x20xev/22xe koneen virittäminen.

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4050
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Aika käymättömiä nuo tan sarjat ainakin x20xeviin tarkoitetut mitkä ei paljoa pitäisi poiketa c18xen sarjasta. Noista xevin sarjoista ei oikein tiedä mihin koppaan ne on suunniteltu. Ja sen verta vanhassa kipossa lienee kone joten sinne nyky pykälillä saa rauhassa vaihtaa imusarjan
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13384
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

gothiatek kirjoitti: 25 Elo 2022, 18:22 C18xe. Näytti halvin peltipakosarja uutena olevan 4-1 ta-tekniks 260e onko tästä kellään kokemuksia. Saavutetaanko isokin lisähyöty jos vielä vakioputkiston sijaan pistää isompaa ränniä ja ja katalysaattori 200cell.

Toinen kysymys passaisko x20xevin tai 20xe peltisatsi tuohon suoraan vai pienellä vai isolla muokkauksella jos semmone olis helpompi/halvempi löytää/tehdä. Lexmaulissa hinta pomppaa pakosarjalle jo 500e päälle🥵

Viri Imusarjat ja läppärungot liian kalliita uutena ja tuskin mistään löytää ja läppiksiä tuskin leimasetä hyväksyy. Saako jonkun toisen moottorin imusatsista hyötyä jos vaihtaisi jos ylipäätään sopii paikoilleen mikään muuku orkkis?

Mites säädettävän bensanpaineensäätimen hyöty peltisatsin+putkiston kaveriksi?

Muutakin tipsiä ja vinkkiä voi antaa kyseiseen moottoriin liittyen

Pientä piristystä olis kiva saada tuohon c18xe motilliseen farkkuun. Tälle en tahdo löytää kunnon viritopiccia muutenkaan niin kysytään täältä kun paljon tuosta kannesta juttua täällä kumminkin.

Ulkomaiselta foorumilta sen verran lukenu että vakiotehot olisivatkin oikeasti lähemmäs 140hp ja näillä pikkumuutoksilla pitäis päästä sinne 160-170hp tietämille. Onko tätä kukaan täällä penkittänyt vakiona ja viritettynä minkälaisia tehoja oikeasti olis odotettavissa.
Tommosen oletettavasti ta tecnik sarjan oon nähny
(Astra F) ja enempi show kuin viritysratkaisu. Putket eri mittaiset ja laippa tiivisteen mukaan ja sitte vaan heitetty ja hitsattu putket siihen. Tiiviste on sama mitä 2litraisessa joten se ainoa sopivuus ongelma tulee öljypohjan kanssa 93-95pelti ja uudemmissa 2-osainen ainakin etuvetoisissa.

Mulla on
C18xe
Hestec x32
Vakio kokoinen putkisto ja lyhyt 4-1 omatekele peltisarja. Ei kattia. Ei tehostajaa, ei ilmastointia.
Kiinteä vakio imusarja kohdistettuna ja ite porttailtu kanavia kannesta ja läppäkotelon akselia ja ruuveja modattu, tasapainotettu alakerta.
tehoja 148,5hv ja olikohan 198nm

Vakio pakosarja ei mun mielestä ole mikään majdoton pullonkaula mutta se on yleensä
A, kiero B, halki jolloin kannattaa vaihtaa peltisarjaan niin painokin vähän tipahtaa.
Vauhtipyörä on tuossa muuten potero mallia ja c20ne vanhemmalla vauhtipyörällä ja kytkimellä saa parikiloa painoa pois
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4050
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Lyö 2l alakerran ja jonkin peltisarjan niin eikö sieltä sen n.160 heppaa saa pihalle
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2829
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja Keme »

gothiatek kirjoitti: 25 Elo 2022, 18:22 Viri Imusarjat ja läppärungot liian kalliita uutena ja tuskin mistään löytää ja läppiksiä tuskin leimasetä hyväksyy.
C18XE moottorisessa autossa päästörajat on niin lievät ettei säädettävä moottorinohjaus ja läppärungot ole minkään tasoinen ongelma leimalla. Helppoa kuin jugurtin syöminen.
JEEEEEEEEEEEEE!
gothiatek
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Tammi 2021, 17:03

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja gothiatek »

