Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Liimalla. Reikien välissä olevan rivan kohdalle ei kuulu kuitenkaan laittaa. Se kumiläppä kotelossa on kanssa murheenkryyni, kun murenee. Laitoin tilalle palan viton-kumilevyä ruuvilla kiinni. Jotain 2mm paksuista tämä.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
JJH
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 238
Liittynyt: 14 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja JJH »

Mikähän tuon läpän tarkoitus on ?
Omasta poistin sen kokonaan.

- Jouni
Commodore GS V6 1974 ja Insignia CT 2.0T 4x4 2018
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Läpän puoleisen kanavan tarkoitus on valuttaa erottunut öljy takaisin öljypohjaan tyhjäkäyntikierroksilla. Jos läppä puuttuu, niin käsittääkseni on riskinä, että isommilla kierroksilla koneen imu nostaa öljyä suoraan kanavan kautta poltettavaksi.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
JJH
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 238
Liittynyt: 14 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja JJH »

Eikös siitä kotelosta kannata
laittaa letku suoraan ilmakehään?

- Jouni
Commodore GS V6 1974 ja Insignia CT 2.0T 4x4 2018
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Tuota noin, jos tässä päädyn siihen ratkaisuun että korjaan alkup. huohotinkotelosysteemin, niin saako tuota viton-kumilevyä muualta kun Etralta? Ei ole valitettavasti Etran edustusta 150km lähempänä, eivätkä taida nettikaupasta myydä yksityiskäyttöön..?
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Aliexpressistä löytyy. Menee kyllä sen 2-3 viikkoa matkalla.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Wesku79 kirjoitti: 02 Loka 2022, 12:54 Aliexpressistä löytyy. Menee kyllä sen 2-3 viikkoa matkalla.
Pitääpä kattoa sieltä, aikahan tässä ei ole ongelma kun kesä meni jo :D
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Pienehkö osahankinta tähänkin:

Kuva

Vaikka kaikkea muuta on pitäny korjailla, en oo unohtanu manuaali-konversiotakaan vielä, eli viimein saapui kiinteä vauhtis, C25XE:stä peräisin. Kiitokset nimim. Karsu86 :) Loput osat luultavasti löytyy huomattavasti helpommin eli loota, kardaani ja poljinpaketti/pääsylinteri, kun käsittääkseni passaavat nelos-koneellisistakin.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Potkaistaan tätäkin vähän liikkeelle pienen Vlogin turvin :)



Ihan kaikkea en tuossa lähteny englanniksi selittämään, mutta lisätään että molempien tiivisteiden vaihdon jälkeen kumpikin koppa alkoi vuotaa ja sen lisäksi öljyntäyttökaulaltakin vähän hikoili, sen lisäksi mitä oon täältä ja tuolta brittien puoleltaki lueskellu niin ydinsyy ongelmaan tuntuu olevan tukkeutuneessa huohottimessa, siksi putsaan uudestaan/kunnolla ton plenuumin päällä olevan ja myös siellä lohkon takaosassa olevan kotelon kun saan näpit mahtumaan sinne.

Vaikka Vectran kopat onkin hankittuna saattaa olla etten niitä laita, koska ilmeisesti nämä alkuperäiset kopat toimivat "sulakkeena" jos huohotin pottuilee eikä öljy karkaa muualta, esim. stefojen kautta kuten täällä joku taisi vihjailla. Voi olla että tiivisteet koppiin joutuu vielä kerran uusimaan, kun ilmeisesti jos kerran pääsee vuotamaan eivät välttämättä enää pidä vaikka huohottimen korjaakin, tai tällaisia kokemuksia lueskelin olevan muilla, itselle kun tämä on ensimmäinen V6...
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Epäilykset osuvat oikeaan ja itse ongelma oli sitten odottettuaki simppelimpi :D



Eli huohottimelta lähtevä ohuempi letku oli näemmä hukkunut ja jäänyt littiin päästään plenuumin alle. Sen tilalle ylempään huohottimeen oli vahingossa tullut EVAPiin liittyvä letku (90499104) joka ei sinne kuulu. Näin ollen huohotus on ollut kokoajan ns. täysillä :lol:

Ajattelin nyt kasata osat takaisin ja kattoa korjaantuko tilanne, tosin suodatinjalkaan laitan vielä uuden tiivisteen, joka näkyikin löytyvän Cadillac CTS:n kohdalta osaluettelosta, kuten täältäkin vinkattiin.

Niin syylärin tyhjennysproppukin tuntui jo kesällä vuotavan, ja talven aikana tullu lattialle lammikko, joten tilasin orkkis osan Ebayn kautta, varmaan ois voinu joo löytyä uudet o-renkaatkin vanhaan tulppaan, mutta tein nyt näin.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Osia odotellessa, tein sellaista johon jo löytyy värkit :)



Sen sijaan että olisin menny alkup. ö-suodatinkotelo ratkaisulla, päädyin sitten kuitenkin tähän kustannustehokkaampaan vaihtoehtoon. Jatkossa varmaan suoraviivaisempia ovat öljyn ja suodattimen vaihdot :roll: :D

Plenuumi vielä irrallaan, koska odottelen siihen saapuvia tiivisteitä. Tilasin eBaysta ne 6 o-rengasta, kun en jaksanut lähteä metsästämään ehkä sopivia raskaskoneliikkeestä :roll: Myös EGR:n ja plenuumin väliin tilailin sitten kuitenkin tiivisteen, vaikka vähän pohdiskelin tulppausta peltilevyllä, mutta toistaiseksi sen kanssa ei ole ollu ongelmia niin mennään kuten tähänkin asti.

