Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1137 tkm)

Esittele Opel-projektisi tai autosi
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @940km)

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Oliko hakkapeliitta 8 ja saatko kuvaa vanteista?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @940tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Tais olla kasit, hyvinkin ryytäisillä peltivanteilla.
Tyhjänä ostetut valuvanteet oli ilmeisesti saman, paaliin lähteneen, pirssin kesävanteet.
Alla on kuva samasta vannemallista nettivaraosassa.
Omassa Astrassa oli samanlaiset ostaessa ja vuosia sen jälkeenkin. Sittemmin annoin ne vanhemmille talvirenkaisiin, kun ostin toiset Irmelit. (Spectrat)

Kuva
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @940km)

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

B2 CD mallin näemmä.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @940tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Voi olla, vanteiden ja niihin käyvien lätkien tunnistaminen on hieman vaivalloista, jo siksi että tietääkseni näillä ei ole mitään erisnimeä.
(Siis tyyliin Volvo Hydra, Mercedes Barock etc.)

GM/Opel varaosakuvassakin on kaksi eri viisipuolaista vannetta esitetty täsmälleen samalla piirroksella.
_Luulen_ että nämä voisivat olla malli "QG".

Samalla piirroksella esitetään myös malli "QH" - jonka uskon todellisuudessa olevan erinäköinen viisipuolainen malli jossa puolat ohenevat hieman kehää kohden - näitä taisi olla Calibroissa.

Sama keskilätkä kyllä käy molempiin ja kai menee paikalleen aika moneen muuhunkin joissa on yhdellä ruuvilla kiinnitettävä lätkä - joskin muissa vanteissa se olisi tietysti väärän mallinen.

Lätkä löytyi Gruber's blitzschmiede nimisestä vanhojen Opelien osia myyvästä puljusta.
"Gruberin SalamaTakomo" onkin ihan osuva nimi merkin huomioiden.
Pulju lienee jossain Münchenin lähimaastossa kun firman tili on Dachaun säästöpankissa.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @942tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

942tkm

Kulutus oli 4,6 edellisellä tankillisella.

Muuten ei mitään maininnan arvoista, kuin että oikean etuvalon korkeudensäätö ei näytä toimivan.
No edellisellä kerralla se herkistyi toimivaksi nylkyttämällä moottorin pistoketta pari kertaa edestakaisin, josko olisi kontakti nytkin huono.

Pitäisikin ottaa, noin ylipäätään, tavaksi ajaa säätöä laidasta laitaan jollain määrävälillä, kun seisominen - eivätkä käyttösyklit - nämä kuitenkin saavat halttaantumaan.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @946tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

946tkm

Vaihdoin nuo, aiemmissa viesteissä käsitellyt, B2 CD mallin valssit uudempine Hakkapeliittoinen alle ja auto muuttuikin paljon vakaammaksi kuin aivan loppuun hangatuilla samanlaisilla. ("Yllätys")
Keskilätkiin panin uudet peitetulpat ja varmistin parilla tipalla Loctite 495 - tosin itsellä niitä ei kyllä koskaan irronnut.

Edellisen tankin keskikulutus oli 4,9.

Öljyt, pitäisi vaihtaa, yms. syyshuoltoa ja aie oli myöskin nollauttaa lukossa olevasta Eberistä vikakoodi Joululomalla.
Siihenhän on uusittu keraaminen hehku jo kesällä.

Muuten ei mitään ihmeitä.

Edit: edelleen samalla tuhannella, mutta uudet ölpät mahassa. Huvittavaa ajatella että miljoonaan ei ole enää tämän jälkeen kuin yksi öljynvaihto.
Tosin vaihtovälin ollessa 30tkm matka-aikaa siihen on toki edelleen vajaa vuosi.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @950tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

950tkm

Eberi heräsikin lukituksen poistolla, joskin termari on harvennut sen verran että saa antaa saapasta aika reippaasti jotta Eberi sammuisi :)
No uusi (orggis) termostaatti tuli tilattua lomilla ja se jo saapuikin.

Mielenkiintoista oli se että Eberin vikakoodeissa oli, normaalin liian monta epäonnistunutta käynnistysyritystä, lisäksi koodi 85, jolle ei ole löytynyt järkevää aukikirjoitusta. On varmaan jokin ohjelmistokehittäjien tms. käyttöön varattu.

