Vivaro 1.6 egr jäähdytin

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Jsihto
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 18 Touko 2023, 19:45

Vivaro 1.6 egr jäähdytin

Viesti Kirjoittaja Jsihto »

2018 mallisen 150tkm ajettu 1.6 145hv biturbo alkoi motarilla pitää hirveetä suhinaa ja alaväännöt katosi.
Kotona tunkkasin pukeille ja ryömin alle. Toivoin että joku helppo juttu, kuten ahtoputken liitos yms vuotaa, mutta kaikki kunnossa.
Pitkän etsinnän jälkeen noen keskeltä löytyi 8mm reikä egr jäähdyttimestä. Eli sen laipan käyttövipu oli katkennut ja lentänyt pois. Tilasin ebaysta uuden jäähyn (n.330€) ja sain sovittua ajan Nosturille.
Auto piti saada ajoon niin tein alumiinista tulpan reikään ja tuin sen egr putken ruuvin alta.
Kaikki toimi hyvin viikon verran, kunnes yläväännöt hävisi ja jos kiihdytti normaalisti yli 100kmh tuli "check injection" ja Cruise ei toiminut. Google kertoi että pakopaineanturin putki voi olla tukossa. Irroitin anturin, ja tukossahan putki oli. Yritin yläkautta rassata, mutta kun ei auennut niin ajattelin banjoliittimen oleva tukossa. Eli alakautta imuputki pois tieltä, niin peilin avulla löysin banjon pakosarjasta. Otin putken irti. Ei ollut banjo tukossa vaan sentin päässä putkessa oli lasimaisen kova noki pallero. Lähti vasta kun rassasin vanhan pyyhkijänsulan sisältä puretulla teräsliuskalla. Paine alkoi virtaamaan, mutta ahdot ei palautunu ja check injection jatkoi kummitteluaan. No tuon pystyi kuittaa pois koodinlukijalla ja kun kiihdytteli varovasti niin pystyi työmatkat hoitaa.

Uusi egr jäähdytin saapui ja päästiin vaihtamaan.
Pikkuhomma, luulin, mutta 12 tuntia meni :D
Piti poistaa akku, pakoputken alku yms. Ja kaikki ruuvit vaati nivel hylsyjä, jatkovarsia, räikkälenkkejä ja peilin kanssa operointia :evil:
Ammattilaiset varmaan tiputtaa koko etukelkan moottorin kans lattialle, mikä olis varmaan ollu viisasta, mutta ajateltiin että näin ei tarvi vettä laskea eikä sit arpoa miten tuo ilmataan ku on tourer takalämmittimellä.

Saatiin kuin saatiinkin kiesi kasaan ja eiku koe ajolle.
Pieni vuoto oli jäänyt kun alle kirjoittanut oli jättänyt egr jäähylle tulevan pakokaasuputken laipan pinnapulttiliitoksen löysälle :bonk:
Sen kun kiristin niin kaikki toimi kuin uutena, eikä koodeja tullut.

Korjaus onnistui ja leima tuli katsastuksestakin.
Tuo vika ilmoitteli itsestään jo muutama kuukausi aikaisemmin.
Kiihdytyksessä kun ahdot ylhäällä, piti pientä sirinää/suhinaa, mutta oire loppui itsestään muutaman päivän kuluttua. Eli akseli varmaan katkesi ja vuosi, mutta kun siirtyi ulospäin niin reikä tiivistyi tai jotain...

Aika paskaa suunnittelua tuossa osassa.
Akseli oli poikki ruuvin kohdasta eli vähän paksumpi akseli olis hyvä.
Niin, se toinen ruuvi on jossain...
Pelkäsin se päätyneen turboon kun yläväännöt katosi, mutta ei se siellä ilmeisesti ollut, ehkä lensi reiästä ulos.

Uusi osa on mahle merkkinen missä laippa on niiteillä akselissa kiinni. Toivottavasti kestävämpi.
Pitää tuo vanha korjata varalle.

Yritän kuvia lisätä joskus, nyt ei onnistunut.
Vastaa Viestiin