Vectra C 2.2 "WNB GTS Sedan"
Vectra C 2.2 "WNB GTS Sedan"
Projektiesittelyä Vectra C 2.2 -2002 Sedanista.
Kuvia ja tarinaa tulee takautuvasti alkaen kesäkuusta 2019.
Ostohetkellä auto oli ollut vain yhdellä omistajalla. Käytännössä jossei myyjäliikettä laske omistajaksi olen toinen omistaja
Karvalakki malli, 150tkm mittarissa ja aina merkkiliikkeessä huollettu lukuunottamatta myyjäliikkeen kytkinremonttia, joka oli tehty ennen myyntiin laittamista.
Teknisesti auto oli ostohetkellä kunnossa paitsi jakoketjun todettiin olevan vaihtokunnossa.
Ketjunvaihto vielä oston jälkeen myyjäliikkeessä ja pääsin kunnolla käsiksi projektiin.
Kulumaa löytyi ulkoa ja sisältä ja niitä tässä lähdin ensimmäisenä kunnostamaan. Takaluukku ja takapuskuri olivat pahimmassa kunnossa.
Ensimmäiseksi kuitenkin edellisestä Omega projektista jääneet vanteet alle
Joistakin projektin vaiheista on hyvin vähän dokumentaatiota, mutta tällä postauksella on varmaan hyvä lähteä liikkeelle niin ei tule liikaa odotuksia
Kuvia ja tarinaa tulee takautuvasti alkaen kesäkuusta 2019.
Ostohetkellä auto oli ollut vain yhdellä omistajalla. Käytännössä jossei myyjäliikettä laske omistajaksi olen toinen omistaja
Karvalakki malli, 150tkm mittarissa ja aina merkkiliikkeessä huollettu lukuunottamatta myyjäliikkeen kytkinremonttia, joka oli tehty ennen myyntiin laittamista.
Teknisesti auto oli ostohetkellä kunnossa paitsi jakoketjun todettiin olevan vaihtokunnossa.
Ketjunvaihto vielä oston jälkeen myyjäliikkeessä ja pääsin kunnolla käsiksi projektiin.
Kulumaa löytyi ulkoa ja sisältä ja niitä tässä lähdin ensimmäisenä kunnostamaan. Takaluukku ja takapuskuri olivat pahimmassa kunnossa.
Ensimmäiseksi kuitenkin edellisestä Omega projektista jääneet vanteet alle
Joistakin projektin vaiheista on hyvin vähän dokumentaatiota, mutta tällä postauksella on varmaan hyvä lähteä liikkeelle niin ei tule liikaa odotuksia
Edelliset -95 Omega MV6 man, -99 Omega MV6 Autom.
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
Re: Vectra C 2.2 "WNB GTS Sedan"
Nätti aihio!
Karvalakista puheenollen, näyttää olevan kahdesta sedanin varustelutasosta se parempi ja varustellumpi (Elegance)
Hyvin käy alle nuo Omegan 17-tuumaiset.
Karvalakista puheenollen, näyttää olevan kahdesta sedanin varustelutasosta se parempi ja varustellumpi (Elegance)
Hyvin käy alle nuo Omegan 17-tuumaiset.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Vectra C 2.2 "WNB GTS Sedan"
Ihan vain välihuomautuksena, että GTS:ää tuosta sedanista ei saa kuin korkeintaan omissa unelmissa, valitettavasti .
Kun kerran on "projekti" ja intoa piisaa, niin vinkkinä: uudemman mallin keula olisi paremman näköinen . Ainakin minusta.
Kun kerran on "projekti" ja intoa piisaa, niin vinkkinä: uudemman mallin keula olisi paremman näköinen . Ainakin minusta.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra C 2.2 "WNB GTS Sedan"
Ehkä MV6 Omegan jälkeen kaikki vähemmän varustellut tuntuu karvalakki malleilta
En ole kyllä perillä noista Vectran varustetasoista, mutta on tuolta ainakin kaikenlaisia johdonpätkiä liittimineen löytynyt verhoilujen takaa, että paljon olisi päivitys mahdollisuuksiakin vielä.
