Insignia B

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
nupaha
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2019, 13:31

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja nupaha »

1,2sorsa kirjoitti: 15 Huhti 2022, 14:58
Tenox kirjoitti: 15 Huhti 2022, 13:27 OK, jännä että ohjekirjassa on pienempi arvo. Rytkäytetään sitten jälkikiristäessä 10Nm lisää.

Ilmanpaineiksi laitoin noin 2,9 (auto näyttää osalle kolmeakin), mutta mahtaako tuo olla liikaa? 2,7 sanoo tuosta ohjekirja. Vakio 245/45/18 rengaskoko.

Rengasmelusta.

Onko mitään helppoa keinoa saada tuota meteliä pienemmäksi? Korvatulpat tietty, mutta muuten? Ainoa asia mikä tällä hetkellä autossa ärsyttää. Paikallinen hifiliike tekisi täyden eristyslisäyksen (pyöräkotelot, ovet ja takaluukku) hintaan noin 1200-1400e. Ei taida nyt pystyä tuohon.
Rengaspaineiksi olen laitellut sen 2,7 matalammilla paineilla renkaat kuluu keskeltä.

Tässä topikissakin pitäisi olla äänieristyksestä juttua.
Renkaat on se merkityksellisin asia. Turanza hieman äänekkäämpi mitä hanhook. 17" rengastus alentaa melua myös. Itse varmaan tekisin itse eristystä ja ruostesuojausta. Sisälokarit irti ja ruiskumassa pestyyn ja kuivattuun peltiin. Katsoisin onko konepellissä äänieristettä. Jos ei niin tilaisin semmoisen merkkiliikkeestä. Varapyöräkotelon voi eristää sisäpuolelta bitumilla. Esim stp matolla.
Farkuissa tavaratilan rullaverhokiinni.
Jos jaksaa sisälokarien kans värkkäillä niin sen sisäpintaan kun laittaa bitumimattoa niin auttaa asiaa. Kokeiltu on yhden auton kanssa ja kun on muovilokarit niin ei tartte murehtia ruostumista.
Ex Opel Insignia Grand Sport 2,0tdsl, my20
MB GLC 220D 4matic
Kauppakassina Audi A3 sedan
Kesäkissana Jaguar XKR
MrHuman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 78
Liittynyt: 01 Touko 2021, 18:57

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja MrHuman »

Tenox kirjoitti: 15 Huhti 2022, 17:51
1,2sorsa kirjoitti: 15 Huhti 2022, 14:58 Tässä topikissakin pitäisi olla äänieristyksestä juttua.
Renkaat on se merkityksellisin asia. Turanza hieman äänekkäämpi mitä hanhook. 17" rengastus alentaa melua myös. Itse varmaan tekisin itse eristystä ja ruostesuojausta. Sisälokarit irti ja ruiskumassa pestyyn ja kuivattuun peltiin. Katsoisin onko konepellissä äänieristettä. Jos ei niin tilaisin semmoisen merkkiliikkeestä. Varapyöräkotelon voi eristää sisäpuolelta bitumilla. Esim stp matolla.
Farkuissa tavaratilan rullaverhokiinni.
Joo, niin arvelinkin, mutta topic on pitkä kuin nälkävuosi... Tuossa tuli valitettavasti mukana LingLong sarja, joka on suht uudenveroisessa kunnossa, eli ei oikein pysty nyt uusimaan noita. Toki mieluummin ajaisin 225/55/17 kesärenkailla, joten voisihan sitä kysellä jos joku haluaisi vaihtaa päikseen sarjoja. Kai tuosta varapyöräkotelosta voisi aloittaa, on ainakin helpoin itse värkätä. Ei siitä varmasti haittaakaan ole, jos sen sieltä matottaa. Rullaverho on aina kiinni, jos ei ole tavaraa mikä sen estäisi.

Kiitos vinkeistä. Kiinnostaa myös hiukan tietää, että mistä tuo 140Nm on ohjearvoksi tullut, ohi ohjekirjan 125Nm arvon?
Mulla oli 2015 vm Saksan tuonti c mersussa jotkut surkeat keskieurooppaan suunnitellut kitkat (varmaan just kiina ihmeet) ja kyllä oli huomattavasti meluisammat kuin nastalliset Hakkapeliittat johon vaihdoin. Eli suosittelen myös lukemaan täältä mitkä renkaat sopii ja ovat hiljaiset. Omassa VikingContact 7 ja mielestäni hyvinkin hiljaiset kovassa vauhdissa, hieman äänekkäät siinä 60-80 km/h vauhdissa.
19MV 1,6l bensa Insignia Sports tourer automaatti.
Tenox
'Senator'
'Senator'
Viestit: 470
Liittynyt: 05 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Rauma

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Rookeri kirjoitti: 15 Huhti 2022, 19:08 Jos ei ohjekirjaan pysty luottaa nii mihinkä sitten? Ei se pyörä pysy yhtää sen paremmin vaikka ylikiristäisi.

