Grandland X

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Kunde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Joulu 2017, 14:21
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja Kunde »

1,2sorsa kirjoitti: 12 Tammi 2023, 11:39
Kunde kirjoitti: 11 Tammi 2023, 19:57 Maahantuojalta oli tullut kirje takaisinkutsusta (vm 2018). Halutaan päivittää jarrujärjestelmän softa ja tarkistaa jakohihan kunto. Ja voi tulla myös muutos huolto- ohjelmaan ilmoitetaan.

Varmaankin tiukennetaan jakohihnan vaihtoväliä, koska lienee aito ongelma.
Jep. Jakohihna saatetaan myös vaihtaa jos se on huono.
Jos hihnaa ei ole vaihdettu vielä niin voi olla että auton joutuu jättää sinne.

Jakopäistä keskustelua täällä
https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... p?t=273278
Auto oli jakohinan tarkastuksessa ja lopputulos oli, että hihna pitää vaihtaa. Itse en huomannut mitään murenemista, sen mitä nyt öljyntäyttöaukosta näkee. Positiivista, että vaihto menee kokonaan maahantuojan piikkiin :-)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Kunde kirjoitti: 03 Helmi 2023, 17:20
1,2sorsa kirjoitti: 12 Tammi 2023, 11:39
Kunde kirjoitti: 11 Tammi 2023, 19:57 Maahantuojalta oli tullut kirje takaisinkutsusta (vm 2018). Halutaan päivittää jarrujärjestelmän softa ja tarkistaa jakohihan kunto. Ja voi tulla myös muutos huolto- ohjelmaan ilmoitetaan.

Varmaankin tiukennetaan jakohihnan vaihtoväliä, koska lienee aito ongelma.
Jep. Jakohihna saatetaan myös vaihtaa jos se on huono.
Jos hihnaa ei ole vaihdettu vielä niin voi olla että auton joutuu jättää sinne.

Jakopäistä keskustelua täällä
https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... p?t=273278
Auto oli jakohinan tarkastuksessa ja lopputulos oli, että hihna pitää vaihtaa. Itse en huomannut mitään murenemista, sen mitä nyt öljyntäyttöaukosta näkee. Positiivista, että vaihto menee kokonaan maahantuojan piikkiin :-)
Oliko kampanja kyseessä?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Kunde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Joulu 2017, 14:21
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja Kunde »

1,2sorsa kirjoitti: 03 Helmi 2023, 20:08
Kunde kirjoitti: 03 Helmi 2023, 17:20
1,2sorsa kirjoitti: 12 Tammi 2023, 11:39
Kunde kirjoitti: 11 Tammi 2023, 19:57 Maahantuojalta oli tullut kirje takaisinkutsusta (vm 2018). Halutaan päivittää jarrujärjestelmän softa ja tarkistaa jakohihan kunto. Ja voi tulla myös muutos huolto- ohjelmaan ilmoitetaan.

Varmaankin tiukennetaan jakohihnan vaihtoväliä, koska lienee aito ongelma.
Jep. Jakohihna saatetaan myös vaihtaa jos se on huono.
Jos hihnaa ei ole vaihdettu vielä niin voi olla että auton joutuu jättää sinne.

Jakopäistä keskustelua täällä
https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... p?t=273278
Auto oli jakohinan tarkastuksessa ja lopputulos oli, että hihna pitää vaihtaa. Itse en huomannut mitään murenemista, sen mitä nyt öljyntäyttöaukosta näkee. Positiivista, että vaihto menee kokonaan maahantuojan piikkiin :-)
Oliko kampanja kyseessä?
Kyllä oli.
Avatar
PHN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 227
Liittynyt: 06 Touko 2022, 19:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja PHN »

Onko tuo vain 1,2T:n ongelma vai onko sama myös 1,6T:ssä?
Grandland PHEV 300 AWD 2020
Mokka 1,4T 103kW AT 2017
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

PHN kirjoitti: 04 Helmi 2023, 11:38 Onko tuo vain 1,2T:n ongelma vai onko sama myös 1,6T:ssä?
1,6 on ketjukone. Mainittu aiemmin tässä viestiketjussa.
Jotain bmw ja thp sukua, melkoiset härvelit venakopan alla millä säädellään venttiilien aukioloaikaa ja nostoa.
Toistaiseksi ongelmaton.

