Calibra 2.5 v6 kiristysmomenteista

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
fox78
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 69
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 16:14

Calibra 2.5 v6 kiristysmomenteista

Viesti Kirjoittaja fox78 »

Sattuiskos joku muistamaan/tietämään calibran V6, taisi olla c25xe moottori, kannenpulttien kiristysmomentteja?
Myös nokka-akselipukkien momentit ja venttiilikopan. Tässä on vaihdettu metalliset venttiilinkopat, jos sillä on noihin kiristysmomentteihin mitään merkitystä.
Opel insignia Grand Sport 1.6T 2019
Opel Calibra 2.5 V6 1996
fox78
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 69
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 16:14

Re: Calibra 2.5 v6 kiristysmomenteista

Viesti Kirjoittaja fox78 »

Ja samaan hengenvetoon voisin kysellä, mitä kannentiivistettä kannattaisi käyttää, entäs kannenpultteina? Oem vai onko joku muu hyvä?
Opel insignia Grand Sport 1.6T 2019
Opel Calibra 2.5 V6 1996
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 323
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Calibra 2.5 v6 kiristysmomenteista

Viesti Kirjoittaja @@po »

Sylinteri kannenpultit: 25Nm + 90° + 90° + 90° + 15°
Nokka-akseli pukit: 8Nm
Venttiilikopat: 8Nm

Tiivisteistä yms osista Victor Reiz ja Elring hyviä. Ite tykänny käyttää enemmin Elringiä, eroa ei kuitenkaan varmaan vaikka tohon reinzii ole.

Alumiini venakoppien tiivisteet jos uusit niin sinne menee vectra b x25xe tiiviste.
Venttiilinvarrenkumit kannattaa vaihtaa jossei oo koskaan vaihdettu.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
fox78
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 69
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 16:14

Re: Calibra 2.5 v6 kiristysmomenteista

Viesti Kirjoittaja fox78 »

Mites nuo nokkapyörien pulttien momentit?
Onko ne nokkapyörien pultit vaihdettava?
Opel insignia Grand Sport 1.6T 2019
Opel Calibra 2.5 V6 1996
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 323
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Calibra 2.5 v6 kiristysmomenteista

Viesti Kirjoittaja @@po »

Nokkapyörien pultit: 50Nm + 60° + 15°

Uusittavat virallisesti kun venyvät pultit mutta ite oon laittanu käytetyilläkin muutaman kasaan. Jos järkevästi uudet pultit saa niin kannattanee uusia.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Pertti T
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Syys 2020, 10:24

Re: Calibra 2.5 v6 kiristysmomenteista

Viesti Kirjoittaja Pertti T »

Ihan mielenkiinnosta kysyn noista venyvistä pulteista. Jos niitä käyttää uudelleen, uskaltaako kiristäessä käyttää samaa momenttia ja etenkin samaa loppukiristyskulmaa? Olen kuvitellut noiden kulmamääräisten kiristysten perustuvan pulttien venymiseen. Pultti tuskin palautuu ennalleen purettaessa ja liiallinen venytys olisi kohtalokas.

Saahan näitä mietiskellä, mutta jos käytännön kokemukset kertovat uudelleenkäytön toimivuudesta niin en väitä vastaan.
fox78
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 69
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 16:14

Re: Calibra 2.5 v6 kiristysmomenteista

Viesti Kirjoittaja fox78 »

Pertti T kirjoitti: 22 Huhti 2023, 10:43 Ihan mielenkiinnosta kysyn noista venyvistä pulteista. Jos niitä käyttää uudelleen, uskaltaako kiristäessä käyttää samaa momenttia ja etenkin samaa loppukiristyskulmaa? Olen kuvitellut noiden kulmamääräisten kiristysten perustuvan pulttien venymiseen. Pultti tuskin palautuu ennalleen purettaessa ja liiallinen venytys olisi kohtalokas.

Saahan näitä mietiskellä, mutta jos käytännön kokemukset kertovat uudelleenkäytön toimivuudesta niin en väitä vastaan.

Tämä on hyvä kysymys. Nyt kun itse tuota konetta puran ja kasaan, olisi ihan kiva saada näitä käytännönkokemuksia tänne.
Varsinkin, jos uusia pultteja ei löydy. Kovin nihkeesti näyttäis löytyvän. Ensi viikolla käydä kysymässä Länsiautosta saako edes heidän kautta. Varaosakuvista kun löytää nuo osat, näyttää tuolle etummaisen kannen nokkapyörien pulteille kahta eri numeroa ja pultin pituutta. Miksiköhän?
Opel insignia Grand Sport 1.6T 2019
Opel Calibra 2.5 V6 1996
fox78
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 69
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 16:14

Re: Calibra 2.5 v6 kiristysmomenteista

Viesti Kirjoittaja fox78 »

Millanen homma on vaihtaa öljypohjan tiiviste tämmöseen calibran c25xe koneeseen? Onnistuuko kone paikoillaan?
Apukuskin puolella on aika vähän tilaa, kun apurunko tulee vastaan.
Opel insignia Grand Sport 1.6T 2019
Opel Calibra 2.5 V6 1996
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 323
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Calibra 2.5 v6 kiristysmomenteista

Viesti Kirjoittaja @@po »

Sain ite ainakin vastaavaan vectraan vaihdettua kun moottoria nosti hieman:

Kuva
Kuva
Kuva

En muistaakseni edes irrottanu mitään moottorin kannakeita tai muuta, ihan vaan karvanverran nostamalla mahtu pois.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
fox78
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 69
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 16:14

Re: Calibra 2.5 v6 kiristysmomenteista

Viesti Kirjoittaja fox78 »

Mites tämä nokkapyörien pultit nyt menee, rintapellin puoleiset on m10x82 ja nuo etummaiset on pidemmät. Mutta kun niitä pidemmistä löytyy kaksi eri varaosanumeroa ja pituutta.
M10 x 117 tai M10 x 123. Ja onko nämä mitat otettu sitten ilman kantaa? Silloin vanhoista pulteista mitattuna olisi tuo 117 pitkä, mutta jos kanta mukana menee tuohon 123 mittaan.
Oliskos jollain tietoa? Miksi näitä pidempiä löytyy kahta eri mittaa?
Opel insignia Grand Sport 1.6T 2019
Opel Calibra 2.5 V6 1996
Avatar
JJH
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 238
Liittynyt: 14 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Calibra 2.5 v6 kiristysmomenteista

Viesti Kirjoittaja JJH »

https://ftt-shop.franke-turbotechnik.co ... links.html

Tuolta löytyy nokanpultit.

Minulla on ylimääräisenä toisen kannen nokkien pultit (pytyt 2,4,6)

Tv Jouni
Commodore GS V6 1974 ja Insignia CT 2.0T 4x4 2018
fox78
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 69
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 16:14

Re: Calibra 2.5 v6 kiristysmomenteista

Viesti Kirjoittaja fox78 »

Nyt olis tämä remppa niin pitkällä, että olisi tarkoitus laittaa jokohihnaa seuraavaksi paikoilleen. Ostin gatesin jakohihnasarjan, jossa on hihnassa keltaiset ja valkoiset viivat. Kumpia tulee käyttää? Vähän nahkeesti löytyy tietoa tästä. Toki, minulla on nuo ajoitustyökalut, jotenka noi viivat tuskinpa on niin akuutit, koska nehän ei enään kohdakkain osu, koneen pyörittämisen jälkeen, jos olen oikein ymmärtänyt.
Opel insignia Grand Sport 1.6T 2019
Opel Calibra 2.5 V6 1996
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 323
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Calibra 2.5 v6 kiristysmomenteista

Viesti Kirjoittaja @@po »

Toiset viivat osuu ajotusmerkkien kohdalle asentaessa. Ei oikeestaan muuta virkaa kun helpottaa asennusta
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
fox78
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 69
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 16:14

Re: Calibra 2.5 v6 kiristysmomenteista

Viesti Kirjoittaja fox78 »

Juu, juurikin näin. Kovasti sai ettiä tietoa että kumpia käytetään.
Ennen vuotta 1999 käytetään valkoisia ja 1999 ja jälkeen käytetään valkoisia viivoja kampiakselilla, nokkapyörillä 1 ja 2. Keltaisia nokkapyörillä 3 ja 4.
Opel insignia Grand Sport 1.6T 2019
Opel Calibra 2.5 V6 1996
fox78
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 69
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 16:14

Re: Calibra 2.5 v6 kiristysmomenteista

Viesti Kirjoittaja fox78 »

Nyt on Calibra valmis ja tänään konttorilla käyty katsastamassa.
Katsastajan kehuin läpi ilman huomautuksia. Kovasti katsastaja koria kehui.
Kiitos kaikille tähän säikeeseen osallistuneille avuista ja vinkeistä.
Opel insignia Grand Sport 1.6T 2019
Opel Calibra 2.5 V6 1996
Vastaa Viestiin