Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Böböö kirjoitti: 09 Syys 2022, 10:15
kadett90 kirjoitti: 07 Syys 2022, 14:30
Ballantines kirjoitti: 20 Elo 2022, 06:20 Samanlainen vika oli....syy nokka-akselinasentoanturi.
Tässä vois olla perää kun samassa syötössä ovat paineensäätimen ja painetunnistimen kanssa.
Vaihdetaan tämä nyt kokeeksi. Oli sen verran edullinen, ettei tässä konkurssissa tunnu enää :D
Onko siis nokka-akselin asentoanturi sillä tavalla rikki, että polttaa sulakeen?

Kun paineen säädin ja anturi on samassa jännitesyötössä, niin sulakkeen palaminen toki vaikuttaa myös silloin näihin.
Mikäli taas johtosarja on vialla, niin ei silloin tarvitse anturia vaihtaa vaan korjata vikapaikka ja siten kaikki taas toimivat. Pelkästään nokka-akselin anturin mykistyminen ei vaikuta suoraan muihin mitenkään.

Jotenkin siis tuntuu kuin tässä edellä esitetyissä asioissa olisi jotain epäselvyyksiä tai sekoilua :o
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
jarppi1979
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Kesä 2008, 11:57
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja jarppi1979 »

Teollisuudessa pelannut paljon antureiden kanssa ja jos esim induktiivinen anturi sopivasti vaurioituu, vaikka ilman ulkoisia syitä. Voi sen sisäinen vastus muuttua ja silloin haukkaa enemmän virtaa ja syöttöpuolella saattaa tapahtua jännitteen alenema.

Mulla itseasiassa on samantyylinen vika omassa Vectrassa, mutta yleensä kylmänä herjaa P1191 (ynnä joitain muita koodeja, missfire tai P0130 ) ja pudottaa vikatilaan tai kolmelle pytylle, mutta kone kun lämpiää ei se anna vikakoodeja.
Pumppu, säädin ja tunnistin ja puola vaihdettu.

Voisiko tosiaan nokka-akselin asentotunnistin aiheuttaa noita? 🤔
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja Rak »

Autopuolen induktiiviantureissa en muista kuulleeni olevan syöttöjännitettä, vaan anturi itsessään kehittää (signaali)jännitteen.

Jos hall-anturi kyseessä, niin se tarvii jännitteensyötön.
Tässä asiassa ei sinällään ole mitään mystistä, mittaa sen anturille tulevan jännitteen(liitin kiinni, takakautta). Jos jännite on oikea, niin ei se anturia vaihtamalla muutu mihinkään.
Sen anturin toiminnankin pystyy oskilloskoopilla tarkastaan, ei ole mystistä sekään.
Ceccu6
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Joulu 2022, 21:58

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja Ceccu6 »

Saitko vikaa selvitettyä? Vaihdoitko sen nokka-akselin anturin ja jos joo nii auttoko?
Böböö
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Elo 2022, 15:37

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja Böböö »

Ei oo saatu vikaa selvitettyä. Nokka-akselin anturia ei vaihdettu, mutta se on ostettu ja tarkotus on vaihtaa. Tässä ollut vähän sairasteluja niin jäänyt auto odottelemaan.
Tosin auto on toiminut pitkään ihan ok, mutta nyt juuri eilen päätti jälleen ilmoittaa vikavalosta ja sammua. Toinen ajovalo vilkkuu kuin mikäkin aina aika-ajoin, tulee vikavalo siitäkin, joka tulee ja lähtee ja tulee ja lähtee välkkymisten mukaan. Välillä ajovalot sammuu kokonaan ja voi huh huh. Ollaan vähän mietitty olisko tossa joku sähkövika kenties.
haarold hirmuinen
OCF Member 2015
Viestit: 592
Liittynyt: 01 Kesä 2014, 18:57

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja haarold hirmuinen »