1,2 ongelma taas täällä pohjolassa hyvinkin laaja useissa eri psa tuotteissa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
PHN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 227
Liittynyt: 06 Touko 2022, 19:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja PHN »

Näin muistelin, kiitos vahvistuksesta. Aamun IL:n artikkeli mainitsi vain mallin ei moottoria…

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 39bc69d47b
Grandland PHEV 300 AWD 2020
Mokka 1,4T 103kW AT 2017
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

PHN kirjoitti: 04 Helmi 2023, 12:40 Näin muistelin, kiitos vahvistuksesta. Aamun IL:n artikkeli mainitsi vain mallin ei moottoria…

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 39bc69d47b
Lisäksi tuota samaa konetta löytyy eri versiona astra L corsa F ja combo malleista. Kuitenkin samalla hihnalla
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
MaKu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 19 Syys 2018, 20:07

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja MaKu »

Onkos foorumilaisilla vaihtunut grandlandX johonkin toiseen opeliin tai muuhun merkkiin? Itse olen katsellut nettiautosta auton hintoja ja olen suoraan sanottuna järkyttynyt arvonalenemasta. Itse maksoin n. 35ke omastani ja nyt näyttäisi 2019 50tkm ajettu tippuneen reilusti alle 20te, siis pyynnit. Toisaalta uusien hinnat ovat nousseet eli jos haluaisin 4 vuotta uudemman uuden grandX:n joutuu maksamaan lähes 20 tonnia!! Toki pieniä varuste-eroja on muttei merkitäviä. Näyttäisi siltä, että järkevin vaihtoehto on ajaa tuo 1.2 turbiini loppuun, eipä silti hyvä autohan tuo on ja ongelmia on ollut hyvin vähän.
Avatar
scarecrow
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 149
Liittynyt: 20 Tammi 2022, 13:51

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja scarecrow »

MaKu kirjoitti: 09 Helmi 2023, 08:04 Onkos foorumilaisilla vaihtunut grandlandX johonkin toiseen opeliin tai muuhun merkkiin? Itse olen katsellut nettiautosta auton hintoja ja olen suoraan sanottuna järkyttynyt arvonalenemasta. Itse maksoin n. 35ke omastani ja nyt näyttäisi 2019 50tkm ajettu tippuneen reilusti alle 20te, siis pyynnit. Toisaalta uusien hinnat ovat nousseet eli jos haluaisin 4 vuotta uudemman uuden grandX:n joutuu maksamaan lähes 20 tonnia!! Toki pieniä varuste-eroja on muttei merkitäviä. Näyttäisi siltä, että järkevin vaihtoehto on ajaa tuo 1.2 turbiini loppuun, eipä silti hyvä autohan tuo on ja ongelmia on ollut hyvin vähän.
Ihan mahdottoman paljon ei ole arvonalenemaa tullut. Tai siis sen verran mitä olen olettanutkin. 20tkm ajettuna tämä 2020 AWD PHEV ostettiin 2022 tammikuussa hintaan 36k€, ja nyt tällä on ajettu 40tkm. Nyt näkyy pyydettävän 2-4k€ vähemmän vastaavasti varustelluista ja ajetuista kuin mitä maksettiin.
FUELJII
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 06 Syys 2017, 20:59
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja FUELJII »

