Opestra kirjoitti: ↑27 Heinä 2022, 10:15
Onkohan se sähkö-Astra tulossa millaisella voimalinjalla ja akulla?
Eiköhän se samalla tule kuin Pösö e-308 eli akku 54kWh, teho 115kW
Käytettävissä oleva akkukapasiteetti 50 kWh, eli 14 kWh vähemmän kuin nykyisessä autossani. Mietiskellyt vähän jos hyppäis takas Opelin rattiin sähköastran muodossa, mutta jos akku tosiaan on noin pieni ni saattaa jäädä kauppaan
Kannattaa suhteuttaa sun nykyisen auton kulutukseen. Helpoin kun unohtaa kaikki akun koot ja kulutukset ja vertaa pessimistinä ilmoitettua vltp matkaa ja ajettelee että vltp pitää olla yli 30% yli todellisen tarpeen
Nykyinen auto sattuu myös olemaan yksi markkinoiden taloudellisimmista sähköautoista.
Kattellaa millaisiin kulutuslukemiin sähköastra kykenee ihan oikeassa elämässä ja mietitään sitten uudelleen
Opestra kirjoitti: ↑27 Heinä 2022, 10:15
Onkohan se sähkö-Astra tulossa millaisella voimalinjalla ja akulla?
Eiköhän se samalla tule kuin Pösö e-308 eli akku 54kWh, teho 115kW
Käytettävissä oleva akkukapasiteetti 50 kWh, eli 14 kWh vähemmän kuin nykyisessä autossani. Mietiskellyt vähän jos hyppäis takas Opelin rattiin sähköastran muodossa, mutta jos akku tosiaan on noin pieni ni saattaa jäädä kauppaan
Kannattaa suhteuttaa sun nykyisen auton kulutukseen. Helpoin kun unohtaa kaikki akun koot ja kulutukset ja vertaa pessimistinä ilmoitettua vltp matkaa ja ajettelee että vltp pitää olla yli 30% yli todellisen tarpeen
Nykyinen auto sattuu myös olemaan yksi markkinoiden taloudellisimmista sähköautoista.
Kattellaa millaisiin kulutuslukemiin sähköastra kykenee ihan oikeassa elämässä ja mietitään sitten uudelleen
Konan kulutus on n. 15 kWh ja Astralla sen pitäisi jäädä 12,5:een. Viralliseen kulutukseen vaikuttaa todella paljon auton korkeus, koska isompi otsapinta-ala lisää kulutusta paljon yli 60 vauhdissa. Uskoisin siis, että kulutusero tulee olemaan oikeastikin sen 20 % Astran hyväksi. Ja mikäli ajaa paljon maantieajoa, niin kulutusero on vieläkin suurempi Astran hyväksi. Pienemmällä akullakin toimintamatka Astralla asettunee samoihin lukemiin Konan kanssa.
tume_81 kirjoitti: ↑11 Elo 2022, 20:46
Uusi Astra 1.2 automaatti ajettu. Muuten ihan asiallinen mutta sisämelu 100 nopeudessa yllättävän kova.
Millä autolla normaalisti ajat, eli mihin vertaat?
Onko kukaan Astra K omistaja käynyt vielä koeajamassa uutuutta, miten melutaso mahtaa vertautua edeltäjäänsä?
Itselläni Astra K farkku ja kävin kokeilemassa uutta 5 ov Astra L:ää. Mielestäni L on hiljaisempi. Vertailu tietysti huono kun toinen farkku ja toinen 5 ov.
Eiköhän se samalla tule kuin Pösö e-308 eli akku 54kWh, teho 115kW
Käytettävissä oleva akkukapasiteetti 50 kWh, eli 14 kWh vähemmän kuin nykyisessä autossani. Mietiskellyt vähän jos hyppäis takas Opelin rattiin sähköastran muodossa, mutta jos akku tosiaan on noin pieni ni saattaa jäädä kauppaan
Kannattaa suhteuttaa sun nykyisen auton kulutukseen. Helpoin kun unohtaa kaikki akun koot ja kulutukset ja vertaa pessimistinä ilmoitettua vltp matkaa ja ajettelee että vltp pitää olla yli 30% yli todellisen tarpeen
Nykyinen auto sattuu myös olemaan yksi markkinoiden taloudellisimmista sähköautoista.
Kattellaa millaisiin kulutuslukemiin sähköastra kykenee ihan oikeassa elämässä ja mietitään sitten uudelleen
Konan kulutus on n. 15 kWh ja Astralla sen pitäisi jäädä 12,5:een. Viralliseen kulutukseen vaikuttaa todella paljon auton korkeus, koska isompi otsapinta-ala lisää kulutusta paljon yli 60 vauhdissa. Uskoisin siis, että kulutusero tulee olemaan oikeastikin sen 20 % Astran hyväksi. Ja mikäli ajaa paljon maantieajoa, niin kulutusero on vieläkin suurempi Astran hyväksi. Pienemmällä akullakin toimintamatka Astralla asettunee samoihin lukemiin Konan kanssa.