Jälkikiristys täytys olla samaan momenttiin kuin edellisellä kerralla, muuten joudut myöhemmin taas jälkikiristää ne.
Mahtaako tuo 10Nm ero olla kuitenkaan niin merkittävä, että vaatisi taas uuden jälkikiristyksen? Autoliiton asiantuntija kommentoi jälkikiristystä näin:

"Kun pyörä irrotetaan autosta ja asennetaan uudelleen huollon tai renkaiden vaihdon yhteydessä, vanteen ja pyörännavan väliin saattaa huolellisuudesta huolimatta päästä hiekkaa tai muita epäpuhtauksia. Autolla ajettaessa hiekanmurut vähitellen hienontuvat ja putoavat pois. Tällöin pyörän kiinnitys löystyy ja lopulta rengas irtoaa, Vesalainen kuvaa mahdollisia ongelmia."

"Useimmiten väliin ei jää mitään, jolloin pultit tai mutterit eivät ole löystyneet. Asian voi kuitenkin varmistaa ainoastaan jälkikiristämällä, hän muistuttaa."

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/mil ... ikiristaa/

Mielestäni jos/kun tuo on sen jälkikiristyksen syy, niin ei ole väliä kiristääkö kireämmälle vai ei. Kyllä vanne 130Nm kiristyksellä jo on niin kiinni navassa, että hiekanmurut ovat lähteneet, jos niitä siellä on. Sitä tässä edelleen silti mietin, että kumpaan arvoon sitä luottaisi - tai onko sillä oikein edes merkitystä. Aina ennen olen laittanut muihin autoihin 120Nm paikkeille nuo pultit / mutterit jos aluvanteet.

Tässä siis netistä löytyvä ohjeistus eri Opeleille:

https://www.ifz-berlin.de/cra_fin_pdf/c ... tening.pdf

Tuo on vuodelta 2017 ja antaa Insignialle tuon 140Nm noille 19mm muttereille. Tuo taitaa itse asiassa olla uudempi kuin ohjekirjani. Katson tässä kun ehdin noita uudempien mallien ohjekirjoja netistä. Jos niissäkin on tuo 140Nm, niin selitys on yksinkertaisesti se, että ohjeistus on muuttunut sen jälkeen kun tuo oma ohjekirja on mennyt painoon.

Edit: Juuri näin asia näyttää olevan. 2019 ohjekirjassa samassa kohdassa teksti menee näin:

"Kiristysarvo on 140Nm kaikille malleille paitsi GSi:lle. GSi-malleissa kiristysarvo on 190Nm."

Eli oikea arvo on tuo 140Nm.
Tenox
'Senator'
'Senator'
Viestit: 470
Liittynyt: 05 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Rauma

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Tenox »

MrHuman kirjoitti: 16 Huhti 2022, 00:08 Eli suosittelen myös lukemaan täältä mitkä renkaat sopii ja ovat hiljaiset.
Ihan hyvä neuvo sinänsä, mutta kuten sanoin ei oikein pysty uudehkoja renkaita vaihtamaan toisiin ihan vain melun vuoksi.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13542
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Voin varmistaa vielä tis2web tuon momentin.
Tieto löytyy myös huollon tarkastuslistasta.
Valitettavasti suomenkieliset ohjekirjat ei ole täydellisiä ja niistä on aiheutunut haittaa. Mm crosslandin liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja sen käyttö puuttui kokonaan käyttöohjekirjasta
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-=DmR=-
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 03 Helmi 2019, 19:09

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja -=DmR=- »

Garnd_Old_One kirjoitti: 14 Huhti 2022, 15:46
Garnd_Old_One kirjoitti: 02 Huhti 2022, 10:02 Mikähän tämä juttu nyt on?
Usein miten, ei aina, kun auton lyö tulille
- radio herää pienen hetken päästä noin 1-2 sek ajaksi
- äänenvoimakkuus on eri kuin mikä on esiasetettu
- kanava on eri kuin mikä on viimeksi viritetty
- tämän jälkeen radio vaikenee muutamaksi sekunniksi
- uudelleen herätessään kanava on sama kuin viimeksi asetettu, myös äänenvoimakkuus vastaa esiasetusta.
Niin, mites muilla tämä radio heräilee?
Itseasiassa tuo ehti puolenkymmentä kertaa toimiakin kuten pitäisi, vaikkakin radion herääminen niissä tapauksissa kestikin varsin pitkään, eli parkkiruudusta ehti hyvin vekslata tien risteykseen. Kokemus oli häkellyttävän miellyttävä, viivettä lukuun ottamatta.

