Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
arpe
OCF Member 2020
Viestit: 426
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 18:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja arpe »

opelonparas kirjoitti: 01 Maalis 2021, 19:47
arpe kirjoitti: 01 Maalis 2021, 19:38
opelonparas kirjoitti: 01 Maalis 2021, 19:13
Askoik kirjoitti: 01 Maalis 2021, 18:31
arpe kirjoitti: 01 Maalis 2021, 11:33 Astra K 2018 Kun ajoin auton ulos liikkeestä ekan kerran kotiin,ja,parkkiin talliin,ja käynnistin moottorin uudelleen,niin ne " tervetulovalot " (jos on oikea nimi ) paloivat oikein ja normaalisti. Myyjä vielä sanoi " Laitetaas sulle tähän nämä älykkäät valot,se näppäili ne " No,ne sitten aikansa välkkyivät aina ajoon lähtiessä,kunnes sitten katosivat
Ootko koittanut valokytkimen eri asentoja? Itse pidän aina siinä "yöasennossa", niin mulla ei pala mitään tervetulovaloja. Joskus kun pidin "autom" asennossa, niin silloin syttyi ajovalot aina kun kaukosäätimestä avasin ovet.
Tossa vaikuttaa tosiaan myös oven avaustapa. Itse avaan aina siitä kahvan napista (miksipä kaivaisin avainta taskusta) eikä tuu mitään valoilmiötä. Mutta jos avaa kaukosäätimen napista, mun autossa ainakin valot syttyy.
Olen avannut A I N A ovet napista,kaukosäädin ollut A I N A taskussa,ja,ne " tervetulo" valot,itse kutsuisin niitä LED :en testausvaloiksi,senhän se " valoshow " tekee
Ok eli mä en oo tuota valoshowta varmaan nähnytkään - olen juuri sellainen autoilija, joka ei jaksa selata ohjeita tai valikoita. Kaken napista mulla siis syttyvät etu- ja takavalot palamaan. Se on ihan hyvä ominaisuus ”takataskussa”, jos auto seisoo jossain pimeyden keskellä. Toki harvinainen tilanne.
Oudointa tässä on se,että se kuitenkin teki sitä n. 6 - 7 kk,kunnes sitten hiipui,tänään tosiaan autoa siivotessa,se ilmeni uudelleen,sitähän tässä aloin ihmettelemään,oletin että se hajos,lopullisesti,mutta näemmä ei,tekniikka on joskun varsin mielenkiintoista
anttist
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 48
Liittynyt: 13 Maalis 2004, 02:00

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja anttist »

Joku aika sitten tuli 5/2018 rekisteröity Astra taloon. OnStar tarrat löytyy ja wifi asetukset keskinäytöstä joilla saan auton yhdistymään kotipihassa kodin wifi-verkkoon. Keskinäytön versiopäivityksen ilmeisesti pystyy näin tarkistamaan, mutta tekeekö tuolla enää mitään muuta?

Yritin aiheesta lueskella, mutta useimmiten puhutaan wifi hotspotista ja sitähän tämä ei ole. Hotspottina auto jakaisi 4G yhteyttä muille laitteille, tällä toiminnolla taas auto yhdistynee nettiin wifin kautta.

Toinen kysymys: alkuperäinen Westfalian vetokoukku on ehkä ollut paikallaan sen vajaat 3 vuotta. Avain ei mene edes lukkoon ja lukkopesän muovisuojusta ei ollut paikallaan eli varmaan aika jumissa on. Onkohan tässä muuta tehtävissä kuin yrittää sitkeästi liuottaa lukkopesää eri aineilla ja toivoa parasta?
Avatar
SB9x
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Loka 2008, 22:21

