ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa
ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa
Ostin tuollaisen murheen itselleni heinäkuussa, ajettu 91tkm, yhdellä omistajalla ollut.
2 viimeistä huoltoa oli tehty Motonetissa niin päätin viedä auton Länsiautoon, jotta huoltotiedot tulee ajantasalle. Tehtiin 4. vuosihuolto (ihanan kallista), autoa noutaessa sanoivat, että kytkin ottaa alhaalta = kulunut ja kannattaisi vaihtaa. Luulin itse sen olevan vain autolle ominaista, en ajatellut noin vähän ajetussa olevan tällaista murhetta. Pyysin Länsiautolta tarjousta.
Muutaman päivän päästä tuli tarjous ja olin pudota tuolilta - 1815€ !!!
AutoJerryn kautta sain pari muuta tarjousta 1000-1500€
Kyssäreitä:
1) Länsiauto ei tarjonnut, mutta toinen korjaamo tarjosi vauhtipyörän vaihtoa. Kannattaako/pitääkö (M22 laatikko)
2) mitä järkeviä vaihtoehtoja korjaamoksi ehdottaisitte Tampereen seudulla?
3) mites näette myyjäliikkeen vastuun asiassa? Ostin koeajamatta ja luotin tunnetun liikkeen vastuuseen kertoa tällaisesta asiasta...
4) vaatiiko tuo jonkun erikoisen irroitustyökalun eli kannattaako antaa kaverin yrittää tehdä?
2 viimeistä huoltoa oli tehty Motonetissa niin päätin viedä auton Länsiautoon, jotta huoltotiedot tulee ajantasalle. Tehtiin 4. vuosihuolto (ihanan kallista), autoa noutaessa sanoivat, että kytkin ottaa alhaalta = kulunut ja kannattaisi vaihtaa. Luulin itse sen olevan vain autolle ominaista, en ajatellut noin vähän ajetussa olevan tällaista murhetta. Pyysin Länsiautolta tarjousta.
Muutaman päivän päästä tuli tarjous ja olin pudota tuolilta - 1815€ !!!
AutoJerryn kautta sain pari muuta tarjousta 1000-1500€
Kyssäreitä:
1) Länsiauto ei tarjonnut, mutta toinen korjaamo tarjosi vauhtipyörän vaihtoa. Kannattaako/pitääkö (M22 laatikko)
2) mitä järkeviä vaihtoehtoja korjaamoksi ehdottaisitte Tampereen seudulla?
3) mites näette myyjäliikkeen vastuun asiassa? Ostin koeajamatta ja luotin tunnetun liikkeen vastuuseen kertoa tällaisesta asiasta...
4) vaatiiko tuo jonkun erikoisen irroitustyökalun eli kannattaako antaa kaverin yrittää tehdä?
=======
Jakke
Opel Insignia Grand Sport Innovation 1,5 Turbo Start/Stop 121kW AT6 2017
Suruisa historia
Kadett E -89 /Omega MV2.5 -96 / Vectra C - 98 / Omega 2.5TD / Insignia A x 2 / Astra K ST -17 x2
sekä Saab 9-3 x 2 (melkein Vectra)
Jakke
Opel Insignia Grand Sport Innovation 1,5 Turbo Start/Stop 121kW AT6 2017
Suruisa historia
Kadett E -89 /Omega MV2.5 -96 / Vectra C - 98 / Omega 2.5TD / Insignia A x 2 / Astra K ST -17 x2
sekä Saab 9-3 x 2 (melkein Vectra)
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa
1, kannattaa selvittää onko kaksoismassa vai kiinteä vauhtipyörä. Kuitenkin vähän ajettu.
2, en osaa suositella korjaamoa. Älä kuitenkaan ihan mille tahansa pajalle vie. mutta osien suhteen
Saschs, luk tai valeon kytkin. FTE painelaakeri myös ok. Apurungon pultit, raidepäiden ja alapallojen mutterit kuuluu työohjeen mukaan vaihtaa. Mutterit on nylokit ja pultit venyviä. Maksaa joitakin euroja kipale merkkiliikkeessä. Olikohan luokkaa 100nm+asteet päälle. Lisäksi hammastangon tulipellinläpivienti kumi minkä vaihto on turhaa. Hammastangon alanivelen pultti kuuluisi vaihtaa mutta siihen riittää uusi mieto kierrelukite.
3, ei mitään vastaantuloa, kytkin on kuluva osa siinä missä jarrupalat ja se nyt vain on jonkun papparaisen luistattamaa mallia tai entinen ajoopetusauto. Toki joa etäkauppa niin vähän eriasia. Siittä mulla ei kokemusta. Ainahan sitä voi varovasti kysyä jos vaikka jotain maksaisivat.
4, katso kytkinasetelmaa. Jos siinä on pikkujouset näkyvillä niin asetelma on säätyvä ja pitää asentaa erikoistyökalulla niin että asetelma ruuvataan pohjaan ja samalla keskitys. Jos ei ole niin perus asetelma ja yleismallin työkalulla keskittaa levyn ja vetää kiinni. Lisäksi asetelman ruuvit tulee työohjeen mukaan vaihtaa ja laittaa mieto kierrelukite.
Länsiauton tarjouksessa on alkuperäiset osat jotka on vähän kalliimpia kuin tarvike ja työveloitus merkkiliikkeessä on noin 100e/h.
Ei merkkiliikkeillä työveloitukset yleensä luokkaa 60-80e/h mutta työaikaa menee yleensä vähän merkkiliikettä enemmän.
Itse en voi nyt tarkistaa mistään tuota kytkintä ja kiristysarvoja kun olen lomalla. Mutta tässä mietittävääja odotellaanjos joku muu saisi tuon kytkimen katsottua
2, en osaa suositella korjaamoa. Älä kuitenkaan ihan mille tahansa pajalle vie. mutta osien suhteen
Saschs, luk tai valeon kytkin. FTE painelaakeri myös ok. Apurungon pultit, raidepäiden ja alapallojen mutterit kuuluu työohjeen mukaan vaihtaa. Mutterit on nylokit ja pultit venyviä. Maksaa joitakin euroja kipale merkkiliikkeessä. Olikohan luokkaa 100nm+asteet päälle. Lisäksi hammastangon tulipellinläpivienti kumi minkä vaihto on turhaa. Hammastangon alanivelen pultti kuuluisi vaihtaa mutta siihen riittää uusi mieto kierrelukite.
3, ei mitään vastaantuloa, kytkin on kuluva osa siinä missä jarrupalat ja se nyt vain on jonkun papparaisen luistattamaa mallia tai entinen ajoopetusauto. Toki joa etäkauppa niin vähän eriasia. Siittä mulla ei kokemusta. Ainahan sitä voi varovasti kysyä jos vaikka jotain maksaisivat.
4, katso kytkinasetelmaa. Jos siinä on pikkujouset näkyvillä niin asetelma on säätyvä ja pitää asentaa erikoistyökalulla niin että asetelma ruuvataan pohjaan ja samalla keskitys. Jos ei ole niin perus asetelma ja yleismallin työkalulla keskittaa levyn ja vetää kiinni. Lisäksi asetelman ruuvit tulee työohjeen mukaan vaihtaa ja laittaa mieto kierrelukite.
Länsiauton tarjouksessa on alkuperäiset osat jotka on vähän kalliimpia kuin tarvike ja työveloitus merkkiliikkeessä on noin 100e/h.
Ei merkkiliikkeillä työveloitukset yleensä luokkaa 60-80e/h mutta työaikaa menee yleensä vähän merkkiliikettä enemmän.
Itse en voi nyt tarkistaa mistään tuota kytkintä ja kiristysarvoja kun olen lomalla. Mutta tässä mietittävääja odotellaanjos joku muu saisi tuon kytkimen katsottua
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa
Kiitos, @1,2sorsa!
1) normaali, sanoi Tallinnalainen Opel korjaamo. Kysyin asiaa sieltä, osat tarvikkeena 350-400€ ja työ 38€/h . Tekevät paljon Opeleita, ihmetteli myös, miten noin vähän ajaetussa voi olla kytkin loppu. Veikkasi, että saattaa olla pelkkä "Central Slave Cylinder" joka olisi pettämässä.
2) OK, kiitos tiedosta/vinkistä
3) yllättäen kyllä - 50% loppusummasta!
4) varaosamyyjät tarjoaa Kytkinpaketti LuK 623 3704 33 joka olisi säätyvä
1) normaali, sanoi Tallinnalainen Opel korjaamo. Kysyin asiaa sieltä, osat tarvikkeena 350-400€ ja työ 38€/h . Tekevät paljon Opeleita, ihmetteli myös, miten noin vähän ajaetussa voi olla kytkin loppu. Veikkasi, että saattaa olla pelkkä "Central Slave Cylinder" joka olisi pettämässä.
2) OK, kiitos tiedosta/vinkistä
3) yllättäen kyllä - 50% loppusummasta!
4) varaosamyyjät tarjoaa Kytkinpaketti LuK 623 3704 33 joka olisi säätyvä
=======
Jakke
Opel Insignia Grand Sport Innovation 1,5 Turbo Start/Stop 121kW AT6 2017
Suruisa historia
Kadett E -89 /Omega MV2.5 -96 / Vectra C - 98 / Omega 2.5TD / Insignia A x 2 / Astra K ST -17 x2
sekä Saab 9-3 x 2 (melkein Vectra)
Jakke
Opel Insignia Grand Sport Innovation 1,5 Turbo Start/Stop 121kW AT6 2017
Suruisa historia
Kadett E -89 /Omega MV2.5 -96 / Vectra C - 98 / Omega 2.5TD / Insignia A x 2 / Astra K ST -17 x2
sekä Saab 9-3 x 2 (melkein Vectra)
Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa
Sitten toki vielä sekin, että onko se kytkin oikeasti loppu, vaikka niin sulle huollossa sanottiinkin? Tuntumasta sen kyllä huomaa itsekin. Tuntuuko kytkintä painaessa kohta, jonka yli mentäessä kevenee? Ottaako napakasti kiinni kuitenkin eikä luista? Jos vastasit molempiin kyllä, ei muuta kuin kovaa ajoa.
Jos sen sijaan poljintuntuma muuttuu koko ajan raskaammaksi lattiaa kohden, tai luistaa, sitten se on loppu.
Jos sen sijaan poljintuntuma muuttuu koko ajan raskaammaksi lattiaa kohden, tai luistaa, sitten se on loppu.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa
Jos kytkin irroittaa alhaalta eikä muita oireita ole niin yleensä kytkin levy on kulunut.
Luisto tulee vasta kun kytkin on loppu.
Luisto tulee vasta kun kytkin on loppu.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa
Mene ja tiedä. No tuota autoa tuskin on viritetty, mutta muitakin mahdollisia ongelmapaikkoja on. Mulla Saabissa, joka sukua kuitenkin on, on ainoana ongelmana kuluma polkimen ja pääsylinterin liitoksessa. Siellä kuluu hahlo soikeaksi, ja sen takia kytkin ottaa melko alhaalla. Toki se ei ole vakiokytkin muutenkaan, melko raskas ja ottaa tosi lyhyellä matkalla ja todella napakasti kiinni. Joten en nää mitään murhetta siinä, että ottaa alhaalla.
Jos kytkinlevy on kulunut, silloin ei tunnu tuota "ylimenokohtaa" kun asetelman jouset kääntyy ja tuntuma siksi kevenee.
Jos kytkinlevy on kulunut, silloin ei tunnu tuota "ylimenokohtaa" kun asetelman jouset kääntyy ja tuntuma siksi kevenee.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa
Joo, ei siinä tunnu muuten mitään erikoista eikä se luista yhtään, mutta kytkimen saa painaa ihan pohjaan, että irrottaa ja taas alkaa ottamaan kiinni heti kun poljinta vähänkään nostaa.
Onko näissä ollut sen tämän Central Slave Cylinder -kanssa ongelmia, joka on ilmeisesti siis tämä osa? Löysin Vauxhall foorumilta mainintoja ongelmista tän kanssa, jotka tehdas oisi hoitanut takuuna?
https://alvadi.ee/en/kataloog/varuosa/3 ... ct-tab-oem
Onko näissä ollut sen tämän Central Slave Cylinder -kanssa ongelmia, joka on ilmeisesti siis tämä osa? Löysin Vauxhall foorumilta mainintoja ongelmista tän kanssa, jotka tehdas oisi hoitanut takuuna?
https://alvadi.ee/en/kataloog/varuosa/3 ... ct-tab-oem
=======
Jakke
Opel Insignia Grand Sport Innovation 1,5 Turbo Start/Stop 121kW AT6 2017
Suruisa historia
Kadett E -89 /Omega MV2.5 -96 / Vectra C - 98 / Omega 2.5TD / Insignia A x 2 / Astra K ST -17 x2
sekä Saab 9-3 x 2 (melkein Vectra)
Jakke
Opel Insignia Grand Sport Innovation 1,5 Turbo Start/Stop 121kW AT6 2017
Suruisa historia
Kadett E -89 /Omega MV2.5 -96 / Vectra C - 98 / Omega 2.5TD / Insignia A x 2 / Astra K ST -17 x2
sekä Saab 9-3 x 2 (melkein Vectra)
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa
Bi turbo dieseleissä noita vaihdettiin takuuna ja joissakin tarkisteltiin että ruuvit on kiinni.KairJa kirjoitti: ↑09 Syys 2021, 14:25 Joo, ei siinä tunnu muuten mitään erikoista eikä se luista yhtään, mutta kytkimen saa painaa ihan pohjaan, että irrottaa ja taas alkaa ottamaan kiinni heti kun poljinta vähänkään nostaa.
