Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Kunde kirjoitti: ↑21 Helmi 2023, 17:22
Auto (Grandland 1.2 vm 2018) oli hihnan vaihdossa takaisinkutsukampanjan mukaisesti, huoltopäällikön mukaan avataan myös öljypohja ja putsaillaan jos tarvetta on, en ole tuota tarkistanut onko tehty. Kuulemma oli hihnassa pieniä halkeamia mutta ei vielä mitään vakavampaa, autoa haettaessa ei ollut tietoa mitä muuta oli tehty.
Sijaisauto tuli veloituksetta käyttöön operaation ajaksi (koko päivä).
Kotiin tullessa huomiota kiinnitti, että konehuoneesta leijaili outo palaneen käry, mutta tuskin on syytä olla huolissaan
Jos yhdellä ajolla käryää niin ei syytä huoleen. Semmoinen työmaa että väkisinkin tahtoo jäädä vähän öljyä katalysaattorin lämpöpelteihin. Jos usein käryää niin kurkkaa että öljyä on oikea määrä eikä näy vuotoja
Nyt muutaman ajokerran jälkeen käry alkaa onneksi asettua ja toivottavasti pysyykin poissa, tuntui tulevan suoraan siitä katalysaattorin suojapellin takaa, lienee jotain sinne tippunut.
Tässä takaisinkutsussa jäi vähän ihmetyttämään se, että en saanut mitään dokumenttia tms että hihna olisi vaihdettu vaikka pyysinkin. Huoltokirjaan ei tullut mitään merkintää, konehuoneessa ei näy mitään tarraa (joissain merkeissä on tapana merkata sinne milloin näin tärkeä huoltotoimi on suoritettu), lisäksi huoltoliikkeen (Hedin) palvelussakaan ei ole huoltohistoriassa mitään merkintää. Siellä oli ennen hihnan vaihtoa merkintä tulevasta huollosta, mutta nyt sekin on haihtunut kuin pieru saharaan Opelin omassa sähköisessä palvelussakaan ei ole mitään merkintää.
Mietin vaan, että on vähän hankala osoittaa esim. autoa vaihtaessa että juu hihna on vaihdettu ja kaikki on kunnossa?
Toki konehuoneesta voi näyttää, että täällä on touhuttu ja öljyntäyttökorkista kurkaten vakuuttaa että on tässä ihan uusi hihna.
Vähän erikoisempi juttu, miksiköhän näin? Joku asiaa tuntematon seuraava omistajahan voi tehdä saman operraation uudestaan tarpeettomana....
Kunde kirjoitti: ↑21 Helmi 2023, 17:22
Auto (Grandland 1.2 vm 2018) oli hihnan vaihdossa takaisinkutsukampanjan mukaisesti, huoltopäällikön mukaan avataan myös öljypohja ja putsaillaan jos tarvetta on, en ole tuota tarkistanut onko tehty. Kuulemma oli hihnassa pieniä halkeamia mutta ei vielä mitään vakavampaa, autoa haettaessa ei ollut tietoa mitä muuta oli tehty.
Sijaisauto tuli veloituksetta käyttöön operaation ajaksi (koko päivä).
Kotiin tullessa huomiota kiinnitti, että konehuoneesta leijaili outo palaneen käry, mutta tuskin on syytä olla huolissaan
Jos yhdellä ajolla käryää niin ei syytä huoleen. Semmoinen työmaa että väkisinkin tahtoo jäädä vähän öljyä katalysaattorin lämpöpelteihin. Jos usein käryää niin kurkkaa että öljyä on oikea määrä eikä näy vuotoja
Nyt muutaman ajokerran jälkeen käry alkaa onneksi asettua ja toivottavasti pysyykin poissa, tuntui tulevan suoraan siitä katalysaattorin suojapellin takaa, lienee jotain sinne tippunut.
Tässä takaisinkutsussa jäi vähän ihmetyttämään se, että en saanut mitään dokumenttia tms että hihna olisi vaihdettu vaikka pyysinkin. Huoltokirjaan ei tullut mitään merkintää, konehuoneessa ei näy mitään tarraa (joissain merkeissä on tapana merkata sinne milloin näin tärkeä huoltotoimi on suoritettu), lisäksi huoltoliikkeen (Hedin) palvelussakaan ei ole huoltohistoriassa mitään merkintää. Siellä oli ennen hihnan vaihtoa merkintä tulevasta huollosta, mutta nyt sekin on haihtunut kuin pieru saharaan Opelin omassa sähköisessä palvelussakaan ei ole mitään merkintää.