Joo tiedän ettei tämä ole oikea GTS, mutta kuten otsikko kertoo se on GTS jäljitelmä
Tuo facelift keula on ollut mietinnässä
Tilasin melkein heti auton hankinnan jälkeen Bilsteinin B4 iskarit joka kulmaan, kun tuntui että auto pomppi pelkkien jousien päällä. Totesin etuiskareiden olevan aivan loppu, mutta takapään orkkis Sachs iskarit jäi hyllyyn varaosiksi, niissä ei ollut mitään vikaa. Hyvä päivitys etupään osalta, mutta edelleen sellainen erikoinen huojuminen jäi häiritsemään.
Seuraavaksi kävin hakemassa kanssa opelisteilta GTS puskurin, ehjän takaluukun ja takaäänenvaimentimen, joka sopii nätisti tuon GTS puskurin kanssa. Äänenvaimennin taisi olla diesel mallista.
Maalautin uuden puskurin, uuden takaluukun ja vanhat helmamuovit.
Jätin mallimerkinnätkin laittamatta, näyttää omasta mielestä hyvältä.
Näiden muutosten ja korjausten kanssa samalla tuli vaihdettua pakoputken etummainen pätkä, etuiskareiden yläpään laakerit, koiranluut, pyyhkijät, ilmansuodatin ja raitisilmasuodatin. Testasin myös maalata ovenpielen listaa rubber maalilla, on kestänyt tähän päivään ihan ok, mutta nyt alkaa paloja irrota. Tuo värisävy ero hävisi aika nopeasti kun rubber maali kuivui kunnolla.
Samoihin aikoihin hankin vakkari napilla varustetun vilkkuviiksen ja vakkarin käyttöönotto ohjelmointi tehtiin merkkiliikkeessä.
Viimeisessä kuvassa alla talvirenkaat/vanteet, jotka myös peräisin edellisestä Omegasta. Talvirenkaat meni alle lähinnä testin takia, talvella ei ollut aikomusta ajaa. Eletään siis 2019 syksyä ja tämän jälkeen katsastus, kilometrit 155tkm ja auto talvisäilöön.
En ole kyllä perillä noista Vectran varustetasoista, mutta on tuolta ainakin kaikenlaisia johdonpätkiä liittimineen löytynyt verhoilujen takaa, että paljon olisi päivitys mahdollisuuksiakin vielä.
Joo tiedän ettei tämä ole oikea GTS, mutta kuten otsikko kertoo se on GTS jäljitelmä
Tuo facelift keula on ollut mietinnässä
Tilasin melkein heti auton hankinnan jälkeen Bilsteinin B4 iskarit joka kulmaan, kun tuntui että auto pomppi pelkkien jousien päällä. Totesin etuiskareiden olevan aivan loppu, mutta takapään orkkis Sachs iskarit jäi hyllyyn varaosiksi, niissä ei ollut mitään vikaa. Hyvä päivitys etupään osalta, mutta edelleen sellainen erikoinen huojuminen jäi häiritsemään.
Seuraavaksi kävin hakemassa kanssa opelisteilta GTS puskurin, ehjän takaluukun ja takaäänenvaimentimen, joka sopii nätisti tuon GTS puskurin kanssa. Äänenvaimennin taisi olla diesel mallista.
Maalautin uuden puskurin, uuden takaluukun ja vanhat helmamuovit.
Jätin mallimerkinnätkin laittamatta, näyttää omasta mielestä hyvältä.
Näiden muutosten ja korjausten kanssa samalla tuli vaihdettua pakoputken etummainen pätkä, etuiskareiden yläpään laakerit, koiranluut, pyyhkijät, ilmansuodatin ja raitisilmasuodatin. Testasin myös maalata ovenpielen listaa rubber maalilla, on kestänyt tähän päivään ihan ok, mutta nyt alkaa paloja irrota. Tuo värisävy ero hävisi aika nopeasti kun rubber maali kuivui kunnolla.
