Grandland X

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 438
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

Millaisella kulutuksella täällä PHEV Grandlandin omistajat ovat menneet?
Viimeiset 900km on ollut 1,5 litraa / 100km ja siinä oli 250km maantieajoa. Sitä ennen tuli tehtyä Lapin reissu, jossa keskikulutus oli kuuden litran kieppeillä.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21, Jeep Compass -24
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Grandlandia
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 132
Liittynyt: 27 Elo 2020, 08:17

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Grandlandia »

scarecrow kirjoitti: 15 Maalis 2022, 21:24
grandlandx kirjoitti: 15 Maalis 2022, 16:59 Mulla oli tämä ilmiö pari päivää pakkasella tuossa tammi-helmiikuussa, en muista tarkkaan milloin. Lähti itsestään pois ja auto on käyttäytynyt ihan ok sen jälkeen. En tehnyt mitään erityistä, ajoin pidemmän lenkin kylläkin jonka päätteeksi pääsi ajamaan sähköllä.
No hyvä että ei ole niin yleinen ilmiö. Itsellänikin pakkasilla on joskus kieltänyt sähköllä ajamisen, mutta siinä on tullut eri herja. Nyt ei tosiaan ole plussakeleistä huolimatta suostunut yhteistyöhön. Käynnistäessä starttaa polttiksen, ensimmäiset 50-200m menee sähköllä, mutta sitten etuakselia alkaa vetämään polttis. Sekä hybridi- että nelivetotilassa tämä. Nelivedolla ensimmäiset 50-200m näkyy molemmilla akseleilla sähköinen veto, mutta sen jälkeen polttis alkaa vetämään etuakselia, ja taka-akselille toki jää sähkömoottori vetämään.
Pjleh kirjoitti: 15 Maalis 2022, 18:03 Moi
Itselleni tuli kanssa videopätkä kun kävin Mokan huollattamassa , alustaa siinä käytiin läpi.Huoltoa tilatessa tuli juttua näiden hypridien moottoreista niin huoltoneuvoja kertoi että näissä on tietokoneen ohjaama pakkokäyttö polttomoottorille kosteuden poistamiseksi , noin 100 km.Tunnetusti ei se hyvää tee moottorille muutaman minuutin käynti ,kerää kondensiovettä.
Lieneeköhän kyseessä sitten 100km yhtä soittoa? Aiemmat kirjoittelijat tässä ketjussa ovat puhuneet myös parin tunnin tyhjäkäynneistä, jolla ongelma on sitten ratkennut. On tässä viikon aikana tullut varmaan päälle 200km yhteensä ajettua, mutta ei toki yhteen putkeen, maksimissaan varmaan 30km autoa sammuttamatta. Jännää kyllä että ei kumuloidu, jos ajo tulee kuitenkin pienen ajan sisällä. Noh, huollossa tämä sitten selvinnee ensi viikolla.
Niin, minä olen tätä vaivaa liikkeessäkin käynyt tutkituttamassa. Eivät osanneet aluksi sanoa mistä johtuu ja tehtiin päivityksiä jne. Vaiva saatiin aina kyllä pois, mutta se palasi aika ajoin uudelleen ja tekee sitä edelleen. Eli johtuu ilmeisesti siitä, että bensiiniä pääsee öljyn sekaan, kun ajetaan lyhyitä ajoja, jolloin bensa ei ehdi palaa sieltä pois. Sitten auton hieno automatiikka jossain vaiheessa hermostuu ja pistää tuon automaattinen toimenpide menossa tilan päälle ja alkaa polttaa sitä bensaa. Minulla se on vaatinut joko reippaan tunnin yhtäjaksoisen ajolenkin tai pari kolme tuntia tyhjäkäynnillä höröttelyä. Yleensä olen valinnut jälkimmäisen, koska en ole turhaan viittinyt lähteä ajelemaankaan. Eli jos ajoprofiili on sellainen, että tarpeeksi pitkiä polttomoottoriajoja tulee tehtyä tarpeeksi usein, tältä ongelmalta välttyy.
Opel GRANDLAND X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD (2020)
Opel Zafira Tourer Cosmo 1,4 Turbo ecoFLEX Start/Stop 103kW (2012)
Grandlandia
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 132
Liittynyt: 27 Elo 2020, 08:17

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Grandlandia »

grandlandx kirjoitti: 15 Maalis 2022, 22:44 Millaisella kulutuksella täällä PHEV Grandlandin omistajat ovat menneet?
Viimeiset 900km on ollut 1,5 litraa / 100km ja siinä oli 250km maantieajoa. Sitä ennen tuli tehtyä Lapin reissu, jossa keskikulutus oli kuuden litran kieppeillä.
Keskikulutus 1½ vuoden aikana on 2.9 l/100 km. Viikko sitten hiihtolomareissulla 200 km matkalla 6.1 l/100km menomatkalla, kun lähtiessä akku täynnä ja navigaattoriin syötetty matkan kohde eli jakoi käsittääkseni silloin sähköä optimaalisesti. Palatessa akku tyhjä ja kulutus siis pelkällä bensiinillä ajaen 6.4 l/100km. Keskinopeus mennen tullen n. 78 km/h.

Autossa kolme henkeä ja laskettelutarvikkeet. Ei boxia katolla. Ihan ok kulutus mielestäni. Mäkistä Kainuun maastoa kuitenkin suurin osa.
Opel GRANDLAND X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD (2020)
Opel Zafira Tourer Cosmo 1,4 Turbo ecoFLEX Start/Stop 103kW (2012)
Avatar
HeseJoki57
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 166
Liittynyt: 01 Tammi 2018, 11:42
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja HeseJoki57 »

Autolla ajettu Syyskuu - Helmikuun loppuun 7536 km ja bensaa vienyt keskimäärin 4,82 L/100km Sähköä tietysti monta sataa kilowattia myös, jota ei näe mistään kun ei ole kulutusmittaria jolla näkisi paljonko latailee sähköä.
Tuota bensan kulutusta pystyy paljon helpommin seuraamaan.

Minkälaisilla latauslaitteilla latailette vai pelkästään sillä joka tuli auton mukana? Minulla on vain tuo joka tuli auton mukana, olen sillä selvinnyt hyvin kun yön aikana lataan akun täyteen.

Entä mitä tuolla muualla, minkälaisia sovelluksia teillä käytössä? Minulla nyt ABC-mobiili, PlugitCloud ja EasyPark sovellukset puhelimessa.
Enemmänkin näitä autoja on ollut, tässä vain muutama viimeisin. Volvo V50 -04 > Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 FWD PHEV -21 > Opel Grandland Executive 225 PHEV FWD -23 > ??
Grandlandia
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 132
Liittynyt: 27 Elo 2020, 08:17

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Grandlandia »

HeseJoki57 kirjoitti: 16 Maalis 2022, 13:36 Autolla ajettu Syyskuu - Helmikuun loppuun 7536 km ja bensaa vienyt keskimäärin 4,82 L/100km Sähköä tietysti monta sataa kilowattia myös, jota ei näe mistään kun ei ole kulutusmittaria jolla näkisi paljonko latailee sähköä.
Tuota bensan kulutusta pystyy paljon helpommin seuraamaan.

Minkälaisilla latauslaitteilla latailette vai pelkästään sillä joka tuli auton mukana? Minulla on vain tuo joka tuli auton mukana, olen sillä selvinnyt hyvin kun yön aikana lataan akun täyteen.

Entä mitä tuolla muualla, minkälaisia sovelluksia teillä käytössä? Minulla nyt ABC-mobiili, PlugitCloud ja EasyPark sovellukset puhelimessa.
Kotilatauksena ZENCAR latausjohto 3,7kW Type2 schuko
Opel GRANDLAND X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD (2020)
Opel Zafira Tourer Cosmo 1,4 Turbo ecoFLEX Start/Stop 103kW (2012)
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1350
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Itsellä on kotona go-eCharger 11kW malli. https://evasema.fi/tuote/go-echarger-home-11kw/

Siinä on tällä hetkellä schuko adapteri kiinni ja latailen pääosin 10A:lla. Talvella on aamuisin käytössä pudotus 8A:n, kun muita autoja lämmityksessä.
Tuo asema työntää mqtt:lla tiedot raspberry pi:lle, joka suorittaa tuota "kuorman hallintaa" ja sitten kerää tietoja asemasta. tiedot talletetaan kantaan ja niistä piirretään käppyrää. Nykyisin tuossa raspissa on kiinni myös pari lediä, eli kertoo ledeillä meneekö autolle virtaa vai onko auto vain kiinni.

Avaimen seurana on k-lataus, helen (virta) ja Fortum c&d tägit ja puhelimesta löytyy vastaavien sovellukset ja on abc mobiilikin, mutta tältä nurkalta puuttuvat vielä abc:n laturit.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 438
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

Minulla on Walle16A. Selvisin helpolla kun talossa on voimavirtapistoke niin asennus oli todella helppoa. Sähkö kulkee tästä 3,7kw vauhdilla autoon.
https://wallelaturit.fi/tuote/walle16/

Käytän Virta-palvelua ja K-kaupan latauspisteitä. Ovat olleet kohtuu hyviä, joskin Virta-pisteitä pitää buuttailla joskus.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21, Jeep Compass -24
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1350
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Tuolla aiemmin laittelinkin noita kulutuslukemia. Mutta nyt vähän lisää...

Eilen 317km kulutus 6,3l/100km yhdellä latauksella. 100km 80km/h rajoitusta, melkein loput 100 rajoitusta, eli keskinopeus n. 88 km/h nopeasti katsottuna. Navissa oli käytössä eli käytti menomatkalla n. puolet ja loput sitten poistulomatkalla.

Maaliskuussa nyt 735km ja keskikulutus 4.3 l/100km.

Joulukuussa tuo sama reissu kun eilen 6,2l/100km ja marraskuussa 6,0 l/100km. Elokuulta 5,8l/100km, mutta siellä oli sellainen pikku puolentunnin lataustaukokin matkalla 8A:lla.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 438
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

Hauska nähdä kun toimintasäde kasvaa. Tänään oli +13 astetta ja toimintasäde oli mukavat 50 km. Mutta paras puoli auton kulkemiseen liittyvässä asiassa lienee se, ettei tarvitse adblue -seosta. Mistään ei saa tällä hetkellä täällä päin.

Vahingossa kävi hyvä tuuri, kun tuli vaihdettua viime syksynä Grandland dieselistä Grandland hybridiin.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21, Jeep Compass -24
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Avatar
HeseJoki57
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 166
Liittynyt: 01 Tammi 2018, 11:42
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja HeseJoki57 »

Tammikuussa kun ostin tuon kaapelin että voi tuolta kauppojen pihassa ladata, niin en ollut oikein perillä näistä kaapeleista. Silloin ostin tuon 1-vaiheisen jolla ladataan 3,7kw. Nyt kun olen katsellut latauslaitetta tallin seinälle pohtinut kun autossa pitäisi olla 7,4kw laturi, niin silloin täytyisi olla myös 3-vaihe kaapeli. Huonosti olen löytänyt näitä juttuja käsitteleviä aiheita, ei taida kaikille muillekaan ihan selviä asiat olevan.

Miten teillä muilla onko nämä asiat hallussa? Voisitte hieman avautua kertomaan jos tuo päätelmäni ei ollut oikea.
Enemmänkin näitä autoja on ollut, tässä vain muutama viimeisin. Volvo V50 -04 > Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 FWD PHEV -21 > Opel Grandland Executive 225 PHEV FWD -23 > ??
Grandlandia
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 132
Liittynyt: 27 Elo 2020, 08:17

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Grandlandia »

Minulla on siis Zencarin laturi, jolla otan voimavirtapistokkeesta 16A virtaa yhdellä vaiheella. Tuo lyhentää latausajan n. puoleen siitä mitä ns. hidaslataus shukopistokkeesta vakiolatausjohdolla. Ja ei kai tuo auto ota kuin 1-vaiheisena sitä virtaa sisään. Näin olen ymmärtänyt.
Opel GRANDLAND X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD (2020)
Opel Zafira Tourer Cosmo 1,4 Turbo ecoFLEX Start/Stop 103kW (2012)
Avatar
scarecrow
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 151
Liittynyt: 20 Tammi 2022, 13:51

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja scarecrow »

HeseJoki57 kirjoitti: 21 Maalis 2022, 13:16 Tammikuussa kun ostin tuon kaapelin että voi tuolta kauppojen pihassa ladata, niin en ollut oikein perillä näistä kaapeleista. Silloin ostin tuon 1-vaiheisen jolla ladataan 3,7kw. Nyt kun olen katsellut latauslaitetta tallin seinälle pohtinut kun autossa pitäisi olla 7,4kw laturi, niin silloin täytyisi olla myös 3-vaihe kaapeli. Huonosti olen löytänyt näitä juttuja käsitteleviä aiheita, ei taida kaikille muillekaan ihan selviä asiat olevan.

Miten teillä muilla onko nämä asiat hallussa? Voisitte hieman avautua kertomaan jos tuo päätelmäni ei ollut oikea.
Tätä olen itsekin miettinyt. Nyt latailen sillä ns. matkalaturilla schukosta, mutta kestäähän sillä se 7h että akku on täynnä. Olemme taloyhtiöön tekemässä muutoksia, ja mietinkin mitä kannattaisi ehdottaa. Voimavirtapistoke kuulostaisi mielenkiintoiselta ratkaisulta - juurikin tuo Zencar kiinnostaisi. Omassa Grandlandissani on myös 7,4kW laturi, ja haluaisin mahdollisimman kohtuullisilla kustannuksilla saada jonkinlaisen järkevän latauspisteen kotiin, kun ei jaksaisi Lidlien pihoissa ja muualla latailla, jos haluaa vähän vauhdikkaammin täyttää akun.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1350
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Itsellä on defan 3-vaiheinen 32A type-2 kaapeli ostettu asiointilatauksiin, mutta nykyään sekin on käytössä myös kotona tuon go-echargerin takia.
Mitä tuossa pari viikkoa sitten katselin motonetin hyllyä, niin ei näköjään edes tuollaista näyttänyt oleva vaan kaikki oli jotain 16A tai 20A kaapeleita jota tarjolla. Kotiinhan riittäisi tuollainen 1-vaiheinen 16A kaapeli ihan hyvin, kun en viitsi 10A:ta enempää ottaa muutenkaan. Tuo 10A on kotona riittänyt ihan hyvin. Ei ole taloyhtiön sähköliittymä eikä nuo autopaikkojen syöttö oikein sillä tasolla että sieltä uskailtaisi isompaa määrää ottaa. Ja kun olen ainut auton lataaja, niin ei vielä ole tarvinnut alkaa sen isompia muutoksia tekemään.

Kotona tuolla 10A:lla tyhjästä täyteen alle 6 tuntia. 22kW tolpasta tyhjästä täyteen 2 tuntia.

Tosin jos nyt olisin miettimässä kotiin latausta, niin jäisi kyllä tekemättä, kun tuossa puolen kilometrin päässä on virran latauspiste, joka aika vähällä käytöllä ja sähkö siinä maksaa 15snt/kWh. Tuolla vajaalla 3snt/kWh hinnalla ei kummoista latausasemaa osteta. Siis se mitä maksan tuosta sähköstä taloyhtiölle, jonka tuossa katospaikalla käytän. Toisaalta työpaikan pihallakin lataukset tulisivat halvemmaksi. Eli se mitä työantaja laskuttaisi latauspaikasta on vähemmän mitä tällä hetkellä maksan käytetyn sähkön osalta taloyhtiölle.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Avatar
scarecrow
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 151
Liittynyt: 20 Tammi 2022, 13:51

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja scarecrow »

Nyt tuli tehtyä 2v määräaikaishuolto Grandland X PHEV AWD:lle Oulun Delta Autossa, hintaa 397 euroa. Päivittivät about jokaisen mahdollisen softan mitä autosta löytyi, ja sähkömoodiongelmakin ratkesi. Tuli heittämällä lisää rangea, ja pienellä pakkasellakin näyttää nyt (latauksen aikana) 24km kun akussa on varausta karvan yli 50%. Kun aamulla lähdin huoltopajan pihasta, polttis luonnollisesti käynnistyi päivän ensimmäisellä käynnistyskerralla, hurrutteli siinä sen hetken kun raavin vähän ikkunoita, ja n. 100m ajon jälkeen sammui, ja antoi ajella kiltisti sähköllä kotiin asti.

Sanoivat että hybridijärjestelmään tuli joku iso päivitys, joten toivotaan että oli vain softaongelma tässä omassa pirssissäni. Pitää seurata tilannetta. Vaihtoivat tulpat, öljyt, ja vaikka mitä, joten ei ollut mielestäni kallis keikka ollakseen merkkihuolto.

Yksi asia edelleen tuossa autossa hämmentää - Jos auto on käynnissä, ja vaihde P:llä, ja käsijarrukin päällä, niin takakonttia ei saa sähköisesti auki. Kysyin tätä huollosta, ja sanoivat että se on ominaisuus, ja tarkoitettukin niin. Tuntuu vain todella hölmöltä esim. talvella sammuttaa auto sen 20s ajaksi kun tyhjennän kierrätykset jne. takakontista kierrätyspisteellä vain että saisi takakontin sähköllä auki. Sähkömoodilla ei toki haittaa, mutta jos on esim. sähkö loppu, tai niin kylmää että pitää polttiksella mennä, niin nuo turhat sammutukset on ihan pöljiä. Kontin voi siis toki käsin avata, mutta varsinkin keväällä takapaksi on niin kurassa, että saisi olla erilliset "takakonttihanskat" mukana ettei olisi aivan savessa ja kurassa omat räpylät. :) Ihmettelen tätä siis siksi, että jos auto on parkilla, ja käsijarrukin päällä, niin mikä logiikka sitä on estää sähköisesti avautumasta, kun se kuitenkin käsipelillä onnistuu. Noh, ei auta.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1350
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

scarecrow kirjoitti: 23 Maalis 2022, 11:32 Nyt tuli tehtyä 2v määräaikaishuolto Grandland X PHEV AWD:lle Oulun Delta Autossa, hintaa 397 euroa. Päivittivät about jokaisen mahdollisen softan mitä autosta löytyi, ja sähkömoodiongelmakin ratkesi. Tuli heittämällä lisää rangea, ja pienellä pakkasellakin näyttää nyt (latauksen aikana) 24km kun
Tuo rangen lisäys ainakin itsellä kummallakin päivityskerralla johtui siitä että se resetoitui päivityksen yhteydessä ja auto kun oli sisätiloissa, niin se laski sen ns. väärin. Palautui muutaman päivän kuluessa normaaliksi.

Tänään on tullut 12-versio kartoista. Pitää jättää latautumaan ja huomenna päivitellä autoon. Jospa sinne olisi korjattu muutamalle tielle nopeusrajoitustiedot, kun ne muuttuivat 100km/h edellisen päivityksen yhteydessä. Kyseinen pätkä ollut aina 80km/h ja pari 60km/h pätkääkin.

Toissa päivänä sovellus ilmoitti latauksen päättymisen ensimmäistä kertaa suht samaan aikaan kuin latausasema. Eli parin päivityksen jälkeen tuo nyt alkaa pikkuhiljaa taas olemaan vähän paremmin toimiva sovellus mitä ennen. Ja tosiaan nyt ilmoittelee nuo latauksen alkamisetkin. Pitää tuossa nyt katsoa että ilmoittaako se että esilämmitys on valmis, kun se on sen lopettanut.

Viikonloppuna näyttäisi olevan Faceliftin ensiesittely, niin pitää käydä tuossa Lappeenrannan laakkosella vähän katsomassa onko siellä sellainen ja pitäisiköhän vähän kysellä vaihtotarjoustakin, eli vaihtaisi tuoreempaan. Tarpeisiin sattuvaa täyssähköjä kun ei oikein ole montaakaan saatavilla, niin jos menisi vielä jonkin aikaa plugarilla.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Vastaa Viestiin