Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Sepi79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 05 Helmi 2016, 22:32
Paikkakunta: nokia

Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2

Viesti Kirjoittaja Sepi79 »

Lehtiseta kirjoitti: 28 Helmi 2020, 22:13
Sepi79 kirjoitti: 28 Helmi 2020, 20:41
Lehtiseta kirjoitti: 28 Helmi 2020, 13:43
Sepi79 kirjoitti: 28 Helmi 2020, 01:49
Lehtiseta kirjoitti: 25 Helmi 2020, 22:08

Täällä hep! 3 omegassa redlinen noslipit sisässä ja toisaan sit kans pitää. Perän kitkalevyjen kulumisen kannalta ei ehkä paras vaihtoehto mutta eipä itellä oo ykskään perä lakannu pitämästä
Onko paljon/kauan tullu ajeltua noilla öljyillä? Huvittais ehkä vähän kokeilla mutta jos nyt heti ensimmäisen kesän jälkeen on kitkalevyt loppu niin eipä taida olla ihan sen arvoista :D
Yhdellä sedan x20xev koneisella yli kolme vuotta kesät talvet (noin 65tkm) jonka perä meni vielä sit korin paalauksen jälkeen 2,5v6 farkkuun 🙈, tänhetkisessä talvimiinassa ollu vuoden päivät no slipit sisässä ja 3.0 manuaali farkussa noslipit sisässä 2v, kaverin molempiin omegoihin myös pantiin noslipit periin eikä niissäkään ole ongelmia ollut
Taidanpa testata itekkin :D Hierooko vastaan mutkissa tai jurnuttaako perä? Vai pitääkö tosiaan niin hyvin ettei levyt luista yhtään kunhan tarttuu toisiinsa?
Ei mitenkään häiritsevästi, risteyksistä lähtiessä rivakasti vähän jurnaa ja parkkipaikoilla sisempi fillari sipsuttaa niinku ois kemppi (jos veto päällä) mutkissa ei huomaa mitään vastaan hannausta
Hyvä homma, kiitos kokemuksien jakamisesta :thumbsup: Pitää vaihdella öljyt tossa kunhan kerkeen.
Sepi79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 05 Helmi 2016, 22:32
Paikkakunta: nokia

Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2

Viesti Kirjoittaja Sepi79 »

Kuinkas tiukka tuo b omegan lukko oli? Oliko eteenpäin 45% ja taaksepäin 25%? Esijännitystähän tuossa ei ole yhtään.
Lehtiseta
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 82
Liittynyt: 22 Tammi 2018, 16:37
Paikkakunta: Jämsä

Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2

Viesti Kirjoittaja Lehtiseta »

Sepi79 kirjoitti: 03 Maalis 2020, 14:30 Kuinkas tiukka tuo b omegan lukko oli? Oliko eteenpäin 45% ja taaksepäin 25%? Esijännitystähän tuossa ei ole yhtään.
Eiköhän se oo ihan 1way lsd eli sama kumpaankin suuntaan ja 45%
"Ehjää ei kannata korjata"
Sepi79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 05 Helmi 2016, 22:32
Paikkakunta: nokia

Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2

Viesti Kirjoittaja Sepi79 »

Lehtiseta kirjoitti: 03 Maalis 2020, 18:04
Sepi79 kirjoitti: 03 Maalis 2020, 14:30 Kuinkas tiukka tuo b omegan lukko oli? Oliko eteenpäin 45% ja taaksepäin 25%? Esijännitystähän tuossa ei ole yhtään.
Eiköhän se oo ihan 1way lsd eli sama kumpaankin suuntaan ja 45%
No mut 1 way olis vaan eteenpäin, 2 way molempiin ja välimalli 1.5 way. Vai ei vai?
Lehtiseta
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 82
Liittynyt: 22 Tammi 2018, 16:37
Paikkakunta: Jämsä

Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2

Viesti Kirjoittaja Lehtiseta »

