Vectra C Z22SE kytkin/ vauhtipyörä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
hurin94
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 90
Liittynyt: 25 Syys 2014, 09:02
Paikkakunta: Seinäjoki

Vectra C Z22SE kytkin/ vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja hurin94 »

Hei,

Vectra 2.2 Z22SE -2002 manuaali (F23), 172 000km mittarissa.
Tänään läpimenneen katsastuksen jälkeen ajoin noin kilometrin matkan jonka jälkeen kytkimen alueelta alkoi kuulua kolkutus. Ääni on hinkkaava kolina ja voimistuu moottorin kierrosten noustessa. Ääni myös kuuluu satunnaisesti vapaalla jos kaasua pumppaa kierrosalueen alapäässä. Kun kytkimen päästää kokonaan ja vaihde on päällä, ääntä ei kuulu.

Autoon on vaihdettu myyjäliikkeessä 04/2019 LUK kytkinasetelma ja levy.

Sitä tuskin kukaan tietää mikä autossa on vikana?, mutta tiedustelisin saako tähän moottori laatikko yhdistelmään kiinteää vauhtipyörää? Tekeekö niitä joku tai löytyisikö semmoista joltain?
Entä onko olemassa toista vaihdelaatikkoa, jossa olisi pidemmät välitykset kuin tuossa vakio laatikossa, voisi vaihtaa samalla kun ottaa kytkimen auki.

-hurin94
Edelliset -95 Omega MV6 man, -99 Omega MV6 Autom.
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
wheeler deeler
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 03 Marras 2016, 13:41

Re: Vectra C Z22SE kytkin/ vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja wheeler deeler »

B vectrassa on samassa z22se koneessa kiinteä vauhtipyörä ja vaihteisto on myös f23
hurin94
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 90
Liittynyt: 25 Syys 2014, 09:02
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vectra C Z22SE kytkin/ vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja hurin94 »

wheeler deeler kirjoitti: 09 Syys 2022, 19:54 B vectrassa on samassa z22se koneessa kiinteä vauhtipyörä ja vaihteisto on myös f23
Mä voisin sitte hankkia B vectran vauhtipyörän ja siihen B vectran kytkin, onko kellään kokemusta tämmösesta vaihdoksesta?
Edelliset -95 Omega MV6 man, -99 Omega MV6 Autom.
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
hurin94
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 90
Liittynyt: 25 Syys 2014, 09:02
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vectra C Z22SE kytkin/ vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja hurin94 »

No nyt on tilanne, että laatikko, kytkinlevy, asetelma ja vauhtipyörä on lattialla.

Painelaakeri ainakin entinen, ehkä se aiheutti vikaa. Kaksoismassa vauhtipyörä liikkuu 11 hammasta edestakas, tuntuma hyvä ja toteaisin siinä olevan vielä virtaa jäljellä.
Kytkinlevy ja asetelma on niinkuin kuuluukin 3 vuotta vanha ja noin 20tkm takana.

Hankin B vectran vauhtipyörän, kytkinlevyn ja asetelman. Oon niitä nyt vertaillu C vectran omiin ja todennu niissä olevan jotain 6-8mm eroa siis kampuranpäästä paineasetelman kynsiin. B vectran setti pienempi. Mitähän tuo vaikuttaa nyt sitten painelaakerin kanssa, voiko olla ettei painelaakerissa riitä liikkuvuus irroittamaan kytkintä?

Molemmissa autoissa sama painelaakeri käytössä osanumeron perusteella.
Edelliset -95 Omega MV6 man, -99 Omega MV6 Autom.
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
hurin94
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 90
Liittynyt: 25 Syys 2014, 09:02
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vectra C Z22SE kytkin/ vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja hurin94 »

Jos joku haluaa vaihtaa Vectra C Z22SE kaksoismassa vauhtipyörän kiinteään, tässä ohjeet ja vinkit.

Hankintalistan tärkeimmät osat:
B vectran z22se vauhtipyörä
B vectran z22se asetelma ja levy
B vectran z22se vauhtipyöränpultit ja asetelman pultit
C vectran 2kpl painelaakereita

B vectran ja C vectran F23 laatikko ei ole samanlainen. Niiden kytkinkopan mittaeron kun olisi jostain löytänyt niin olisi saanut painelaakerin mitan paremmin asetettua. Sen täytyy kuitenkin olla suunnilleen 15mm.

Vanhoista kytkinlevyistä ja asetelmistahan ei saa tarkkoja mittoja, pitäisi aina mitata uudesta setistä. Esim tässäkin tapauksessa vanha Vectra B z22se vauhtipyörä, asetelma ja levy olivat pakettina kampiakselin päästä asetelman kynsiin 66mm. Uudella asetelmalla ja levyllä sama mitta oli 57mm.

Vectra C z22se kaksoismassa vauhtipyörä, asetelma ja levy olivat mitaltaan 73,5mm
Kuva
Kuva


Se mitä tiedän perinteisen painelaakerin välyksen asettamisesta jätin kokonaan huomioimatta tässä tapauksessa. Keskityin vain saamaan välyksen samoihin paikkeille kun se vanhalla setillä oli, koska ihmettelin paljonkin tuota 9mm eroa vanhan ja uuden asetelmalla ja levyllä.

Seuraavaksi mietiskelin painelaakerin liikkumavaraa.
Vanhalla mitat oli tälläiset ja painelaakeri oli siis "lepoasennossa" about puolivälissä painelaakerin liikkumavaraa.
Lähdin siis tavoittelemaan tuota puoliväliä myös uudella setillä.
Kuva


Ostin kaksi kappaletta uusia painelaakereita, toisen tarkoitus on toimia tiivisteenä laatikon päähän ja samalla olla holkki jotta saadaan painelaakeri lähemmäs kampiakselia.
Toinen sitten hoitaa painelaakerin tehtävää normaalisti.
Näissä painelaakereissahan on tuo laatikon stefa kiinteänä.

Ensimmäisenä tuo laatikon puolen palan teurastus, jotta saadaan sielä pinta painelaakeria vasten ja tiivistepinta laatikkoon.
Kuva


Sitten toisesta pohja sileäksi laatikon puolen palaa vasten.
Kuva
Kuva
Kuva


Tälläiseen tulokseen päästiin eli tuo uuden asetelman mitta 57mm asettuu uuden painelaakerin liikkumavaran puoliväliin.

Kuva


Ruosteinen pinta vauhtipyörästä höylättynä.
Kuva


Painelaakeri ja kytkin kokonaisuutena asennettuna ennen laatikon paikoilleen nostoa.
Kuva
Kuva

Remontti oli onnistunut kaikinpuolin, kannattaa vaan tarkistaa moneen kertaan että tuo kytkinputken muovikikkare tulee asennettua kerralla kunnolla laatikon päälle :)
Edelliset -95 Omega MV6 man, -99 Omega MV6 Autom.
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
Vastaa Viestiin