Mutta nyt se on palannut taas entiseen ja aloittaa pauhaamalla eri kanavalla, kunnes vaikenee toviksi.

Navista on jäädytetty napit, joista toisesta sai asetella vältettävät reitit ja olikohan se toinen, josta sai valita nopein/lyhyin reitti.
Mulla ainakin tekee tuota samaa. Ite pidän yleensä infotainmentin näytön "pois päältä" ja silloin ei pitäisi kuulua radiota, mutta kyllä tuo vaan silloin tällöin käynnistäessä sekunnin tai pari huutaa. Ja vielä volumet todella kovalla. Huollossa sanoin tuosta, mutta ei ole mitään päivityksiä kuulemma saatavilla.
nupaha
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2019, 13:31

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja nupaha »

Varasin omalle Inkulle my20, 2.0cdti niin sanoivat, että näyttää olevan joku kamppanja päällä. Käsittääkseni liittyi moottorin softaan. Koitan saada huollossa parempaa inffoa mihin liittyy.
Ihan vaan tiedoksi muille…😊
Ex Opel Insignia Grand Sport 2,0tdsl, my20
MB GLC 220D 4matic
Kauppakassina Audi A3 sedan
Kesäkissana Jaguar XKR
Rakett77
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Huhti 2022, 12:10

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Rakett77 »

Onkos kenelläkään ollut ongelmia rengaspainevalvonnan kanssa? Hommasin 2018- mallin inkkuun uuden rengassetin, eli vanteet, paineanturit ja renkaat, ja rengasliike kertoi antureiden olevan sopivat ja"kalibroitu" autoon sopivikisi. Nyt laitettuani ne alle, auto alkoi herjaamaan paineantureita, ensikisi valo alkoi vilkkumaan noin 10 min ajon jälkeen ja sitten jäi palamaan. Sen ensimmäisen 10 minuuttia näytöllä näkyi painearvot, ilmeisesti siis talvirenkaista jääneet muistiin tms. Nyt valo alkaa vilkkumaan samantien kun käynnistää auton, ja jää palamaan noin minuutin vilkkumisen jälkeen. Ohjekirjassa kerrotaan järjestelmän olevan jotenkin itseoppiva, mutta aika epäselvät ohjeet on miten tämä oppiminen tapahtuu.

Ohjekirjasta:
"Automaattinen oppimistoiminto pyörien tai niiden sijainnin vaihtamisen jälkeen auton on oltava paikallaan n. 20 minuuttia, ennen kuin järjestelmä tekee uuden laskutoimituksen. Seuraava uudelleenoppimisprosessi kestää enintään 10 minuuttia ajettaessa nopeudella 40 - 100 km/h. Vältä ajamista tämän nopeusalueen ulkopuolella pidempiä aikoja. Jos mahdollista, aja maaseututiellä tai vastaavalla tiellä, jossa ajaminen voi olla jatkuvaa. Uudelleenoppimisprosessin aikana kuljettajantietokeskuksessa voidaan näyttää -- tai painearvot voivat vaihtua. Jos uudelleenoppimisprosessin
aikana ilmenee ongelmia, kuljettajantietokeskuksessa näkyy virheilmoitus. Valo vilkkuu 60 sekuntia ja palaa sen jälkeen jatkuvasti. Jos näin tapahtuu, toista uudelleenoppimisprosessi. Pidä autoa paikallaan noin 20 minuuttia ja aja sen jälkeen uudelleen 10 minuuttia yllä kuvatulla tavalla."

Onko joku onnistunut tuossa oppimisprosessin suorittamisessa? Auto paikallaan tyhjäkäynnillä sen 20 min, pelkkä virta päälle painettuna vai virta pois? Ei ainakaan ensimmäisellä ajokerralla (noin 15min) valo hävinnyt mihinkään.

(Renkaat on muuten kokoa 235/45/19, mittarivirhe katosi kokonaan tällä rengastuksella. Auto näyttää täysin samaa lukemaa kuin GPS)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13542
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

nupaha kirjoitti: 17 Huhti 2022, 09:42 Varasin omalle Inkulle my20, 2.0cdti niin sanoivat, että näyttää olevan joku kamppanja päällä. Käsittääkseni liittyi moottorin softaan. Koitan saada huollossa parempaa inffoa mihin liittyy.
Ihan vaan tiedoksi muille…😊
Moottorinohjainlaitteenpäivitys todennäköisesti päästöihin liittyen. Älä anna tehdä jos autoa on viritetty.