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja SB9x »

opelonparas kirjoitti: 01 Maalis 2021, 14:05 Mukava jakaa myös positiivisia fiiliksiä. Tuli heitettyä pitkä hiihtolomareissu (1200 km suuntaansa) Astralla, ensimmäinen kunnon road trip itselleni tuolla kulkineella. Neljä henkeä kamoineen kyydissä (murtsikka- ja laskettelukamat boksissa katolla). Totesin Astran tosi mukavaksi ja nöyrästi vetäväksi matka-autoksi. Plussaa ergonomisista ”sporttipenkeistä” ja kaukovaloautomatiikasta. Kaikkinensa oli helppoa ajamista, mielelläni lähden pitkälle reissulle Astran rattiin toistekin.
Jep :peukku: Hyvät fiilikset jäi vastaavanlaisesta reissusta. Saabimaisen vakaa ja tunnokas ajaa huonommassakin kelissä kitkoillakin. Korkeammatkaan polanteet kaistojen välissä ei tuottanut ongelmaa. Viime lauantain paluu kovassa lumituiskussa, varsinkin Liminka - Ylivieska väli oli sellainen, että vastaavaa keliä lähimuistissa ei ole tallessa :roll: Varsinainen siirtymäajo yht. 1700km ja muu kulkeminen 300km & 5,7L/100km / 74km/h Ilman mitään härpäkkeitä katolla :)
Ajossa Astra K 5d Innovation+ 1.4TA MY18
opelonparas
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 205
Liittynyt: 13 Touko 2014, 19:13

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja opelonparas »

SB9x kirjoitti: 08 Maalis 2021, 12:38
opelonparas kirjoitti: 01 Maalis 2021, 14:05 Mukava jakaa myös positiivisia fiiliksiä. Tuli heitettyä pitkä hiihtolomareissu (1200 km suuntaansa) Astralla, ensimmäinen kunnon road trip itselleni tuolla kulkineella. Neljä henkeä kamoineen kyydissä (murtsikka- ja laskettelukamat boksissa katolla). Totesin Astran tosi mukavaksi ja nöyrästi vetäväksi matka-autoksi. Plussaa ergonomisista ”sporttipenkeistä” ja kaukovaloautomatiikasta. Kaikkinensa oli helppoa ajamista, mielelläni lähden pitkälle reissulle Astran rattiin toistekin.
Jep :peukku: Hyvät fiilikset jäi vastaavanlaisesta reissusta. Saabimaisen vakaa ja tunnokas ajaa huonommassakin kelissä kitkoillakin. Korkeammatkaan polanteet kaistojen välissä ei tuottanut ongelmaa. Viime lauantain paluu kovassa lumituiskussa, varsinkin Liminka - Ylivieska väli oli sellainen, että vastaavaa keliä lähimuistissa ei ole tallessa :roll: Varsinainen siirtymäajo yht. 1700km ja muu kulkeminen 300km & 5,7L/100km / 74km/h Ilman mitään härpäkkeitä katolla :)
Vakaa tosiaan, ei tarvitse paimentaa. Mulla kanssa kitkat, tykkään kovasti enkä aio enää koskaan palata nastoihin. Jollakin tankillisella paluumatkalla tsekkasin, että todellinen kulutus oli hiukan alle 6,4 l satasella vähän yli 80 keskalla. Tietokone huijasi puolisen litraa alaspäin. Odotan jo innolla seuraavaa pitkää matkaa 😊
Astra K Sports Tourer 1.4 T (110 kW) AT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
Rizhto
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 30 Huhti 2017, 21:29

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

Kysymys vakkarista. Rakastuin aikanaan vakionopeudensäätimeen kertapainalluksella, kun ensimmäistä kertaa sellaista pääsin omassa autossa kokeilemaan juuri ostamassani 740 Volvossa Vaskikellon risteyksen pohjoispuolella.
Nyt kun on taas alla vakkarillinen auto, niin se on ollut ahkerassa käytössä. Astran vakkarissa on kuitenkin yksi ominaisuus, joka mietityttää. Vakionopeudensäädin ei näytä kytkeytyvän pois päältä, kun kytkintä käyttää pohjassa. Eli kun vakkaariajossa painan kytkimen ja annan rullata vapaalla ja sitten nostan taas kytkimen ylös ajatuksena lähteä ajamaan esim. Vastaan tuleva risteysalue jalkakaasulla, lähteekin auto itse innokkaasti kiihdyttämään kohti asetettua nopeutta. Vähän pelottava tilanne, kun olet rullaamalla nimenomaan tiputtanut nopeutta ja sitten kytkimen noston jälkeen kun itsellä on tarkoitus moottorijarruttaa, lähteekin auto päin vastoin laukalle.
Onko tämä Opelin vakkarin ominaisuus, vai onko jossain asetuksissa vikaa?
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Nible »