MaKu kirjoitti: 09 Helmi 2023, 08:04 Onkos foorumilaisilla vaihtunut grandlandX johonkin toiseen opeliin tai muuhun merkkiin? Itse olen katsellut nettiautosta auton hintoja ja olen suoraan sanottuna järkyttynyt arvonalenemasta. Itse maksoin n. 35ke omastani ja nyt näyttäisi 2019 50tkm ajettu tippuneen reilusti alle 20te, siis pyynnit. Toisaalta uusien hinnat ovat nousseet eli jos haluaisin 4 vuotta uudemman uuden grandX:n joutuu maksamaan lähes 20 tonnia!! Toki pieniä varuste-eroja on muttei merkitäviä. Näyttäisi siltä, että järkevin vaihtoehto on ajaa tuo 1.2 turbiini loppuun, eipä silti hyvä autohan tuo on ja ongelmia on ollut hyvin vähän.
Sama homma tullut todettua vaikka autoni onkin Astra. Opelin arvostus on vaan todella surkeaa, josta kärsii auton uutena ostanut. Jos näitä ostaa 3-4 vuoden ikäisinä ja suht pienillä kilometrillä, niin sitten voi tehdä ihan hyviä kauppoja. Välirahat tuppaa olemaan aika suuria, kun uusien hinnat vaan nousee, joten kai sitä täytyy/kannattaa ajaa vanhalla mahdollisimman pitkään.
Astra Sportstourer 1.4 Innovation + 2018
Avatar
HeseJoki57
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 166
Liittynyt: 01 Tammi 2018, 11:42
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja HeseJoki57 »

scarecrow kirjoitti: 09 Helmi 2023, 09:10
MaKu kirjoitti: 09 Helmi 2023, 08:04 Onkos foorumilaisilla vaihtunut grandlandX johonkin toiseen opeliin tai muuhun merkkiin? Itse olen katsellut nettiautosta auton hintoja ja olen suoraan sanottuna järkyttynyt arvonalenemasta. Itse maksoin n. 35ke omastani ja nyt näyttäisi 2019 50tkm ajettu tippuneen reilusti alle 20te, siis pyynnit. Toisaalta uusien hinnat ovat nousseet eli jos haluaisin 4 vuotta uudemman uuden grandX:n joutuu maksamaan lähes 20 tonnia!! Toki pieniä varuste-eroja on muttei merkitäviä. Näyttäisi siltä, että järkevin vaihtoehto on ajaa tuo 1.2 turbiini loppuun, eipä silti hyvä autohan tuo on ja ongelmia on ollut hyvin vähän.
Ihan mahdottoman paljon ei ole arvonalenemaa tullut. Tai siis sen verran mitä olen olettanutkin. 20tkm ajettuna tämä 2020 AWD PHEV ostettiin 2022 tammikuussa hintaan 36k€, ja nyt tällä on ajettu 40tkm. Nyt näkyy pyydettävän 2-4k€ vähemmän vastaavasti varustelluista ja ajetuista kuin mitä maksettiin.
Ostin 09/2021 hintaan 42700€ johon lisä hintaa olivat tehneet irrotettava vetokoukku ja jotkin lisävarusteet joita siihen oli laitettu. Vaihdoin sen nyt pari viikkoa sitten uuteen ja kyllä, arvo oli pudonnut 10k€ tuona aikana. Kävin katsomassa vaihtoautohallissa autoa ja totesin etteivät ainakaan paljoa siihen hintaa olleet laittaneet, 22tkm ajettu myytiin 32900€. Joku sai siitä hyvän ja vähän ajetun edullisesti.
Enemmänkin näitä autoja on ollut, tässä vain muutama viimeisin. Volvo V50 -04 > Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 FWD PHEV -21 > Opel Grandland Executive 225 PHEV FWD -23 > ??
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 433
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