Puolivahingossa tuli tilattua taakse GM:n paketissa olevat jarrupalat, joku varmaan osaa varmistaa käykö samat palat sekä normi- että vauhtimalliin(?), kun tässähän on jäähdytetytlevyt takana. Sen tiedän että satula luonnollisesti erilainen ja isommilla männilläkin (42mm).

EDIT: Ennen ku kukaan ehtii, niin spin on filter lienee virallinen nimi, mutta kun sitä suodatinta aletaan taas irrottaa niin sittenhän se on spin-off :wink: :lol:
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Kävinpäs vielä ton jäähdyttimen vuoto-ongelman korjaamassa..

Kuva

Tommonen tulppa tuli tilattua. No ruuvasin kiinni ja siirsin vanhasta sen aluslevyn, niin vuoti pahemmin kuin vanha :lollis: Meinasinki jo että suuntaan tulevalla viikolla kuitenkin ettimään yleismallisia o-renkaita tähän vanhaan proppuun. Vanha proppu oli siis osa numeroltaan 93187809 ja sellaista ei enää ole vaan korvataan listojen mukaan tolla minkä tilasin. Katoin sitten vähän tarkemmin niin maininta oli myös sen aluslevyn kohdalla että korvataan tolla 93194704. Lyhyesti, uudenmalliseen tulppaan ei näin ollen kuulukaan laittaa aluslevyä :lol: Nyt siis ei enää tiputa. Oli tosiaan vuotanu talven aikana lammikon lattiallle, ja vanhasta propusta oli o-renkaat aivan piloilla, pitivät näemmä vielä ostaessa sekä koeajolla, mutta edellisen kesän remppojen yhteydessä tapahtunut nesteiden tyhjäys taisi olla viimeinen niitti 20 vuotta vanhoille tiivareille :D
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Tätäkin tuli tänään koekäytettyä, kun hommasin uuden tarvikeakun. Vaikutti aluksi että ei enää vuotaisi venankopista, mutta kuitenkin kuskin pakosarjan päältä käryää edelleen öljy. Voi toki olla vanhaa öljyä joka tullu silloin kun tämä vuoti aika reippaasti, muistaakseni viime kesänä jäi läikät öljyä auton alle molemmilta puolin konetta, mutta täytyy huomenna nostaa auto keula pukeille ja puhdistaa paikkoja että näkisi vieläkö se oikeasti vuotaa. Käytin auton normaalin käyntilämpöön saakka eikä ainakaan tuona aikana lakanut käryämästä. Peilillä ja valolla yritin katsella kuskinpuolta, mutta vähän huonosti saa selvää, äkkiseltään siellä ei näy öljyä ja pakosarjanlämpöpeltikin on päältä kuiva, mutta kuten todettua täytyy tosissaan yrittää saada vanhat öljyt putsattua ennen lopullista tuomiota tai sanontaanko ennen alukoppien asennusta :roll: :D
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Edelleen koekäytöllä vaikuttaa että kuskinkoppa vuotaa, apparin alko pitää kun ton huohottimen letkut korjasi oikein. Joudun siis näköjään kuitenkin laittamaan ne vectran alukopat... Niistä muutama kysymyskin heräsi eli jos ne asentaa ns. oikeille paikoilleen niin pitikö imusarjaa hioa joltakin nurkalta että ö-korkin saa avattua vai meneekö homma sitten aina että pitää jatkossa plenuumi nypätä irti että korkin saa avattua? Sen ymmärrän ja hyväksyn että jatkossa öljyä kaadetaan suppilon läpi koneeseen, mutta toki jos täytyy ainaa purkaa plenuumi niin onhan sekin vähän tympeää.

Yritin selailla vanhojen ketjujen kuvia tästä aiheesta, mutta linkit oli jo menny pimeiksi :banghead:

Ristiin laittamalla toki korkki tulisi helpompaan paikkaan, mutta tulpanjohdot jää vähän hölmösti, siksi haluasin asentaa ne kuten vectrassakin on.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Edistystä taas..




Ja ihan oman maan murteella; tonne tuli nyt vectran alukopat uusilla Elringin tiivistesarjoilla. Se mikä tuossa videossa jäi mainitsematta niin tulpanjohdot istuivat hyvin, kuten täälläkin taidettiin viikko takaperin mainita, ja nyt siis jatkossa öljy lisätään apukuskin puolelta :D

Kuva

Jospa tulisi tällä kertaa tiivis :roll:

Kuva

Huohotinlaatikkokin kävi irtaallaan (hitto mikä savotta päästä käsiksi siihen...) ja putsasin, vaikka eipä tuolla näkyny moskaa olevan, mutta saipahan siitäkin varmuuden sitten.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Vastaa Viestiin