Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Sami H
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 08:01

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Sami H »

1,2sorsa kirjoitti: 26 Huhti 2021, 20:23
Nible kirjoitti: 26 Huhti 2021, 19:55
1,2sorsa kirjoitti: 26 Huhti 2021, 19:52
ascona_c kirjoitti: 26 Huhti 2021, 19:50
1,2sorsa kirjoitti: 24 Huhti 2021, 09:02

Tässä topikissa aikahyvin juttua lämmittimestä.
Manuaalissa öljypohjaan vastus ja automaagissa tulee lämmönvaihtimen letkuihin letkulämmitin ja pumppu mutta joillakin ollut siinä ongelmia vikavalon muodossa.

Tosiaan ei ole koneilla yhteistä muutakuin iskutilavuus ja sylinterien määrä.
Onko Astran 1.2 hihna vai ketju?
Ketju pitäisi olla noissa uusissa 3 pyttyisissä
Eikös tuo ole samaa rakennetta kuin 1 litrainen 3-sylinterinen ja nelisylinterinen 1.4/1.5 kone. Eli ketjukoneita.
Gm valmistama mutta samoja osia ei taida olla kuin öljynsuodatin noiden vanhempien moottorien kesken.
Olen jostain "tech notesista" ollut lukevinani että öljyssä uiva hihna olisi näissä uusissa GM E-turbo-sarjan koneissa. Perusteena pienempi kitka ja hiljaisempi käyntiääni. Hiljaseisemmin se käykin kuin tuo litrainen. Jenkeissä mainostavat vaihtoväliksi 150k mailia eli 240tkm..
Mutta alakierroksilla litrainen on jotenkin herkempi, kivempi ajaa kaupungissa. Eroa voi tosin olla myös välityksissä. Isolla tiellä kyllä onkin sitten mukavampi mennä "isolohkolla" :)
Insignia GS 2.0T AT9 MY22
Corsa-e MY23
Calibra 2.0i museorek. -91
Ex-Opelit: Astra ST 1.2 130 -20, Astra ST 1.0 -19, Astra ST 1.4 150 -18, Vectra C CDTI -08, Vectra C 1.8 -03, Omega B2 2.2 -01, Ascona B 1.9 -76, Manta A 1.9 -71
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Sami H kirjoitti: 27 Huhti 2021, 14:50
1,2sorsa kirjoitti: 26 Huhti 2021, 20:23
Nible kirjoitti: 26 Huhti 2021, 19:55
1,2sorsa kirjoitti: 26 Huhti 2021, 19:52
ascona_c kirjoitti: 26 Huhti 2021, 19:50

Onko Astran 1.2 hihna vai ketju?
Ketju pitäisi olla noissa uusissa 3 pyttyisissä
Eikös tuo ole samaa rakennetta kuin 1 litrainen 3-sylinterinen ja nelisylinterinen 1.4/1.5 kone. Eli ketjukoneita.
Gm valmistama mutta samoja osia ei taida olla kuin öljynsuodatin noiden vanhempien moottorien kesken.
Olen jostain "tech notesista" ollut lukevinani että öljyssä uiva hihna olisi näissä uusissa GM E-turbo-sarjan koneissa. Perusteena pienempi kitka ja hiljaisempi käyntiääni. Hiljaseisemmin se käykin kuin tuo litrainen. Jenkeissä mainostavat vaihtoväliksi 150k mailia eli 240tkm..
Mutta alakierroksilla litrainen on jotenkin herkempi, kivempi ajaa kaupungissa. Eroa voi tosin olla myös välityksissä. Isolla tiellä kyllä onkin sitten mukavampi mennä "isolohkolla" :)
Joo en osaa varmaa sanoa tuohon muutenkuin että yhden uuden kolmepyttyisen olen vasta paremmin tutustunut ja siinä oli ketju. Facelift on vielä sen verran uusi ettei ole eka huoltoon vielä tullut
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2141
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

https://gm-techlink.com/?p=12795
Tuossa tarkemmin "The engine has two camshafts, one for the intake valves and another one for the exhaust valves. The camshafts are driven using a Belt-in-Oil system. This system reduces noise and friction compared to timing chains and dry belt systems. Both the timing belt and the oil drive belt have a change interval of 150,000 miles (240,000 km) or 15 years."
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Askoik »

