Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 451
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
No juu pikku hiljaa
Tänäänhän mun piti ottaa jo auto ajoon, mutta ei............ Vaihdoin öljyt ja suodattimen, tekniikan osalta kaikki ok, ongelmat tulikin jarrujen puolelta. Eilen herkistelin joka nurkan ihan huoltomielessä, vaan kuinka ollakaan kuskin puolelta jumii sekä taka että etujarru! Jos mulla olisi esim. vanhat satulat niin homma olisi aika straight forward, mutta kun kaikki on uutta, takana satula täysin rempattu, uudet tiivisteet ja männät, edessä sama homma. Mikä oudointa männät sekä taka- että etusatulassa liikkuvat kevyesti sisään ihan pihdeilla yhden käden otteella painamalla, aivan kuten aiemmin ennen ongelmien alkua, mutta kun painat männät iholle pyörän liike muuttu tahmeammaksi, ja kun laittaa auton käyntiin ja tekee pari jarrutusta pihalla, menee takanen kuskin puolelta niin tiukkaan että vanne pyörähädä vapaasti lainkaan kun pyörä ilmassa kokeilee ja edessäkin vaan sen 1,5 kierrosta pyörähtää eli aika hitosti laahaa. Apparin etunen pyöri vaivatta ja takanenkaan ei tunnu jumissa olevan. Onko näissä pääsylinteri kenties oireillut näin että vaan toiselta puolelta jarrut ei palaudu vai mikä tuolla nyt potkii vastaan?!? Kun männät saa sisään ihan kevyesti painamalla pihdeillä kuten aina ennenkin. Ei viitsisi summasta hankkia uutta pääsylinteriäkään, eikä toisaalta satuloita kun männät liikkuu kevyesti.
EDIT:
Sekin kävi mielessä voisiko ABS-pumppuyksikkö keljuilla, mutta luulisi kai ABS-valo sitten palavan jos siltä puolelta olisi ongelmaa?
Tänäänhän mun piti ottaa jo auto ajoon, mutta ei............ Vaihdoin öljyt ja suodattimen, tekniikan osalta kaikki ok, ongelmat tulikin jarrujen puolelta. Eilen herkistelin joka nurkan ihan huoltomielessä, vaan kuinka ollakaan kuskin puolelta jumii sekä taka että etujarru! Jos mulla olisi esim. vanhat satulat niin homma olisi aika straight forward, mutta kun kaikki on uutta, takana satula täysin rempattu, uudet tiivisteet ja männät, edessä sama homma. Mikä oudointa männät sekä taka- että etusatulassa liikkuvat kevyesti sisään ihan pihdeilla yhden käden otteella painamalla, aivan kuten aiemmin ennen ongelmien alkua, mutta kun painat männät iholle pyörän liike muuttu tahmeammaksi, ja kun laittaa auton käyntiin ja tekee pari jarrutusta pihalla, menee takanen kuskin puolelta niin tiukkaan että vanne pyörähädä vapaasti lainkaan kun pyörä ilmassa kokeilee ja edessäkin vaan sen 1,5 kierrosta pyörähtää eli aika hitosti laahaa. Apparin etunen pyöri vaivatta ja takanenkaan ei tunnu jumissa olevan. Onko näissä pääsylinteri kenties oireillut näin että vaan toiselta puolelta jarrut ei palaudu vai mikä tuolla nyt potkii vastaan?!? Kun männät saa sisään ihan kevyesti painamalla pihdeillä kuten aina ennenkin. Ei viitsisi summasta hankkia uutta pääsylinteriäkään, eikä toisaalta satuloita kun männät liikkuu kevyesti.
EDIT:
Sekin kävi mielessä voisiko ABS-pumppuyksikkö keljuilla, mutta luulisi kai ABS-valo sitten palavan jos siltä puolelta olisi ongelmaa?