Samoihin aikoihin hankin vakkari napilla varustetun vilkkuviiksen ja vakkarin käyttöönotto ohjelmointi tehtiin merkkiliikkeessä.
Viimeisessä kuvassa alla talvirenkaat/vanteet, jotka myös peräisin edellisestä Omegasta. Talvirenkaat meni alle lähinnä testin takia, talvella ei ollut aikomusta ajaa. Eletään siis 2019 syksyä ja tämän jälkeen katsastus, kilometrit 155tkm ja auto talvisäilöön.
Edelliset -95 Omega MV6 man, -99 Omega MV6 Autom.
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
Re: Vectra C 2.2 "WNB GTS Sedan"
2019-2020 Talvella tuli sitten jatkettua projektia eteenpäin samalla kun auto talvehti lämpimässä tallissa.
Umpiot sai kiilloituksen
Kiilloituksen jälkeen umpiot on kyllä näyttäneet hyvältä, mutta ilmeisesti 3 vuotta alkaa palauttamaan keltaisuuden takaisin.
Testasin halvalla kalvolla vähän tummennus juttujakin, kalvot päätyi roskiin tämän kuvan jälkeen
Taakse tuli savunharmaa umpiot ja sivuille kirkkaat vilkut. Sivuvilkuista ei kuvia tuolta ajalta, mutta ne näkyy alla olevissa kuvissa jotenkin.
Eibach jouset sport mallisesta eli madallusta tuli samalla -30mm. Näillä jousilla sai lopulta sen oudon huojumisen pois, todella paljon mukavampi ajaa nyt.
Tästä jousien vaihdosta ei ole juurikaan kuvia, mutta tuolla ei nyt visuaalista tarkoitusta ollutkaan vaan lähinna se teknisempi puoli. Toki en voi kieltää etteikö autosta olisi tullut muutenkin sportisemman näköinen pienellä madalluksella
Ennen liikenteeseen laittoa tein vielä kulmien tarkastuksen kotikonstein, myöhemmin kulmat tarkistettiin myös merkkiliikkeessä ja olivat hyvät. Kilometrit keväällä 2020 155tkm
Umpiot sai kiilloituksen
Kiilloituksen jälkeen umpiot on kyllä näyttäneet hyvältä, mutta ilmeisesti 3 vuotta alkaa palauttamaan keltaisuuden takaisin.
Testasin halvalla kalvolla vähän tummennus juttujakin, kalvot päätyi roskiin tämän kuvan jälkeen
Taakse tuli savunharmaa umpiot ja sivuille kirkkaat vilkut. Sivuvilkuista ei kuvia tuolta ajalta, mutta ne näkyy alla olevissa kuvissa jotenkin.
Eibach jouset sport mallisesta eli madallusta tuli samalla -30mm. Näillä jousilla sai lopulta sen oudon huojumisen pois, todella paljon mukavampi ajaa nyt.
Tästä jousien vaihdosta ei ole juurikaan kuvia, mutta tuolla ei nyt visuaalista tarkoitusta ollutkaan vaan lähinna se teknisempi puoli. Toki en voi kieltää etteikö autosta olisi tullut muutenkin sportisemman näköinen pienellä madalluksella
Ennen liikenteeseen laittoa tein vielä kulmien tarkastuksen kotikonstein, myöhemmin kulmat tarkistettiin myös merkkiliikkeessä ja olivat hyvät. Kilometrit keväällä 2020 155tkm
Edelliset -95 Omega MV6 man, -99 Omega MV6 Autom.