Näissä 2l ollut myös polttoaineenletkujen klipsi kampanjoita
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Tenox
'Senator'
'Senator'
Viestit: 470
Liittynyt: 05 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Rauma

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Rakett77 kirjoitti: 17 Huhti 2022, 12:47 Onko joku onnistunut tuossa oppimisprosessin suorittamisessa?
Ei ollut itsellä ongelmia ainakaan nyt kun vaihdoin talvirenkaista kesärenkaisiin. Auto oli varmaan sen 20min. nosturilla kun velimiehen kanssa juteltiin niitä näitä ja kiristeltiin mutterit sun muuta. Sitten peruutin auton ulos - ei herjoja - ja jätin vielä hetkeksi parkkiin (sammutettuna). Siitä sitten lähdin ajamaan, niin aluksi jonkin aikaa näkyivät vanhat paineet - en muista kuinka pitkään meni, muttei nyt montaa minuuttia, kun alkoi näyttää kesärenkaiden paineita. Suht samaa näyttää auto, kuin mitä ilmanpainemittari.

Vähän vaikuttaisi siltä, että mahtaako sulla olla kuitenkin vääränlaiset anturit?
Rakett77
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Huhti 2022, 12:10

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Rakett77 »

Joo kyllä niissä jotain käpyä taitaa olla. Nyt tosin sen verran tilanne muuttunut, että näyttää vain vasemman etupyörän paineen, muut edelleen pelkkää viivaa ja vikavalo palaa. Täytynee olla rengaspajaan yhteydessä. Kiitos vastauksesta Tenox!
puuluu
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Syys 2021, 19:27

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja puuluu »

Mitä mieltä täällä ollaan, voiko ja kannattaako ajaa kesällä kitkarenkailla? Uudet Hakkapeliitta R3:t kyseessä.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13542
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

puuluu kirjoitti: 19 Huhti 2022, 17:03 Mitä mieltä täällä ollaan, voiko ja kannattaako ajaa kesällä kitkarenkailla? Uudet Hakkapeliitta R3:t kyseessä.
En suosittele.
1, jarrutusmatka on pidempi.
2, löysempi ajotuntuma.
3, kulutat ne hyvät renkaat suotta.

Jos renkaat olisi jo lähes lopussa niin sitten ei niin haittaisi vaikka ajaisi alkukesänä loppuun.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
puuluu
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Syys 2021, 19:27

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja puuluu »

1,2sorsa kirjoitti: 19 Huhti 2022, 17:13
puuluu kirjoitti: 19 Huhti 2022, 17:03 Mitä mieltä täällä ollaan, voiko ja kannattaako ajaa kesällä kitkarenkailla? Uudet Hakkapeliitta R3:t kyseessä.
En suosittele.
1, jarrutusmatka on pidempi.
2, löysempi ajotuntuma.
3, kulutat ne hyvät renkaat suotta.

Jos renkaat olisi jo lähes lopussa niin sitten ei niin haittaisi vaikka ajaisi alkukesänä loppuun.
Ok, sitten alan katselemaan mikä on hiljaisin muttei kallein kesärengas. Pirelliltä ja Micheliniltä löytyy ainakin 68db renkaita.
SportsT_Innovation
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 255
Liittynyt: 20 Helmi 2016, 10:30

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja SportsT_Innovation »

puuluu kirjoitti: 19 Huhti 2022, 18:08
1,2sorsa kirjoitti: 19 Huhti 2022, 17:13
puuluu kirjoitti: 19 Huhti 2022, 17:03 Mitä mieltä täällä ollaan, voiko ja kannattaako ajaa kesällä kitkarenkailla? Uudet Hakkapeliitta R3:t kyseessä.
En suosittele.
1, jarrutusmatka on pidempi.
2, löysempi ajotuntuma.
3, kulutat ne hyvät renkaat suotta.

Jos renkaat olisi jo lähes lopussa niin sitten ei niin haittaisi vaikka ajaisi alkukesänä loppuun.
Ok, sitten alan katselemaan mikä on hiljaisin muttei kallein kesärengas. Pirelliltä ja Micheliniltä löytyy ainakin 68db renkaita.
Sitten kannattaa taas muistaa, että rengasmerkinnöissä mainituilla desibeleillä tarkoitetaan ohiajomelua, eli sillä ei ole mitään tekemistä auton sisälle kuuluvien rengasäänien kanssa. Jos haluat hiljaiset kesäkumit, niin osta Michelinin Crossclimatet.
Vastaa Viestiin