Z20NET käy huonosti

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
ChiEf
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4292
Liittynyt: 18 Kesä 2006, 11:10
Paikkakunta: Kontiolahti

Z20NET käy huonosti

Viesti Kirjoittaja ChiEf »

Otsikon koneella varustettu Vectra teki tämän parisen viikkoa sitten kaupan pihaan. Aamulla ajoin töihin normaalisti ja töiden jälkeen matka kaupalle (n. 500m) sujui ilman ongelmia. Kaupasta lähtiessä auto ei meinannut käynnistyä ja käyntiin lähdettyään kävi todella raskaasti matalilla kierroksilla lähes tukehtuen. Pakoputkesta tuli reilusti savua. Hiukan matkaa sain ajamalla siirrettyä jonka jälkeen sammui.

Hinurilla talliin ja tutkimaan. Vikakoodiksi antoi kaikkien neljän suuttimen häiriön (oliko P0201-04). Joskus aiemmin antanut saman koodin, mutta ei ole oireillut tällöin. Samalla tavalla kävi raskaasti startista muutama päivä ennen (lopullista?) hyytymistä myös lyhyen ajomatkan jälkeen. Tällöin pääsin kotiin ajamalla kun hetken odottelin kaupan pihassa ja käynnistin uudelleen.

Vikakoodien perusteella aiheuttajaksi epäiltiin ecua, joka lähtikin vaihtoon. Uudella eculla sama homma jatkuu ja vanha palautettu ecu todettiin ehjäksi.

Tulpat vaihdoin kokeeksi josko siitä olisi apua, ei ollut, mutta yhden sylinterin tulppa oli melkein irti ja aika karun näköinen. Osia ei kuitenkaan tuloista puuttunut.

Mistähän lähtisi vikaa etsimään seuraavaksi? Vaikuttaisi saavan bensaa aika rutkasti kun näytti puskevan raakana läpi putkesta kun pihalla käyttelin.

Potilaana siis 2005 - mallin Vectra 2.0T johon vaihdettu viime kesänä Aeron vihreät suuttimet ja Jcarlsonin E85 - Stage1 - softa. Tankissa tällä hetkellä sekoitus E85 ja 95E.
Opel Monza 2.2E -86
Opel Kadett C 4D Sedan -79
Opel Astra 1.9 CDTi Wagon OPC Line AT6 -07
Opel Vectra 2.0 Turbo STW -05
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z20NET käy huonosti

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tarkistappa polttoaineen paineen säädin. Sijaitsee jakotukin päässä ja on sellainen kello, josta menee letku imusarjaan.
Usein riittää että ottaa letkun irti niin tulee ulos bensaa. Se on varma merkki säätimen viasta.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
ChiEf
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4292
Liittynyt: 18 Kesä 2006, 11:10
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Z20NET käy huonosti

Viesti Kirjoittaja ChiEf »

Täytyy tutkia olisko tuossa vika. Käydessä ilmeisesti tulee letku nyppäistä?

Mahtaako tuohon sitten käydä tilalle Saabin b207:n paineensäädin? Niissä ainakin saatavuus on Opelin numerolla kulkevaa paljon parempi.
Opel Monza 2.2E -86
Opel Kadett C 4D Sedan -79
Opel Astra 1.9 CDTi Wagon OPC Line AT6 -07
Opel Vectra 2.0 Turbo STW -05
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z20NET käy huonosti

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Saabin osa on :peukku:
Auto sammuksissa :wink: , kun ottaa letkun irti kellosta, niin vähäinenkin polttoaine lirauhdus tarkoittaa painesäätimen kalvon olevan rikki ja silloin se ei toimi.

Säätimen tehtävä on pitää suuttimille koko ajan 2 bar korkeampi paine kuin mitä on imusarjan paine. Tankin pumppu on 3+ bar ja normiajossa imusarjassa on alipaine joten jakotukin säädin alentaa suuttimille pumpun paineen niin että ero imusarjaan on +2 bar. Vastaavasti ahdettaessa säädin alentaa painetta vähemmän niin että ero on edelleen + 2 bar.

Jos säädin on rikki eikä onnistu alentamaan painetta, niin silloin kone käy tosiaan koko ajan hyvin rikkaalla. Polttoaineen syöttö määrä perustuu suuttimen aukiolo aikaan ja siihen että suuttimen (ulostulo) paine-ero imusarjan paineeseen on sen +2 bar.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
ChiEf
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4292
Liittynyt: 18 Kesä 2006, 11:10
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Z20NET käy huonosti

Viesti Kirjoittaja ChiEf »

Nonni

Bensaa letkusta ei tullut, tosin kone ollut sammuksissa parisen viikkoa joten lienee jo haihtunut mitä siellä on ollutkaan. Nopea arvio nenällä kertoi kyllä bensaa kulkeneen läpi saakka, sen verran tukeva käry letkusta tuli.

Uusi säädin laitettu tilaukseen, katsotaan korjautuuko tilanne.
Opel Monza 2.2E -86
Opel Kadett C 4D Sedan -79
Opel Astra 1.9 CDTi Wagon OPC Line AT6 -07
Opel Vectra 2.0 Turbo STW -05
Avatar
ChiEf
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4292
Liittynyt: 18 Kesä 2006, 11:10
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Z20NET käy huonosti

Viesti Kirjoittaja ChiEf »

Bensapaineen säädin vaihdettu, ei mainittavaa vaikutusta.

Käy edelleen tyhjäkäyntiä humputtamalla matalilla kierroksilla ja putkesta työntää bensaa.

Konehuoneesta pakosarjan puolelta nousee savua.
Opel Monza 2.2E -86
Opel Kadett C 4D Sedan -79
Opel Astra 1.9 CDTi Wagon OPC Line AT6 -07
Opel Vectra 2.0 Turbo STW -05
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Z20NET käy huonosti

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Voi olla labda-säätökin sekasin, jos sielläpäin vuotoja. Seilaako fueltrimmit laidasta laitaan?
Avatar
ChiEf
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4292
Liittynyt: 18 Kesä 2006, 11:10
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Z20NET käy huonosti

Viesti Kirjoittaja ChiEf »

Hmm...

Eli vuoto putkessa lambdan lähistöllä voisi myös vaikuttaa?

Pääseeköhän fluetrimmejä seuraamaan perus obd -lukijalla, Op-Comia ei itsellä ole ( vielä 🙄)
Opel Monza 2.2E -86
Opel Kadett C 4D Sedan -79
Opel Astra 1.9 CDTi Wagon OPC Line AT6 -07
Opel Vectra 2.0 Turbo STW -05
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Z20NET käy huonosti

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

ChiEf kirjoitti: 25 Kesä 2022, 10:27 Bensapaineen säädin vaihdettu, ei mainittavaa vaikutusta.

Käy edelleen tyhjäkäyntiä humputtamalla matalilla kierroksilla ja putkesta työntää bensaa.

Konehuoneesta pakosarjan puolelta nousee savua.
suutin vika, joku suutin on jäänyt auki ja jumiin.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z20NET käy huonosti

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jartsa kirjoitti: 25 Kesä 2022, 23:55
ChiEf kirjoitti: 25 Kesä 2022, 10:27 Bensapaineen säädin vaihdettu, ei mainittavaa vaikutusta.

Käy edelleen tyhjäkäyntiä humputtamalla matalilla kierroksilla ja putkesta työntää bensaa.

Konehuoneesta pakosarjan puolelta nousee savua.
suutin vika, joku suutin on jäänyt auki ja jumiin.
Tuo suutinvika on mahdollista.
Se että nousee savua pakopuolelta on taas..... :-?

Sekin on kyllä ihan totta, että mikäli siellä pakopuolella on reikä niin happi eli lambda anturille menee ylimääräistä happea. Vuotoja ei saa olla. Ylimääräinen happi kertoo ECU:lle laihasta seoksesta ja sehän rikastaa sitten.

Trionic 8 (Saabin) on siitä erikoinen järjestelmä, että pitemmässä "juoksussa" myös 2. lambda vaikuttaa seoksen säätöön, jos se näyttää liian alhaista lukemaa. Eli liian alhaista jännitettä pitkän aikaa. Tämä taas kertoisi laihasta seoksesta ja 1. lambdan vastaavasti näyttävän väärin liian korkeaa jännitettä. Tämä johtaa siihen, että varmuuden vuoksi seosta rikastetaan, että kone ei varmastikaan käy laihalla. Tästä tilanteesta yleensä syntyy vikakoodi järjestelmään.

Vikakoodi syntyy 2. lambdasta. Tokihan se voi näyttää liian alhaista jännitettä, kuten tämä se myös yleensä se vika onkin, mutta Trionic ei sitä varmaksi tiedä, joten varuiksi rikastaa seosta. Tämä johtaa siihen, että kone käy koko ajan hivenen rikkaalla, kuluttaa normaalia enemmän sekä 1. lamdan arvot näyttävät rikasta. Auto kuitenkin toimii lähes normaalisti.

Tuo että käy ja ryskyttää ei kuitenkaan ihan viittaa lamdan säätö virheeseen ja/tai pakovuotoon. Ei sentään ihan palamatonta polttoainetta tule putkesta ulos. Tämä siis edelleen viittaa polttoainesyöttö vikaa, jossa saa runsaasti liikaa ainetta. Kun kerran paineensäädin on nyt vaihdettu uuteen/toimivaan, niin eipä se oikein muualla voi olla kuin suutin vuotaa koko ajan. Tästä ei jää vikakoodia suoraan ja sen voi havaita vain käynnissä ja seurannaisena lamdan kautta (rikas seos). Pitäisi myös näkyä sylinterin sytytyskatkoksina (jopa vikakoodina) ja silmämääräisesti tulpan kunnosta.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
ChiEf
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4292
Liittynyt: 18 Kesä 2006, 11:10
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Z20NET käy huonosti

Viesti Kirjoittaja ChiEf »

Kiitos vastauksista, vika mahdollisesti selätetty.

Tuon bensapaineen säätimen vaihdon jälkeen tosiaan kävi huonosti ja jätin keräämään motivaatiota tallin nurkalle laturiin.

Päivänä eräänä oli tarve siirtää nurkalta ja nappasin auton käyntiin; kas vain, käy tyhjää melko nätisti eikä suihkuta bensaa putkesta.

Käyttelin pihassa hetken ja kävin lenkin heittämässä, käynti tuntui paranevan koko ajan.

Nyt reilun viikon ajellut säännöllisen epäsäännöllisesti ja pientä luottoa alkaa laitteeseen jo olla, ehkä tällä kohta reissuunkin uskaltaisi.

Kerran jätti päiväkodin pihaan kun akusta loppui virta, tallissa seisotus ja lyhyet käytöt pihalla lie imivät mehut patterista.

Eli vika saattoi loppujen lopuksi olla tuossa paineensäätimessä. Hiukan tuntuu vielä olevan osa heposista hukassa kovassa kiihdytyksessä, mutta pitää vielä suodattimet vaihdella seuraavan huollon yhteydessä.
Opel Monza 2.2E -86
Opel Kadett C 4D Sedan -79
Opel Astra 1.9 CDTi Wagon OPC Line AT6 -07
Opel Vectra 2.0 Turbo STW -05
Mikael Forssell
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 29
Liittynyt: 20 Touko 2023, 20:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Z20NET käy huonosti

Viesti Kirjoittaja Mikael Forssell »

Mulla z20let koneessa nyt saman kaltainen ongelma joka ilmeni yhtäkkiä venttiilikopan tiivisteen vaihdon jälkeen. Tästä pidempi tarina löytyy Z20LET nimellä täältä forumilta. En ole reilussa viikossa keksinyt vikaa
Bertone astra 2.0 Turbo
Ex: omega b 2.6 v6
Vastaa Viestiin