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
Re: Vectra C 2.2 "WNB GTS Sedan"
2020 kesä meni nopeasti selvittelemässä EGR/Lambda vikakoodeja ja muuttaessa paikkakuntaa. Vikakoodeja pomppaili aina parin viikon välein ja sitten vaihdoin jonkin osan ja taas toimi pari viikkoa/kuukauden ja taas vikavalot lävähti ruutuun. Lopulta tuli vaihdettua molemmat Lambdat, EGR, Ilmamäärämittari, ilmanpaine anturi imusarjaan, pakoputken tiivisteet useampaan otteeseen ja jopa loput pakoputkesta mitä en vielä ollut vaihtanut. Viimeiseksi vaihdoin ilmamäärämittarin ja ilmanpaine anturin vasta keväällä 2021 ja ne lopulta korjasi ongelman joten "turhaan" meni muutamia satasia ja yksi kesä tätä vikaa etsiessä.
Muuton myötä tuli vähän isompi tallikin niin mahtuu hyvin jatkamaan projektia.
2020 syksyllä koodattiin paikallisen opel velhon kanssa ajovalot niin että kun valot on poissa päältä niin valot on oikeasti pois päältä ja kun asettaa parkit päälle niin on oikeasti parkit päällä eikä ajovalot. En tiedä onko alunperin kaikissa vectroissa samat ominaisuudet, mutta tuokin jos ajovalot päällä autoa seisottaa parkissa niin polttaahan se lopulta umpiot. Aiemmin siis valot paloi aina kun virrat oli päällä.
Muita huoltoja 2020:
Ilmastointihuolto, öljynvaihto+suodatin, polttoainesuodattimen vaihto, uusi akku, uusi soitin josta ei myöskään jäänyt kuvamateriaalia talteen, melko yksinkertainen tuo homma oli tässä tapauksessa. Uusi soitin on ILX-702D. Käytän muuten Mobilin super 3000 X1 öljyä.
EGR/Lambda vikakoodit tuli korjattua kokonaan vasta 2021 keväällä joten kilometrejä 2020 talviteloille mennessä oli tullut vähän, 158tkm.
Kuvia 2020:
Alkuperäisen jättiläis vaimentajan tilalle tuli vähän sirompi korvaaja.
Tuli tehtyä pientä sisustan viimeistelyäkin
2021 "Kevättalvella" tuli vaihdettua ilmamäärmittarin ja ilmanpaineanturin lisäksi jäähdytinesteet, uusi paisuntasäiliö, puhaltimen moottori, raitisilmasuodatin ja öljyt+suodatin.
2021 Kesällä sai sitten päästellä huolettomia kilometrejä, ainoastaan polttimot vaihdoin heinäkuun tienoilla.
Takalaseihin tuli tummenuksetkin 2021 keväällä.
2021 talviteloilla mennessä kilometrejä 165tkm.
Muuton myötä tuli vähän isompi tallikin niin mahtuu hyvin jatkamaan projektia.
2020 syksyllä koodattiin paikallisen opel velhon kanssa ajovalot niin että kun valot on poissa päältä niin valot on oikeasti pois päältä ja kun asettaa parkit päälle niin on oikeasti parkit päällä eikä ajovalot. En tiedä onko alunperin kaikissa vectroissa samat ominaisuudet, mutta tuokin jos ajovalot päällä autoa seisottaa parkissa niin polttaahan se lopulta umpiot. Aiemmin siis valot paloi aina kun virrat oli päällä.
Muita huoltoja 2020:
Ilmastointihuolto, öljynvaihto+suodatin, polttoainesuodattimen vaihto, uusi akku, uusi soitin josta ei myöskään jäänyt kuvamateriaalia talteen, melko yksinkertainen tuo homma oli tässä tapauksessa. Uusi soitin on ILX-702D. Käytän muuten Mobilin super 3000 X1 öljyä.
EGR/Lambda vikakoodit tuli korjattua kokonaan vasta 2021 keväällä joten kilometrejä 2020 talviteloille mennessä oli tullut vähän, 158tkm.
Kuvia 2020:
Alkuperäisen jättiläis vaimentajan tilalle tuli vähän sirompi korvaaja.