4stra kirjoitti: 25 Huhti 2021, 18:01 Mille momentille Astra K:n omistajat ovat aluvanteiden mutterit kiristelleet? Tuo jossain mainittu 140 nm kuulostaa aika kovalta. Olettaisin, että 100-120 nm väliltä löytyisi oikea luku?
Sen mitä perus ristikkoavaimella kahden käden otteella helpohkosti vääntää, ilman että ranteisiin sattuu tai että ihan hampaat irvessä vääntäisin. Kiinni on pysynyt, eikä ole jälkikiristyksessäkään siitä enää kireämmälle mennyt. Käyttämäni "momentti" tuntuu kyl olevan pienempi, kuin mitä huollossa ampuvat pulttipyssyllä.

1,2sorsa kirjoitti: 25 Huhti 2021, 21:22 vaihda akku, miinuskenkä ekana irti ja vikana kiinni.
Tätä olen aina ihmetellyt, että mitä väliä sillä on missä järjestyksessä niitä piuhoja irrottaa tai kytkee? Vaikka ottais plussan ensin irti ja heittäis koria vasten nojaamaan, niin virtapiirihän on jo katki, eikä siellä mitään virtaa kulje.

Omassani kävi taannoin akkujännite alle 4 voltissa, joka lienee tietokoneiden näkökulmasta about sama kuin täysin tyhjä. Ei kyl tarvinut edes kellonaikaa säätää, kun se tuli RDS-signaalilla. Radiossa säilyi pikavalinnat ja navissa säilyi osoitehistoria. Cruisen merkkivalo oli sammunut, eli siihen piti laittaa "virrat päälle" rattipainikkeesta. Ei siis kovin suurta draamaa, vaikka auto oli virrattomana useita tunteja.
arpe
OCF Member 2020
Viestit: 426
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 18:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja arpe »

Askoik kirjoitti: 27 Huhti 2021, 19:28
4stra kirjoitti: 25 Huhti 2021, 18:01 Mille momentille Astra K:n omistajat ovat aluvanteiden mutterit kiristelleet? Tuo jossain mainittu 140 nm kuulostaa aika kovalta. Olettaisin, että 100-120 nm väliltä löytyisi oikea luku?
Sen mitä perus ristikkoavaimella kahden käden otteella helpohkosti vääntää, ilman että ranteisiin sattuu tai että ihan hampaat irvessä vääntäisin. Kiinni on pysynyt, eikä ole jälkikiristyksessäkään siitä enää kireämmälle mennyt. Käyttämäni "momentti" tuntuu kyl olevan pienempi, kuin mitä huollossa ampuvat pulttipyssyllä.

1,2sorsa kirjoitti: 25 Huhti 2021, 21:22 vaihda akku, miinuskenkä ekana irti ja vikana kiinni.
Tätä olen aina ihmetellyt, että mitä väliä sillä on missä järjestyksessä niitä piuhoja irrottaa tai kytkee? Vaikka ottais plussan ensin irti ja heittäis koria vasten nojaamaan, niin virtapiirihän on jo katki, eikä siellä mitään virtaa kulje.

Omassani kävi taannoin akkujännite alle 4 voltissa, joka lienee tietokoneiden näkökulmasta about sama kuin täysin tyhjä. Ei kyl tarvinut edes kellonaikaa säätää, kun se tuli RDS-signaalilla. Radiossa säilyi pikavalinnat ja navissa säilyi osoitehistoria. Cruisen merkkivalo oli sammunut, eli siihen piti laittaa "virrat päälle" rattipainikkeesta. Ei siis kovin suurta draamaa, vaikka auto oli virrattomana useita tunteja.
Siinäpä mielenkiintoinen näkemys
juhap88
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 13 Heinä 2020, 08:59

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja juhap88 »