Rizhto kirjoitti: 27 Maalis 2021, 09:01 Kysymys vakkarista. Rakastuin aikanaan vakionopeudensäätimeen kertapainalluksella, kun ensimmäistä kertaa sellaista pääsin omassa autossa kokeilemaan juuri ostamassani 740 Volvossa Vaskikellon risteyksen pohjoispuolella.
Nyt kun on taas alla vakkarillinen auto, niin se on ollut ahkerassa käytössä. Astran vakkarissa on kuitenkin yksi ominaisuus, joka mietityttää. Vakionopeudensäädin ei näytä kytkeytyvän pois päältä, kun kytkintä käyttää pohjassa. Eli kun vakkaariajossa painan kytkimen ja annan rullata vapaalla ja sitten nostan taas kytkimen ylös ajatuksena lähteä ajamaan esim. Vastaan tuleva risteysalue jalkakaasulla, lähteekin auto itse innokkaasti kiihdyttämään kohti asetettua nopeutta. Vähän pelottava tilanne, kun olet rullaamalla nimenomaan tiputtanut nopeutta ja sitten kytkimen noston jälkeen kun itsellä on tarkoitus moottorijarruttaa, lähteekin auto päin vastoin laukalle.
Onko tämä Opelin vakkarin ominaisuus, vai onko jossain asetuksissa vikaa?
Ominaisuus. Ottaa kytkimen painalluksesta vakkarin pois päältä, mutta palauttaa takaisin käyttöön, kun kytkin vapautetaan.

Maantiellä hyvä, kun ei tipahda vakkari ohituksen aikana pois päältä, vaikka vaihtaa pienemmälle vaihteelle kiihdytyksen ajaksi ja palaa sitten takaisin ajonopeuteen kun ohitus ohi. Tosin vähän turhan kova kiihdytys ja nopeuden nosto kyllä sitten tiputtaa sen vakkarin pois päältä.

Astroissa oli 6-vaihteella ainakin niin olematon moottorijarrutus, että ns. rullaukseen riitti ihan vaan tiputtaa napista vakkari pois päältä.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Sasseli_
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 15 Heinä 2014, 19:11

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Sasseli_ »

Tulipa päivitettyä vanha uskollinen Vectra C vuoden 2017 Astra K:hon. Onkohan Opelilla joku palvelu, mistä pystyisi tarkastamaan mitä kaikkia varusteita omasta autosta pitäisi löytyä?
Hurtsi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 08 Touko 2019, 11:19

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Hurtsi »

Minulla on astra 1;4 turbo kuusivaihteisella manuaalilla vm 2018. Minulla vakkari putoaa kyllä päältä kun pitää hetken kytkintä pohjassa ja antaa rullata jonkin matkaa. Sellainen tuntuma että matkan pitää olla ehkä noin 100 metriä tai hiukan yli.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Eikös mittaristossa ole vakkarille merkkivalo?
Ei valoa=ei päällä
Valkoinen =valmiina (esim 90km/h muistissa)
Vihreä = päällä.

Muistin saa poistettua vasemman puolen rattinapilla ja vakkarin aktivoitua vasemman puolen rullalla mistä nopeutta voi myös säätää
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Rizhto
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 30 Huhti 2017, 21:29

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

Sasseli_ kirjoitti: 27 Maalis 2021, 16:59 Tulipa päivitettyä vanha uskollinen Vectra C vuoden 2017 Astra K:hon. Onkohan Opelilla joku palvelu, mistä pystyisi tarkastamaan mitä kaikkia varusteita omasta autosta pitäisi löytyä?
Minä pyysin myyjäliikkeeltä luovutushuollossa auton datasheetin. Siitä näkyi kaikki.
Rizhto
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 30 Huhti 2017, 21:29

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

Nible kirjoitti: 27 Maalis 2021, 09:32
Rizhto kirjoitti: 27 Maalis 2021, 09:01 Kysymys vakkarista. Rakastuin aikanaan vakionopeudensäätimeen kertapainalluksella, kun ensimmäistä kertaa sellaista pääsin omassa autossa kokeilemaan juuri ostamassani 740 Volvossa Vaskikellon risteyksen pohjoispuolella.
Nyt kun on taas alla vakkarillinen auto, niin se on ollut ahkerassa käytössä. Astran vakkarissa on kuitenkin yksi ominaisuus, joka mietityttää. Vakionopeudensäädin ei näytä kytkeytyvän pois päältä, kun kytkintä käyttää pohjassa. Eli kun vakkaariajossa painan kytkimen ja annan rullata vapaalla ja sitten nostan taas kytkimen ylös ajatuksena lähteä ajamaan esim. Vastaan tuleva risteysalue jalkakaasulla, lähteekin auto itse innokkaasti kiihdyttämään kohti asetettua nopeutta. Vähän pelottava tilanne, kun olet rullaamalla nimenomaan tiputtanut nopeutta ja sitten kytkimen noston jälkeen kun itsellä on tarkoitus moottorijarruttaa, lähteekin auto päin vastoin laukalle.
Onko tämä Opelin vakkarin ominaisuus, vai onko jossain asetuksissa vikaa?
Ominaisuus. Ottaa kytkimen painalluksesta vakkarin pois päältä, mutta palauttaa takaisin käyttöön, kun kytkin vapautetaan.

Maantiellä hyvä, kun ei tipahda vakkari ohituksen aikana pois päältä, vaikka vaihtaa pienemmälle vaihteelle kiihdytyksen ajaksi ja palaa sitten takaisin ajonopeuteen kun ohitus ohi. Tosin vähän turhan kova kiihdytys ja nopeuden nosto kyllä sitten tiputtaa sen vakkarin pois päältä.

Astroissa oli 6-vaihteella ainakin niin olematon moottorijarrutus, että ns. rullaukseen riitti ihan vaan tiputtaa napista vakkari pois päältä.
Kiitos. Hyvä tietää, että on ominaisuus eikä vika. Vähän ärsyttävä sellainen, kun olen aiemmissa autoissa tottunut tiputtamaan vakkarin pois aina kytkimellä. Eli saatan vain käyttää kytkintä alhaalla. Aiemmat arvot saa kuitenkin ohituksen jälkeen palautettua ihan pelkällä Res. -napin painalluksella. Pitää opetella käyttämään ratin off-nappia vakkarin poistiputtamiseen.
Opelinno
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 130
Liittynyt: 25 Syys 2018, 18:31

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Opelinno »

Tapoja on monia, itse pudotan vakkarin pois käytöstä napauttamalla jarrupoljinta.
Opel Astra 1.4T AT Sports Tourer Innovation+ 2019.0
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Vakkarissa on myös sellainen typerä ominaisuus, että jos vähänkin on "kaasua koneessa" äskeisen kiihdytyksen jäljiltä tai ylämäen vuoksi, niin vakkarin asetusarvoa ei saa säädettyä nykyistä pienemmälle. Vaikka kuinka naksuttelee alaspäin, se tekeekin SET -toiminnon siihen nykyiseen nopeuteen, eikä COAST -toimintoa.

J Astra toimi aikoinaan tässä asiassa paljon loogisemmin. Jos vakkarissa oli päällä 60, mutta manuaalikaasulla kiihdytin 81 ja painoin nappia alaspäin, niin se teki silloin vasta SET -toiminnon. Jos kiihdytin vain 79 asti ja painoin nappia alaspäin, niin se teki silloin COAST -toiminnon.

