CIH R6 -Koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4170
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja JNN »

Nostetaan tätäkin pitkästä aikaa kun luin läpi ja kysyttävää jäi. Suunnitelmissa matkalaukun pakokaasuahtaminen; 30le aihiona, jos tuohon etsisi isompiventtiilisen c30ne kannen niin ilmeisesti yhä puristukset jotain 9 luokkaa..? (Puhtaasti arvailtuna) Vai kannattaako vaihtaa myös (c)30ne alakerta? Kanavien kohdistus ja siistintä. Turbovehkeiden nokka-akseliasiat mulle vähän vieraita, vain käsitys jäänyt että miedolla mennään vs. Vaparit, mutta minkälainen olisi se hyvä? Säädettävä moottorinohjaus aikeissa kyllä, mutta paljoa 2k päälle rahua tuohon en järkeä näe enää sijoittaa kun 300-400hp saa sillä rahalla jo helpomminkin. Lähinnä nostalgiasyistä tuota moottoria meinasin vielä tuolla pitää. Auto on '88 Senator.
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Keme »

JNN kirjoitti: 14 Marras 2022, 12:07 Suunnitelmissa matkalaukun pakokaasuahtaminen; 30le aihiona, jos tuohon etsisi isompiventtiilisen c30ne kannen niin ilmeisesti yhä puristukset jotain 9 luokkaa..?
Ihan ok puristussuhde nykypäivänä. Säätö järjen kanssa, ni toimii hienosti ja kestää. Toimii ihan bensallakin.
JNN kirjoitti: 14 Marras 2022, 12:07 Turbovehkeiden nokka-akseliasiat mulle vähän vieraita, vain käsitys jäänyt että miedolla mennään vs. Vaparit, mutta minkälainen olisi se hyvä?
Se vakio on täysin hyvä ja 100% toimiva myös ahtimen kanssa.
JNN kirjoitti: 14 Marras 2022, 12:07 Säädettävä moottorinohjaus aikeissa kyllä, mutta paljoa 2k päälle rahua tuohon en järkeä näe enää sijoittaa kun 300-400hp saa sillä rahalla jo helpomminkin. Lähinnä nostalgiasyistä tuota moottoria meinasin vielä tuolla pitää. Auto on '88 Senator.
Toi säädettävä moottorinohjaus on tärkeä ja sen säädöt vielä tärkeämmät. Säädöillä se moottorin kesto tehdään. Oman mielenkiinnon ja harrastuneisuuden mukaan vaan valitsee sopivan purkin. Speeduino tai Mega ajaa täysin saman asian kuin merkkipurkit.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Männät on pehmeet, ei kestä juuri ahtamista.
Eikö C30LE:ssä oo vielä matalampi puristus mitä 9,0
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4170
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja JNN »

Käsitin että 30le puristukset olisivat luokkaa 8,5 ja 30ne jotain 9,2-9,5 hujakoilla, eroja männissä ja palotiloissa. Joten kummastakaan mitään enempää tietämättä ynnäilin mutuna tuon 9 keskiarvon 😃 Mäntäpäivitys tuo lisää kuluja ja työtä, mutta toisaalta ei kai sit kannata huonoa rikottavaksi rakennella kun rahaa ja vaivaa menee anyway, joten mitkä olisivat paremmat? Vai suoraan jokin muu alakerta?
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
DrHanaa
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 102
Liittynyt: 09 Marras 2008, 20:39
Paikkakunta: Hattula

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja DrHanaa »

Kyllä se vakiomännillä nipussa pysyy, jos ajaa järkipaineilla ja säädöt kohdallaan.
Ascona -72
Kadett E "gsi 16v"
Lotus Omega
Opel 67
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Marras 2019, 19:55

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Opel 67 »

Mulla ainakin tuo hukan entinen commodore,kestänyt 3l ahdettuna vakiomännillä ja veiveillä kilon paineilla ajella. Sylinterit kunnossa,kannesta yks keinu kaput,muuten ei moitittavaa. Nyt kansi työnalle,alakertaan takorojut,ja remmille pakokaasuhyrrä kaveriks. Mistäs kestävää palikkaa tuonne kansiosastolle?
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja motorsport »

JNN kirjoitti: 14 Marras 2022, 12:07 Nostetaan tätäkin pitkästä aikaa kun luin läpi ja kysyttävää jäi. Suunnitelmissa matkalaukun pakokaasuahtaminen; 30le aihiona, jos tuohon etsisi isompiventtiilisen c30ne kannen niin ilmeisesti yhä puristukset jotain 9 luokkaa..? (Puhtaasti arvailtuna) Vai kannattaako vaihtaa myös (c)30ne alakerta? Kanavien kohdistus ja siistintä. Turbovehkeiden nokka-akseliasiat mulle vähän vieraita, vain käsitys jäänyt että miedolla mennään vs. Vaparit, mutta minkälainen olisi se hyvä? Säädettävä moottorinohjaus aikeissa kyllä, mutta paljoa 2k päälle rahua tuohon en järkeä näe enää sijoittaa kun 300-400hp saa sillä rahalla jo helpomminkin. Lähinnä nostalgiasyistä tuota moottoria meinasin vielä tuolla pitää. Auto on '88 Senator.
Eihän tuohon tarvita kuin sopiva ahdin, vakiopakosarjoihin tehdyt jatkeet, pakoputki, biltema-välijäähdytin, ahtoputket ja dumppi, Volvon vihreät suuttimet, joku moottoriohjauspurkki. 0,7bar ahtoa ja kunnolliset säädöt.

Kytkin/Vaihdelaatikko-puoli on sitten kovilla ja muutokset sinne vie budjetin yli. Tekisin itse tuollaisen budjettiräppäysvehkeen tai sitten all-in 1000hv CIH koneen, että JZ/LS/Barra/S54-miehet saisi kauhistella typerää ja järjetöntä :D. Ja sitten heräsin.
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4170
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja JNN »

motorsport kirjoitti: 02 Joulu 2022, 12:26 Eihän tuohon tarvita kuin sopiva ahdin, vakiopakosarjoihin tehdyt jatkeet, pakoputki, biltema-välijäähdytin, ahtoputket ja dumppi, Volvon vihreät suuttimet, joku moottoriohjauspurkki. 0,7bar ahtoa ja kunnolliset säädöt.
Tämähän kuulostaa sopivan hintaiselta näperrykseltä, tänks :peukku:

Vaihdeaski on tosiaan R25, b-omegan R25-28 löytyisi nurkista myös, mutta nestekykin ja kytkinkoppa-muutos eivät taida olla vaivan väärtejä? Iso G olisi poikaa jos löytyisi tilalle. Mutta katsotaan nyt mitä tulee vastaan ja koska, tämä kun ei ole ainoa levällään odotteleva "pikkuprokkis". :D
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
Vastaa Viestiin