ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
KairJa
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Maalis 2014, 08:49
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja KairJa »

Ostin tuollaisen murheen itselleni heinäkuussa, ajettu 91tkm, yhdellä omistajalla ollut.
2 viimeistä huoltoa oli tehty Motonetissa niin päätin viedä auton Länsiautoon, jotta huoltotiedot tulee ajantasalle. Tehtiin 4. vuosihuolto (ihanan kallista), autoa noutaessa sanoivat, että kytkin ottaa alhaalta = kulunut ja kannattaisi vaihtaa. Luulin itse sen olevan vain autolle ominaista, en ajatellut noin vähän ajetussa olevan tällaista murhetta. Pyysin Länsiautolta tarjousta.

Muutaman päivän päästä tuli tarjous ja olin pudota tuolilta - 1815€ !!!
AutoJerryn kautta sain pari muuta tarjousta 1000-1500€

Kyssäreitä:
1) Länsiauto ei tarjonnut, mutta toinen korjaamo tarjosi vauhtipyörän vaihtoa. Kannattaako/pitääkö (M22 laatikko)
2) mitä järkeviä vaihtoehtoja korjaamoksi ehdottaisitte Tampereen seudulla?
3) mites näette myyjäliikkeen vastuun asiassa? Ostin koeajamatta ja luotin tunnetun liikkeen vastuuseen kertoa tällaisesta asiasta... :lovin:
4) vaatiiko tuo jonkun erikoisen irroitustyökalun eli kannattaako antaa kaverin yrittää tehdä?
=======
Jakke
Opel Insignia Grand Sport Innovation 1,5 Turbo Start/Stop 121kW AT6 2017
Suruisa historia
Kadett E -89 /Omega MV2.5 -96 / Vectra C - 98 / Omega 2.5TD / Insignia A x 2 / Astra K ST -17 x2
sekä Saab 9-3 x 2 (melkein Vectra)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

1, kannattaa selvittää onko kaksoismassa vai kiinteä vauhtipyörä. Kuitenkin vähän ajettu.
2, en osaa suositella korjaamoa. Älä kuitenkaan ihan mille tahansa pajalle vie. mutta osien suhteen
Saschs, luk tai valeon kytkin. FTE painelaakeri myös ok. Apurungon pultit, raidepäiden ja alapallojen mutterit kuuluu työohjeen mukaan vaihtaa. Mutterit on nylokit ja pultit venyviä. Maksaa joitakin euroja kipale merkkiliikkeessä. Olikohan luokkaa 100nm+asteet päälle. Lisäksi hammastangon tulipellinläpivienti kumi minkä vaihto on turhaa. Hammastangon alanivelen pultti kuuluisi vaihtaa mutta siihen riittää uusi mieto kierrelukite.
3, ei mitään vastaantuloa, kytkin on kuluva osa siinä missä jarrupalat ja se nyt vain on jonkun papparaisen luistattamaa mallia tai entinen ajoopetusauto. Toki joa etäkauppa niin vähän eriasia. Siittä mulla ei kokemusta. Ainahan sitä voi varovasti kysyä jos vaikka jotain maksaisivat.
4, katso kytkinasetelmaa. Jos siinä on pikkujouset näkyvillä niin asetelma on säätyvä ja pitää asentaa erikoistyökalulla niin että asetelma ruuvataan pohjaan ja samalla keskitys. Jos ei ole niin perus asetelma ja yleismallin työkalulla keskittaa levyn ja vetää kiinni. Lisäksi asetelman ruuvit tulee työohjeen mukaan vaihtaa ja laittaa mieto kierrelukite.

Länsiauton tarjouksessa on alkuperäiset osat jotka on vähän kalliimpia kuin tarvike ja työveloitus merkkiliikkeessä on noin 100e/h.
Ei merkkiliikkeillä työveloitukset yleensä luokkaa 60-80e/h mutta työaikaa menee yleensä vähän merkkiliikettä enemmän.

Itse en voi nyt tarkistaa mistään tuota kytkintä ja kiristysarvoja kun olen lomalla. Mutta tässä mietittävääja odotellaanjos joku muu saisi tuon kytkimen katsottua
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
KairJa
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Maalis 2014, 08:49
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja KairJa »

Kiitos, @1,2sorsa!

1) normaali, sanoi Tallinnalainen Opel korjaamo. Kysyin asiaa sieltä, osat tarvikkeena 350-400€ ja työ 38€/h 😁. Tekevät paljon Opeleita, ihmetteli myös, miten noin vähän ajaetussa voi olla kytkin loppu. Veikkasi, että saattaa olla pelkkä "Central Slave Cylinder" joka olisi pettämässä.
2) OK, kiitos tiedosta/vinkistä
3) yllättäen kyllä - 50% loppusummasta!
4) varaosamyyjät tarjoaa Kytkinpaketti LuK 623 3704 33 joka olisi säätyvä
=======
Jakke
Opel Insignia Grand Sport Innovation 1,5 Turbo Start/Stop 121kW AT6 2017
Suruisa historia
Kadett E -89 /Omega MV2.5 -96 / Vectra C - 98 / Omega 2.5TD / Insignia A x 2 / Astra K ST -17 x2
sekä Saab 9-3 x 2 (melkein Vectra)
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1511
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Sitten toki vielä sekin, että onko se kytkin oikeasti loppu, vaikka niin sulle huollossa sanottiinkin? Tuntumasta sen kyllä huomaa itsekin. Tuntuuko kytkintä painaessa kohta, jonka yli mentäessä kevenee? Ottaako napakasti kiinni kuitenkin eikä luista? Jos vastasit molempiin kyllä, ei muuta kuin kovaa ajoa.

Jos sen sijaan poljintuntuma muuttuu koko ajan raskaammaksi lattiaa kohden, tai luistaa, sitten se on loppu.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Jos kytkin irroittaa alhaalta eikä muita oireita ole niin yleensä kytkin levy on kulunut.

Luisto tulee vasta kun kytkin on loppu.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1511
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Mene ja tiedä. No tuota autoa tuskin on viritetty, mutta muitakin mahdollisia ongelmapaikkoja on. Mulla Saabissa, joka sukua kuitenkin on, on ainoana ongelmana kuluma polkimen ja pääsylinterin liitoksessa. Siellä kuluu hahlo soikeaksi, ja sen takia kytkin ottaa melko alhaalla. Toki se ei ole vakiokytkin muutenkaan, melko raskas ja ottaa tosi lyhyellä matkalla ja todella napakasti kiinni. Joten en nää mitään murhetta siinä, että ottaa alhaalla.

Jos kytkinlevy on kulunut, silloin ei tunnu tuota "ylimenokohtaa" kun asetelman jouset kääntyy ja tuntuma siksi kevenee.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
KairJa
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Maalis 2014, 08:49
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja KairJa »

Joo, ei siinä tunnu muuten mitään erikoista eikä se luista yhtään, mutta kytkimen saa painaa ihan pohjaan, että irrottaa ja taas alkaa ottamaan kiinni heti kun poljinta vähänkään nostaa.
Onko näissä ollut sen tämän Central Slave Cylinder -kanssa ongelmia, joka on ilmeisesti siis tämä osa? Löysin Vauxhall foorumilta mainintoja ongelmista tän kanssa, jotka tehdas oisi hoitanut takuuna?
https://alvadi.ee/en/kataloog/varuosa/3 ... ct-tab-oem
=======
Jakke
Opel Insignia Grand Sport Innovation 1,5 Turbo Start/Stop 121kW AT6 2017
Suruisa historia
Kadett E -89 /Omega MV2.5 -96 / Vectra C - 98 / Omega 2.5TD / Insignia A x 2 / Astra K ST -17 x2
sekä Saab 9-3 x 2 (melkein Vectra)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

KairJa kirjoitti: 09 Syys 2021, 14:25 Joo, ei siinä tunnu muuten mitään erikoista eikä se luista yhtään, mutta kytkimen saa painaa ihan pohjaan, että irrottaa ja taas alkaa ottamaan kiinni heti kun poljinta vähänkään nostaa.
Onko näissä ollut sen tämän Central Slave Cylinder -kanssa ongelmia, joka on ilmeisesti siis tämä osa? Löysin Vauxhall foorumilta mainintoja ongelmista tän kanssa, jotka tehdas oisi hoitanut takuuna?
https://alvadi.ee/en/kataloog/varuosa/3 ... ct-tab-oem
Bi turbo dieseleissä noita vaihdettiin takuuna ja joissakin tarkisteltiin että ruuvit on kiinni.

Olen yhden tuommoisen vaihtanut. Special coveredge oli siihen autoon jolloin painelaakerilla oli hieman pidempi takuu kuin normaalisti. 83tkm ajetusta ja vähän yli 2v takuun olevasta autosta meni kytkinpoljin pohjaan ja jarrunesteet työsylinteristä pihalle.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Mr.J
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Huhti 2021, 09:15

Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja Mr.J »

Onko nestevuotoa moottorin ja vaihdelaatikon välistä? Noista pamahtaa työsylinteri ja siihen korjaukseen on ooppelin jatkotakuu.
KairJa
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Maalis 2014, 08:49
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja KairJa »

EI ole ollut nestevuotoa, jos sieltä kaikki tulee pihalle, poljin jäänee pohjaan?

No, vien tuonne lokakuun alussa, katsotaan sitten mikä on lopullinen tuomio.
http://opelaas.ee/fi
=======
Jakke
Opel Insignia Grand Sport Innovation 1,5 Turbo Start/Stop 121kW AT6 2017
Suruisa historia
Kadett E -89 /Omega MV2.5 -96 / Vectra C - 98 / Omega 2.5TD / Insignia A x 2 / Astra K ST -17 x2
sekä Saab 9-3 x 2 (melkein Vectra)
Avatar
caravan16v
'Senator'
'Senator'
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Maalis 2005, 15:07
Paikkakunta: jkl

Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja caravan16v »

Mulla menossa huoltoon juurikin tuon öljy vuodon takia kytkimen ja moottorin välistä. Epäilivät kytkimen työsylinterin vuotavan. Astra Innovation plus -19 150hp 38000 km
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

caravan16v kirjoitti: 29 Tammi 2022, 10:19 Mulla menossa huoltoon juurikin tuon öljy vuodon takia kytkimen ja moottorin välistä. Epäilivät kytkimen työsylinterin vuotavan. Astra Innovation plus -19 150hp 38000 km
Tarkoitit varmaan jarrunestevuotoa?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
KairJa
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Maalis 2014, 08:49
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja KairJa »

Oma korjattiin lopulta Länsiautossa (1650€), josta myyjäliike maksoi puolet.
Kytkinlevy oli edellisen omistajan ajotavan(?) takia kulunut, että koko asetelma vaihdettiin
=======
Jakke
Opel Insignia Grand Sport Innovation 1,5 Turbo Start/Stop 121kW AT6 2017
Suruisa historia
Kadett E -89 /Omega MV2.5 -96 / Vectra C - 98 / Omega 2.5TD / Insignia A x 2 / Astra K ST -17 x2
sekä Saab 9-3 x 2 (melkein Vectra)
Vastaa Viestiin