Mietin vaan, että on vähän hankala osoittaa esim. autoa vaihtaessa että juu hihna on vaihdettu ja kaikki on kunnossa?
Toki konehuoneesta voi näyttää, että täällä on touhuttu ja öljyntäyttökorkista kurkaten vakuuttaa että on tässä ihan uusi hihna.
Vähän erikoisempi juttu, miksiköhän näin? Joku asiaa tuntematon seuraava omistajahan voi tehdä saman operraation uudestaan tarpeettomana....
Vähän erikoista ettei hihnanvaihtoa merkittäisi kun jakohihnan mukana tulee tarra sekä huoltokirjaan että koneeseen jakopään luukkuun. Huoltoliikkeen omassa huoltohistoriassa näkyy vain kampanjakoodi. Pyytäisin tositteen huoltokirjaan.
Tuskin tuolle mitään takuuta saa mutta voipahan todentaa autoa vaihtaessa että milloin on vaihdettu
Entinen opel asentaja.
Corsa a, b, e ja frontera b
Kunde kirjoitti: ↑21 Helmi 2023, 17:22
Auto (Grandland 1.2 vm 2018) oli hihnan vaihdossa takaisinkutsukampanjan mukaisesti, huoltopäällikön mukaan avataan myös öljypohja ja putsaillaan jos tarvetta on, en ole tuota tarkistanut onko tehty. Kuulemma oli hihnassa pieniä halkeamia mutta ei vielä mitään vakavampaa, autoa haettaessa ei ollut tietoa mitä muuta oli tehty.
Sijaisauto tuli veloituksetta käyttöön operaation ajaksi (koko päivä).
Kotiin tullessa huomiota kiinnitti, että konehuoneesta leijaili outo palaneen käry, mutta tuskin on syytä olla huolissaan
Jos yhdellä ajolla käryää niin ei syytä huoleen. Semmoinen työmaa että väkisinkin tahtoo jäädä vähän öljyä katalysaattorin lämpöpelteihin. Jos usein käryää niin kurkkaa että öljyä on oikea määrä eikä näy vuotoja
Nyt muutaman ajokerran jälkeen käry alkaa onneksi asettua ja toivottavasti pysyykin poissa, tuntui tulevan suoraan siitä katalysaattorin suojapellin takaa, lienee jotain sinne tippunut.
Tässä takaisinkutsussa jäi vähän ihmetyttämään se, että en saanut mitään dokumenttia tms että hihna olisi vaihdettu vaikka pyysinkin. Huoltokirjaan ei tullut mitään merkintää, konehuoneessa ei näy mitään tarraa (joissain merkeissä on tapana merkata sinne milloin näin tärkeä huoltotoimi on suoritettu), lisäksi huoltoliikkeen (Hedin) palvelussakaan ei ole huoltohistoriassa mitään merkintää. Siellä oli ennen hihnan vaihtoa merkintä tulevasta huollosta, mutta nyt sekin on haihtunut kuin pieru saharaan Opelin omassa sähköisessä palvelussakaan ei ole mitään merkintää.
Mietin vaan, että on vähän hankala osoittaa esim. autoa vaihtaessa että juu hihna on vaihdettu ja kaikki on kunnossa?
Toki konehuoneesta voi näyttää, että täällä on touhuttu ja öljyntäyttökorkista kurkaten vakuuttaa että on tässä ihan uusi hihna.
Vähän erikoisempi juttu, miksiköhän näin? Joku asiaa tuntematon seuraava omistajahan voi tehdä saman operraation uudestaan tarpeettomana....
Tätä itseasiassa miettinyt, että onko tuosta minkäänlaista merkintää ollut tapana laittaa, jos on "ylimääräisenä" työnä hihna vaihdettu. Itse ostin oman Comboni 46tkm (vm 2019) ajettuna viime syyskuussa ja siihen oli juuri tehty määräaikaishuolto LänsiAutossa. Luulisi, että tuossa vaiheessa olisi jo hihnassa ollut jonkinlaista paisumista havaittavissa, jos tämä ongelma on näin yleinen kun annetaan ymmärtää. Paperisessa huoltokirjassa tästä ei ainakaan ole merkintää. Ilmeisesti ollut leasing-autona aikaisemmin, kun ei ole myöskään omistajatietoja jne. huoltokirjaan merkitty.