Mutta K Astralla jos en edes koske kaasuun, vaan vakkari ihan itsekseen ajaa mäen huipulle ja sitä huippua saavuttaessa mä haluisin laittaa nopeutta vähän pienemmälle, niin COAST ei kyl onnistu oikein millään. Ainoa keino painaa CANCEL, tai jarrua.
Sami H
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 08:01

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Sami H »

Melko turhaa sitä vakkarin kanssa on kytkintä tai jarrua painella, ratin nappi on mielestäni paljon kätevämpi poiskytkentään normaalitilanteissa. Astra rullaa vaihde päällä erittäin hyvin, risteyksiin tuleekin rullattua pitkän matkaa aina jos perässä ei roiku ketään...ja bensaa säästyy :)
Askoik kirjoitti: 29 Maalis 2021, 18:16 Vakkarissa on myös sellainen typerä ominaisuus, että jos vähänkin on "kaasua koneessa" äskeisen kiihdytyksen jäljiltä tai ylämäen vuoksi, niin vakkarin asetusarvoa ei saa säädettyä nykyistä pienemmälle. Vaikka kuinka naksuttelee alaspäin, se tekeekin SET -toiminnon siihen nykyiseen nopeuteen, eikä COAST -toimintoa.
Tätä en kyllä ole havainnut -18 tai-20 mallisissa, vaan ylämäessäkin saa vakkaria pienemmälle. Ei siis kannata yleistää, liekkö sitten vanhemmissa vuosimalleissa "ominaisuus"?
Insignia GS 2.0T AT9 MY22
Corsa-e MY23
Calibra 2.0i museorek. -91
Ex-Opelit: Astra ST 1.2 130 -20, Astra ST 1.0 -19, Astra ST 1.4 150 -18, Vectra C CDTI -08, Vectra C 1.8 -03, Omega B2 2.2 -01, Ascona B 1.9 -76, Manta A 1.9 -71
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Nible »

Sami H kirjoitti: 30 Maalis 2021, 08:29 Melko turhaa sitä vakkarin kanssa on kytkintä tai jarrua painella, ratin nappi on mielestäni paljon kätevämpi poiskytkentään normaalitilanteissa. Astra rullaa vaihde päällä erittäin hyvin, risteyksiin tuleekin rullattua pitkän matkaa aina jos perässä ei roiku ketään...ja bensaa säästyy :)
Askoik kirjoitti: 29 Maalis 2021, 18:16 Vakkarissa on myös sellainen typerä ominaisuus, että jos vähänkin on "kaasua koneessa" äskeisen kiihdytyksen jäljiltä tai ylämäen vuoksi, niin vakkarin asetusarvoa ei saa säädettyä nykyistä pienemmälle. Vaikka kuinka naksuttelee alaspäin, se tekeekin SET -toiminnon siihen nykyiseen nopeuteen, eikä COAST -toimintoa.
Tätä en kyllä ole havainnut -18 tai-20 mallisissa, vaan ylämäessäkin saa vakkaria pienemmälle. Ei siis kannata yleistää, liekkö sitten vanhemmissa vuosimalleissa "ominaisuus"?
Muistaakseni tuossa entisessä MY17.5:ssa taisi tuo toiminnon valinta riippua kaasupolkimen asennosta. Sinänsä ihan loogista, kun säästetty napeissa ja laitettu ne samaan.

Hyvä tuo että Opel on tuonut nuo vakkarin napit tuohon rattiin, niin melko huoletonta sen käyttö.

Alkaa tuo moottorijarrutus olla aika olematonta nykyautoissa, niin joutuvat jarruilla pitämään nopeuden alamäessäkin halutussa, kun vakkarilla ajetaan. Ei tarvinnut kummoinenkaan alamäki olla, kun nopeus lähti nousemaan, vaikka bensaa ei syötetty moottoriin.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Vastaa Viestiin