Sepi79 kirjoitti: 03 Maalis 2020, 21:41
Lehtiseta kirjoitti: 03 Maalis 2020, 18:04
Sepi79 kirjoitti: 03 Maalis 2020, 14:30 Kuinkas tiukka tuo b omegan lukko oli? Oliko eteenpäin 45% ja taaksepäin 25%? Esijännitystähän tuossa ei ole yhtään.
Eiköhän se oo ihan 1way lsd eli sama kumpaankin suuntaan ja 45%
No mut 1 way olis vaan eteenpäin, 2 way molempiin ja välimalli 1.5 way. Vai ei vai?
2way lukottaa kiihdyttäessä ja moottorijarrutuksessa ja jarruttaessa, 1 way lukottaa vain kun perässä on veto päällä (pyörimissuunnalla ei ole merkitystä) toki äärimmäisissä tilanteissa tuon omegan peräkin menee moottorijarrutuksessa lukkoon ( kovasta vauhdista ykköstä tupaan) mutta siis normiajotilanteissa lukottaa vain veto päällä ei moottorijarruttaessa
"Ehjää ei kannata korjata"
Sepi79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 05 Helmi 2016, 22:32
Paikkakunta: nokia

Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2

Viesti Kirjoittaja Sepi79 »

Lehtiseta kirjoitti: 03 Maalis 2020, 22:04
Sepi79 kirjoitti: 03 Maalis 2020, 21:41
Lehtiseta kirjoitti: 03 Maalis 2020, 18:04
Sepi79 kirjoitti: 03 Maalis 2020, 14:30 Kuinkas tiukka tuo b omegan lukko oli? Oliko eteenpäin 45% ja taaksepäin 25%? Esijännitystähän tuossa ei ole yhtään.
Eiköhän se oo ihan 1way lsd eli sama kumpaankin suuntaan ja 45%
No mut 1 way olis vaan eteenpäin, 2 way molempiin ja välimalli 1.5 way. Vai ei vai?
2way lukottaa kiihdyttäessä ja moottorijarrutuksessa ja jarruttaessa, 1 way lukottaa vain kun perässä on veto päällä (pyörimissuunnalla ei ole merkitystä) toki äärimmäisissä tilanteissa tuon omegan peräkin menee moottorijarrutuksessa lukkoon ( kovasta vauhdista ykköstä tupaan) mutta siis normiajotilanteissa lukottaa vain veto päällä ei moottorijarruttaessa
Vähän oudolta kuulostaa mutta uskon toki viisaampaa :D
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Juu siis mustakin tuntuu että omegan murikassa ei oo juurikaan coast-lukitusta ja enempi sitten vetopäällä, liukkaalla tosiaan saa aikaseksi shift-lockin jos ei anna välikaasua vähän rajumpaan alasvaihtoon, mutta se taas on kuskin moka :D Onko tosiaan 45% lukitus B2 ompussa? Mulla siis ihan 2.2 litrasella pannulla ja manuaaliaskilla. Tekisi kovasti mieli tulevana kesänä lorauttaa ne NS-öljyt murikkaan, kun alkaa olla vaihto ajankohtainen, samalla voisi vaihtaa stefat, kun näkyy aavituksen toisen vetarin sisäpäästä tihkuvan :)
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Sepi79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 05 Helmi 2016, 22:32
Paikkakunta: nokia

Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2

Viesti Kirjoittaja Sepi79 »

Motonetisti kirjoitti: 04 Maalis 2020, 12:27 Juu siis mustakin tuntuu että omegan murikassa ei oo juurikaan coast-lukitusta ja enempi sitten vetopäällä, liukkaalla tosiaan saa aikaseksi shift-lockin jos ei anna välikaasua vähän rajumpaan alasvaihtoon, mutta se taas on kuskin moka :D Onko tosiaan 45% lukitus B2 ompussa? Mulla siis ihan 2.2 litrasella pannulla ja manuaaliaskilla. Tekisi kovasti mieli tulevana kesänä lorauttaa ne NS-öljyt murikkaan, kun alkaa olla vaihto ajankohtainen, samalla voisi vaihtaa stefat, kun näkyy aavituksen toisen vetarin sisäpäästä tihkuvan :)
Nyt kun oon pikkusen aikaa saanu heräillä niin ihan järkevältähän tuo lukon toiminta kuulostaa. Veto päällä siis menee lukkoon eteenpäin kiihdyttäessä, moottorijarru ei riitä lukottamaan takaperin mutta peruuttaessa sitten vääntö riittää lukolle ja lukko alkaa pitämään. Eli siis ikään kuin 1way lukko mutta kahteen suuntaan, kun taas 2way ja 1.5way purisi jo moottorijarrulla. Kadulla ajellessa voisi 2way lukko olla aika arvaamaton peli jonkun perus mamman hyppysissä kun auto yliohjaa joka kurviin kääntyessä.