Sen verran satuin lukemaan tätä ketjua, kerron oman kokemukseni. Viime talvena taistelin yhden 2.2 kanssa. Tilanne oli lähtöpisteessä se ettei auto käynyt ollenkaan, tai kävi hetken, kuuntelin tankin pumppua alkuun se oli mykkä. Tankin pumpun vaihdolla auton sai käymään mutta ei jaksanut kulkea kunnolla. Asiakkaalla oli omat osat hommattuna continentalin korkeapainepumppu ja joku tosi kiinalainen kromattu säädin. Vaihdoin korkeapainepumpun ja säätimen, hetken näytti hyvälle mutta ei auto sammuili satunnaisesti. Paras työkalu oli tämän selvittämiseen bosch kts, sieltä näkee selvästi siirtopaineen, korkeapaineen ja näiden pyynnin reaaliajassa. Paine romahti satunnaisesti aivan nollaan. Vanha alkuperäinen säädin paikoilleen ja kunnossa oli. Tuo uusi kromattu lelu oli vain hieno siinä kaikki mihin siitä oli.
Opel on pop
haarold hirmuinen
OCF Member 2015
Viestit: 592
Liittynyt: 01 Kesä 2014, 18:57

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja haarold hirmuinen »

Jos et ole vielä sinne tankin pumpulle kurkannut aloittaisin sieltä katsomalla ettei maa johdin ole sulanut liittimestä. Sen jälkeen katsoa käydessä kumpi sieltä loppuu ensin matala vai korkeapaine. Uskon että pumput tappavat toisensa kun toinen pettää, sanoit että auto sammuu lämmittyään joten viittaisi ehkä tankin pumppuun. Kampi-anturikin voi oireilla juuri tuolla tavalla, sammuu lämpimänä ja jäähdyttyään toimii. Valojen vilkkuminen mielestäni kuulostaa melko tyypilliseltä ooppelin laturilta.
Opel on pop
Böböö
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Elo 2022, 15:37

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja Böböö »

Kiitos hyvistä vinkeistä. Tankin pumppu on vaihdettu uuteen. Liittimet oli ok. Toki niitä ei yleismittarilla katsottu.
Tää valojen vilkkuminen on ollut ongelma pitkään mutta niin että vain oikea valo hyvin hyvin harvoin vilkahteli. Sitten oli pitkään poissa koko ongelma. Nyt alotti sen uudestaan ja huomattavasti enemmän kuin ennen. Välillä välkkyy myös toinen. Ja tosiaan sammuvatkin yhtäkkiä. Tämä uusin ongelma on nyt tosiaan tuo oranssi moottorinkuva vikavalo, joka syttyi ja auto ei reagoinut kaasuun kuten normaalisti. Se aiempi valohan on ollut tuo auton ja jakarin kuva. Ei kyllä enää tiedä mitä tonkin kanssa tekis. Hermo menee. Huomenna pitää viedä korjaamolle josko selviäisi taas jotain.
Makkis
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Heinä 2023, 11:33

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja Makkis »

Selvisikö tämä koskaan? Itse painin samankaltaisen ongelman kanssa (z22yh). Ajossa ei mitään ongelmaa, auto toimii normaalisti, mutta kun antaa käydä tyhjäkäyntiä ja moottori lämpenee 90 + asteeseen niin jonkin ajan päästä jakarin kuva tauluun. Korjaamo ehdotti talvella ecun vaihtoa, se on tehty ja ei vaikutusta. Nyt antoi vikakoodia painetunnistimesta joka vaihdettiin ja ei vaikutusta. On vaihdettu termari 91 asteessa aukeavaan, lämpöanturi vaihdettu koska lämmöt seilaa miten sattuu ajossa mutta seilaa edelleen. Puolapaketti uusittu ei vaikutusta. Nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu ja ei vaikutusta. Lambdat vaihdettu ja ei vaikutusta.

