V6 koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

Hei apuja kaivattaisiin nyt.
Yritän löytää venakopan tiivisteitä ja joka kerta saan versiot missä on kopan takana ne mötikät nokkien kohdalla.
Ja tarvitaan malli missä noita ei ole. Jos jollain on auto missä orkkiskoneena x25xe/x30xe alukopallinen versio ilman mötiköitä niin saanko tietää rekkarin. Löytävät osan kuulemma rekkarilla paremmin.
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Katso nettiautosta jonkin V6 Vectra-B:n rekkari, sillä tähän asti olet ilmeisesti tilannut muovikopille tarkoitettuja tiivisteitä, kuten Omegassa.

Tuolta löytyy osanumerokin https://opel.7zap.com/en/car/j96/e/10/11-0/
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Timonen »

No mun B-Vecun rekkari on BIS-872
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

Joo tilannu alukoppaseen tiivisteet mutta joka kerta tullu väärät. Rekkarilla kuulemma löytyy helpommin. No kohta nähdään. Iso kiitos vinkeistä kaikille😁
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3614
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Sämä »

Onko jollain ollu vaa'alla tuommosta v6:sta, että paljonko ilman vaihdelaatikkoa ja turhia oheishilppeitä tuommonen painaa? Eli kuinka kevyeksi koneen pystyisi saamaan? Ajatellaan lähtökohdaksi vaikka x25xe:tä näin alkuun.
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Sämä kirjoitti: 24 Maalis 2021, 08:47 Onko jollain ollu vaa'alla tuommosta v6:sta, että paljonko ilman vaihdelaatikkoa ja turhia oheishilppeitä tuommonen painaa? Eli kuinka kevyeksi koneen pystyisi saamaan? Ajatellaan lähtökohdaksi vaikka x25xe:tä näin alkuun.
Juho M-P kirjoitti: 23 Helmi 2021, 18:56 Toiselle foorumille olin näemmä kirjoittanu:
” Punnitsin X25XE moottorin oikeen koukkuvaa’alla.

Paino ilman apulaitteita ja vauhtipyörää 126kg.
Heitin päälle jonku 120A laturin ja OHc startin sekä pari jarrulevyä. Sain painoksi noin 150kg.”
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Ehdin jo ajatella, että tämä projekti on kuopattu:

Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Aivan mahtavaa katsottavaa nuo
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja motorsport »

@@po
OCF Member 2016
Viestit: 322
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja @@po »

Kellää varmaa tietoa noista x30xe lohkoista. Tarinoiden mukaan tollasesta on olemassa tollanen semi-closed-deck mallinen lohko:

Kuva

Erottaako noita ulkosesti mistään onko täysin avodekkinen vai tollanen? Ilmeisen huonosti saatavilla noita lohkoja tai alakertoja, joten lienee ostettava kokonainen auto/moottori.

Saabin b308 tollanen on, mutta niissäkään ei kuulemma kaikissa. Facelift omegoiden 3.0 moottorit olis vissiin tollasia, mutta siitäkään ei varmuutta. Kuitenkin kuvia tollasista on, joten sellasia lienee olemassa?

Ja joo, 3.2 on tollanen mutta sellaseen heikosti mäntiä saatavilla verrattuna kolmelitrasen 86 poraukselle.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Avatar
Stuke
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Marras 2005, 13:04
Paikkakunta: Vantaa

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Stuke »

@@po kirjoitti: 16 Syys 2021, 02:12 Kellää varmaa tietoa noista x30xe lohkoista. Tarinoiden mukaan tollasesta on olemassa tollanen semi-closed-deck mallinen lohko:

Kuva

Erottaako noita ulkosesti mistään onko täysin avodekkinen vai tollanen? Ilmeisen huonosti saatavilla noita lohkoja tai alakertoja, joten lienee ostettava kokonainen auto/moottori.

Saabin b308 tollanen on, mutta niissäkään ei kuulemma kaikissa. Facelift omegoiden 3.0 moottorit olis vissiin tollasia, mutta siitäkään ei varmuutta. Kuitenkin kuvia tollasista on, joten sellasia lienee olemassa?

Ja joo, 3.2 on tollanen mutta sellaseen heikosti mäntiä saatavilla verrattuna kolmelitrasen 86 poraukselle.