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 451
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Epätoivoisena lukaisin Opcomilla ABS-moduulista vikamuistin mutta ei siellä tietenkään mitään ollut. Joissakin tapauksiassa ilmesesti sisään päin puristunut jarruletku voisi aiheuttaa laahamisen, mutta että kaksi jarrua/työsylinteriä kerralla vaikuttaa vähän oudoltaMotonetisti kirjoitti: ↑15 Kesä 2022, 18:42 No juu pikku hiljaa
Tänäänhän mun piti ottaa jo auto ajoon, mutta ei............ Vaihdoin öljyt ja suodattimen, tekniikan osalta kaikki ok, ongelmat tulikin jarrujen puolelta. Eilen herkistelin joka nurkan ihan huoltomielessä, vaan kuinka ollakaan kuskin puolelta jumii sekä taka että etujarru! Jos mulla olisi esim. vanhat satulat niin homma olisi aika straight forward, mutta kun kaikki on uutta, takana satula täysin rempattu, uudet tiivisteet ja männät, edessä sama homma. Mikä oudointa männät sekä taka- että etusatulassa liikkuvat kevyesti sisään ihan pihdeilla yhden käden otteella painamalla, aivan kuten aiemmin ennen ongelmien alkua, mutta kun painat männät iholle pyörän liike muuttu tahmeammaksi, ja kun laittaa auton käyntiin ja tekee pari jarrutusta pihalla, menee takanen kuskin puolelta niin tiukkaan että vanne pyörähädä vapaasti lainkaan kun pyörä ilmassa kokeilee ja edessäkin vaan sen 1,5 kierrosta pyörähtää eli aika hitosti laahaa. Apparin etunen pyöri vaivatta ja takanenkaan ei tunnu jumissa olevan. Onko näissä pääsylinteri kenties oireillut näin että vaan toiselta puolelta jarrut ei palaudu vai mikä tuolla nyt potkii vastaan?!? Kun männät saa sisään ihan kevyesti painamalla pihdeillä kuten aina ennenkin. Ei viitsisi summasta hankkia uutta pääsylinteriäkään, eikä toisaalta satuloita kun männät liikkuu kevyesti.
EDIT:
Sekin kävi mielessä voisiko ABS-pumppuyksikkö keljuilla, mutta luulisi kai ABS-valo sitten palavan jos siltä puolelta olisi ongelmaa?
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 451
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Senkin tutkimuksen tein jo että käytin kuskin takasatulasta ilmausruuvin auki, alkoi heti tiputtaa nestettä, sama apparin takasatulassa kun sieltä kokeilin, itse asiassa apparin takanenkin vähän hinkkaa vastaan näemmä, mutta alkaa joka tapauksessa mennä tosi oudoksi tämä, kun yleensä takaa ilmausruuveista ei koskaan ala neste tulla pois omalla painollaan, vaan ennemminkin joutuu tosissaan polkemaan että takapiirille saadan neste ja paine. Onko mulla sitten kolme jarruletkua (kuskin etu, kuskin taka ja apparin taka) turvonnu sisään päin vai tulisko tässä nyt kallistua pääsylinteri ongelmaan?
Oon laittanu jarruja vaikka mihinkä autoihin, muttei vastaavaa ongelmaa ole tullut tosiaan aiemmin eteen, vaan syy on aina löytynyt perusasioista.
Oon laittanu jarruja vaikka mihinkä autoihin, muttei vastaavaa ongelmaa ole tullut tosiaan aiemmin eteen, vaan syy on aina löytynyt perusasioista.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Jarrutehostin on yksi vaihtoehto mikä jätättää jarrut laahaamaan
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 451
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Joo, täytyy tutkailla tuota tehostintakin toki, mutta taidan vielä vaihtaa taakse uudet jarruletkut ja ne putket jotka tulee satuloihin, vanhat purin pois jo, niin saa taas muutaman muuttujan suljettua pois Kaipa sitä voisi eteenkin uusia letkut.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Polkimen vapaaliike onko sellaista?
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 451
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Ei poljin ainakaan ole kivikova tai täysin ylhäällä pinkeänä, eli vähän siellä on toki vapaata liikettäkin.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 451
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Ongelmia taas ratkottu että pääsisi tien päälle vaihteeksi, ekana muutama kuva tuosta huohottimen parantelusta:
Saapu se tiiviste alakerranhuohottimenlaipallekin, joten sen laitoin myös:
Itse putken siis tarkastin ja putsasin jo aiemmin, ei tosin vaikuttanut tukossa olevan ennenkään.
