylinteri, sytytyskatkoksia tunnistettu.
Mistähän sitä lähtis liikkeelle
Mistähän sitä lähtis liikkeelle
- Ballantines
- OCF Member 2018
- Viestit: 247
- Liittynyt: 12 Loka 2008, 18:50
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Vecta C vikakoodit
Korkeapainepumppu, sehän se yleensä noissa directeissä alkaa oikutteleen.
Vikakoodien luku Tech2
Vectra B 2.0 CD Automaatti -99 *** Omega B 2.5 V6 Automaatti -00 *** Vectra C 2.2 direct -05
Vectra B 2.0 CD Automaatti -99 *** Omega B 2.5 V6 Automaatti -00 *** Vectra C 2.2 direct -05
Re: Vecta C vikakoodit
Se on vaihdettu.
Re: Vecta C vikakoodit
löytykö ikinä vikaa? itellä samat oireet ja nyt vaihdettu, kp pumppu, paineensäädin ja anturi, polttoainesuodatin, tulpat ja koitin vielä varmasti ehjällä puolakasetillakin, mutta ei vieneet pois vikoja.
Re: Vecta C vikakoodit
Osia vaihtamalla Directejä ei kannata korjata. Yks pahimpia vikakohteita näissä on myös EGR (ennen 1.3.2006 ellei itse poistettu), joka karstaa imuvenat ja koko moottorin. Myös katti kärsii karstoittumisesta ja sen tukkeutuminen voi aiheuttaa salakavalia vikoja.
Näiden diagnosointi vaatii vähintään OPCOMin ja on haaste kokeneimmille asentajillekin.
Näiden diagnosointi vaatii vähintään OPCOMin ja on haaste kokeneimmille asentajillekin.
Re: Vecta C vikakoodit
Tuo nykäisy ei sovi joukkoon, mutta itse olen huomannut alhaisen akkujännitteen generoivan melkoisia vikakoodeja, juuri noista pyörreläpistä ja lambda-antureista ecun vaihtokehoitukseen. Taaemman lamdan tosin vaihdoinkin.
Jos yhtään epäilyttää akun kunto, kannattaa se mitata. Ainakin jännite, sen olisi oltava mielummin yli 12 V kuin yhtään alle. Jos heikon akun lataa ja latauksen jälkeen jännite on siellä 13 V huitteilla, voi se startatessa niiata ja aiheuttaa koodit.
Itse innoistuin käyttämään taukoilmastointia, jossa ilmastointilaite jää puhaltamaan lämmintä tai kylmää joksikin aikaa kun auton jättää parkkiin. Se kuivasi mukavasti lasit kun auton jätti kosteaan parkkihalliin. Tuo kuitenkin onnistui pudottamaan jännitteen jolloin jossain vaiheessa vikavalo syttyi ja koodeja piisasi. Lopetin käytön eikä koodeja ole ilmestynyt.
Jos yhtään epäilyttää akun kunto, kannattaa se mitata. Ainakin jännite, sen olisi oltava mielummin yli 12 V kuin yhtään alle. Jos heikon akun lataa ja latauksen jälkeen jännite on siellä 13 V huitteilla, voi se startatessa niiata ja aiheuttaa koodit.
Itse innoistuin käyttämään taukoilmastointia, jossa ilmastointilaite jää puhaltamaan lämmintä tai kylmää joksikin aikaa kun auton jättää parkkiin. Se kuivasi mukavasti lasit kun auton jätti kosteaan parkkihalliin. Tuo kuitenkin onnistui pudottamaan jännitteen jolloin jossain vaiheessa vikavalo syttyi ja koodeja piisasi. Lopetin käytön eikä koodeja ole ilmestynyt.
Re: Vecta C vikakoodit
mitenkäs näitä sitten korjataan ellei osia vaihtamalla? itellä tosiaan oireina nykii, välillä menee vikatilaan, välillä käy kolmella jne. ja op com ei näyttänyt mitään vikakoodia vaikka moottorivalo paloi taulussa...ovc2z22yh kirjoitti: ↑23 Touko 2023, 10:53 Osia vaihtamalla Directejä ei kannata korjata. Yks pahimpia vikakohteita näissä on myös EGR (ennen 1.3.2006 ellei itse poistettu), joka karstaa imuvenat ja koko moottorin. Myös katti kärsii karstoittumisesta ja sen tukkeutuminen voi aiheuttaa salakavalia vikoja.
Näiden diagnosointi vaatii vähintään OPCOMin ja on haaste kokeneimmille asentajillekin.
Re: Vecta C vikakoodit
No diagnosoinnin pointti on kuitenkin korjata tai vaihtaa vain vialliset osat ehjiksi.
Re: Vecta C vikakoodit
Tässä tapauksessa myös diagnosoinnissa on jotain pielessä. Saatko sillä opcomilla yleensä yhteyden? Palauttaako laite moottorin tiedot? Näetkö livedataa moottorista ja oletko painanut fault code painiketta?
Re: Vecta C vikakoodit
itellä omat atk taidot on sitä luokkaa että en itse lukenut tietoja vaan joku ooppel mies kävi tiedot lukemassa kun tuolta face ryhmästä kysäsin. tosiaan alkaa itellä neuvot olla vähissä. auto nykii ja putputtaa pakoputkesta, menee tuontuosta vikatilaan ja käy kolmella. motonetista sain ulos ton p1191 ja p0301 ja jotain can radioväylä tulojännite alhainen ja kuljettajan ja matkustajan oven moduuli järjestelmä jännite alhainen (mut en sit tiedä oliko noi jotain haamuja tms kun olin ennen mittausta ottanut akun irti.? nyt vaihtanu omaan autoon kp pumpun, paineensäätimen, anturin, tulpat, bensafiltterin ja kokeilin sillä uudella puolakasetilla. tänään mittasin puristukset ja oli samat joka pytyssä. tyhjäkäynnillä tuo bensan mitä se pyysi ja sai niin kohtasivat muttaku lähettiin ajamaan niin alkoi heitteleen nuo luvut aika raakasti eikä saanut sitä määrää bensaa mitä pyysi.. oon myös semmosen huomannu että nyt kun sammuttaa auton niin konehuoneesta kuuluu n. 10 sekunnin ajan aika kova piippaus ja se loppuu naksahdukseen. oon paikallistanut tän johonkin ecun tienoille.. kaikki vinkit otetaan avosylin vastaan
Re: Vecta C vikakoodit
Samaa mieltä aiemman kirjoittajan Pertti T kanssa että jonkinlainen sähkövika aiheuttaisi kaikki nuo ongelmat joten kannattaa varmistaa ettei ole sähkövikaa. Ajaton aihe.
Akun navoista mittaus sammuksissa luulisi olevan noin 12-12,5V. Auto käynnissä pitäisi olla selkeästi enemmän jopa pari volttia lisää. Jos ei, niin on laturi tai akkuvikaa.
Jos akkua ei ole tutkittu, kannattaisi ehkä ajella akkuliikkeeseen tai vastaavaan ja pyytää akulle rasitustesti.
Jos se on aivan finaalissa, yleisin ja paras ratkaisu on uusi akku. Ei kannata ostaa halvinta mahdollista, koska se voi kostautua joko akun kestoiässä ja/tai talvella pakkaskestävyydessä.
Kaikki maadoitukset kannattaa puhdistaa ja kiristää mitä vain löytää,
Talvikäyttöön suosittelen https://arcticheat.fi/collections/akkulammittimet niin akku latautuu kylmälläkin kelillä.
Akun navoista mittaus sammuksissa luulisi olevan noin 12-12,5V. Auto käynnissä pitäisi olla selkeästi enemmän jopa pari volttia lisää. Jos ei, niin on laturi tai akkuvikaa.
Jos akkua ei ole tutkittu, kannattaisi ehkä ajella akkuliikkeeseen tai vastaavaan ja pyytää akulle rasitustesti.
Jos se on aivan finaalissa, yleisin ja paras ratkaisu on uusi akku. Ei kannata ostaa halvinta mahdollista, koska se voi kostautua joko akun kestoiässä ja/tai talvella pakkaskestävyydessä.
Kaikki maadoitukset kannattaa puhdistaa ja kiristää mitä vain löytää,
Talvikäyttöön suosittelen https://arcticheat.fi/collections/akkulammittimet niin akku latautuu kylmälläkin kelillä.
Re: Vecta C vikakoodit
Jos polttoaineen paine ei seuraa pyydettyä, niin vikahan voi olla siirtopumppussa + suodatin linjassakin.
Tuo ääni voi kuulua takkuavasta läppätangosta ja sen moottorista.
Re: Vecta C vikakoodit
Kaverilla kerran _tosi_ tyhmä syy, auto tuli öljyn ja putsarin vaihtoon.
vaihdettiin, eikä lähtenyt enää käyntiin, ei edes startannut, mittariston valot kyllä palo normaalisti.
vikakoodit, ei vikoja.
toisella akulla kokeiltu rinnalle, ei lähde.
rasitusmittarilla katsottu akku ok.
loppujen lopuksi puljuun akun kanssa ja yksi kenno oikarissa, uusi akku ja kaikki pelasi hyvin
wanhakin akku näytti täydet jännitteet ja latasi oikein, mutta ei ollenkaan kivaa touhua tämä tämmöinen
vaihdettiin, eikä lähtenyt enää käyntiin, ei edes startannut, mittariston valot kyllä palo normaalisti.
vikakoodit, ei vikoja.
toisella akulla kokeiltu rinnalle, ei lähde.
rasitusmittarilla katsottu akku ok.
loppujen lopuksi puljuun akun kanssa ja yksi kenno oikarissa, uusi akku ja kaikki pelasi hyvin
wanhakin akku näytti täydet jännitteet ja latasi oikein, mutta ei ollenkaan kivaa touhua tämä tämmöinen
Re: Vecta C vikakoodit
Tuo 12...12,5 V on auttamattoamasti liian vähän. Akku on tuossa tapauksessa loppu. Kunnossa olevan akun jännite on 12,6...12,7 V.
Mikäli autossa akun kengät on kiinni ja akun napajännite tipahtaa, niin syynä on joko autossa oleva vika, joka kuormittaa tolkuttuomasti akkua (akku tyhjenee nopeasti) tai akku on ihan loppumaisillaan.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vecta C vikakoodit
tänään vaihdoin taas ehjän kp pumpun (aiemmasta oli se öljystefa tullu pihalle ja kaikki öljyt pumpusta ulos...) nyt autolla pystyy ajaan eikä mene vikatilaan ja kulkee hyvin, mutta edelleen vähän yskii pakoputkesta ja löysin uuden vikakoodin p0136 vaikka autossa ei pala taulussa mitään vikavaloja mutta ton löytää.