Kona vie kesäkelillä maantiellä 12-14 kwh ja olen ajanut yhdellä akullisella yli 500 kilometriä. Jos Astra todella on 20% Konaa taloudellisempi, niin sen pitäisi mennä jollain 10 kwh kulutuksella. Jää nähtäväksi.
Farkku-Astran tuotannon aloitus on siirtynyt ensi vuoden puolelle. Sports tourereita ei siis tule ilmeisesti yhtään kappaletta tuotantolinjoilta ulos 22-vuosimallilla. Ja kun ottaa huomioon energiakriisin ensi talvena valmistusmaassa Saksassa, niin realistinen arvio valmistumiselle voisi olla aikaisintaan ensi kesänä.
Kohta voi olla kyllä tiukkaa uusien autojen myynnin kanssa valmistajasta riippumatta. Odotusajat pari vuotta ja Opelista saa maksaa saman rahan, mitä kolme vuotta sitten sai maksaa uudesta Mersusta
Opestra kirjoitti: ↑19 Elo 2022, 19:25
Farkku-Astran tuotannon aloitus on siirtynyt ensi vuoden puolelle.
Mistä tämmöinen tieto?
Tällä viikolla myyjän kanssa juttelin, eikä hänellä ollut mitään uutta tietoa.
Maahantuojalta oli näin ilmoitettu myyjäliikkeelle. Uskoisin, että pitää ihan paikkansa. Tilaus ei siis ole mennyt vielä edes tehtaalle asti, koska farkkua ei ole otettu tuotantoon.
Opel.fi chatissa viimeviikolla kysyin, että koskas sitä farkku-hybridiä pääsis tilailemaan, niin vastaus oli vuonna 2023. Joku nettilinkkikin sieltä tuli, mut en sitä enää löydä.
Vähissä on kyl vaihtoehdot, kun syksyn aikana pitäis löytää farkku plugari LED-matriiseilla. Tällä hetkellä ainoa vaihtoehto taitaa olla Octavia, joka ei kyl maistuis ollenkaan, kun kaikki painikkeet viety menuvalikoiden taakse jemmaan ja tarinoiden mukaan autoa saa käyttää takuukorjauksissa 10 kertaa vuodessa ja valitettavan usein lavetin kyydissä.
Askoik kirjoitti: ↑23 Elo 2022, 20:58
Opel.fi chatissa viimeviikolla kysyin, että koskas sitä farkku-hybridiä pääsis tilailemaan, niin vastaus oli vuonna 2023. Joku nettilinkkikin sieltä tuli, mut en sitä enää löydä.
Vähissä on kyl vaihtoehdot, kun syksyn aikana pitäis löytää farkku plugari LED-matriiseilla. Tällä hetkellä ainoa vaihtoehto taitaa olla Octavia, joka ei kyl maistuis ollenkaan, kun kaikki painikkeet viety menuvalikoiden taakse jemmaan ja tarinoiden mukaan autoa saa käyttää takuukorjauksissa 10 kertaa vuodessa ja valitettavan usein lavetin kyydissä.
Meinaatko, että sellaisen Octavian saisi lyhyellä toimitusajalla? Vai ajattelitko jonkun liikkeen koeajoauton hommata?
Octavia PHEV farkkuja on tosiaan jo käytettyjen markkinoilla, niitä myydään koko ajan uusia ja niille uusillekin annetaan jonkinlainen toimitusaikaennuste (tällä hetkellä kai 10 - 15 kk). Kun taas Astra PHEV farkkua ei tiedä vielä edes, että milloin voi tilata ja kauanko sen jälkeen pitää sitten toimitusta vielä odotella.
Tekniikan Maailma on jo mitannut Octavian matriisiledien kantamaksi 200 metriä. Onko kenenkään silmään osunut Astran (hatchback) matriisiledeistä mitään testiä?
Mun Astra K täyttää kohta 6 vuotta ja mittarissa yli 200 tkm, niin jotain uutta tässä pitäis piakkoin laittaa tilaukseen. Tälle vanhukselle TM on aikoinaan mitannut matriisien kantamaksi 163 metriä.
Kannattaa oikeasti tässä hybrid höpötyksessä muistaa muutama asia.
Käyttö pitää olla niin että ajetaan ajot sähköllä myös talvella tai sitten moottorilämppäriin ja bensalla.
Jos tämä ei onnistu niin bensakone käy jatkuvasti pätkiä kylmänä kerryttäen bensaa öljynsekaan mikä heikentää koneen kestävyyttä ja mahdollisesti aiheuttaen myös käyntihäiriöitä kun öljyntaso nousee useita litroja. Tai tekee octaviat ja jäätyy takapönttöumpeen ja keskipönttö räjähtää.
Hybridi sopii parhaiten 10-30km työmatkaan laturista laturin jolloin kaikki ajot menee sähköllä ja pidemmät matkat pelkällä bensalla.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Mulle tuli aikoinaan Tuulilasi lehti. Alkoi sitten tökkiä kun lähes joka lehdessä oli puolenkymmentä vaggilaista ajettuna jotka kehuttiin niin ettei tiennyt lukiko Volkkarin asiakaslehteä vai "puolueetonta" autolehteä.