Virittämisen tulevaisuus?

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Virittämisen tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Mites kun virittäminen on hankaloitunut ainavain entisestään ja nyt viimeisenä tikkinä arkkuun uusi Grandland X 1,6turbossa on virityksenesto ja sytyttää vikakoodin kun softaa ei tunnisteta alkuperäiseksi?

Ja moottorinohjaukset muuttuu kohti prosessorivehkeitä ja lasketaan aina vain useammista arvoista halutut ohjaukset tulevaisuudessa jopa täysin ilman karttoja?

Aftermarket ohjauksen kun pitäisi kyetä säätämään
-polttoaineen suorasuihkutusta
-imunokka-akselin nostoa
-öljypumppua
-vesipumpun kitkapyörää
-nokka-akseleiden ajoitusta
-start&stop ja vaihteiston vapaa kytkentää
-obd testin läpäisemään
Vaikka egr/dpf/elyysi/adblue/pienhiukkassuodatin olisi poistettu
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Virittåmisen tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja Keme »

1,2sorsa kirjoitti: 24 Loka 2019, 22:55 Mites kun virittäminen on hankaloitunut ainavain entisestään ja nyt viimeisenä tikkinä arkkuun uusi Grandland X 1,6turbossa on virityksen esto ja sytyttää vikakoodin kun softaa ei tunnisteta alkuperäiseksi?

Ja moottorinohjaukset muuttuu kohti prosessorivehkeitä ja lasketaan aina vain useammista arvoista halutut ohjaukset tulevaisuudessa jopa täysin ilman karttoja?
Missäköhän toi postaus on ollut jumissa 80-luvulta asti ja pöllähtänyt juuri nyt tänne foorumille? Ei tossa ole ollut vuosikymmeniin mitään uutta ettei moottorinohjauspurkki toimi, jos se ei saa sopivia tietoja muilta laitteilta.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Virittämisen tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Aina on puhuttu että tulee uudet systeemit ja ei voi dataa sorkkia. Silti joka vehkeen purkkeihin on päästy näpräähän.

Se ottaa aina hetken ennen kuin "koodi murretaan".


JA olihan ne prosessoriohjattuja jo 70-luvullakin...
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
StarBreakeR
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 1626
Liittynyt: 24 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Virittämisen tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja StarBreakeR »

Eikös tuo ole jo ratkottuna? Tainnu edes kovin kummonen olla.

Jos joku autovalmistaja oikeasti kykenee tuohon niin sitten varmaan kaivetaan piggybackit esiin...
Pahimman savun hälvettyä vaihdetaan 6" galvanoidut sulakkeisiin.
Zafira-A-OPC, Astra-F-Cabrio, Ascona-A-3.0t
Vianlukua, security code ja ohjelmointeja.. silloin kun jaksaa.
Avatar
lepOsimA
'Senator'
'Senator'
Viestit: 768
Liittynyt: 26 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Perthell

Re: Virittämisen tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja lepOsimA »

Ihan jo niissä 80-luvun kadettien ja omegoiden Motroniceissa on ECUn "lastun" Checksum, joka tarkistetaan käynnistyksessä tai menee vikatilaan.

Eli lastua tehdessä, esim karttoja muokatessa tarkistussumma piti hieroa kohdilleen...

Toki Boschilla on varmaan ollu mielessä se, että ECU tarkistaa EPROM-muistin toimivuuden tällä operaatiolla, kuin jotta tunnistais peukalointia.

Mutta aihe on siinä mielessä mielenkiintoinen, että kun/jos meinaavat leimalla ruveta syynäämään, että onko softaa muutettu ECUsta tai DPF / EGR / tms disabloitu.

Ja ainahan nykyautoon voi pistää tuplakaasarit ja kärkijakajan, jos tietotekniikan kehitys ahdistaa :D
ex: KadettE x3, AstraF x 3, Vectra-A, Corsa-A
Opeleita vaan varaosa-autoina ny :(
Hannu_2644
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Syys 2022, 09:01

Re: Virittämisen tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja Hannu_2644 »

Seuraavalla sukupolvella onkin sitten paljon enemmän taas opeteltavaa... onkohan jo kohta liikaakin?

Perusmoottorin virittämisen lisäksi pitäisi opetella sähköpuolta jo melkoisesti että saa harraste-auton pidetyksi kilvissä. Softa-virittämistä toki voi harrastaa rahalla, mutta monen nuoren ne kokeilut päätyvät konerikkoon. Aikoinaan kannet ja sarjat eivät virranneet, 4vent/syl tekniikalla sitä ongelmaa ei enää juurikaan ole, mutta harrastustoimintaa haittaa päästömittaukset ja lainsäädäntö.

Itse olen odotellut jo jonkin aikaa että pääsee virittämään sähkölaitteita :D
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Virittämisen tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Isompaa kondensaattoria ja matalaohmisempia vastuksia vaihtamaan🤣
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Virittämisen tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja Keme »

Hannu_2644 kirjoitti: 27 Syys 2022, 15:50 mutta harrastustoimintaa haittaa päästömittaukset ja lainsäädäntö.
Päästömittaukset ja lainsäädäntö haittaa autoharrastusta melko vähän.
JEEEEEEEEEEEEE!
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Virittämisen tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Pystyykö uusimpiin autoihin enää edes off-line vaihtamaan ohjainlaitteita? Vaikeaa se joka tapauksessa ainakin alkaa olla, kun valmistajat sitovat tekemänsä autot on-line palveluihin.

Tuossa esim. Teslan Toolbox 3 service:
Vastaa Viestiin