En vielä tuolloin tiennyt koko moottorityypin ongelmasta mitään, niin en osannut kysellä asiasta vaan olin iloinen itselle uudesta autosta ja tyytyväinen, että kaikki huollot on tehty ajallaan ja vielä merkkiliikkeessä, mistä ostin auton.
Asiaahan voisi tietysti näin jälkikäteen yrittää tiedustella sieltä huollon puolelta, mutta ajattelin joka tapauksessa tässä kun on jo 10tkm tullut itse ajettua, että käytän paikallisessa merkkihuollossa (Delta Järvenpää) ylimääräisessä öljynvaihdossa ja pyydän samalla mittaamaan tuon hihnan, niin voisihan tuon vielä saada virhevastuun piikkiin, jos on pahasti turvonnut.
Kunde kirjoitti: ↑21 Helmi 2023, 17:22
Auto (Grandland 1.2 vm 2018) oli hihnan vaihdossa takaisinkutsukampanjan mukaisesti, huoltopäällikön mukaan avataan myös öljypohja ja putsaillaan jos tarvetta on, en ole tuota tarkistanut onko tehty. Kuulemma oli hihnassa pieniä halkeamia mutta ei vielä mitään vakavampaa, autoa haettaessa ei ollut tietoa mitä muuta oli tehty.
Sijaisauto tuli veloituksetta käyttöön operaation ajaksi (koko päivä).
Kotiin tullessa huomiota kiinnitti, että konehuoneesta leijaili outo palaneen käry, mutta tuskin on syytä olla huolissaan
Jos yhdellä ajolla käryää niin ei syytä huoleen. Semmoinen työmaa että väkisinkin tahtoo jäädä vähän öljyä katalysaattorin lämpöpelteihin. Jos usein käryää niin kurkkaa että öljyä on oikea määrä eikä näy vuotoja
Nyt muutaman ajokerran jälkeen käry alkaa onneksi asettua ja toivottavasti pysyykin poissa, tuntui tulevan suoraan siitä katalysaattorin suojapellin takaa, lienee jotain sinne tippunut.
Tässä takaisinkutsussa jäi vähän ihmetyttämään se, että en saanut mitään dokumenttia tms että hihna olisi vaihdettu vaikka pyysinkin. Huoltokirjaan ei tullut mitään merkintää, konehuoneessa ei näy mitään tarraa (joissain merkeissä on tapana merkata sinne milloin näin tärkeä huoltotoimi on suoritettu), lisäksi huoltoliikkeen (Hedin) palvelussakaan ei ole huoltohistoriassa mitään merkintää. Siellä oli ennen hihnan vaihtoa merkintä tulevasta huollosta, mutta nyt sekin on haihtunut kuin pieru saharaan Opelin omassa sähköisessä palvelussakaan ei ole mitään merkintää.
Mietin vaan, että on vähän hankala osoittaa esim. autoa vaihtaessa että juu hihna on vaihdettu ja kaikki on kunnossa?
Toki konehuoneesta voi näyttää, että täällä on touhuttu ja öljyntäyttökorkista kurkaten vakuuttaa että on tässä ihan uusi hihna.
Vähän erikoisempi juttu, miksiköhän näin? Joku asiaa tuntematon seuraava omistajahan voi tehdä saman operraation uudestaan tarpeettomana....
Tätä itseasiassa miettinyt, että onko tuosta minkäänlaista merkintää ollut tapana laittaa, jos on "ylimääräisenä" työnä hihna vaihdettu. Itse ostin oman Comboni 46tkm (vm 2019) ajettuna viime syyskuussa ja siihen oli juuri tehty määräaikaishuolto LänsiAutossa. Luulisi, että tuossa vaiheessa olisi jo hihnassa ollut jonkinlaista paisumista havaittavissa, jos tämä ongelma on näin yleinen kun annetaan ymmärtää. Paperisessa huoltokirjassa tästä ei ainakaan ole merkintää. Ilmeisesti ollut leasing-autona aikaisemmin, kun ei ole myöskään omistajatietoja jne. huoltokirjaan merkitty.
En vielä tuolloin tiennyt koko moottorityypin ongelmasta mitään, niin en osannut kysellä asiasta vaan olin iloinen itselle uudesta autosta ja tyytyväinen, että kaikki huollot on tehty ajallaan ja vielä merkkiliikkeessä, mistä ostin auton.
Asiaahan voisi tietysti näin jälkikäteen yrittää tiedustella sieltä huollon puolelta, mutta ajattelin joka tapauksessa tässä kun on jo 10tkm tullut itse ajettua, että käytän paikallisessa merkkihuollossa (Delta Järvenpää) ylimääräisessä öljynvaihdossa ja pyydän samalla mittaamaan tuon hihnan, niin voisihan tuon vielä saada virhevastuun piikkiin, jos on pahasti turvonnut.
