Saabin kiertokangissa on pienet kolot, joiden tarkoituksena on roiskia öljyä männän pohjaan. Tohtisiko tehdä samanlaiset X30XE:n kankiin? Öljyjäähdytys olisi mun mielestä näissä koneissa tarpeen jo ihan vakionakin. Kaksi lohkoa oon purkanut ja molemmissa koneissa pari kolme mäntää lievästi lämpöleikkautunut. 2-4-6-puolella oli nämä kaikki.
Ilmeisesti kolot on kangen molemmilla puolilla samassa kohdassa, kun noihin kohokuviomerkkeihin vertaa. Mutta kumminhan päin kolo on pyörimissuuntaan nähden, onko tuo yläkuolokohdassa ennen vai jälkeen kiertokangen keskilinjaa?
Täältä löytyisi toinen (parempi) vaihtoehto, mutta vaatisi enemmän asennustyötä. En oikein tiedä, että tohtisiko noita varten itse alkaa pylväsporalla työstämään lohkon laakerikauloihin vinoja reikiä. https://ftt-shop.franke-turbotechnik.co ... e-mk3.html
Projekti: Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0T Quattro -05, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Joissain kangissa on reikä ihan kangen varren läpi kuvan mukaisesti. Näissä oikea suunta on niin, että reikä osoittaa mäntää kohti kun kanki on ohittanut YKK:n. Vaikuttaa järkevältä.
Jossain artikkelissa (jota en löytänyt uudestaan) kangen kylkipinnan kolon suunnaksi oli suositeltu 3-7 astetta keskilinjasta sivuun. Tämä näyttää olevan samaa luokkaa kuin noissa saabin kangissa. Eli apinoin tämän mukaan. Teräketjuviilalla tehdyt millin syvyiset urat 5 asteen kulmassa on varmaan hyvät.
Projekti: Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0T Quattro -05, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Tässä vielä yksi kuva, jossa esitetty urien (tai öljyreikien) oikea suunta.
Eli tarkoituksena on, että männänpohjan lisäksi öljyä roiskuu tuonne sylinterin seinämään, joka on työtahdin aikana kovimmalla rasituksella. Ilman suunnattua suihkutusta tuo paikka varmaan saa turhan vähän roiskeöljyvoitelua, koska kampiakselin pyöriessä keskipakovoima linkoaa sitä mieluummin justiin sylinterin vastakkaiselle puolelle. Noita mun koneen mäntiä katsoessa väittäisin, että tämä mutuilu pitää paikkaansa.
Projekti: Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0T Quattro -05, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Järkiliitto? kirjoitti: ↑25 Huhti 2022, 19:28
Öljystä tuleekin mieleen kysymys. Mistä mittaa öljyn paineen ja lämmön? Tasoanturi oli tuossa öljypohjan päällä.
Mulla on jälkiasennettu öljynpaine- ja lämpöanturi samassa. Anturi on asennettu t-haaralla öljynpainekytkimen kanssa öljypumpun lähtöön.
Joo kone tullu mulle osina ja nyt muokattu melkoisesti. Ei näy kansissa eikä lohkossa valmiita paikkoja.
Mistä löysitte sopivan välipalan tuohon suodattimen ja lohkon väliin?
Aika vähän jää rakoa suodattimesta noihin öljylähtöjen anliittimin.
Onko kuvia laittaa toteutuksesta ja vinkkiö osista.
Järkiliitto? kirjoitti: ↑26 Huhti 2022, 11:13
Onko kuvia laittaa toteutuksesta ja vinkkiö osista.
Eli öljypumpussa on adapteri mikä ruuvataan öljypumppuun. Siihen käy suoraan öljynpainekytkin ja letkulla lähtee öljynpaine ja -lämpöanturille. Siitä sitten mun applikaatiossa haarat turboille.
IMG_20220428_111827.jpg
IMG_20220428_111916.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Joskus muinoin mallasin Fordin COP-puolia paikalleen, mutta eivät oikein istuneet taaempaan kanteen C25XE imusarjan kanssa.
Nämä puolestaan näyttäisivät sopivan hyvin.
Kyseessä on VAG:n puolat (oem nro esim: 036 905 100). Laadukas ja silti edullinen (20€/kpl) osa löytyy esim numerolla NGK 48003. Näille sopivat liittimet suojakumeineen esim täällä: https://www.aliexpress.com/item/1005002658908824.html (oem nro: 1J0 973 724)
Meni itsellä setti tilaukseen. Tämä muutos kannattaa mun mielestä tehdä, jos puolan tai tulpanjohtojen vaihto on ajankohtaista. Tuskin tulee ongelmia osien saatavuuden kanssa ihan lähivuosina.
Kytkentä:
Projekti: Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0T Quattro -05, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89