Astra pelittää pois poikkeensa, joten ei muuta kuin kovaa ajoa.

Joulu/uusivuosi/loppiainen pyhien aikana tuli ajettuua vaan kyläpyöritystä kotiseudulla ja Eberi puhkutti jokseenkin koko ajan, joten kulutuskin nousi 5,5 tasolle.

Laskeneen takaisin normaaliin talvitasoon nyt pitkää siivua sorvatessa.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @953tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

953tkm

Kelin lämmettyä ja matkojen pidettyä kulutus laski 5,0 tasolle.

Loppuviikosta pitäisi saada terve(orggis) termostaatti ajoon, jolloin nähdään paljonko se auttaa.
Veikkaan että menee korkean nelosen puolelle - mutta ei paljoakaan.

Laittelin oikean etuvalon korkeudensäätömoottorin liittimeen CRC hapettumien poistoainetta ja nylkytin töpseliä edestakaisin.
Ei vaikuttanut - ainakaan välittömästi - eli ongelma on muualla.
Vempelehän on tehnyt sitä että kun on kostea vesisumukeli säätö pelaa ja kuivalla ei.
Eli kosteus/suolavesipaska pääsee johonkin jossa sen johtokyky palauttaa toiminnan tilapäisesti.

Pitänee alistua ja vaihtaa säätömoottori viimeistään leimalle.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @954tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

954tkm

[Edit: Terve termostaatti vaikutti kulutukseen suotuisasti - kuten oli odotettavissakin - kympin kahtapuolta heiluneesta pakkasesta ja työmatkasahaamisesta huolimatta meni edellinen tankillinen tasan vitosen kulutuksella.]

Uusi (orggis) termari on ajossa ja pelaa niin hyvin kuin aiemminkin vaihdetut - valitettavasti ko. ilo ei tule olemaan mitenkään erityisen pitkäaikainen.
Etuvalon koronsäätömoottori on edelleen (ja varmaan pysyvästi) vaiennut viulu.

Mikä -tavallaan - oleellisempaa, peli alkoi poltella jäähdytysjärjestelmän merkkivaloa. (Jäähdytin ja flekti symboli mittaristossa)
Aiemmin se ei ole syttynyt muutoin kuin jos unohdin keulaa remppaillessa jommankumman flektin töpselin irti.
No tyypillisimmät aiheuttajat ovat liian matala nestepinta paisuntasäiliössä - joka ei voi Ghettovarusteisessa mallissa olla aiheuttaja, koska pinnanmittauksen instrumentointia ei ole.
Toinen mahdollinen aiheuttaja on kylmästöinnin painehäly - paitsi Ghettopuimurissa ei ole AC'ta.

Moottorinohjauksen lämpöanturi voisi pilluta myöskin, mutta sitten pitäisi tulla vikavalo ja koodi.
Plus OP.COMilla katsoen moottorin lämpö antaa kuitenkin aivan loogisia lukemia ja korreloi lämpömittarin kanssa oikein hyvin, jahka mittari ylipäätään alkaa näyttää jotain termarin sulkuelimen auettua.

Näin ollen tähteellä on lähinnä puhaltimet, niiden johdotus/liittimet ja moottorin jäähdytysmoduuli vasemman etupyörän edestä.
Koska jäähdytysmoduli on ainut johon en saanut yhteyttä op.comilla voi se olla kusahtamassa - taikka töpseli on vaan hapettunut ja itsediagnostiikka ei sammuta poltintestin jälkeen jäähdytyksen merkkivaloa koska moduli ei vastaa kommunikaatioon mitään.
En jaksa olla kovinkaan huolissani, koska en muista ovatko flektit käyneet autossa oikein kertaakaan ja lämpöjen suhteen suurin ongelma talvella on ylipäätään se että auton keulaa pitää vyllätä jotta se lämpiäisi taajaman liruajossa - ellei nyt toimiva Eberi nosta lämpöä.

Noh, ellei töpselien nylkytys auta merkkivaloon, voi modulin joutua vaihtamaan hajottamokappaleeseen joskus hamassa tulevaisuudessa.

Edellisten lisäksi takajarrupalat alkavat olla aika loppu.
Näköjään Lucas takajarruissa ne kestävät huonommin kuin Boscheissa - joskin paloissa on itse kitka-aineen pinta-alaakin selvästi vähemmän.
Iteroin että paloilla on ajettu nyt kai n.130tkm - yleensähän ne ovat tavanneet kestää n. 200.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @957tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

957tkm

Edellisen tankillisen keskikulutus 4,9.

Vaihdoin taakse Brembon levyt ja palat - muissa oli vielä pintaa, kuskin puolelta puristimen männän puoleinen pala oli kulunu taustalevyyn asti.
Rohina alkoi hyvin kevyellä jarrutuksella ja loppui välittömästi poljinta löysätessä + liu'ut ja männät oli herkän tuntuiset, joten en tehnyt muuta kuin putsasin liukupellit längistä ja kaavin mujut myös niiden takaa.
Uusien palojen taustalevyt olivat mitoissaan, joten mitään viilailuja tai hiomisia ei tarvinnut tehdä, vähän vaan CRC jarruosarasvaa taustalevyjen liukulevy kontaktipintaan ja kasaan.

Oikean etuvalon koronsäätö on edelleen vaiennut viulu ja flektivalo mittaristossa palaa sitkeästi - en kyllä aio tehdä kummallekaan mitään ennen kesälämpimiä.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @963tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

963tkm

Soossia on mennyt 4,9-5,0 tienoilla.

Muuten samaa kuin ennen, etuvalon koronsäätö toimii kosteusmittarina ja flektivalo palaa.

Takalasin pyyhin pysähtyy satunnaisiin kohtiin jos sitä käyttää päällä lyhyellä nykyllä viiksestä, mutta laskemalla pitkällä painalluksella samalla vetää lasille menee vippari parkkiin sinne minne pitääkin.
Ilmeisesti moottoripaketti otti itseensä pyyhkiessä raskasta loskaa talvella.
Eli sille pitää joko antaa huomiota kelien lämmettyä, taikka vaihtaa koko puketti, josko E-bay tms. lähde tarjoaa vaihtokappaletta riittävän halvalla.

Ensimmäinen ajatus oli vaihtaa rele, mutta samoista oireista kärsineet ovat sitä yrittäneet - huonolla menestyksellä.

Pienistä ärtymyksen aiheista huolimatta auto pelaa kuin junan vessa ja talvelta positiivinen havainto on että Eberiin päivitetty keraaminen hehku saa sen käynnistymään huomattavan nopeasti.

Jälkiviisaana voi todeta että olisi ollut parempi päivittää hehku keraamiseen ennen kuin uusi Eberi tuli laitettua paikalleen, mutta ajatus täysin bränin ja takuunalaisen laitteen sörkkimisestä tuntui sillä hetkellä huonolta.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @970tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

970tkm

Hyvin rokkaa, edellinen tankkaus 4,8.

Siis vaikka talvipallot, kesärajoitukset ja Eberikin on puhkinut joko töihin lähtiessä tai sieltä pois tullessa.

Takatalvea, räntäsadetta ja yöpakkasia kun on pukkaillut en ole vielä vaihtanut Hakkapeliittoja pois alta.
Ajattelin kyllä tulevana viikonloppuna ja normo tapaan panna uudet jarrunesteet samalla - kuten joka kevät ennenkin.

Pitäisi varmaan myös pestä K&BN paneelisuodatin, kuten aiempinakin keväinä. Vaikka niitä karmeiksi oravafilttereiksi haukutaankin, niin hyvin tuo mosa on pysynyt piukassa kunnossa senkin kanssa ajaessa.

Jännitys tiivistyy onko miljoona kasassa ennen seuraavaa leimaa - jolloin Leimar voipi käskeä taas peltihommiin, joka ei kyllä paljoa nappaisi.
Noh, jos 1/1 on silloin vielä vielä virstoja vajaana niin ei auta itku markkinoilla.

Takalasin pyyhkimelle en ole vielä saanut aikaiseksi tehdä mitään, kun vapaa-aika on mennyt lähinnä prätkiä seppiessä.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @972tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

972tkm

4,8-4,9

Sain aikaiseksi vaihtaa suvikumit ja jarrunesteet.
Kaikissa paloissa ihan hyvin pintaa. Takalevyt ja palat vaihdoinkin melko äskettäin, edessä taas on levyissä jo jonkun verran pykälää, mutta tottahan siitä leimari mainitsee jos eivät tyydytä. Männän puoli kuluu talven liruajossa hieman enemmän kuin passiivinen puoli.