Mulla on tuollainen b308e ja x30xe risteytys ja lohko on semi closed deck. Oman tilasin Ruotsista purkaamolta. www.bildelsbasen.se
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Stuke kirjoitti: 16 Syys 2021, 08:28
@@po kirjoitti: 16 Syys 2021, 02:12 Kellää varmaa tietoa noista x30xe lohkoista. Tarinoiden mukaan tollasesta on olemassa tollanen semi-closed-deck mallinen lohko:

Kuva

Erottaako noita ulkosesti mistään onko täysin avodekkinen vai tollanen? Ilmeisen huonosti saatavilla noita lohkoja tai alakertoja, joten lienee ostettava kokonainen auto/moottori.

Saabin b308 tollanen on, mutta niissäkään ei kuulemma kaikissa. Facelift omegoiden 3.0 moottorit olis vissiin tollasia, mutta siitäkään ei varmuutta. Kuitenkin kuvia tollasista on, joten sellasia lienee olemassa?

Ja joo, 3.2 on tollanen mutta sellaseen heikosti mäntiä saatavilla verrattuna kolmelitrasen 86 poraukselle.


Mulla on tuollainen b308e ja x30xe risteytys ja lohko on semi closed deck. Oman tilasin Ruotsista purkaamolta. www.bildelsbasen.se
Itseäkin jäi tämä tieto kutkuttamaan, että B2 Omegan X30XE:ssä on siis tämä semi-closed-deck?? Omani on vm. -00 jos sillä tiedolla merkitystä.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 322
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja @@po »

Pitäis sen olla, yhen sellasen oon nähnytkin ilman kansia joka sellanen oli. Mitään käytönnön eroahan tolla ei avodekkiseen ole, yhtälailla ne taitaa vaparina kestää.

Pitää vaan muistaa että 3 litranen omegakin kun on uusimmillaan yli 20 vuotta vanha auto, niin sinne toki voi olla vaihdettu elämänkaaren aikana myös jotain muuta.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Uhka vai mahdollisuus?

Saabin kiertokangissa on pienet kolot, joiden tarkoituksena on roiskia öljyä männän pohjaan. Tohtisiko tehdä samanlaiset X30XE:n kankiin? Öljyjäähdytys olisi mun mielestä näissä koneissa tarpeen jo ihan vakionakin. Kaksi lohkoa oon purkanut ja molemmissa koneissa pari kolme mäntää lievästi lämpöleikkautunut. 2-4-6-puolella oli nämä kaikki.

Kuva

Ilmeisesti kolot on kangen molemmilla puolilla samassa kohdassa, kun noihin kohokuviomerkkeihin vertaa. Mutta kumminhan päin kolo on pyörimissuuntaan nähden, onko tuo yläkuolokohdassa ennen vai jälkeen kiertokangen keskilinjaa?

Täältä löytyisi toinen (parempi) vaihtoehto, mutta vaatisi enemmän asennustyötä. En oikein tiedä, että tohtisiko noita varten itse alkaa pylväsporalla työstämään lohkon laakerikauloihin vinoja reikiä. https://ftt-shop.franke-turbotechnik.co ... e-mk3.html
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Täällä oli keskustelua tuosta kankien koloista https://lotuselan.net/forums/viewtopic.php?f=39&t=36308

Näköjään monenlaista variaatiota löytyy: kolot keskinjassa, kolot keskilinjan sivussa, kolot keskilinjan molemmin puolin.

Joissain kangissa on reikä ihan kangen varren läpi kuvan mukaisesti. Näissä oikea suunta on niin, että reikä osoittaa mäntää kohti kun kanki on ohittanut YKK:n. Vaikuttaa järkevältä.

Kuva

Jossain artikkelissa (jota en löytänyt uudestaan) kangen kylkipinnan kolon suunnaksi oli suositeltu 3-7 astetta keskilinjasta sivuun. Tämä näyttää olevan samaa luokkaa kuin noissa saabin kangissa. Eli apinoin tämän mukaan. Teräketjuviilalla tehdyt millin syvyiset urat 5 asteen kulmassa on varmaan hyvät.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Vastaa Viestiin