Taakse tuli uudet jarruletkut ja putket jotka tulee satuloille:
Piti vähän improvisoida kun jostain kumman syystä tallilta löytyy tiggiä, maggia, ruiskua ja kompuraa, muttei ehjiä lukkopihtejä Tolla estin ettei vuoda kuiviin sillä välin kun käyn kaupasta hakemassa uudet putket vanhoja mallina käyttäen. Kuvassa paikallaan siis vanhat letkut niin tarvinnut sääliä.
Tota klipsia sai vähän suostutella pois tilanahtaudesta johtuen..
Sitten alko ilmausralli
Eteen vaihtui kans letkut ja samalla kokonaan uudet jarrunesteet systeemin ennen ilmausta. Jännä kun letkujen mukana ei tullu uusia kupariprikkoja, mutta sattumalta tallissa oli jemmassa Sierran teräspunosletkusarjan mukana tulleita turhaksi jääneitä kupariprikkoja jotka olivat juuri Opelin mitoissa, joten säästyi kauppareissulta
Ekana vaikutti että kuskin puolella olisi edelleen vähän tahmeampi pyörän liike edessä ja takana, mutta pihalla kun otin muutaman jarrutuksen max 20km/h nopeudesta niin molemmat etupyörät pyöri aivan kevyesti kun kokeilin käsin eli siltä osin tuli täysin kuntoon. Takana vähän kahahtelee kuskin puoli, mutta levyn pinnassa näkyy kulumaa, joten varmaan asettuu kun pääsee maantielle ja tekee reippaamasta vauhdista jarrutuksia Ilmesesti kuskin takakulman levy on ottanut itseensä talven aikana kun pääsi laahailemaan ajoittain, joten siitä johtuen kulunu levy. Joka tapaukessa etujarrujen perusteella vaikuttaa että vanhat jarruletkut olivat tällä kertaa ongelman ydin.
Saapu se tiiviste alakerranhuohottimenlaipallekin, joten sen laitoin myös:
Itse putken siis tarkastin ja putsasin jo aiemmin, ei tosin vaikuttanut tukossa olevan ennenkään.
Taakse tuli uudet jarruletkut ja putket jotka tulee satuloille:
Piti vähän improvisoida kun jostain kumman syystä tallilta löytyy tiggiä, maggia, ruiskua ja kompuraa, muttei ehjiä lukkopihtejä Tolla estin ettei vuoda kuiviin sillä välin kun käyn kaupasta hakemassa uudet putket vanhoja mallina käyttäen. Kuvassa paikallaan siis vanhat letkut niin tarvinnut sääliä.
Tota klipsia sai vähän suostutella pois tilanahtaudesta johtuen..
Sitten alko ilmausralli
Eteen vaihtui kans letkut ja samalla kokonaan uudet jarrunesteet systeemin ennen ilmausta. Jännä kun letkujen mukana ei tullu uusia kupariprikkoja, mutta sattumalta tallissa oli jemmassa Sierran teräspunosletkusarjan mukana tulleita turhaksi jääneitä kupariprikkoja jotka olivat juuri Opelin mitoissa, joten säästyi kauppareissulta
Ekana vaikutti että kuskin puolella olisi edelleen vähän tahmeampi pyörän liike edessä ja takana, mutta pihalla kun otin muutaman jarrutuksen max 20km/h nopeudesta niin molemmat etupyörät pyöri aivan kevyesti kun kokeilin käsin eli siltä osin tuli täysin kuntoon. Takana vähän kahahtelee kuskin puoli, mutta levyn pinnassa näkyy kulumaa, joten varmaan asettuu kun pääsee maantielle ja tekee reippaamasta vauhdista jarrutuksia Ilmesesti kuskin takakulman levy on ottanut itseensä talven aikana kun pääsi laahailemaan ajoittain, joten siitä johtuen kulunu levy. Joka tapaukessa etujarrujen perusteella vaikuttaa että vanhat jarruletkut olivat tällä kertaa ongelman ydin.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 451
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Nonniin olihan se kuitenkin kuskin takasatulassa vika Kävin heittämässä n. 40km lenkin, vähän ennen tallille tuloo alko kuulua vikinää takaa vasemmalta, joka katosi kun vähän painoi jarrua ja pihalla tultaessa sama jarru haisi ja pyörä oli tulikuuma Tuli siis siiihen tulokseen ettei vika voi olla sitten muualla kuin satulassa tai sen tiivisteissä vaikka 2 vuotta sitten uusittu em. osat, täytyy vielä jäljittää kuiteista mitä merkkiä olivat. Auton sain silti ajokuntoon n. tunnin sisään -> vanhat alkup. satulat oli vielä tallessa joten vaihdoin kokeeksi sellasen kuskin takanurkkaan ja kas kummaa lakkasi laahaamasta eikä ollut kuumana jarrulevy enää toisen 40km lenkin jälkeen
Ajattelin edetä tässä niin että kun osat saapuu, korjaan ton tänään pois puretun ja myös vielä apparin puolella paikallaan olevan satulan, tilasin nyt molemmille puolille taas täydelliset korjaussarjat sis. männät, merkki oli Autofren, joka ei ainakaan ollut se halvin Autodocissa. Jarrupalatkin näky selvästi kuluneen em. laahamisen seurauksena, mutta levy ehkä vielä menisi, joten ne palat menee varmaan uusiksi.