Tuli tehtyä pientä sisustan viimeistelyäkin
2021 "Kevättalvella" tuli vaihdettua ilmamäärmittarin ja ilmanpaineanturin lisäksi jäähdytinesteet, uusi paisuntasäiliö, puhaltimen moottori, raitisilmasuodatin ja öljyt+suodatin.
2021 Kesällä sai sitten päästellä huolettomia kilometrejä, ainoastaan polttimot vaihdoin heinäkuun tienoilla.
Takalaseihin tuli tummenuksetkin 2021 keväällä.
2021 talviteloilla mennessä kilometrejä 165tkm.
Edelliset -95 Omega MV6 man, -99 Omega MV6 Autom.
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Vectra C 2.2 "WNB GTS Sedan"
Moi. Kuvat ei näy
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Vectra C 2.2 "WNB GTS Sedan"
Näkyy
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Vectra C 2.2 "WNB GTS Sedan"
Täälläkin näkyy kuvat hyvin.. siisti vectrahan se... vielä kun tota omaa jaksaisi taas jatkaa..
Re: Vectra C 2.2 "WNB GTS Sedan"
Näkyy kuvat täälläkin
Hienosti onnistuttu pienillä asioilla piristämään autoa.
Itsekin pohtinut tuota keskipöntön vaihtamista pienempään kun omassa se on auton alin kohta ja raapii kiinni maahan muuttuiko äänet paljon?
Hienosti onnistuttu pienillä asioilla piristämään autoa.
Itsekin pohtinut tuota keskipöntön vaihtamista pienempään kun omassa se on auton alin kohta ja raapii kiinni maahan muuttuiko äänet paljon?
Opel Vectra C2 wagon " Wannabe irmscher "
- iso.kunkku
- OCF Member 2024
- Viestit: 4472
- Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
- Paikkakunta: Kannus
Re: Vectra C 2.2 "WNB GTS Sedan"
Tummennukset liian säkit omaan makuun, mutta muuten mukavan freshin näkönen vectra. Nykyään ku näitä näkee liikenteessä nii ovat poikkeuksetta loppuunpoljetun näköisiä.
Astra J 1.6T '10 | Astra H 1.6 '05 | Kadett E Frisco 2.0 '91 | Kadett D 1.2s '83 | Kadett D 1.2s '81 | Kadett D '80 | Rekord C 1.7 '69
Re: Vectra C 2.2 "WNB GTS Sedan"
Joko muillekkin kuvat näkyy? Ihme homma jos osalle näkyy ja osalle ei
Kiva kun kuitenkin vastauksia tulee
Täytyy kyllä hehkuttaa että tämä moottori on kyllä vääntö ja käyttöalue ominaisuuksiltaan yksi parhaita vaparimoottoreita joita on päässyt ajamaan, uskomaton vääntö jo alhaalta pitkälle ylös ja ei tätä tarvi huudattaa laisinkaan vaan saa ajella väännöllä.
Pitääpä taas kaivaa seuraavat kuvat esiin lähiviikkoina
Kiva kun kuitenkin vastauksia tulee
Kyllähän tuon alkuperäisen keskivaimentimen vaihtaminen pienempään toi ääntä ja tuo diiselin takapönttö pääsee nyt myös toimimaan kun äänet yleensäkin pääsee sinne asti. Kuulostaa siltä kun olisi rosteri putkisto, sellainen heleä murina. Varsinkin kylmäkäynnistys saa karvat pystyyn kun äänet tuntuu voimakkailta. Äänet kuitenkin maltilliset perus köröttelyllä ja sittenkun antaa kierroksia niin äänet paranee. Moottoritie vauhdissa vähän resonoi ikävästi, mutta mikä ihmekään kun 120 vauhdissa kierroksia on jo yli 3000rpm, auto on kai tehty kauppakassin välityksillä aikoinaan
Täytyy kyllä hehkuttaa että tämä moottori on kyllä vääntö ja käyttöalue ominaisuuksiltaan yksi parhaita vaparimoottoreita joita on päässyt ajamaan, uskomaton vääntö jo alhaalta pitkälle ylös ja ei tätä tarvi huudattaa laisinkaan vaan saa ajella väännöllä.
