Astra L

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Kävin koeistumassa L:n. Ajoasennon saa yhtä hyväksi kuin K:ssa ja nelisuuntainen ristiseläntuki uutuudessa oli selvästi parempi. K:ssahan se se oli lähinnä vitsi, kun liikeradat oli niin lyhyet, että sitä olisi voinut luulla rikkinäiseksi.

Rattipainikkeet yhtä hyvät ja about samassa järjestyksessä kuin K:ssa.

Infotainmentissa mukavan paljon tosiaan vielä fyysisiä painikkeita, mutta penkinlämmittimen ja ratinlämmittimen painikkeet oudosti yhdessä samassa pitkässä painikkeessa, joka oli surkea, tunnoton ja melkein kuin irtoamaisillaan.

Takapenkin istuinosa lyhyempi kuin K:ssa. Ei sovellu pitkäjalkaisille aikuisille.

Infotainmentin syövereistä löytyi asetus automaattiset/manuaaliset kaukovalot. En tiedä oliko tässä yksilössä matriisivaloja, mutta viiksessä ei ainakaan ollut samanlaista A-painiketta, kuin K:ssa oli. Sieltä menuistako tosiaan pitää aina valita, jos haluan pitää pitkät päällä pakotetusti, esim. katuvalaistulla osuudella tai alle 40 km/h nopeuksissa? Viiksen päässä tosin oli sisäänpainettava pyöreä painike, jossa ei ollut mitään symbolia, niin mikähän tuon virka mahtaa olla?

Yllättävän vähän siellä infotainmentissa muuten oli mitään ajoneuvo-asetuksia, joita olis päässyt viilailemaan. Vai ilmestyyköhän sinne lisää menuja, jos mulla olis ollut virta-avainkin? Tai jos vierailijakäyttäjän sijaan tekee ihan oman profiilin, niin ehkä sitten vasta taivas avautuu meille kontrollifriikeille?
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9265
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Viiksen napin toiminto sivulle 87:

https://www.opel.fi/content/dam/opel/fi ... online.pdf

Käytännössä mittariston valikkojen/ilmoitusten selaus/kuittausnappi.

Sivu 96 alkaen automaatti pitkät/lyhyet. Käytännössä aktivointi tulee tehdä aina tuolta näytön kautta. Kai oletus, että on joko aina päällä, tai pois, eikä vaihtelua ole ajateltu tehtävän jatkuvasti.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Sivu 98:

"Matrix-LED ajovalojen häikäisemätön
kaukovalotoiminto on käytettävissä
vain, kun valokytkin on asennossa
AUTO."

Taitaa olla uusissa Volkkareissa vastaava ideologia, että kaukovaloja pystyy käyttelemään perinteisesti on/off tyyliin, kun valokytkimen vääntää AUTO -asennosta ajovaloasentoon. Toimiihan se toki noinkin suht helposti, kun se valokytkin on tuotu kojetaulusta tuohon viiksen päähän. Nopeasti kun pyöräyttää parkkivaloasennon ohi, niin ei toivottavasti ehdi parkeille tipahtamaan ollenkaan.

Kyllä itse kaipaan sorapoluilla pitkiä päälle jo alle 40 km/h nopeuksissakin. Ja ainakin K sytyttää matriisit pahimmillaan vasta tunti auringonlaskun jälkeen, niin usein pitää iltahämärässä käytellä kaukovaloja ihan manuaalisesti. Toivottavasti L matriisit suostuu syttymään jo aiemmin iltahämärässä.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Nible »

Ainakin Grandland alkaa käyttämään pitkiä, jo paljon valoisammassa, mitä astrat teki. Eli jos sen mukaan menee niin hyvä. Jotenkin muistelisin että se sytytysraja on se 40km/h, mutta pois kytkentä jotain 20km/h. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun tuossa kotikadullakin sytyttänyt pitkät, kun valaistusta ei ole laitettu vielä päälle. Ja ei tuossa muutaman sadan metrin matkalla kovin usein tule edes tuota 40km/h ajettua.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13465
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Tuli tämmöiselläkin käytyä ajamassa.
-takapenkinistuinosa lyhyt mutta pään tilaa reilusti.
Etupenkit ja ajoasento hyvä.
-kattoluukku aukeaa ulkopuolelle ja korkealle.
-sama psa malleista tuttu 1,2 märkäremmimoottori
Vaihteistona 8 vaihteinen aisin
-kaistavahti ja aktiivivakkari pelaa hienosti yhteen. Jos kättä ei pidä ratilla niin alkaa tilulilu herjat.
Ajaa myös ihan pysähdyksiin asti aktiivivakkarilla mutta pysähdyksistä ei aina lähde eteenpäin seuraamaan edellä olevaa. vakkaria ei saa manuaalisesti päälle jos nyt vaikka tulisi taivaan täydeltä räntää vaan aktiivivakkarilla mentävä.
-infortainment on todella hankala käyttää ja vaatii varmaan jokaiselta melkoista opiskelua.
-infortainmentissa spylog ominaisuus jolloin vikatilanteessa käyttäjä voi tallentaa dataa painamalla jotain nappulaa varustelusta riippuen jos vaikka näyttö menee jumiin ajossa.
-huollon nollaukseen ei ole enään nappia vaan tehtävä diagboxilla.
-hybridin pikkuakku löytyy keskikonsolista ja tavaratila on korkeampi hybridissä. Grandlandissähän pikkuakku oli peräluukussa.
Hybridin tekniikka vaikuttaa samalta mitä grandland
-tuntuma edellistä K astraa kevyempi ja ehkä pienempi. Sisusta muovinen, ovipahvi lähes täysin muovia pientä kohtaa lukuunottamatta. Mielikuvana F corsa tai jokin uusi citroen.

En suosittelisi autoa vanhemmalle asiakaskunnalle.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Nible »

1,2sorsa kirjoitti: 01 Loka 2022, 09:40 Tuli tämmöiselläkin käytyä ajamassa.
-takapenkinistuinosa lyhyt mutta pään tilaa reilusti.
Etupenkit ja ajoasento hyvä.
-kattoluukku aukeaa ulkopuolelle ja korkealle.
-sama psa malleista tuttu 1,2 märkäremmimoottori
Vaihteistona 8 vaihteinen aisin
-kaistavahti ja aktiivivakkari pelaa hienosti yhteen. Jos kättä ei pidä ratilla niin alkaa tilulilu herjat.
Ajaa myös ihan pysähdyksiin asti aktiivivakkarilla mutta pysähdyksistä ei aina lähde eteenpäin seuraamaan edellä olevaa. vakkaria ei saa manuaalisesti päälle jos nyt vaikka tulisi taivaan täydeltä räntää vaan aktiivivakkarilla mentävä.
-infortainment on todella hankala käyttää ja vaatii varmaan jokaiselta melkoista opiskelua.
-infortainmentissa spylog ominaisuus jolloin vikatilanteessa käyttäjä voi tallentaa dataa painamalla jotain nappulaa varustelusta riippuen jos vaikka näyttö menee jumiin ajossa.
-huollon nollaukseen ei ole enään nappia vaan tehtävä diagboxilla.
-hybridin pikkuakku löytyy keskikonsolista ja tavaratila on korkeampi hybridissä. Grandlandissähän pikkuakku oli peräluukussa.
Hybridin tekniikka vaikuttaa samalta mitä grandland
-tuntuma edellistä K astraa kevyempi ja ehkä pienempi. Sisusta muovinen, ovipahvi lähes täysin muovia pientä kohtaa lukuunottamatta. Mielikuvana F corsa tai jokin uusi citroen.

En suosittelisi autoa vanhemmalle asiakaskunnalle.
Kyllähän tuo Grandlandin korkeus tekee paremman siitä ja onhan tuossa faceliftissä paljon samoja ominaisuuksia, mitä tuosssa L Astrassa.

Katsoo nyt että kun tulee tuo e versio tuosta Astrasta ja jos sillä saa vetää kärryä perässä, niin olisi ihan hyvä vaihtoehto.