Kiitos hyvistä vastauksista!
hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Kohtuuhintanen? resepti jos ei oo peukalo keskellä kämmentä.
Haalit halpaa romua, 18NZ lohko, xev pyörivät kamat, xev 2-osanen imusarja ja xe pakosarja.
Lohko porataan xev männille, imusarjasta läppien jälkeiset kanavat pois, xe-sarjan saa näprättyä kohtuuvaivalla kanteen, c18xe kansi nokkineen.
Kanteen ainaki huolto ja jos on intoa voi sitä vähän hinkkailla.
Nokat säätää vähän vajaa milli auki YKK:ssa.
Noilla eväillä pitäs varmaan jo voimaaki tulla.
Tytön peltocorsassa aikalailla tuollanen resepti mega-1 moottorinohjausella anto suunnilleen 180hv ja reilu 200nm ja on tosi jouhee ajettava koko kierosalueen.
maksda
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1689
Liittynyt: 12 Huhti 2009, 13:18
Paikkakunta: Keuruu

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja maksda »

Nyt on penkitetty tuo mun c18xe/x20xev/c20ne moottori. Eli moottori siis kasattu C20ne lohko ja kampura. X20xev männät ja veivit. C18xe kansi ja nokat. Punaiset siemensin suuttimet ja megasquirt ohjauksena. Rajoitin on 6800 rpm. Kevyt vauhtipyörä. Kansi vakio ja imusarjaakasn ei ole kohdistettu yms vaan kaikki vaan kasattu. Kaikki osat on noin 3-400t ajettuja ja sekoitettu vaan keskenään. Laakerit, männänrenkaat ja tiivisteet tietty uudet. Penkissä irtosi 154,3hv ja paras vääntö 225nm. Enemmänkin tehoa olisi saanut, mutta vääntökäyrä olisi kärsinyt. Nyt vetää todella mukavasti koko kierrosalueen ja vääntöä on yli 200nm 1500-5500rpm alueella. Hyvä, halpa ja riittävä moottori mulle ralliin kyllä lyhyen välityksen ja lukon kera. Moottorin kustannukset on noin 400e, eli olen siihenkin nähden erittäin tyytyväinen. Nyt olen ajanut sillä testi ek kilsoja noin 250 ja hyvin pelaa ja porskuttaa. Kaasuun myös vastaa erittäin hyvin.
Avatar
Makkone
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:19
Paikkakunta: OULU

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja Makkone »

Onko mitään halpaa konstia tehä säädettäviä nokkapyöriä?
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
tikkku
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 06 Helmi 2006, 10:47
Paikkakunta: pieksämäki

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja tikkku »

Multa löytyy tarpeita jos haluaa vakioista tehdä säädettävät
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

Onko kenelläkään kokemuksia: CHIP OPEL PERFORMANCE X20XEV 2.0 16V Astra F / Vectra B / Omega B | eBay https://www.ebay.co.uk/itm/223929735351 ... 0667.m2042, tekeekö mitään? Rajoitin 7300rpm, kärsiikö vakio jousilla kierrättää lievillä nokilla(vakio/C18XE)? Jos edes kiertää sinne asti..

Entä peltisarja, kumpi on parempi 4-1 vai 4-2-1? Mistä halvalla? Ajatuksena C18XE nokat tai hiotuttaa alkuperäiset kun ei tunnu kukaan myyvän noita.. Pudjetti viritystä jäärata Astraan..
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4050
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Missä hinnoissa nuo c18xe nokat nykyään pyörii?
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13384
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

DEAD kirjoitti: 03 Marras 2023, 21:31 Missä hinnoissa nuo c18xe nokat nykyään pyörii?
Oliskohan 4vuotta sitten kun sain hyvistä käytetyistä C18XE nokista 80euroa. Jos tuossa olisi jotain osviittaa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4050
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja DEAD »

10v aikaa kun viimeksi noita möin joku 10 paria. Muistelen että 150-200e sillon sai parilta. Pitäs olla ainakin yks pari vielä jemmassa
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

DEAD kirjoitti: 03 Marras 2023, 21:46 10v aikaa kun viimeksi noita möin joku 10 paria. Muistelen että 150-200e sillon sai parilta. Pitäs olla ainakin yks pari vielä jemmassa
Onko myynnissä, jos on niin voisin ostaa?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15774
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kesällä ostin yhet. 200€ makso
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin