Opel sähköauto = Ampera

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Artturieno
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 20 Loka 2012, 19:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja Artturieno »

Jos mahdollista niin liity facebookissa ampera&volt ryhmään niin sieltä saa vastauksen jokaiseen kysymykseen.
Jos todella hommat kyseisen auton niin tuo ryhmä on kullan arvoinen.

Mitä tulee kysymyksiin niin ota huomioon että automyyjät myy -13 autoja jotka on oikeasti -12. Tämän erottaa esim. Kuvista takapenkeissä mukitelineet peräkkäin -12 ja rinnakkain -13. Amperassa ja voltissa on avaimista käynnistettävä esilämmitys 10min jolla lämpenee talvellakin auto sisältä tosi lämpimäksi ja sulattaa lasit ja penkit lämpenee automaattisesti. Eli auto on varsinainen talviauto. Vuorostaan kesällä esilämmitystoiminto viilentää auton 10min todella viileäksi eli siihen lämpötilaan mikä ilmastointiin valittu. Mulla henkilökohtasesti on ollu mersua ja ym premium autoja mutta tämä on tähän astisesti paras auto mikä on ollu. Vuodessa ajan sen 12000km mihin sisältyy 95% kaupunkiajoa johon auto on suunniteltukkin. Nämä kaupunki ajot menee pelkästään sähköllä ja vuodessa riitttä 2 tankkaus kertaa johtuen muutamista pidemmistä reissuista. Tämä on nimen omaan lyhyeen matkaan omakotitalouteen paras auto. Omikotitalouteen siksi että ei tarvi alkaa alkaa tappeleen taloyhtiön kanssa auton lataus hommista. Ampera ei ole opelin vaan chevroletin detroitissa tekemä ja siksi laatupeli. Kannattaa tarkkaan ottaa selvää onnistuuko omassa kaupungissa takuukorjaukset. Amperan takuut hoituu useammassa kaupungissa kuin voltin ja tämä näkyy hieman autojen hinnoissa. Amperat yleisesti paremmin varusteltu kuin voltit.
Nepolaane
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Heinä 2022, 23:49

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja Nepolaane »

Markus89 kirjoitti: 02 Syys 2018, 23:39 Ei muutakuin uusi 12v akku tilalle! huono 12v akku aiheuttaa ties mitä vikoja kun jännitteet alkaa putoamaan! Ja suosiolla uusi AGM- akku. Lataaminen ehkä auttaa, mutta sama rumpa alkaa taas. Todelnnäköisesti sielä on alkuperäinen akku. hetken Ja kun talvi tulee ja jos tulee herjoja että huolla ohjauslukko, niin ratin alta eräästä boksista (olikohan valkoinen) piuha irti ja takaisin nii alkaa rattilukkokin taas toimimaan. Tyyppivika, tosin ei todellakaan paha sellainen!
Voiko Amperasta irrottaa 12v akun kuten normaalisti, vai onko sille kerrottava, että nyt lähtee virrat tai liitettävä auto virtalähteeseen?
Nepolaane
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Heinä 2022, 23:49

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja Nepolaane »

Meidän perheeseen muutti myös 2012 Ampera 2,5 kk ja melko tarkkaan tasan 10 000 km sitten. Huhtikuussa range näytti 33 kilomteriä ja nyt kesällä 54 kilometriä. Tuntuu, että varsinkin nyt kesällä todellinen ajomäärä rangen ennustamaan isompi ennen kuin 1,4l bensanelonen hörähtää. Tämä varsinkin kun on ajanut taajamassa, missä luonnollisesti sähkönkulutus on pienempää.

Pitkät kesälomareissut tapahtuu bensalla suurilta osin, kuten viime viikon 1500 km Pohjois-Karjalan reissu. Kulutus tietokoneen mukaan oli 5,9 litraa sadalla, kun ajetaan täysin ilman sähköä. Tämä tietysti aina erämaassa missä lähdetään taipaleelle ilman latausta. Kotona auto aina laturissa. Täytyy sanoa, että kun sähkö on bensaan verrattuna lähes ilmaista, ei ole tullut pantua edes merkille paljonko sitä kuluu.

Pääasiassa ollaan oltu hyvin tyytyväisiä mutta muutama murhe on tullut: Alkuperäinen laturi meni mykäksi täysin, niin että mikään ledi ei palanut. Saatiin autoliikkeeltä suomalaisen laturiverkkokaupan myymä kiinassa valmsitettu tilalle.

Ehkä 7tkm ajon jälkeen mittaristoon tuli teksti "huolla korkeajännitelatausjärjestelmä" tms ja MIL -valo syttyi. Lisäksi ajovakautusjärjestelmän ja ABS:in valot paloivat hetken. Autoa ei tuolloin voinut ladata, mikä vähän harmitti kun tuolloin oli juuri paljon kaupunkien välistä ajoa. Vika korjaantui, kun akun latauseletrkoniikan ja tehoelektroniikan jäähdytysnestesäiliöihin lisättiin nestettä. Nestepinta ei ollut MIN-tasoa alhaammalla, mutta vissiin se anturi voi näissä silti luulla niin ja valmistajalta on tullut ohje kuulemma korjata vika lisäämällä huomattavasti enemmän.

Kolmas vika on moottorin vikakoodit. MIL-valo palaa ja ainakin koodit P113 ja P114 ovat aktiivisena. Muistaakseni jotain imuilmaan liittyvää. Ei mitään oireita. Tästäpä kanssa amperisteille kyssäri; onko tullut samoja koodeja vastaan ja mistä se on teillä johtunut?

