Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kamppi kirjoitti: 26 Touko 2022, 12:29 Tuolla kokeella ajatuksena päätellä imuilman lämpötila-anturin toimivuutta. Ihan pohdintana jos anturin antama tieto eculle on hiukan väärä mutta ei toleranssin ulkopuolella, juuri ettei vikakoodia generoi.
Tuon moottorin lämpötilatiedonhan näkee diagnostiikka softalla.. se hyvinkin tuntuu järkevältä kohteelta..

Huom, en ole mikään specialisti, tulee vain mieleen näitä eri mahdollisuuksia.
Kyllä diagnostiikalla näkee myös imuilman lämpötilan (Intake air temperature) :wink:

Ei imuilman lämpötila käynnistyksessä vaikuta käynnistymiseen oikein mitenkään. Imuilman lämpötilalla on käytännössä merkitystä vasta ahdettaessa. Normaalissa paineessa (absoluuttinen paine n. 1 bar)) ilman ilmamassa vs ilman lämpötila muutos on niin pieni, ettei se käynnistyksessä niillä ilmamäärillä mitä startatessa menee ole mitään vaikutusta.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1048
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

pa.paine on helppo tsekata live datasta

petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mitenkähän moottorin esilämmitys vaikuttsa polttoaine paineeseen?

Kylmänä ei siis halua käynnistyä, mutta lämpimänä kyllä. Commonrail paineeseen ei moottorin lämmöt vaikuttane mitenkään. Tämä vaikuttaisi olevan ruiskutusmäärän ongelma. Kylmälle koneelle annetaan enemmän ja myös hehkutetaan enemmän kuin lämpimälle koneelle.
Vaikuttaa kuin kone olisi jäähdytysnesteen anturin mukaan aina liki käyntilämpöinen. Ja siksi starttaus ruiskutus on lyhyt eli määrä alhainen.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1048
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

No live datasta näkee muitakin arvoja. Turha niitä on tässä arvuutella.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ovc2z22yh kirjoitti: 29 Touko 2022, 14:47 No live datasta näkee muitakin arvoja. Turha niitä on tässä arvuutella.
Niin näkee.

Täällä vain on ehdotettu MAF:in (ilmamassamittarin) IAT (imuilmanlämpötila anturin) sekä commonrailpaineen (polttoainejakotukin) tarkistamista kylmästartissa. Paljon olennaisemnpaa on tarkistaa mitä moottorin lämpötila näyttää. Sitä on helppo verrata todellisen ulkoilman lämpötilaan.

Ongelmaahan ei kuulosta olevan ollenkaan mikäli konetta esilämmittää. Mikäli ei esilämmitä niin ei halua käynnistyä. Tämä viittaisi hyvin vahvasti starttauksen aikaiseen kylmäkäynnistys ruiskutukseen ja hehkutukseen, joka olisi liian pieni/lyhyt. Aivan kuten kuumalla koneella.

Tilanne voi nyt olla jopa hankalampi kun ilmat ovat lämmenneet, mutta edelleen voi live datasta verrata moottorin lämpötila vs ulkolämpötila ovatko ne samoja. Kunhan auto on vain seissyt ajamattomana riittävän kauan.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ciancarlo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Elo 2007, 21:47
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011

Viesti Kirjoittaja ciancarlo »

Ihan mielenkiinnosta kyselen että löytyikö tähän ongelmaan ratkaisua?
Kokovartalo Vectra C2, Astra F 1600, Insignia A20DTH SPORT TOURER
Vastaa Viestiin