En sano varmaksi mutta muistan lukeneeni että b2 omegassa on löysempi lukko kun b1 omegassa. Toivotaan että joku tietäjä tulee jossain vaiheessa kertomaan miten se nyt oikeasti meni.
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Sepi79 kirjoitti: 04 Maalis 2020, 14:08 Nyt kun oon pikkusen aikaa saanu heräillä niin ihan järkevältähän tuo lukon toiminta kuulostaa. Veto päällä siis menee lukkoon eteenpäin kiihdyttäessä, moottorijarru ei riitä lukottamaan takaperin mutta peruuttaessa sitten vääntö riittää lukolle ja lukko alkaa pitämään. Eli siis ikään kuin 1way lukko mutta kahteen suuntaan, kun taas 2way ja 1.5way purisi jo moottorijarrulla. Kadulla ajellessa voisi 2way lukko olla aika arvaamaton peli jonkun perus mamman hyppysissä kun auto yliohjaa joka kurviin kääntyessä.

En sano varmaksi mutta muistan lukeneeni että b2 omegassa on löysempi lukko kun b1 omegassa. Toivotaan että joku tietäjä tulee jossain vaiheessa kertomaan miten se nyt oikeasti meni.
Tutkailin vähän asioita ja pengoin vanhoja ketjuja, ja näköjään myös B2 ompussa 45% lukko, ja koska Z22XE kone niin välitys aika tiheähkö (4,22) mikä selittääkin shut. ripeän kiihtyvyyden noin painavalle kopalle :) Ja lukon toimivuudesta ymmärsin että vedossa tosiaan 45% lukitus jos pyörimisnopeuksissa eroja vasen vs. oikea, mutta sitten moottorijarrutuksessa (coast) perä on käytännössä avoin.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3678
Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

En tiedä mitä muut käsittää 2 way lukolla, mutta kyllä Omegan lukko on 2-way lukko, samat rampit molempiin suuntiin.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

P. Lanttola kirjoitti: 05 Maalis 2020, 15:55 En tiedä mitä muut käsittää 2 way lukolla, mutta kyllä Omegan lukko on 2-way lukko, samat rampit molempiin suuntiin.
Jeps
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Oh_mega
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Heinä 2020, 01:06

Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2

Viesti Kirjoittaja Oh_mega »

Uusi B2-omistaja ilmoittautuu. Ei oikein vielä ollut mahdollisuutta kunnolla kokeilla lukkoa. Vaikuttaa toimivan ok soralla. Vaihdoin juuri öljyt huollossa vaihdelaatikkoon(GM:n oma) ja perään(Castrol Syntrans 75W140 Limited Slip). Katsotaan miten pelittää näillä.
Omega 2.2 Caravan -02
Peräöljy
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 21:43

Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2

Viesti Kirjoittaja Peräöljy »

Terve!
Täällä on jo juttua tullutkin noista b2-omegan perien lukoista, mutta miten noiden 2.2 litraisten diesel-omegoiden lukon laita on? Samanlainen perä ja lukko kuin bensakoneississa b2-ompuissa? Kaverilla on muutama tuollainen ollut ja ainakin jonkinlainen lukko tuntui olevan, onko sitten löysempi kuin bensakoneisissa? Olisi tuollainen kokonainen auto tiedossa, niin jatkojalostus tarkoituksessa kyselen :lol:
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ihan sama lukko niissä on jos sattuu lukko olemaan.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Peräöljy
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 21:43

Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2

Viesti Kirjoittaja Peräöljy »

Juho M-P kirjoitti: 27 Touko 2021, 19:01 Ihan sama lukko niissä on jos sattuu lukko olemaan.
Ok, selvä juttu. Täytyy käydä auto raahaamassa tontille ja aloittaa purkutyöt ainakin tuon perän osalta.
Vastaa Viestiin