Katsastuksessa häkäarvot olivat vähän liian korkeat 0,55, tuohonkin voinee vaikuttaa useampikin seikka (katti saattaa olla tiensä päässä). Pitänee laittaa jäänestot tankkiin että pääsee päästöistä läpi ja leiman autolle.
Böböö
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Elo 2022, 15:37

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja Böböö »

Valitettavasti ei selvinnyt koskaan. Lopulta myytiin koko auto :bye:
Makkis
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Heinä 2023, 11:33

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja Makkis »

Selvä homma kiitos pikaisesta vastauksesta. Veikkaan että pa säätimen puolelle viittaa, otin piuhan irti eikä ole sen perästä tullut jakaria mittariin, nyt toki antaa vikakoodin säätimestä kun piuha on irti. Korkeapainepumppukin on laitettu edellisen omistajan toimesta kuntoon joten siltä osin homma rock. Meinaa vaan nuo säätimet olla aika kiven alla löytää, pitää koittaa jos löytyis jostain purkuauto jossa säädin tallella.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Makkis kirjoitti: 25 Heinä 2023, 14:26 Selvä homma kiitos pikaisesta vastauksesta. Veikkaan että pa säätimen puolelle viittaa, otin piuhan irti eikä ole sen perästä tullut jakaria mittariin, nyt toki antaa vikakoodin säätimestä kun piuha on irti. Korkeapainepumppukin on laitettu edellisen omistajan toimesta kuntoon joten siltä osin homma rock. Meinaa vaan nuo säätimet olla aika kiven alla löytää, pitää koittaa jos löytyis jostain purkuauto jossa säädin tallella.
Mulla on yksi paineensäädin (uusi) varastossa, kun ostin sen ex. Vectraan. Ajattelin vaihtaa sen, mutta en ehtinytkään, kun autosta loppui veto kokonaan. Vaihdoin korkeapainepumpun niin ei ollut sitten enää mitään oireita ja säädin jäi hyllyyn.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Makkis
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Heinä 2023, 11:33

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja Makkis »

petrisa kirjoitti: 25 Heinä 2023, 16:43
Makkis kirjoitti: 25 Heinä 2023, 14:26 Selvä homma kiitos pikaisesta vastauksesta. Veikkaan että pa säätimen puolelle viittaa, otin piuhan irti eikä ole sen perästä tullut jakaria mittariin, nyt toki antaa vikakoodin säätimestä kun piuha on irti. Korkeapainepumppukin on laitettu edellisen omistajan toimesta kuntoon joten siltä osin homma rock. Meinaa vaan nuo säätimet olla aika kiven alla löytää, pitää koittaa jos löytyis jostain purkuauto jossa säädin tallella.
Mulla on yksi paineensäädin (uusi) varastossa, kun ostin sen ex. Vectraan. Ajattelin vaihtaa sen, mutta en ehtinytkään, kun autosta loppui veto kokonaan. Vaihdoin korkeapainepumpun niin ei ollut sitten enää mitään oireita ja säädin jäi hyllyyn.
Olen kiinnostunut kyseisestä osasta. Laittelen sinulle viestiä.
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2205
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja Iro »

Makkis kirjoitti: 25 Heinä 2023, 12:03 Selvisikö tämä koskaan? Itse painin samankaltaisen ongelman kanssa (z22yh). Ajossa ei mitään ongelmaa, auto toimii normaalisti, mutta kun antaa käydä tyhjäkäyntiä ja moottori lämpenee 90 + asteeseen niin jonkin ajan päästä jakarin kuva tauluun. Korjaamo ehdotti talvella ecun vaihtoa, se on tehty ja ei vaikutusta. Nyt antoi vikakoodia painetunnistimesta joka vaihdettiin ja ei vaikutusta. On vaihdettu termari 91 asteessa aukeavaan, lämpöanturi vaihdettu koska lämmöt seilaa miten sattuu ajossa mutta seilaa edelleen.
Tuollainen antaa vikakoodin, sen perusteella on helpompi miettiä jatkotoimenpiteitä.

Esim. omaani tulee jakarin kuva koska flektin kakkosnopeuden rele(tai ohjaus) ei toimi mutta, ei minkäänlaisia lämpöongelmia.
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Vastaa Viestiin