Nyt tuli tehtyä jakopää X30XE-koneeseen, käytössä oli ajoitustyökalusarja, mutta heti alussa huomasin että vaikka merkit käänsi kohdalleen ja alakerrassa vielä lukitustyökalu, niin kumpikaan nokkienlukitus työkalu ei mahtunut ennen kuin hihnankiristimiä löysäsi, vaikka siis ajamalla tuonu auton tohon, pujottelin uuden hihnan paikalleen ja säädin ohjeen mukaan ensin esikireydet rullille ja sitten kaksi pyöräytystä, jonka jälkeen loppullinen kireyden säätö, tässä kohtaa lukitsin taas alakerran TDC:hen ja katsoin silla tarkistustyökalulla nokkien ajoitukset:
Apparin puolen kansi näytti tuolta, eli merkit kohdallaan.
Kuskinpuolellakin merkit täsmää.
Kuitenkin on noin millin sivussa nokkapyöränmerkki tarkistustyökaluun nähden, eli onko toi nyt sitten pahasti pielessä teidän mielestä jotka ootte enemmän näiden kutosten kanssa hääränneet?? Monessa muussa saman aikauden autossa ei oo ollut ongelmia vastaavissa tapauksissa jos on ton verran heittäny, mutta miten krouvi tämä X30XE on?
X30XE nokkien ajoituksista muutama kysymys?
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 450
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
X30XE nokkien ajoituksista muutama kysymys?
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 450
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: X30XE nokkien ajoituksista muutama kysymys?
Hihnalle on tehty jo kuvissa viimeinen kiristys, Continentalin ohjeen mukaan kaikille kolmelle rullalle ja pyöritetty vielä tarkistus mielessä kaksi kierrosta. Ei vaikuttanut löysältä pitkiltä sivuilta ja tuossa nokkien välistä on kyllä kireä. En vaan keksi keinoa, millä sen sitten saisi tuosta vielä paremmaksi?
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 450
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: X30XE nokkien ajoituksista muutama kysymys?
Nonnii taas oltiin liian hätäisiä.. eli pyöräytin vielä konetta pari kierrosta ja katsoin alakerran että on just TDC ja kas kummaa nyt osuu nokkien lovet selkeesti tarkisutstyökalun lovien sisään. Remonttineuroosi meinaa iskeä
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 450
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: X30XE nokkien ajoituksista muutama kysymys?
Käytin vielä kerran jakoremmin poissa ja etenin jälleen ohjeen mukaan ja varmistin huolella ettei jää hihnan asettelu vaiheessa löysiä nokkapyörien väliin ja ajoitus työkalut menivät mukisematta nokkapyörien väliin, sen jälkeen eka säätö kiristimille kuten ohje neuvoo. Sitten taas alakerta kohdalleen ja lukkoon, jonka jälkeen lopullisen säädön tein kiristimille:
Apukuskin nokkien merkit näyttää tolta.
Ei se nyt ihan hirveästi muuttunut, mutten tosissaan enää keksi miten ton voisi tehdä enää toisin?
Hihnan rullat ja aluslevyt ja pultit olivat samanmittaisia kuin vanhatkin sen varmistin jo ekalla kasaus kerralla.
Mutta siis tollasellaan ei ilmeisesi toimisi kunnolla?
Apukuskin nokkien merkit näyttää tolta.
Ei se nyt ihan hirveästi muuttunut, mutten tosissaan enää keksi miten ton voisi tehdä enää toisin?
Hihnan rullat ja aluslevyt ja pultit olivat samanmittaisia kuin vanhatkin sen varmistin jo ekalla kasaus kerralla.
Mutta siis tollasellaan ei ilmeisesi toimisi kunnolla?
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 450
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: X30XE nokkien ajoituksista muutama kysymys?
Löytyhän se tähänki ratkaisu... Englannin foorumilla oli ohje jossa käskettiin kääntä aina kiristintä joko vastapäivään jos nokat tulee jälkijunassa työkalun loviin nähden ja vastaavasti kääntä myötäpäivään (löysätä säätöä) jos nokat tulee edellä merkkeihin nähden, kuten mulla hieman teki. Tein. em säädön kuskin puolen kanteen nokkiin 3 ja 4, sitten kaksi pyöräytystä ja tarkistus molempien kansien nokista. Lopuksi säädin uudelleen kiristinrullan ja varmuuden vuoksi vielä kaksi rundia ympäri, kaikki ok Ongelmana oli siis toi Continentalin ohje jossa käskettiin asettaa tiettyihin kellonaikoihin nuo rullat toisella säätö kerralla, tämä siis hämmensi tilannetta.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Re: X30XE nokkien ajoituksista muutama kysymys?
Hyvä tietää tuo!
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa