Huomasin tuossa erään ilmiön Insignia 2.0 CDTI vm-12 6v automaatin toiminnassa. Auto on siis uusi tuttavuus ja tuli vasta nyt ajettua sillä pidempää matkaa.
Kun ajaa tasaista matkanopeutta maantiellä välillä 80 - 100 km/h niin D-asennolla laatikko ei ihan täysin lukitse momentinmuunninta. Vakkarilla ajettaessa huomaa, että nopeuden ollessa esim. 87 km/h (mittari kalibroitu) niin kierrokset koneessa ovat 1500 rpm, mutta ne tasaisesti aina nousevat n. 50-100 rpm.
Ilmeiseti tekee sitä kaasun tahdissa, kun vakkari pitää vauhdin tasaisena. Tästä voi siis päätellä että momentin munnin ei ole täysin lukossa. Mikäli vaihtaa käsi asennolle menne M6 päälle ja silloin lukko on täysin päällä. Tuo pieni huojunta loppuu ja kierrokset ovat "kiinteästi" 1500 rpm.
Vastaavasti kokeilin saman 100 km/h nopeudessa. Nyt on aivan sama ilmiö, mutta kierrokset ovat tietenkin nousseet 1750 rpm;ään.
Ihmettelen tätä siksi, kun omassa Saab 1.9TTiD:ssä on periaatteessa sama Aisinin 6v automaatti ja siinä kun lukko menee päälle niin se on "kiinteä". Eli kun D-asennolla momentin muunnin on lukittuna niin ei ole mitään eroa vaikka vaihtaa M-puolelle.
Onko tämä siis Insignian laatikon ominaisuus että noilla nopeuksilla ja koneen kierroksilla D-asenolla momentin muunninta ei kiinteästi lukita vaan annetaan tarvittaessa pieni luisto?
M-asennolla sitten lukitaan tietenkin, mutta se onkin sitten jo vähän kuin ajaisi manuaalilla.
Insignia 6-v automaatin lukko
Insignia 6-v automaatin lukko
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Insignia 6-v automaatin lukko
Ajattelinkin että joka tapauksessa pitää vaihtaa öljyt laatikkoon. Huuhtelumenetelmää ajattelin.
Autoon on vaihdettu viime kesänä öljyt. Huolto-kirjan mukaan ei sitä ennen koskaan. Tuolloin mittarissa on ollut yli 200 tkm. Vaihto on tehty vain sillä tavalla mitä ropusta tulee ulos ja tuo luki ihan huoltokirjassa. Olisi kannattanut tehdä huuhtelemalla vaan ihan kaikki huollot eivät sitä osaa tai sitä ei haluta tehdä (sen verta työläs ja hinnakas).
Muuten laatikko pelaa kyllä hyvin. Ei se kierrosten huojunta iso ole, mutta havaittavissa kierroslukumittarista, kun tarkkaan seuraa.
Autoon on vaihdettu viime kesänä öljyt. Huolto-kirjan mukaan ei sitä ennen koskaan. Tuolloin mittarissa on ollut yli 200 tkm. Vaihto on tehty vain sillä tavalla mitä ropusta tulee ulos ja tuo luki ihan huoltokirjassa. Olisi kannattanut tehdä huuhtelemalla vaan ihan kaikki huollot eivät sitä osaa tai sitä ei haluta tehdä (sen verta työläs ja hinnakas).
Muuten laatikko pelaa kyllä hyvin. Ei se kierrosten huojunta iso ole, mutta havaittavissa kierroslukumittarista, kun tarkkaan seuraa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignia 6-v automaatin lukko
Mene kiireesti vaihtamaan huuhtelemalla ne öljyt kun tuolla ajomäärällä vaihdettu vaan osa öljyistä.
Osittainen öljynvaihto on suuri riski paljon ajettuun.
Yleensä nämä oireilee paukuttamalla vaihteita mutta myös vaihteisto voi luistaa jos venttiilipöytä takkuaa.
Osittainen öljynvaihto on suuri riski paljon ajettuun.
Yleensä nämä oireilee paukuttamalla vaihteita mutta myös vaihteisto voi luistaa jos venttiilipöytä takkuaa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Insignia 6-v automaatin lukko
ja huuhtelun jälkeen pari kertaa tonnin välein osavaihto.1,2sorsa kirjoitti: ↑28 Helmi 2022, 19:34 Mene kiireesti vaihtamaan huuhtelemalla ne öljyt kun tuolla ajomäärällä vaihdettu vaan osa öljyistä.
Osittainen öljynvaihto on suuri riski paljon ajettuun.
Yleensä nämä oireilee paukuttamalla vaihteita mutta myös vaihteisto voi luistaa jos venttiilipöytä takkuaa.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Re: Insignia 6-v automaatin lukko
Mikä on muuten ero käytännössä siinä että lukitseeko laatikko momentinmuuntimen D-asennolla vai M-asennolla?
M-asennolla valitaan vaihde käsin ja se on silloin lukittuna. D-asennolla laatikko lukitsee itse ajotilanteen mukaan. Onko tilanne se että D-asennolla ei lukko olekaan päällä nyt vai onko toiminta erilainen kuin M-valinnalla?
Tuo ero kiinnostaa koska käsin valitsemalla lukko on päällä ja ei ole luistoa yhtään.
Mutta...joka tapauksessa öljynvaihtoon on ollutkin menossa, koska en itsekään luota kuin huuhteluvaihtoon.
M-asennolla valitaan vaihde käsin ja se on silloin lukittuna. D-asennolla laatikko lukitsee itse ajotilanteen mukaan. Onko tilanne se että D-asennolla ei lukko olekaan päällä nyt vai onko toiminta erilainen kuin M-valinnalla?
Tuo ero kiinnostaa koska käsin valitsemalla lukko on päällä ja ei ole luistoa yhtään.
Mutta...joka tapauksessa öljynvaihtoon on ollutkin menossa, koska en itsekään luota kuin huuhteluvaihtoon.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Insignia 6-v automaatin lukko
Jos M lukitsee ja D luistattaa, niin syyhän on lukituksen ohjauksessa eikä öljyssä.
Turbiinin luistolla lisätään vääntöä eli muunnetaan momenttia isommaksi momentinmuuntimella. Kokeilepa miten ylämäessä luistaa ennen kuin vaihtaa pienemmälle.
Venttiilipöydän solenoidi jumit sitten paukuttaa laatikon paineita ja luistattaa turbiinia miten sattuu. Pidä öljy puhtaana.
Turbiinin luistolla lisätään vääntöä eli muunnetaan momenttia isommaksi momentinmuuntimella. Kokeilepa miten ylämäessä luistaa ennen kuin vaihtaa pienemmälle.
Venttiilipöydän solenoidi jumit sitten paukuttaa laatikon paineita ja luistattaa turbiinia miten sattuu. Pidä öljy puhtaana.
Re: Insignia 6-v automaatin lukko
Tuota minäkin mietin. Muuten tosiaan laatikko toimii ihan oikein eikä "paukauta" tmv. Tuon pienen luiston huomasin vain D-asennolla välillä 80...100 km/h 6-vaihteella.
No, tästä sitten heräsikin kysymys, että koneen kierrosten ollessa noin alhaiset 1500..1750 rpm, niin lukitseeko laatikon ohjausboksi ylipäätään ollenkaan D-asenolla tuossa tilanteessa. Konehan on "vain" 160hv/350Nm vakio softalla.
Ellen väärin muista niin ei oma Saab samalla laatikolla lukitse oikein noin alhaisilla kierroksilla. Ja siinä on tiheämmät välityksetkin, kun 100 km/h nopeudessa kierrokset n. 1900 rpm@6-vaihteeella. Isommalla vaihteella lukko menee päälle vasta siinä 85 km/h jälkeen. Kone on vakionakin tehokkaampi: 180 hv/400 Nm.
Tätä tässä pohdin, että kuuluuko lukon ollakin pois päältä, jotta ei tule noin alhaisilla kierroksilla liikaa koneelle "vedätystä".
Joka tapauksessa laatikon öljynvaihto huuhtelemalla on nyt varattu ensi viikon perjantaille. Se ei ole koskaan turhaa
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com