Muutoin auto toimii nyt moitteetta, josko vähän epävarmaa on ajella tolla vanhalla kunnostamattomalla satulalla, mutta pääsepähän sentään liikenteeseen, kun kaikki muut autot ovat rikki
Ajattelin edetä tässä niin että kun osat saapuu, korjaan ton tänään pois puretun ja myös vielä apparin puolella paikallaan olevan satulan, tilasin nyt molemmille puolille taas täydelliset korjaussarjat sis. männät, merkki oli Autofren, joka ei ainakaan ollut se halvin Autodocissa. Jarrupalatkin näky selvästi kuluneen em. laahamisen seurauksena, mutta levy ehkä vielä menisi, joten ne palat menee varmaan uusiksi.
Muutoin auto toimii nyt moitteetta, josko vähän epävarmaa on ajella tolla vanhalla kunnostamattomalla satulalla, mutta pääsepähän sentään liikenteeseen, kun kaikki muut autot ovat rikki
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 451
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Olipahan taas hauska aamun vesisateessa muistella kuinka näitä pitää oikeasti ajaa Mutta nyt näyttää siltä että tämä ajokausi jää viikon mittaiseksi, koska tuo perkeleen kutos-Omega hörähti käyntiin omin voimin sitten marraskuun ja toisen käyttöautonkin sain rempattua (satulat, levyt, palat ja jarruletkut) niin uskoisin että muutaman pikkuremontin jälkeen olisi aika aloittaa tämän kuntoon saanti Tilasin jo helmapellin ja takakaaren ja suojakaasuakin sain lainapullon kun joudun oottelemaan että ponnistavat oman pullon. Onkin mukava taas päästä peltitöitä tekemään kun ruuvaminen alkaa jo maistua vähän puulta sekä paskalta
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
En ny tiedä olenko yksin ajatuksieni kanssa,mutta itse en ainakaan korjaa mitään ellei se ole rikki.Motonetisti kirjoitti: ↑29 Kesä 2022, 18:52
Muutoin auto toimii nyt moitteetta, josko vähän epävarmaa on ajella tolla vanhalla kunnostamattomalla satulalla, mutta pääsepähän sentään liikenteeseen, kun kaikki muut autot ovat rikki
Eli omissakin romuissa osat on todella wanhoja ellei ne ole hajonnut ja ei kyllä jännitä yhtään.