Nyvin samalla pyöränlaakereita ja tiukoiltahan nuo tuntuivat edelleenkin - ihan positiivinen juttu huomioiden että takana on ne jotka on tehtaalla sinne laitettu, eli 972tkm ajetut. Pyörivät herkästi ja ei löysää. (Eteen vaihdettu kahdesti).
Ajatus vuodesta '98 suolavedessä uitettujen takananapa/laakerimoduulin pulttien auki jumppaamisesta ei kyllä oikein houkutakkaan, vaikka minulla yksi SKF pyöränlaakeripaketti on hyllyssä odottanutkin jo vuosia.

Vähemmän yllättävästi ohjaus on aika paljon miellyttävämpi uusilla Efficient gripeillä vs. hieman piestyt Hakkapeliitat.

Öljynvaihtoon on vielä 4tkm ja pinta aika lähellä alarajaa, joten sitä voisi panna pienen lirun lisää jos sattuu vastaan litran purkki Dexos kakkosta.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @976tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

976tkm

Kulutus samaa, jollain välillä meni enempi konetietä ajaessa - ooh, gasp - ihan 5,2 :)

Miljoonaa edeltävä viimeinen öljyn vaihto on käsillä, toiminta muuten hyvää mutta pientä vastustusta ilmeni kun kytkin ei oikein halua irroittaa.

Auto seisottua yön yli parin kolmen asteen lämmössä irroitti OK ja vaihdekaavio sai veivattua paikallaan läpi ongelmitta.
Jonkun aikaa kun ajoi ja konehuone lämpeni joutui vaihtamaan pienempiä välikaasun kanssa.
Neste ei kuitenkaan vaju, joten pidän erittäin todennäköisenä että pääsylinteristä on männän etummainen tiiviste sohloontunut ja paine karkaa tiivisteiden väliseen tilaan ja neste takaisin säiliöstä tulevaan syöttöletkuun.

Vähemmän houkuttava vaihtoehto on se että levystä on jokin kierrejousista, tai muu osa, irti ja kiilaa levyä. (Eli aski pitäisi irroittaa, joka ei oikein houkuttele)
Joskus muinoin E-Kadett onnistui halkaisemaan segmentin irti paineasetelman levyjousesta ja siihen ei saanut ykköstä sisään, valoissa seisossa, muutoin kuin sammuttamalla moottorin ja starttaamalla melko marginaalisesti vaikuttava kytkinpoljin pohjassa.
Itse kytkinhomma oli tietysti hyvin vaivaton, kiitos luukun kytkinkopan pohjassa ja teleskooppisen vaihteiston ensiöakselin.

Mainittakoon että minulla ollessaan (eli 796tkm) ei kytkimelle ole 100% varmasti tehty mitään, mutta hyvin luultavasti samat nesteet ja pääsylinteri on olleet uudesta asti - eli sen 23 vuotta ja 976tkm.
Jarrunesteet olen vaihtanut joka kevät, mutta en kytkimeen - näin ollen 1. ensiapu tekohengitys on kokeilla uusilla nesteillä, koska epäilen että em. ajassa pää- ja työsylinterissä maannut neste on mennyt melkoisen ohueksi liuruksi.
Kiivas polkaisu saattaa satunnaisesti auttaa, jolloin kulunut tiiviste mahdollisesti pullahtaa paineen alla.

Yöllä tuli ajettua koko maan poikki, itärajalta komennuspaikalle länsirannikolle, kotipihasta parkkiruutuun, auto pysähtymättä kertaakaan. Lahden kohdilla taisin veivata kerran kakkoselle asti vaihteita alas.
Toki liikkeestä ilman kytkintä vaihtaminen ei sinänsä ole kovin kummoinen juttu, jos on joskus tottunut ajamaan synkronoimattomalla laatikolla.

No vaikka nesteenvaihto auttaisikin, on pääsylinteri vaihdettava varuiksi siltikin.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @976tkm)

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Siellä on ihan vaan kytkin niin loppu että painelaakerin työliike ei riitä. Itellä oli H Astrassa sama vika.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin