Opel astra g 2l - 98 lambdan koodi

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Hoobo
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 25 Touko 2023, 09:53

Opel astra g 2l - 98 lambdan koodi

Viesti Kirjoittaja Hoobo »

Moro! Auto siis 2l g astra, vuodelta -98.
Aiemmin sytytti moottorin vikavaloa hetkellisesti, sitten sammui ja syttyi taas. Silloin kun valo ei palanut, ei autokaan käynyt kunnolla, valon palaessa taas toimi normaalisti. Vikakoodit näytti lambdaa ja myös päästömittauksessa arvot vihtaksellaan. Lambda on nyt vaihdettu ja ajettu jokunen kilometri, mutta edelleen palaa moottorin vikavalo ja antaa koodia lambdasta. Se ero tosin nyt, että moottorin vikavalo ei enää sammu välillä ja huomattavia käyntihäiriöitä ei enää ole. Vikakoodin nollaamalla syttyy moottorin vikavalo samantien uudestaan. Koodi siis ( P0135 - Oxygen Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1). Mistähän vikaa kannattaisi lähteä paikantamaan?
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1524
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Opel astra g 2l - 98 lambdan koodi

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Mulla oli sama joskus vuonna '98, silloin oli '95 F-Astra kyseessä mutta sama tekniikka. Ei tiennyt edes merkkiliike missä vika, osia vaihdettin julmetusti ihan turhaan. Tarkkaan ottaen oireet meni niin, että kun kylmällä autolla lähti liikkeelle, muutaman minuutin toimi ihan ok, kunnes veto hävis täysin, kävi surkeasti eikä vikavalo syttynyt. Hetken päästä kun se syttyi, niin taas pystyi ajamaan normaalisti. Syy ei selvinnyt ikinä, ostin autoon 100000km vähemmän ajetun koneen ecuineen.

Mutta jälkeenpäin sitten aloin tuota pohtia. Kun epäilin katin tukkoisuutta, nappasin kerran laipasta putken auki ja kokeilen heittää lenkin ilman kattia - eli käytännössä pelkkä etuputki paikallaan. No sehän toimi! Ostin turhaan uuden katin, kun ei toiminut silläkään. Mutta ... tuo vika alko mulla piakkoin moottorinpesun jälkeen, ja kone oli tuolloin pestessä vielä aika lämmin. Myöhemmin pohdin, että oisko tullut halkaistua pakosarja ... ja ennen lambdaa oleva ilmavuoto olis ollut kaikkeen syynä? Se selittäis tuonkin miksi toimi ilman kattia. Kun ei ole pakovastusta, ei tule sitä paineen "pumppaamista" pakosarjassa jolloin se myös imee ilmaa ulkopuolelta.

Mulla tosin minkään osan vaihto ei vaikuttanut oireisiin mitenkään. Paitsi lambdoista opin sen että pariakin vaihtoehtoa oli tarjolla, ja tuossa oli ainakin se kalliimpi ja harvinaisempi vaihtoehto, oisko ollut just se titaanilambda. Ei kannata kokeilla muulla kuin orkkiksella.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Opel astra g 2l - 98 lambdan koodi

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

No jos vika ei ole itse sensorissa, niin silloinhan se on jossain muualla.
Kytkentäkaavio https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... p?t=275679
G-Astra X20XEV Sivu 59 lambda B44 lämmitys ECU pinni 15 väri BNRD (RuskeaPunainen) liittimen nasta A + ja C - BK (Musta).

Vastusta kuumennetaan joko on/off 12/0V tai uudemmissa PWM ohjauksella https://fi.wikipedia.org/wiki/Pulssinleveysmodulaatio
Jos lambdan lämmitysvastus, johtimet, liittimet yms. kunnossa, niin vika ECU:ssa.

Vastaa Viestiin