Onko näissä ollut sen tämän Central Slave Cylinder -kanssa ongelmia, joka on ilmeisesti siis tämä osa? Löysin Vauxhall foorumilta mainintoja ongelmista tän kanssa, jotka tehdas oisi hoitanut takuuna?
https://alvadi.ee/en/kataloog/varuosa/3 ... ct-tab-oem
Olen yhden tuommoisen vaihtanut. Special coveredge oli siihen autoon jolloin painelaakerilla oli hieman pidempi takuu kuin normaalisti. 83tkm ajetusta ja vähän yli 2v takuun olevasta autosta meni kytkinpoljin pohjaan ja jarrunesteet työsylinteristä pihalle.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa
Onko nestevuotoa moottorin ja vaihdelaatikon välistä? Noista pamahtaa työsylinteri ja siihen korjaukseen on ooppelin jatkotakuu.
Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa
EI ole ollut nestevuotoa, jos sieltä kaikki tulee pihalle, poljin jäänee pohjaan?
No, vien tuonne lokakuun alussa, katsotaan sitten mikä on lopullinen tuomio.
http://opelaas.ee/fi
No, vien tuonne lokakuun alussa, katsotaan sitten mikä on lopullinen tuomio.
http://opelaas.ee/fi
=======
Jakke
Opel Insignia Grand Sport Innovation 1,5 Turbo Start/Stop 121kW AT6 2017
Suruisa historia
Kadett E -89 /Omega MV2.5 -96 / Vectra C - 98 / Omega 2.5TD / Insignia A x 2 / Astra K ST -17 x2
sekä Saab 9-3 x 2 (melkein Vectra)
Jakke
Opel Insignia Grand Sport Innovation 1,5 Turbo Start/Stop 121kW AT6 2017
Suruisa historia
Kadett E -89 /Omega MV2.5 -96 / Vectra C - 98 / Omega 2.5TD / Insignia A x 2 / Astra K ST -17 x2
sekä Saab 9-3 x 2 (melkein Vectra)
- caravan16v
- 'Senator'
- Viestit: 444
- Liittynyt: 19 Maalis 2005, 15:07
- Paikkakunta: jkl
Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa
Mulla menossa huoltoon juurikin tuon öljy vuodon takia kytkimen ja moottorin välistä. Epäilivät kytkimen työsylinterin vuotavan. Astra Innovation plus -19 150hp 38000 km
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa
Tarkoitit varmaan jarrunestevuotoa?caravan16v kirjoitti: ↑29 Tammi 2022, 10:19 Mulla menossa huoltoon juurikin tuon öljy vuodon takia kytkimen ja moottorin välistä. Epäilivät kytkimen työsylinterin vuotavan. Astra Innovation plus -19 150hp 38000 km
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: ASTRA K (B16) 1.4 Turbo 110kW kytkinremppa
Oma korjattiin lopulta Länsiautossa (1650€), josta myyjäliike maksoi puolet.
Kytkinlevy oli edellisen omistajan ajotavan(?) takia kulunut, että koko asetelma vaihdettiin
Kytkinlevy oli edellisen omistajan ajotavan(?) takia kulunut, että koko asetelma vaihdettiin
=======
Jakke
Opel Insignia Grand Sport Innovation 1,5 Turbo Start/Stop 121kW AT6 2017
Suruisa historia
Kadett E -89 /Omega MV2.5 -96 / Vectra C - 98 / Omega 2.5TD / Insignia A x 2 / Astra K ST -17 x2
sekä Saab 9-3 x 2 (melkein Vectra)
Jakke
Opel Insignia Grand Sport Innovation 1,5 Turbo Start/Stop 121kW AT6 2017
Suruisa historia
Kadett E -89 /Omega MV2.5 -96 / Vectra C - 98 / Omega 2.5TD / Insignia A x 2 / Astra K ST -17 x2
sekä Saab 9-3 x 2 (melkein Vectra)