MaKu kirjoitti: 09 Helmi 2023, 08:04 Onkos foorumilaisilla vaihtunut grandlandX johonkin toiseen opeliin tai muuhun merkkiin? Itse olen katsellut nettiautosta auton hintoja ja olen suoraan sanottuna järkyttynyt arvonalenemasta. Itse maksoin n. 35ke omastani ja nyt näyttäisi 2019 50tkm ajettu tippuneen reilusti alle 20te, siis pyynnit. Toisaalta uusien hinnat ovat nousseet eli jos haluaisin 4 vuotta uudemman uuden grandX:n joutuu maksamaan lähes 20 tonnia!! Toki pieniä varuste-eroja on muttei merkitäviä. Näyttäisi siltä, että järkevin vaihtoehto on ajaa tuo 1.2 turbiini loppuun, eipä silti hyvä autohan tuo on ja ongelmia on ollut hyvin vähän.
Vaihdoin Grandland 1.6D mallin 225PHEV -malliin 2021 elokuussa. Meinasin hommata Eclipse Crossin, mutta siinä ei ollut ruutia vaikka neliveto olisikin ollut tosi kiva. Kyllähän sen dieselin arvo oli pudonnut 30 tonnista noin 17 tonniin mutta sellaistahan se näiden uusien autojen kanssa on. Taas toistaalta, jos 13t putoaa kolmessa vuodessa sis 80tkm ajoa, onko se sitten niin paha?

Väliraha kuitenkin oli suht järkevä, 20t ja sai uuden auton 5 vuoden takuulla joka maksaa säästyneinä pa-kuluina näillä ajoilla noin kahdeksassa vuodessa (about 200€ kuussa säästöä) takaisin. Ja käsissä on kuitenkin auto, jolla on parempi jälleenmyyntiarvo kuin vanhalla dieselillä. Muutenkin paljon parempi. Nyt en vaihda pitkään aikaan jos auto toimii niinkuin se on toiminut tähänkin saakka. Ei ole syytä.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Pääoma on suurin autoilun kustannus. Vaikka vaihtaisit käytetyn leafin niin arvon alenema on enemmän mitä säästö kuluissa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 433
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

1,2sorsa kirjoitti: 13 Helmi 2023, 07:09 Pääoma on suurin autoilun kustannus. Vaikka vaihtaisit käytetyn leafin niin arvon alenema on enemmän mitä säästö kuluissa
Mutta hyödyke ei ole sama, joka tarkoittaa ettei se ole vertailukelpoinen pääomakustannuksia laskettaessa. T

Omassa tapauksessani pääomakustannuksen laskeminen vaihtuu rajakustannukseen, joka itse asiassa muodostaa sen hinnan josta on valmis maksamaan. Hyvä esimerkki tästä, kun ajoin säästeliäästi Fiat Unolla koska ei ollut pääomakustannuksia. Uuden työpaikan ja palkankorotuksen muodossa, auto vaihtui Omegaan. Vain pari viikkoa tämän jälkeen hirvi hyppäsi automme eteen ja kiitos Omegan ABS-jarrujen, saimme eläimen väistettyä. Kolmentoistatonnin raha oli rajakustannus sille, että investointi kannatti tehdä. Joten se niistä pääomakustannuksista. Rajakustannus on se joka ratkaisee.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Avatar
PHN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 227
Liittynyt: 06 Touko 2022, 19:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja PHN »

Nyt on auto ruvennut tekemään mistä täälläkin ollut aiemmin puhetta eli käyttämään moottoria ilman mahdollisuutta electric-tilaan.

Pitkiä reissuja ei ole toviin tehty, sitten joulukuun alun. Päivittäiset logistiikat tyypillisesti max 25 km per suunta, sähköllä aina. Odottaako auton softa siis nyt jotain pidempää yhtäjaksoista ajoa, muistan lukeneeni maininnan 100 km ajosta. Vai kumuloituuko nämä lyhyemmät moottorilla ajot, ja jossain raossa pääsisi taas ajamaan sähköllä? Tämä on nyt jatkunut toista viikkoa.
Grandland PHEV 300 AWD 2020
Mokka 1,4T 103kW AT 2017
Vastaa Viestiin