Saksan sivuilla on mainos
Der neue Astra Sports Tourer Plug-in-Hybrid
Am 15. October bei deinem Opel Patner

Tulisikohan pikkuhiljaa tännekin päin.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 798ee33b6a

Vapise Škoda RS – Opelin tehokas GSe palaa hybridinä
Viimeksi muokannut Rookeri, 01 Loka 2022, 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Pelkkä linkki ei sallittu
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 248
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Opestra »

Vähän tuntuu turhalle mallille tämä. Suorituskyky on todennäköisesti lähes sama, kuin 180-heppaisella moottorilla. Näin on ainakin Peugeotilla. Alustassa todennäköisesti on muutakin eroa, kuin tuo madallus. Onko siitä sitten hyötyä, kun hybridien tarkoitus on ajaa bensaa säästellen. Harva näitä varmaan hankkii urheilullisempaan ajoon, kun kasvanut painokin heikentää ajokokemusta. Ehkä joku sitten hankkii tuon hienompien vanteiden ja madalluksen vuoksi.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
usvaa
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 233
Liittynyt: 21 Heinä 2017, 23:41

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja usvaa »

Ensi vuoteen menee hybridin toimitus ilmeisesti jotain ongelmia tuotannossa. Onko näitä vielä yhtään asiakkailla?
Olisiko niin, että tänä vuonna kaikki liikenevät autot toimitetaan Saksaan.
usvaa
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 233
Liittynyt: 21 Heinä 2017, 23:41

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja usvaa »

Opestra kirjoitti: 02 Loka 2022, 09:05 Vähän tuntuu turhalle mallille tämä. Suorituskyky on todennäköisesti lähes sama, kuin 180-heppaisella moottorilla. Näin on ainakin Peugeotilla. Alustassa todennäköisesti on muutakin eroa, kuin tuo madallus. Onko siitä sitten hyötyä, kun hybridien tarkoitus on ajaa bensaa säästellen. Harva näitä varmaan hankkii urheilullisempaan ajoon, kun kasvanut painokin heikentää ajokokemusta. Ehkä joku sitten hankkii tuon hienompien vanteiden ja madalluksen vuoksi.
Kyllähän tuo tosiaan kaipaisi vähän rajumpaa moottoria pellin alle. Onkohan tulevat täyssähköt brändätty myös GSe:n alle?
Ulkonäkö on mielestäni ihan hyvä. Varmaan jotakin jatkoa on tulossa :)
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 248
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Opestra »

usvaa kirjoitti: 02 Loka 2022, 23:02 Ensi vuoteen menee hybridin toimitus ilmeisesti jotain ongelmia tuotannossa. Onko näitä vielä yhtään asiakkailla?
Olisiko niin, että tänä vuonna kaikki liikenevät autot toimitetaan Saksaan.
Tietääkseni farkkuja ei toimiteta mihinkään maahan tänä vuonna. 5-ovisen toimituksissa priorisoidaan isommat markkina-alueet.

Nythän esim. Volkkari on siirtämässä ensi kesään mennessä tuotantoa pois Saksasta kaasupulan vuoksi. Ilman kaasua ei Opelikaan saa autoja valmistettua. Tai jos saa, niin tappiota tulee rankasti jokaisesta valmistetusta autosta. Tuskin heillä on siis mitään kiirettä siis toimittaa autoja asiakkaille. Toivottavasti edes ensi vuonna auto tulisi.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Nible »

Opestra kirjoitti: 02 Loka 2022, 09:05 Vähän tuntuu turhalle mallille tämä. Suorituskyky on todennäköisesti lähes sama, kuin 180-heppaisella moottorilla. Näin on ainakin Peugeotilla. Alustassa todennäköisesti on muutakin eroa, kuin tuo madallus. Onko siitä sitten hyötyä, kun hybridien tarkoitus on ajaa bensaa säästellen. Harva näitä varmaan hankkii urheilullisempaan ajoon, kun kasvanut painokin heikentää ajokokemusta. Ehkä joku sitten hankkii tuon hienompien vanteiden ja madalluksen vuoksi.
Tuo normi phev on 150hv 1.6t + sähkö n. 110hv. Eli 180hv
GSe on 180hv 1.6t + sähkö n. 100hv Eli sama kuin Grandlandin FWD mallissa. Eli 225hv
Grandlandin 4WD sitten on 200hv 1.6t + sähkö n. 110hv x2. Eli 300hv

Väännöt tuossa 150hv:ssa on sen 250Nm ja noissa kahdessa tehokkaamassa 300Nm.
Edessä olevassa sähkössä 320Nm ja takana 166Nm.