Sitten vielä äytännän kyssäri ilmastointiin liittyen. Ajattelin vaihtaa ilmastoinnin kylmäaineen ja kompuraöljyn lisäyksen yhteydessä kuivaimen. Tapahtuuko se näissä kuin muissakin autoissa? Yleensä olen ottanut akun navan irti. Voiko tästä ottaa/täytyykö kertoa autolle testerillä ettänyt lähtee akunkenkä irti?
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1048
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Nepolaane kirjoitti: 10 Heinä 2022, 00:10 Pääasiassa ollaan oltu hyvin tyytyväisiä mutta muutama murhe on tullut: Alkuperäinen laturi meni mykäksi täysin, niin että mikään ledi ei palanut.

Mittaristoon tuli teksti "huolla korkeajännitelatausjärjestelmä" tms ja MIL -valo syttyi. Vika korjaantui, kun akun latauseletrkoniikan ja tehoelektroniikan jäähdytysnestesäiliöihin lisättiin nestettä. Nestepinta ei ollut MIN-tasoa alhaammalla, mutta vissiin se anturi voi näissä silti luulla niin ja valmistajalta on tullut ohje kuulemma korjata vika lisäämällä huomattavasti enemmän.
Tarkoitat ylinnä varmaan ulkoista latauslaitetta :)

Näitä on vähemmän DIY huollettu/korjattu johtuen varmaan 8v akkutakuustakin, mutta Chevy Voltista löytyy youtubessa enemmän esim:
How the coolant level sensor works on a Chevy Volt for “Service High Voltage Charging System” error


Steering Column Reset
Nepolaane
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Heinä 2022, 23:49

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja Nepolaane »

ovc2z22yh kirjoitti: 11 Heinä 2022, 14:28
Nepolaane kirjoitti: 10 Heinä 2022, 00:10 Pääasiassa ollaan oltu hyvin tyytyväisiä mutta muutama murhe on tullut: Alkuperäinen laturi meni mykäksi täysin, niin että mikään ledi ei palanut.

Mittaristoon tuli teksti "huolla korkeajännitelatausjärjestelmä" tms ja MIL -valo syttyi. Vika korjaantui, kun akun latauseletrkoniikan ja tehoelektroniikan jäähdytysnestesäiliöihin lisättiin nestettä. Nestepinta ei ollut MIN-tasoa alhaammalla, mutta vissiin se anturi voi näissä silti luulla niin ja valmistajalta on tullut ohje kuulemma korjata vika lisäämällä huomattavasti enemmän.
Tarkoitat ylinnä varmaan ulkoista latauslaitetta :)

Näitä on vähemmän DIY huollettu/korjattu johtuen varmaan 8v akkutakuustakin, mutta Chevy Voltista löytyy youtubessa enemmän esim:
How the coolant level sensor works on a Chevy Volt for “Service High Voltage Charging System” error


Steering Column Reset
Kiitos näistä linkeistä! Joo hyvä kun tarkensit, ettei mene puurot ja vellit sekaisin. Ulkoista latauslaitetta siis tarkoitin. Tosiaan ne "huolla korkeajännite latausjärjestelmä" ilmoitus hävisi kun lisäsi nestettä.
Nepolaane
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Heinä 2022, 23:49

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja Nepolaane »

Vielä kysymys Amperan vara-avaimesta amperisteille, en löytänyt aiheesta mitään tältä foorumilta. Mistä olette hankkineet Amperaan tarvittaessa vara-avaimen? Alkuperäistä vastaava viiden painikkeen keyless go avain olisi ensisijaisesti hakusessa.
Länsi-Autossa oli 500 euroa. Vähän järkevämpään hintaan olisi mukava löytää. Volttiin ohjelmattoimattomia ja jyrsimättömiä avaimia saa tarvikkeena edullisesti netistä. Saako jostain Amperaan? Voltin avainhan on ohjemoitavissa ilman testeriä, eivät liene sopivia Amperaan?.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1048
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Briteissä on jotkut saaneet dealerin ohjelmoimaan edullisesti Amperan tarvikeavaimen, mutta tuskin täällä onistuu ilman suhteita.
OT: Veho on kyninyt mersun avaimista myös 500€ luokkaa, mutta joihinkin niistä löytyy muitakin ohjelmointilaitteita.
https://www.speakev.com/threads/new-key ... elf.21096/
Nepolaane
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Heinä 2022, 23:49

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja Nepolaane »

Nyt pimeään vuodenaikaan on alkanut lisäkaukovalojen asentaminen kiinnostamaan. Olettekos asentaneet Amperaan? Siitä muutama käytännön kysymys. Tarvitseeko asennus ohjelmoida testerillä? Tällaisessa tapauksessa herätteelle lienee joku valmis lähtö, kuten esim. ng. 9-3 Saabissa taitaa olla? Vai oletteko käyttäneet jotakin älyrelettä tai CAN väyläohjainta?

Myös kokemukset jostain tietyistä lisävalomalleista ja johtosarjoista sekä hinnoista ja firmoista otetaan auliisti vastaan!
Nepolaane
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Heinä 2022, 23:49

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja Nepolaane »

Meillä on välillä auto sytyttänyt MIL valon ja muistiin ilmestyy koodit P0113 ja P0114 eli imuilman lämpötila-anturin piiristä jännite väärä tai katkonainen. Mitään oireita ei ole havaittu.

Onko muilla ollut kyseistä koodeja ja mistä ne ovat johtuneet? Onko todennäköisin syy yksinkertaisesti imuilman viallinen lämpötila-anturi vai onko noita koodeja tullut muistakin syistä?
Vastaa Viestiin