Hihna on kyllä vaihdettava kampanjan piikkiin ja ei vaadi voimassa olevaa takuuta tms. Huollot varmaankin pitää olla tehtynä ajallaan ja käytetty oikeanlaista öljyä, jos ei merkkihuollossa ole tehty. Sanoisin 99 %:n varmuudella, että sinunkin autossa tuo hihna on viallista tyyppiä ja ei todennäköisesti kestäisi sinne viralliseen vaihtoväliin asti. Kun omassa -19 Combossa on alkanut levenemään hihna jo 50tkm kohdalla. Taisi olla seuraavassa vuosimallista vasta, kun on siirrytty kestävämpään hihnaan. Eikä siinäkään vielä ihan vuoden alusta.
Combo Life 1,2T Innovation MY19
Tulossa: Astra L Sports Tourer PHEV MY23
Kunde kirjoitti: ↑21 Helmi 2023, 17:22
Auto (Grandland 1.2 vm 2018) oli hihnan vaihdossa takaisinkutsukampanjan mukaisesti, huoltopäällikön mukaan avataan myös öljypohja ja putsaillaan jos tarvetta on, en ole tuota tarkistanut onko tehty. Kuulemma oli hihnassa pieniä halkeamia mutta ei vielä mitään vakavampaa, autoa haettaessa ei ollut tietoa mitä muuta oli tehty.
Sijaisauto tuli veloituksetta käyttöön operaation ajaksi (koko päivä).
Kotiin tullessa huomiota kiinnitti, että konehuoneesta leijaili outo palaneen käry, mutta tuskin on syytä olla huolissaan
Jos yhdellä ajolla käryää niin ei syytä huoleen. Semmoinen työmaa että väkisinkin tahtoo jäädä vähän öljyä katalysaattorin lämpöpelteihin. Jos usein käryää niin kurkkaa että öljyä on oikea määrä eikä näy vuotoja
Nyt muutaman ajokerran jälkeen käry alkaa onneksi asettua ja toivottavasti pysyykin poissa, tuntui tulevan suoraan siitä katalysaattorin suojapellin takaa, lienee jotain sinne tippunut.
Tässä takaisinkutsussa jäi vähän ihmetyttämään se, että en saanut mitään dokumenttia tms että hihna olisi vaihdettu vaikka pyysinkin. Huoltokirjaan ei tullut mitään merkintää, konehuoneessa ei näy mitään tarraa (joissain merkeissä on tapana merkata sinne milloin näin tärkeä huoltotoimi on suoritettu), lisäksi huoltoliikkeen (Hedin) palvelussakaan ei ole huoltohistoriassa mitään merkintää. Siellä oli ennen hihnan vaihtoa merkintä tulevasta huollosta, mutta nyt sekin on haihtunut kuin pieru saharaan Opelin omassa sähköisessä palvelussakaan ei ole mitään merkintää.
Mietin vaan, että on vähän hankala osoittaa esim. autoa vaihtaessa että juu hihna on vaihdettu ja kaikki on kunnossa?
Toki konehuoneesta voi näyttää, että täällä on touhuttu ja öljyntäyttökorkista kurkaten vakuuttaa että on tässä ihan uusi hihna.
Vähän erikoisempi juttu, miksiköhän näin? Joku asiaa tuntematon seuraava omistajahan voi tehdä saman operraation uudestaan tarpeettomana....
Tätä itseasiassa miettinyt, että onko tuosta minkäänlaista merkintää ollut tapana laittaa, jos on "ylimääräisenä" työnä hihna vaihdettu. Itse ostin oman Comboni 46tkm (vm 2019) ajettuna viime syyskuussa ja siihen oli juuri tehty määräaikaishuolto LänsiAutossa. Luulisi, että tuossa vaiheessa olisi jo hihnassa ollut jonkinlaista paisumista havaittavissa, jos tämä ongelma on näin yleinen kun annetaan ymmärtää. Paperisessa huoltokirjassa tästä ei ainakaan ole merkintää. Ilmeisesti ollut leasing-autona aikaisemmin, kun ei ole myöskään omistajatietoja jne. huoltokirjaan merkitty.
En vielä tuolloin tiennyt koko moottorityypin ongelmasta mitään, niin en osannut kysellä asiasta vaan olin iloinen itselle uudesta autosta ja tyytyväinen, että kaikki huollot on tehty ajallaan ja vielä merkkiliikkeessä, mistä ostin auton.
Asiaahan voisi tietysti näin jälkikäteen yrittää tiedustella sieltä huollon puolelta, mutta ajattelin joka tapauksessa tässä kun on jo 10tkm tullut itse ajettua, että käytän paikallisessa merkkihuollossa (Delta Järvenpää) ylimääräisessä öljynvaihdossa ja pyydän samalla mittaamaan tuon hihnan, niin voisihan tuon vielä saada virhevastuun piikkiin, jos on pahasti turvonnut.
Hihna on kyllä vaihdettava kampanjan piikkiin ja ei vaadi voimassa olevaa takuuta tms. Huollot varmaankin pitää olla tehtynä ajallaan ja käytetty oikeanlaista öljyä, jos ei merkkihuollossa ole tehty. Sanoisin 99 %:n varmuudella, että sinunkin autossa tuo hihna on viallista tyyppiä ja ei todennäköisesti kestäisi sinne viralliseen vaihtoväliin asti. Kun omassa -19 Combossa on alkanut levenemään hihna jo 50tkm kohdalla. Taisi olla seuraavassa vuosimallista vasta, kun on siirrytty kestävämpään hihnaan. Eikä siinäkään vielä ihan vuoden alusta.
Niin, ongelmahan tässä on se, että tuo takaisinkutsukampanja ei tällä hetkellä ilmeisesti Opel Comboa koske.
Ovat varmaan tuossa syyskuun vuosihuollossa kyllä mitanneet hihnan, mutta vaihdosta ei ole ainakaan merkintää.
Kyllä Opelilla on hihnoja vaihdettu tarkastusmittauksen jälkeen eri malleihin takuuajan jälkeen, ilman asiakkaan erillistä vaatimusta. Tehtaan ohjeistus on tuo hihna vaihtaa määräaikaishuollon yhteydessä, jos on levinnyt. Myös Comboon.
Jarrujen alipainetehostimen vikaa hihnan pirstoutumisesta johtuen ei todennäköisesti ole osunut kohdalle vielä Comboille, niin sen takia ei ole tarvinnut viranomaisille tehdä ilmoitusta takaisinkutsusta. Berlingon kohdalla jollain/joillain on osunut ns. tavara jo tuulettimeen
Combo Life 1,2T Innovation MY19
Tulossa: Astra L Sports Tourer PHEV MY23
Opestra kirjoitti: ↑04 Maalis 2023, 22:44
Kyllä Opelilla on hihnoja vaihdettu tarkastusmittauksen jälkeen eri malleihin takuuajan jälkeen, ilman asiakkaan erillistä vaatimusta. Tehtaan ohjeistus on tuo hihna vaihtaa määräaikaishuollon yhteydessä, jos on levinnyt. Myös Comboon.
Jarrujen alipainetehostimen vikaa hihnan pirstoutumisesta johtuen ei todennäköisesti ole osunut kohdalle vielä Comboille, niin sen takia ei ole tarvinnut viranomaisille tehdä ilmoitusta takaisinkutsusta. Berlingon kohdalla jollain/joillain on osunut ns. tavara jo tuulettimeen
Niin joo, tosiaan varmaan ne on kampanjassa ottaneet huomioon sen, mille malleille se on jo tapahatunut, eikä sitä mille se voi tapahtua.
No, eipä tässä toisaalta ole hyötyä stressata tuosta, milloin se losahtaa, jos tilanne tällä hetkellä on se, että hihna tarkistetaan kerran vuodessa huolto-ohjelman mukaan, tai useammin, jos ajaa enemmän ja vaihdetaan mikäli aiheelliseksi katsotaan.
Tuo edellinen vuosihuolto on vaan ollut juuri sopivasti tuossa 50tkm kynnyksellä, että olisi voinut kuvitella, että olisi ollut jo tarvetta vaihtaa. Jos siellä on silloin "ehjä" hihna ollut, niin sehän on vaan hyvä. Itse ajan lähinnä pelkästään pitkää matkaa, ettei tuo varmaan nyt vuodessa kerkeä pahasti leviämään.
Ei ole olemassa mitään tiettyä kilometrimäärää tai aikamäärettä milloin tuo jakohihna on vaihtokunnossa tai ehtii sihdin tukkimaan öljypumpusta. Se riippuu ajoprofiilista ja lämpötilasta.