Eli tuon normaalin PHEV:n ja GSe:n välillä on se 45hp enemmän tehoa + 50Nm? enemmän vääntöä.

Grandlandissakin tuo hybrid4 malli on kulutukseltaan pienempi, mitä hybrid malli. Eli ei se lisääntynyt teho välttämättä tarkoita että sitä polttoainetta kuluu enemmän. Ja onhan tuo hybrid4 todennäköisesti vähän vielä painavampikin kun siellä on se yksi sähkömoottori enemmän.

Olisihan tuo tosin ollut nelivetoisena vielä enemmän GSe, kun se tekniikka kumminkin sieltä löytyy.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ristoj
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 143
Liittynyt: 01 Tammi 2017, 12:36

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Ristoj »

1,2sorsa kirjoitti: 01 Loka 2022, 09:40 Tuli tämmöiselläkin käytyä ajamassa.
-takapenkinistuinosa lyhyt mutta pään tilaa reilusti.
Etupenkit ja ajoasento hyvä.
-kattoluukku aukeaa ulkopuolelle ja korkealle.
-sama psa malleista tuttu 1,2 märkäremmimoottori
Vaihteistona 8 vaihteinen aisin
-kaistavahti ja aktiivivakkari pelaa hienosti yhteen. Jos kättä ei pidä ratilla niin alkaa tilulilu herjat.
Ajaa myös ihan pysähdyksiin asti aktiivivakkarilla mutta pysähdyksistä ei aina lähde eteenpäin seuraamaan edellä olevaa. vakkaria ei saa manuaalisesti päälle jos nyt vaikka tulisi taivaan täydeltä räntää vaan aktiivivakkarilla mentävä.
-infortainment on todella hankala käyttää ja vaatii varmaan jokaiselta melkoista opiskelua.
-infortainmentissa spylog ominaisuus jolloin vikatilanteessa käyttäjä voi tallentaa dataa painamalla jotain nappulaa varustelusta riippuen jos vaikka näyttö menee jumiin ajossa.
-huollon nollaukseen ei ole enään nappia vaan tehtävä diagboxilla.
-hybridin pikkuakku löytyy keskikonsolista ja tavaratila on korkeampi hybridissä. Grandlandissähän pikkuakku oli peräluukussa.
Hybridin tekniikka vaikuttaa samalta mitä grandland
-tuntuma edellistä K astraa kevyempi ja ehkä pienempi. Sisusta muovinen, ovipahvi lähes täysin muovia pientä kohtaa lukuunottamatta. Mielikuvana F corsa tai jokin uusi citroen.

En suosittelisi autoa vanhemmalle asiakaskunnalle.
Mikähän on perustelu ettei ikäihmiset voisi hankkia uutta Astra L:ää. Melko typerä mielipide asentajalta !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Seke85
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Maalis 2018, 15:22

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Seke85 »

Nible kirjoitti: 03 Loka 2022, 16:02
Väännöt tuossa 150hv:ssa on sen 250Nm ja noissa kahdessa tehokkaamassa 300Nm.
Edessä olevassa sähkössä 320Nm ja takana 166Nm.

Eli tuon normaalin PHEV:n ja GSe:n välillä on se 45hp enemmän tehoa + 50Nm? enemmän vääntöä.
Pösön 308 180hp PHEV ja 225hv PHEV ero on ainoastaan polttomoottorin tehossa, ei edes sen väännössä (250Nm). Eiköhän Opelissa ole ihan sama.
Opelin esitteessä suurin vääntö 320Nm, mutta siinä taitaa olla virhe. Sähkömoottorin vääntö on 320Nm ja yhteisvääntö 360Nm tai niin ainakin pösössä.
Tilattu 4/22 Opel astra ST Phev GS
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

OT, mutta on jotenkin erikoista, että autojen tehon yksikkönä yhä käytetään hevosvoimaa watin ohella. Sähköauton akun kapasiteettia ei kuitenkaan taideta ilmoittaa kWh = 1,36 hph tyyliin :nerd:

James Watt (höyrykoneen kehittäjä) otti käyttöön tehon yksikkönä hevosvoiman. Tehon SI-yksikkö, watti, on nimetty James Wattin mukaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/James_Watt
Vastaa Viestiin