Kadett E 1,3 -87 nokka-akseli

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
munaopel
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Tammi 2023, 18:15

Kadett E 1,3 -87 nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja munaopel »

Palasin Opelistiksi pitkän tauon jälkeen kun löytyi ihan siisti munamallin Kadett toiselta omistajalta. Aikaisemmin minulla on ollut B, C, D ja 2 kpl E-mallia. B-mallista jäi parhaat muistot.

Autossani on nokka-akseli silminnähden kulunut ja koneen yläpäästä kuulu melkoinen raksutus. Voi olla että huipputehoja ei saisi irti mutta ihan hyvin auto toimii kahden vuoden seisonnankin jälkeen. Nokka-akselin etsintää hankaloittaa tällaiselle noviisille se että Traficomin tiedoissa on vain Kadett E 1,3. ja valmistenumero W0L000034H2531535. Moottori on OHC mutta tarkoittaako se ilman muuta että auto on 1,3 S vai voiko 1,3 olla myös N-tyyppiä?

Saa myös tarjota ehjää nokka-akselia jos nurkissa pyörii tarpeettomana. Tarve on Etelä-Pohjamnaalla mutta käyn aika usein Riihimäen seudulla. Sille reitille voisi yhdistää osan noudon.
vetonivel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 339
Liittynyt: 26 Elo 2011, 16:35

Re: Kadett E 1,3 -87 nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja vetonivel »

N malli on yksikurkkuinen kaasari ja S on kaksikurkkuinen. Näin ainakin mulla on olleet
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9264
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Kadett E 1,3 -87 nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Moottorin numero on nelosen tulpan kohdalla lohkon "levikkeessä"

Pitäisi olla 13S 1987 malleissa.

Niissä oli nokissa karkaisuvika jo uutena, kuluivat sileäksi jo n.100tkm ajon jälkeen.

E: 13N teho 60hv, ja 13S 75hv. Tarkista rekisteriotteesta teho, niin saa 100% varmuuden.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
munaopel
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Tammi 2023, 18:15

Re: Kadett E 1,3 -87 nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja munaopel »

Tällä on ajettu 186 tkm. Olisikohan jo kerran vaihdettu?
Pitääpä tarkastaa koneen merkintä kun pääsen tallille. Pitää katsoa löytyykö vielä uusia nokkia vaikka ehkä käytettykin kävisi.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Kadett E 1,3 -87 nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Nokan lisäksi kannattaa laittaa myös keinut ja nostajat. Tai ainakin purkaa ja puhdistaa nostajat
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
munaopel
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Tammi 2023, 18:15

Re: Kadett E 1,3 -87 nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja munaopel »

Vaatiikos nokka-akselin vaihto kannen irrotuksen? Pitääpäs katsoa mitä keinut maksaa.
Avatar
lepOsimA
'Senator'
'Senator'
Viestit: 768
Liittynyt: 26 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Perthell

Re: Kadett E 1,3 -87 nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja lepOsimA »

Ei vaadi, mutta voi ollla helpompi jos ei oo työkaluja millä pitää venttiilit ylhäällä ja millä painaa venttiilinjouset ales jne...

Mulla ois 13s kansi nokkineen, ollut 20 vuotta varastossa odottamassa :D
ex: KadettE x3, AstraF x 3, Vectra-A, Corsa-A
Opeleita vaan varaosa-autoina ny :(
munaopel
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Tammi 2023, 18:15

Re: Kadett E 1,3 -87 nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja munaopel »

CO-arvo on nyt 5,9 kun saisi olla korkeintaan 3,5. Olisko 2 vuoden seisokki vai kulunut nokka syynä? Muuten olisi mennyt leimasta läpi. Auto toimii ihan Ok vaikka raksuttaa pirusti.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9264
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Kadett E 1,3 -87 nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

munaopel kirjoitti: 10 Tammi 2023, 14:53 CO-arvo on nyt 5,9 kun saisi olla korkeintaan 3,5. Olisko 2 vuoden seisokki vai kulunut nokka syynä? Muuten olisi mennyt leimasta läpi. Auto toimii ihan Ok vaikka raksuttaa pirusti.
Käännä seosruuvia joku 1/4-osa, tai 1/2-kierrosta kiinni, ja kokeile uudelleen.

Pitäisi toimia hyvin 1-2% CO-seosarvollakin, mutta saattaa alkaa nykimään.

Voi kääntää leiman jälkeen takaisin alkuperäiseen säätöön, jos auto toimii hyvin. Tuo 5.9% CO saattaa kyllä hieman noettaa tulppia.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
munaopel
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Tammi 2023, 18:15

Re: Kadett E 1,3 -87 nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja munaopel »

ascona_c kirjoitti: 10 Tammi 2023, 15:34
munaopel kirjoitti: 10 Tammi 2023, 14:53 CO-arvo on nyt 5,9 kun saisi olla korkeintaan 3,5. Olisko 2 vuoden seisokki vai kulunut nokka syynä? Muuten olisi mennyt leimasta läpi. Auto toimii ihan Ok vaikka raksuttaa pirusti.
Käännä seosruuvia joku 1/4-osa, tai 1/2-kierrosta kiinni, ja kokeile uudelleen.

Pitäisi toimia hyvin 1-2% CO-seosarvollakin, mutta saattaa alkaa nykimään.

Voi kääntää leiman jälkeen takaisin alkuperäiseen säätöön, jos auto toimii hyvin. Tuo 5.9% CO saattaa kyllä hieman noettaa tulppia.
Sitä ihmettelen kun tulpat oli ihan valkoiset kun vaihdoin pari päivää sitten. Järki sanoisi tosiaan että pitäisi noeta tulpat tuolla CO-arvolla. Pitää vielä tarkistaa tulpat jos vaikka ryyppy olis jumissa seisonnan jäljiltä.
Vastaa Viestiin