AFL valojen toiminta

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

AFL valojen toiminta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Osaako joku kertoa miten Insigniassa Xenon AFL valoissa toimii
- kaukovalojen H7 poltin?
- onko xenon polttimolle kaukovaloille kaihdinta eli solenoidia?

Aika lailla on selvillä miten umpioiden korkeus- ja sivusuuntaus säätö toimii, mutta miten saadaan AFL valoissa tomimaan lähi ja kaukovalot "portaattomasti", koska siinä ei huomaa oikeastaan olleenkaan mitään selvää rajaa.

Periaatteessa tuo xenon polttimon portaaton toiminta on saavutettavissa ihan sillä umpion moottorisäädöllä, kun esim. toinen auto tulee vastaan, mutta tämä halogen H7 lisäpitkän toiminta on epäselvä.
Itse vain voisin veikata, että polttimon ohjaus eli kirkkaus säätö tehtäisiin hakkurisäädöllä, jotta selvää eroa syttymiselle ja sammumiselle ei tule... :roll:
Suuntaus tietenkin menee umpion suuntausmoottoreiden mukaan.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: AFL valojen toiminta

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt niin xenoneissa on kaihdin ja H7 ihan perinteinen on/off.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: AFL valojen toiminta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

kadett90 kirjoitti: 08 Huhti 2022, 13:13 Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt niin xenoneissa on kaihdin ja H7 ihan perinteinen on/off.
Jännä juttu, sen mitä olen ehtinyt pimeällä valaisemattomalla tiellä autolla ajaa, ettei tuota kaihtimen ja H7 on/off toimintaa huomaa valojen ollessa automaattiasennossa. Toisen auton tulleessa vastaan näyttää ainakin ihan kuin portaattomasti pitkät muuttuisivat lyhyiksi :o
Ehkäpä sitä ei huomaa, kun moottorit ohjaavat valokuviota alaspäin ja samalla oikealle.
Manuaalikäytöllä toki näkee sen normaalin selvän eron lyhyiden ja pitkien välillä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 675
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: AFL valojen toiminta

Viesti Kirjoittaja imaC »

Siis siellähän ei ole h7 pitkänä ollenkaan.. xenon hoitaa pitkät ja pätkät.. jos sitä polttimoa siel umpion sisäkulmassa tarkoitat on kulmavalo joka syttyy vain risteyksissä ja hiljasessa vauhdissa jyrkästi kääntyessä... ja pakilla syttyy noi molemmat.. olikohan polttimo joku hb3/sinnepäin...?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: AFL valojen toiminta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

imaC kirjoitti: 08 Huhti 2022, 16:58 Siis siellähän ei ole h7 pitkänä ollenkaan.. xenon hoitaa pitkät ja pätkät.. jos sitä polttimoa siel umpion sisäkulmassa tarkoitat on kulmavalo joka syttyy vain risteyksissä ja hiljasessa vauhdissa jyrkästi kääntyessä... ja pakilla syttyy noi molemmat.. olikohan polttimo joku hb3/sinnepäin...?
Kiitos tiedosta.
Niin minä tuossa vähän itsekin kerkesin jo ajatella, että sehän täytyy olla se kulma valo, kun siinä on sellainen suojapeltikin, jottei valokuvio mene auton keskelle. Eikä se tosiaan ehkä ole H7 vaan jokin halogeni poltin kuitenkin.

Tähän vielä sitten jatkokysymys.
Kun on xenonit niin on perinteisesti säätömoottorit millä säätyy etu ja taka asentoantureiden mukaan valojen korkeus. Onko sitten tälle automaatti pitkät/lyhyet toiminnolle yksi moottori mikä liikuttaa läppää ja säätää valokuvion pituutta.
Käsittääkseni korkeussäätö tapahtuu askelmoottorilla joka kalibroituu joka kerta autoa käynnistäessä eli hakee sen ala-asennon ja sitten taso antureiden mukaan asettuu kohdilleen. Vastaavasti tuo valokuvion pituus säätyy tällä toisen moottorin ohjaamalla läpällä ja siihen kytketyllä läpän asennon tunnistimella.
Toki tietenkin valokuviota ohjaava tieto tulee AFL ohjausyksiköltä, joka saa väylän kautta tiedon mm. auton nopeudesta, valoisuudesta, kameralta vastaan tulevan auton valoista jne
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 675
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: AFL valojen toiminta

Viesti Kirjoittaja imaC »

petrisa kirjoitti: 08 Huhti 2022, 18:14
imaC kirjoitti: 08 Huhti 2022, 16:58 Siis siellähän ei ole h7 pitkänä ollenkaan.. xenon hoitaa pitkät ja pätkät.. jos sitä polttimoa siel umpion sisäkulmassa tarkoitat on kulmavalo joka syttyy vain risteyksissä ja hiljasessa vauhdissa jyrkästi kääntyessä... ja pakilla syttyy noi molemmat.. olikohan polttimo joku hb3/sinnepäin...?
Kiitos tiedosta.
Niin minä tuossa vähän itsekin kerkesin jo ajatella, että sehän täytyy olla se kulma valo, kun siinä on sellainen suojapeltikin, jottei valokuvio mene auton keskelle. Eikä se tosiaan ehkä ole H7 vaan jokin halogeni poltin kuitenkin.

Tähän vielä sitten jatkokysymys.
Kun on xenonit niin on perinteisesti säätömoottorit millä säätyy etu ja taka asentoantureiden mukaan valojen korkeus. Onko sitten tälle automaatti pitkät/lyhyet toiminnolle yksi moottori mikä liikuttaa läppää ja säätää valokuvion pituutta.
Käsittääkseni korkeussäätö tapahtuu askelmoottorilla joka kalibroituu joka kerta autoa käynnistäessä eli hakee sen ala-asennon ja sitten taso antureiden mukaan asettuu kohdilleen. Vastaavasti tuo valokuvion pituus säätyy tällä toisen moottorin ohjaamalla läpällä ja siihen kytketyllä läpän asennon tunnistimella.
Toki tietenkin valokuviota ohjaava tieto tulee AFL ohjausyksiköltä, joka saa väylän kautta tiedon mm. auton nopeudesta, valoisuudesta, kameralta vastaan tulevan auton valoista jne
Käsittääkseni valot käyvät vaan ääriasennot läpi virrat laittaa päälle eikä sen kummemmin kaliproi järjestelmää vaan tarkistaa et kaikki on kunnossa.. autohan voi olla pysäköity vaikka minkälaiseen asentoon niin valothan vois näyttää vaikka mitä... taitaa vasta sitten säätää valoja jos poikkeaa paljon siitä mihin on kaliproitu.. esim paljon painoa takakontissa.. mutta kaihdin on käsittääkseni on/off ja muu tapahtuu sitä kalansilmää liikuttelemalla..
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: AFL valojen toiminta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

imaC kirjoitti: 09 Huhti 2022, 11:57 Käsittääkseni valot käyvät vaan ääriasennot läpi virrat laittaa päälle eikä sen kummemmin kaliproi järjestelmää vaan tarkistaa et kaikki on kunnossa.. autohan voi olla pysäköity vaikka minkälaiseen asentoon niin valothan vois näyttää vaikka mitä... taitaa vasta sitten säätää valoja jos poikkeaa paljon siitä mihin on kaliproitu.. esim paljon painoa takakontissa.. mutta kaihdin on käsittääkseni on/off ja muu tapahtuu sitä kalansilmää liikuttelemalla..
En minä sitä tarkoittanutkaan, että kalibroidaan mitään asentoantureita vaan juuri sitä, että kalibroi ajovalojen ääriasennon. Tämähän on tyypillisesti tehtävä mikäli käytetään askelmoottoria.

Askelmoottoria käytettäessä annetaan moottorille niin paljon pulsseja toiseen pyörimissuuntaan, että toimilaite taatusti menee ko. ääriasentoon. Tämän jälkeen annetaan pulsseja sitten millä se ohjataan tietyyn asentoon, joka nyt tiedetään, koska jokainen pulssi kääntää moottorin asentoa x astetta.
Servomoottoria käytettäessä täytyy olla jokin asentoanturi, joka kertoo toimilaitteen asennon.

Tutkin eilen sähkökaaviokuvia, joita eräs palstalainen minulle lähetti, kiitos siitä, niin AFL valojen ohjaukseen on kaksi moottoria. Ihan loogista, pysty ja vaakasäätö. Se ei kuvista käy ilmi onko säätö tehty askel- vai servomoottorilla, mutta umpiossa on kuitenkin moottoreiden ohjauspiiri jota kumpikin ohjaustapa tarvitsee. Periaate on vain hiukan eri.

Valojen säädön ohjaus tulee erilliseltä AFL valojen ohjainlaiteelta. Tämä taas tarvitsee tiedon auton asennosta, ratin kääntökulmasta, päivävaloisuudesta, kameralta vastaantulijoista, jotta voi sytyttää kaarrevalon ja säätää xenonien valokuviota.

En nyt niin tarkkaan muista, mutta muistelisin auton käynnistyksen yhteydessä valojen käyvän toisissa ääriasennoissa, alhaalla ja keskellä. Muistankohan oikein. Tämä viittaisi säädön tapahtuvan askelmoottoreilla. Valoihin on piirretty logiikka piiri ja AFL ohjainlaitteelta tulee yksi ohjausjohdin. Tämä on ilmeisesti nk LIN -väylä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: AFL valojen toiminta

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Ajovalot on LIN-väylässä.
Valojen ohjainlaite sitten LIN sekä nopeassa GMLAN:issa.
Muuten, Inkussa on kaiken kaikkiaan 8 erilaista väylää ja noin 50 erilaista yksikköä (riippuen varusteista)mitkä on erilaisilla väylillä yhteydessä toisiinsa.
Vastaa Viestiin