Mites onko näissä 2017vm malleissa jotain vaihteistoprobleemaa? B14XFL 6 vaihteisella manuaalilla itsellä.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

juhap88 kirjoitti: 02 Touko 2021, 15:30 Mites onko näissä 2017vm malleissa jotain vaihteistoprobleemaa? B14XFL 6 vaihteisella manuaalilla itsellä.
Ei ole m32 näissä enään. Taisi olla M22 vaihteisto
Voit olla huoletta
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
juhap88
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 13 Heinä 2020, 08:59

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja juhap88 »

1,2sorsa kirjoitti: 02 Touko 2021, 15:41
juhap88 kirjoitti: 02 Touko 2021, 15:30 Mites onko näissä 2017vm malleissa jotain vaihteistoprobleemaa? B14XFL 6 vaihteisella manuaalilla itsellä.
Ei ole m32 näissä enään. Taisi olla M22 vaihteisto
Voit olla huoletta
Tämä oli ihan varma tieto? 01/2017 rekisteröity tämä auto.
juhap88
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 13 Heinä 2020, 08:59

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja juhap88 »

1,2sorsa kirjoitti: 02 Touko 2021, 15:41
juhap88 kirjoitti: 02 Touko 2021, 15:30 Mites onko näissä 2017vm malleissa jotain vaihteistoprobleemaa? B14XFL 6 vaihteisella manuaalilla itsellä.
Ei ole m32 näissä enään. Taisi olla M22 vaihteisto
Voit olla huoletta
Olit tuonne toiseen ketjuun kirjoittanut että tämä moottori olisi m32 laatikolla.
JPopeli
'Senator'
'Senator'
Viestit: 328
Liittynyt: 04 Loka 2017, 13:50

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja JPopeli »

Kannattaa katsoa sieltä laatikon ylänurkasta, mitä siellä lukee, 1.4 koneella niin taitaa lukea M24.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

juhap88 kirjoitti: 02 Touko 2021, 16:40
1,2sorsa kirjoitti: 02 Touko 2021, 15:41
juhap88 kirjoitti: 02 Touko 2021, 15:30 Mites onko näissä 2017vm malleissa jotain vaihteistoprobleemaa? B14XFL 6 vaihteisella manuaalilla itsellä.
Ei ole m32 näissä enään. Taisi olla M22 vaihteisto
Voit olla huoletta
Olit tuonne toiseen ketjuun kirjoittanut että tämä moottori olisi m32 laatikolla.
Kyllä se K astrassa on M22.
https://www.opel-infos.de/technik/getriebe/m22.html

Mikähän se toinen ketju oli ettei olisi ollut eri malli?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
JPopeli
'Senator'
'Senator'
Viestit: 328
Liittynyt: 04 Loka 2017, 13:50

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja JPopeli »

Kannattaa katsoa konehuoneeseen ja edestäpäin katsottuna sinne laatikon oikeaan yläkulmaan, mikä merkintä sieltä löytyy....
juhap88
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 13 Heinä 2020, 08:59

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja juhap88 »

Kiitoksia vastauksista, katselin sitä merkintää.
Gm m1x AG6 ja numeroita. Ei lukenut m22 tai m32.
Tosin vähän vaikea tuota oli nähdä kunnolla.
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2141
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Ensimmäinen pidempi reissu takana Astralla. 2 aikuista + lapsi ja kasa laukkuja.
Melkein 700km reissu, 82km/h keskari, Sisältäen pääasiassa 80- ja 100 rajoitusalueita, lyhyet pätkät motarivauhtia.
Ajotieturi valehtelee keskikulutukseksi 4,5l/100km! Jos tuo on edes hehtaarilleen oikeassa, niin jopas menee pienellä :D
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
FUELJII
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 06 Syys 2017, 20:59
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja FUELJII »

Kyllä se M22 koodi näkyi omassa aika helposti, kun katsoi laatikon päälle. Olikohan oikein valettuna koteloon tuo M22 koodi...
Astra Sportstourer 1.4 Innovation + 2018
Vastaa Viestiin