Noin niinkuin autokorjaamossa työskennelleenä sanoisin,jotta toimiva alkuperäisosa on huomattavasti luotettavampi kuin uusi tarvike.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 451
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Et ole varmasti yksin ton ajatuksen kanssa, ja on ihan hyvä että tulee erilaisia näkemyksiä ja kannanottoja Itsekin olen ammatiltani ajoneuvoasentaja, mutta oikeastaan harrastuksen puolella omissa kulkineissa oon tullut vähän neuroottiseksi tuon jarrujen laahamiseen suhteen koska se on todella tympeää huomata tien päällä, ja yleensä 15-20 vuotta vanhan satulan kanssa on tullut ennen pitkään ongelmia vaikkei menisi täysin jumiin heti niin saattaa toimia viikon kunnes on vanne kuumana. Mullahan oli siis paikallaa niin ikään orkkissatulat jotka olin itse kunnostanut (kaveri ensin hiekkapuhalsi ne), mutta tosiaan alkoi toinen niistä aiheuttaa laahamaista, niin piti vaihtaa paikalleen satula jonka autosta purin pois 2 vuotta sitten. Se miksi en kunnostanut autossa olleita satuloita, johtu siitä että tämä oli joka päiväisessä ajossa silloin (toivo mukaan jatkossakin), joten piti homma purkuosana ne että sai kunnostaa rauhassa ja sitten vaan nakata alle ilmaukse kera.?! kirjoitti: ↑03 Heinä 2022, 02:04En ny tiedä olenko yksin ajatuksieni kanssa,mutta itse en ainakaan korjaa mitään ellei se ole rikki.Motonetisti kirjoitti: ↑29 Kesä 2022, 18:52
Muutoin auto toimii nyt moitteetta, josko vähän epävarmaa on ajella tolla vanhalla kunnostamattomalla satulalla, mutta pääsepähän sentään liikenteeseen, kun kaikki muut autot ovat rikki
Eli omissakin romuissa osat on todella wanhoja ellei ne ole hajonnut ja ei kyllä jännitä yhtään.
Noin niinkuin autokorjaamossa työskennelleenä sanoisin,jotta toimiva alkuperäisosa on huomattavasti luotettavampi kuin uusi tarvike.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 451
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Nyt kun toi kutos-Omegan laitto alko vähän tökkiä, niin otin tämän käyttis-Omegan taas tekemisen kohteeksi Laittelen tässä viikon mittaan varmaan ihan perinteisiä kuvia ja juttua, mutta tuli joku ihme päähänpisto kokeilla tehdä Vlogi tästä pienehköstä peltisavotasta, niin linkataan nyt se ekana
Niin rallienglannilla totta kai mennään, että koittakaa ottaa selvää
Niin rallienglannilla totta kai mennään, että koittakaa ottaa selvää
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 451
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Laitetaanpa nyt nyt ralli-enklanti-videon lisäksi ihan selko suomella mitä tässä on hääräilty
Kuskin helmassa oli tosiaan peräti neljä edellisten seppien huonosti tekemää hitsipaikkaa alaosassa, yhden kohdanhan korjasin itse tuosta kynnyksestä, lisäksi takaosassa oli joku ihme kötöstys pakkelin alla, joten sen sijaan että lähtisi viittä paikkaa tekemään uusiksi ajattelin vaihtaa koko helman. Myös kaaren korjaus jonka tein viime keväänä oli vähän sellainen tilapäinen joten tilasin siihenkin korjauspellin. Samalla saa maalata ton pieleen menneen kyljenki uusiksi.
Pistihitsit poraten irti ja taltalla saumaa auki pieksämään.
Oli toi kaaren/helman sisäalaosa ruostunut niin rapeaksi että hitsasin uutta peltiä vähän sinne, pientä opettelua kun useemman vuoden tauko hitsaamisesta... Tonne vedin väliin sinkki maalin ennen kun helmapellin vetäsin paikalleen.
Helma hepattuna.
Hitsaukset tehty helmaan, päittäin liitokset omiin saumoihin ja tulppahitseillä kiinni mistä oli alunperin pistehitseillä. Lopuksi saumat hioin matalaksi.
Kaaren vaihto alkoi sisäkaaren korjauksella, en äkkiä löytäny valmista ratkasua niin kopsasin profiilin lankkuun josta tein muotin minkä avulla naputtelin sisäkaaren huulen peltiin. Yksi pala meni harjoituskappaleeksi kun tuli vääränpuoleinen Lopulta hitsaamalla kiinni ja taas sinkkiä väliin.
Itse kaari vaihdettuna.
Sitten alko pohjien hankaaminen...
En käyttäny ihan tolkuttomasti aikaa pohjiin kun kyseessä loppujen lopuksi mun käyttöauto, mutta olennaista ettei jää teräviä rajoja/rappuja tai muuta kirkuvaa maalin alle.
Myös kuskinpuolen takaovesta hioin ruosteet pellille ja sinne myös rajojen poistoa. Apparin ovellekin sama homma, vaikkei nyt kuvaa olekaan siitä.
Lopulta alko pinnat olemaan valmiita maalille niin ruiskuttelin ekana kaks rundia epoksia ja perään kolme varvia hinkkaväriä. Ei tullu valumaa eikä muutakaan korjattavaa niin karhesin pinnat vaan harmaalla karhuntassulla ennen basee ja lakkaa.
Kolme vetoo vesimassaa (vika kerros kaukaa sumuttaen pudotetulla paineella) ja päälle neljäkerrosta lakkaa. Ihan siedettävähän siitä tuli, jotakin sanomista jäi pohjiin, mutta pystyy kyllä elämään niiden kanssa
Autosta oon jo suojaukset poistanu ja oven asennellu takas paikalleen. Pohjan puolelta oon ottanu muutaman pintaruosteen kiinni ja suihkinu massaa sinne. Nyt kai tässä pitäis vielä jaksaa niputtaa auto ja takasatulat kunnostella, kun osat odotelleet jo kuukauden päivät paketissa.
Kuskin helmassa oli tosiaan peräti neljä edellisten seppien huonosti tekemää hitsipaikkaa alaosassa, yhden kohdanhan korjasin itse tuosta kynnyksestä, lisäksi takaosassa oli joku ihme kötöstys pakkelin alla, joten sen sijaan että lähtisi viittä paikkaa tekemään uusiksi ajattelin vaihtaa koko helman. Myös kaaren korjaus jonka tein viime keväänä oli vähän sellainen tilapäinen joten tilasin siihenkin korjauspellin. Samalla saa maalata ton pieleen menneen kyljenki uusiksi.
Pistihitsit poraten irti ja taltalla saumaa auki pieksämään.
Oli toi kaaren/helman sisäalaosa ruostunut niin rapeaksi että hitsasin uutta peltiä vähän sinne, pientä opettelua kun useemman vuoden tauko hitsaamisesta... Tonne vedin väliin sinkki maalin ennen kun helmapellin vetäsin paikalleen.
Helma hepattuna.
Hitsaukset tehty helmaan, päittäin liitokset omiin saumoihin ja tulppahitseillä kiinni mistä oli alunperin pistehitseillä. Lopuksi saumat hioin matalaksi.
Kaaren vaihto alkoi sisäkaaren korjauksella, en äkkiä löytäny valmista ratkasua niin kopsasin profiilin lankkuun josta tein muotin minkä avulla naputtelin sisäkaaren huulen peltiin. Yksi pala meni harjoituskappaleeksi kun tuli vääränpuoleinen Lopulta hitsaamalla kiinni ja taas sinkkiä väliin.
Itse kaari vaihdettuna.
Sitten alko pohjien hankaaminen...
En käyttäny ihan tolkuttomasti aikaa pohjiin kun kyseessä loppujen lopuksi mun käyttöauto, mutta olennaista ettei jää teräviä rajoja/rappuja tai muuta kirkuvaa maalin alle.
Myös kuskinpuolen takaovesta hioin ruosteet pellille ja sinne myös rajojen poistoa. Apparin ovellekin sama homma, vaikkei nyt kuvaa olekaan siitä.
Lopulta alko pinnat olemaan valmiita maalille niin ruiskuttelin ekana kaks rundia epoksia ja perään kolme varvia hinkkaväriä. Ei tullu valumaa eikä muutakaan korjattavaa niin karhesin pinnat vaan harmaalla karhuntassulla ennen basee ja lakkaa.
Kolme vetoo vesimassaa (vika kerros kaukaa sumuttaen pudotetulla paineella) ja päälle neljäkerrosta lakkaa. Ihan siedettävähän siitä tuli, jotakin sanomista jäi pohjiin, mutta pystyy kyllä elämään niiden kanssa
Autosta oon jo suojaukset poistanu ja oven asennellu takas paikalleen. Pohjan puolelta oon ottanu muutaman pintaruosteen kiinni ja suihkinu massaa sinne. Nyt kai tässä pitäis vielä jaksaa niputtaa auto ja takasatulat kunnostella, kun osat odotelleet jo kuukauden päivät paketissa.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Olisin hionu kyllä hinkkavärin ihan vaikka ristiin p800 käsin ja sitten villannu harmaalla.
Muista ämpätä kotelosuojaa sisään
Onse hienoo kun näitä tehdään
Muista ämpätä kotelosuojaa sisään
Onse hienoo kun näitä tehdään
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.