Kauhuskenaario esimerkki
Henkilö X ajaa asiakkaalta toiselle lyhyitä matkoja ja viipyy noin 45min kussakin kohteessa eikä moottori ehdi lämmetä eikä moottorinlämmitintä edes ole. Vuodessa tulee kuitenkin paljon ajoa. =hihna kestää 40tkm/2v
Henkilö Y ajaa pitkää työmatkaa min 50km/suunta ja käyttää moottorin lämmitintä sekä kotoa että töistä lähtiessä. Pienemmät kauppareissut tapahtuu työmatkan yhteydessä eikä lyhyttä ajoa ole.
= hihna kestää sille asetetun vaihtovälin 100tkm/6vuotta
Entinen opel asentaja.
Corsa a, b, e ja frontera b
Mulla 2018 mallin Grandland, ajettu 47 000 km. Pääsääntöisesti lyhyttä ajoa. Kävin takaisinkutsu tarkastuksessa, ei mitään vikaa hihnassa. LänsiAuton mielestä. Minulla "paistinpannu" öljypohjan alla, ja se aina kytketty päälle parkkihallin ajastettuun pistokkeeseen (2 h/vrk). Kun lähden pakkasella liikkeelle niin aina pyrin ajamaan moottorin lämpimäksi (normaaliin lämpöön) vaikka sitten tekemällä pieni ylimääräinen lenkki. Kun ensimmäisen kerran luin näistä hihnaongelmista aloin tekemää em. tavalla. Liekkö sitten ollut vaikutusta siihen, että hihna on kunnossa.
No, toukokuussa menne hihna vaihtoon joka tapauksessa. Tulee 5 v täyteen.
Tuli kutsu jakohihnan tarkastukseen, niin palasin tälle palstalle katselemaan miten nämä hihnaongelmat tällähetkellä makaa... no nyt niitä vaihdellaan takuuseen ...kele, ja itse jouduin 2021 loppuvuodesta maksamaan 400€ kun hihna meni paskaksi, auto oli ollut hetki aiemmin huollossa, minulle valehdeltiin silloin, että hihnan kunnon tarkastus on mahdotonta ja sitä ei suoriteta huollon yhteydessä, ja nyt se sitten tehdäänkin huollon yhteydessä ja tässä kamppiksessa. Eipä voi näköjään luottaa yhtään merkkiliikkeeseen.
Ja onko nytkään varma, että en joudu maksajaksi jos hihna vaihdetaan, kutsussa mainitaan, että ”Tarkastus on veloitukseton” ”Auton huoltovälinsä saatetaan suositella muutettavaksi”, eli käytännössä voivat suositella hihnan vaihtoa ja taas joudun maksamaan. Kukaan ei lupaa hihnan vaihtoa veloituksetta. Varasin tänään ajan tarkastukselle ja huolto tyyppi oletti, että hihna menee vaihtoon ja varasi samalla ajan vaihtoon samalle käynnille heti tarkastuksen perään, en huomannut kysyä onko tämä vaihto veloitukseton.
McKc kirjoitti: ↑08 Maalis 2023, 18:00
Ja onko nytkään varma, että en joudu maksajaksi jos hihna vaihdetaan, kutsussa mainitaan, että ”Tarkastus on veloitukseton” ”Auton huoltovälinsä saatetaan suositella muutettavaksi”, eli käytännössä voivat suositella hihnan vaihtoa ja taas joudun maksamaan. Kukaan ei lupaa hihnan vaihtoa veloituksetta. Varasin tänään ajan tarkastukselle ja huolto tyyppi oletti, että hihna menee vaihtoon ja varasi samalla ajan vaihtoon samalle käynnille heti tarkastuksen perään, en huomannut kysyä onko tämä vaihto veloitukseton.
Mikäli hihnan vaihtoväli 6v/100tkm ei ole täynnä eikä huoltokirjassa ole puutteita niin pitäisi mennä kampanjan piikkiin. Jos hihnaa ei ole aiemmin vaihdettu niin huolto tyyppi varmaan ajatteli varautumisen vaihtoon olevan järkevää.
Kannattaa kuitenkin asia varmistaa kun auton sinne viee.
Entinen opel asentaja.
Corsa a, b, e ja frontera b
Eilen haettu auto tarkastuksesta, hihna OK, joten ei toimenpiteitä, 5/2023 seuraava huollon ajankohta, toivotaan etteivät keksi siinä sitten todeta hihnan olevan vaihtokunnossa (joten voivat sen veloittaa asiakkaalta), Ei oikein ole enää luottoa Opel huoltoon.