Nyt kun asiasta mainittiin niin kyllä nuo tummennukset onkin kuvissa tummat, ei ne ihan noin tummat livenä ole, itsekin pohdin tummennus prosenttia valitessa tuleeko otettua liian tummat tai liian vaaleat. Silloin kokeneemmat tummentajat neuvoi ottamaan pykälää tummemmat mitä halusiniso.kunkku kirjoitti: ↑06 Touko 2023, 11:11 Tummennukset liian säkit omaan makuun, mutta muuten mukavan freshin näkönen vectra. Nykyään ku näitä näkee liikenteessä nii ovat poikkeuksetta loppuunpoljetun näköisiä.
Pitääpä taas kaivaa seuraavat kuvat esiin lähiviikkoina
Edelliset -95 Omega MV6 man, -99 Omega MV6 Autom.
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
Re: Vectra C 2.2 "WNB GTS Sedan"
Talvella 2021-2022 päätin alkaa valmistelemaan autoa täysvuotiseen ajoon.
Suunnitelmissa oli sisätila lämppärin asennus ja samalla kun sitä varten piti purkaa auton etupäätä jonkin verran niin laitoin valmiiksi piuhat lisävaloille jos sellaiset asentaisin myöhemmin. Tällä hetkellä ajomatkat kuitenkin on aikalailla täysin valaistuilla teillä niin noille lisävaloille ei tarvetta ole.
Kuskin puolen takaoven sähköt oli myös välillä temppuilleet niin sinne piti vaihtaa johtosarja ja koska sitä varten piti purkaa myöskin lisää auton sisätilaa niin päätin vetää konttiin subbarille piuhat ja rakentaa sopivan kotelon takaluukkuun.
Nyt on niin paljon kuvia että tekstiä ei paljon tarvi. Kilometrit Tammikuussa 2022 ajoon ottaessa samat kuin syksyllä 165tkm.
Sisätilalämppärin pistokkeen ja johdon asennusta
Lisävalojohdot + Vahvistimen virtakaapeli + vahvistimen RCA-johto
Takaoven johtosarjan uusimista
Vahvistimen johdotus
Melkonen työmaa tallissa
Subbarikotelon suunnittelua ja valmistamista
Vahvistimen asennuspaikka
Lopulta valmis tuotos talven pakkasiin
Suunnitelmissa oli sisätila lämppärin asennus ja samalla kun sitä varten piti purkaa auton etupäätä jonkin verran niin laitoin valmiiksi piuhat lisävaloille jos sellaiset asentaisin myöhemmin. Tällä hetkellä ajomatkat kuitenkin on aikalailla täysin valaistuilla teillä niin noille lisävaloille ei tarvetta ole.
Kuskin puolen takaoven sähköt oli myös välillä temppuilleet niin sinne piti vaihtaa johtosarja ja koska sitä varten piti purkaa myöskin lisää auton sisätilaa niin päätin vetää konttiin subbarille piuhat ja rakentaa sopivan kotelon takaluukkuun.
Nyt on niin paljon kuvia että tekstiä ei paljon tarvi. Kilometrit Tammikuussa 2022 ajoon ottaessa samat kuin syksyllä 165tkm.
Sisätilalämppärin pistokkeen ja johdon asennusta
Lisävalojohdot + Vahvistimen virtakaapeli + vahvistimen RCA-johto
Takaoven johtosarjan uusimista
Vahvistimen johdotus
Melkonen työmaa tallissa
Subbarikotelon suunnittelua ja valmistamista
Vahvistimen asennuspaikka
Lopulta valmis tuotos talven pakkasiin
Edelliset -95 Omega MV6 man, -99 Omega MV6 Autom.
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)