Ascona C jarrutehostimen ongelmaa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
JooAnt
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Syys 2016, 14:47

Ascona C jarrutehostimen ongelmaa

Viesti Kirjoittaja JooAnt »

Kai tämä tänne moottorit-osioon kuuluu, koska ongelma vaikuttaa myös imuun ja varmaan laihentaa seosta. Mutta asiaan. Auto on vuosimallin -84 Ascona C 1.6sh projekti. Jarrutehostin (8"ATE) pihisee voimakkaasti polkimesta, joten ilmeisesti kalvo sieltä rikki.Vai voiko se johtua muustakin? Jarrutuntuma vaikuttaa kyllä muuten normaalilta. Eniten pelkään, jos se vetää seoksen liian laihalle ja tulee moottorivaurio. Muutenkin on ihan positiivista, että jarrut ovat kunnossa.

Jos joskus löydän siihen uuden sopivan tehostimen, ajattelin että tehostimen ja imusarjan välinen takaiskuventtiili kannattaisi myös vaihtaa. Koska en mistään löydä kyseistä alkuperäistä, tai tarviketta, niin onkohan ok laittaa siihen joku yleismallin venttiili, tai jonkin muun osanumeron palikka? Onko tähän tarkoitukseen ylipäätään tehty yleismallisia? Ei luulisi olevan niin monimutkainen toimintaperiaate, jottei siihen jonkun korvaavankin venttiilin voisi laittaa. Vai olenko aivan väärässä?

Ennen jarrutehostimen pihinäoireita lakkasi tehostin silloin tällöin toimimasta. Ongelma korjaantui kun eräässä pajassa, eräs seppä oli puhdistellut letkua. Alkoi tehostin toimimaan, mutta jonkin ajan päästä tämän jälkeen alkoi tämä jarrupolkimen voimakas pihinä. Olisi ikävä jos viallinen takaiskuventtiili rikkoisi uudenkin tehostimen. Saa kertoa myös omia kokemuksia vastaavasta ongelmista.

Hiton hankalaa näihin enää löytää mitään osia. Etenkään alkuperäisiä, joita ensisijassa suosin.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9264
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Ascona C jarrutehostimen ongelmaa

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Normaali vika 82-85 -malleissa jo 25-30-vuotta sitten.

Silloin sai vielä ehjiä tehostimia purkaamolta vaikka peräkärryllisen, 100mk/kappale.

Uudemmissa rakenne lienee muuttunut jotenkin, kun niissä vikaa ei omakohtaisen kokemuksen mukaan ilmennyt.

Ilmavuotoja oli usein myös imusarjasta tehostimelle menevässä putkessa, etenkin tehostimen puoleisessa päässä.

Ja joskus rikkoontui myös jarrusylinterin ja tehostimen välissä oleva pyöreä tiiviste, ja siitäkin tuli ilmavuotoja.

Tehostimen varren asento jarrupolkimelle oli myös aika tarkka, siinä oli muistaakseni jonkinlainen kierrettävä säätö, ja jos se säätötanko oli säädetty väärään asentoon, niin uusi tehostin poksahti heti ensimmäisessä jarrutuksessa.

Muutaman noita joskus purin, ja mielestäni ne kalvot oli ikäänkuin öljystä pehmenneitä. En muista olisiko jarrunestettä voinut vuotaa tuonne sisälle joka olisi ne pehmittänyt vuosien aikana, tai sitten olisiko imusarjan seassa huohotuksen vuoksi pyörivä öljy voinut imeytyä tehostimen sisään kalvot heikentävän seurauksin?
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Vastaa Viestiin