Diesel koneiden viritys

Diesel moottoreiden viritys ja rakentelu keskustelu
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Sulla on sitten väärät lukulaitteet. Jos valo syttyy ja tehot on pois niin vikakoodi on varma.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Hänmiez kirjoitti: 26 Syys 2020, 09:45 Mistä päin katsottuna se 1 johto ja 3 johto on? Ite poikkasin 1 johon keulasta moottorille päin katottuna ja kolvasin yköseltä kolmoselle 15kohm vastuksen mutta ei mitään vaikutusta.
Jos oot teheny näin niin vikavalo on varma.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Korpimetsä
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 168
Liittynyt: 30 Tammi 2020, 19:49

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Korpimetsä »

Hänmiez kirjoitti: 12 Loka 2020, 09:01 Joo vaan eipä anna ainuttakaan vikakoodia. Ainut vaan että kierroksilla ei anna ku 47%
Millä koodit luettu?
Huoltokirja on kaiken A ja O.
Hänmiez
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Syys 2020, 23:25

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Hänmiez »

Juho M-P kirjoitti: 12 Loka 2020, 09:50
Hänmiez kirjoitti: 26 Syys 2020, 09:45 Mistä päin katsottuna se 1 johto ja 3 johto on? Ite poikkasin 1 johon keulasta moottorille päin katottuna ja kolvasin yköseltä kolmoselle 15kohm vastuksen mutta ei mitään vaikutusta.
Jos oot teheny näin niin vikavalo on varma.
Sitte vois vaikka kertoa miten se pittää tehä eikä vaan paskantärkiänä koittaa päteä. Tukin egr minkä jälkeen ei toiminu hunostikkaa vaa heti kö kolvasin sen vastuksen nii joha rupes pelittään eli mitä tässä on sillon tehty väärin sun mielestä?
NIls AslakJotunheim
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 97
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 23:12

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja NIls AslakJotunheim »

Noilla vastusten tinauksilla, reikien porauksella ilmamassamitarin jälkeen, imupuolen läppien poistolla ja egr:n tulppauksilla ei ole hevon vit... virkaa tehonlisäyksen kanssa. Ihan mielenkiinnon takia kokeilin kaikkia noita. Ei ahda yhtään sen enempää kuin vakiona ja kiihtyvyys ei parane ollenkaan.
Halppja hevosvoimia ei ole olemassakaan.
NIls AslakJotunheim
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 97
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 23:12

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja NIls AslakJotunheim »

Ehkä olisi pitänyt laittaa 8 tuuman pakoputki ettei pakopuoli ahdista :D
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja petrisa »

NIls AslakJotunheim kirjoitti: 11 Joulu 2020, 22:28 Noilla vastusten tinauksilla, reikien porauksella ilmamassamitarin jälkeen, imupuolen läppien poistolla ja egr:n tulppauksilla ei ole hevon vit... virkaa tehonlisäyksen kanssa. Ihan mielenkiinnon takia kokeilin kaikkia noita. Ei ahda yhtään sen enempää kuin vakiona ja kiihtyvyys ei parane ollenkaan.
Halppja hevosvoimia ei ole olemassakaan.
Eipä ne omat virityspatentit yleensä ahtoja lisääkään. Pääasiassa niillä petkutetaan syöttöä suuremmalle. Ne kyllä jonkin verran lisäävät tehoa/vääntöä, mutta se on kovin vähäistä. Ongelmana on sitten savutuksen lisääntyminen, kun ilmamäärä ei lisäänny :oops:

EGR:n tulppaus tai poisto nyt ei muutenkaan vaikuta tehoon/vääntöön, kun toimiessaankin egr on auki vain tasakaasulla ja silloinkin pienemmillä kierroksilla. Se, miksi egr tulpataan on se, ettei se sotkisi imusarjaa ja näin ollen tee sinne kuristusta (ahdista ilmavirtaa). Joten itse egr ei vaikuta tehooon tai väntöön vaan mahdollisesti sen seurauksena tuleva mönjä imusarjaan.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
NIls AslakJotunheim
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 97
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 23:12

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja NIls AslakJotunheim »

Varmaan alle 1hv moisilla virityksillä. Ei mitään vaikutusta kiihdyttäessä olipa tehty tai ei noita amisvirityksiä
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nämä omat ilman softan muutosta kulkevat "huijausviritykset" kulkevat ainakin VW-konsernin piirissä nimellä Evry Mod. Niissä ne lisäävät tehoa ja vääntöä. On ihan penkitettyjä tuloksia, joissa lisä on luokkaa 10-15hv/30-40 Nm.

Itselläni on ollut VW 1.9TDi (pumppusuutin) ja siihen tein Evry Modin. Siinä huijattiin vastuksella polttoaineen paluulinjan lämpötila-anturia luulemaan polttoaineen lämpötilaksi n. 120 astetta. ECU syötti enemmän dieseliä, kun se luuli dieselin olevan lämpötilan vuoksi enemmän laajentunutta kuin se todellisuudessa oli. Potkua tuli havattavasti enemmän. Ei toki vastannut softausta. Savua putkesta tuli jonkin verran enemmän, mutta se ei näissä haitannut mitään kun ei ollut DPF:ää.

Jakaja pumpulliseen TDi:n olen myös tehnyt tutulle. Siinä huijattiin vastuksella jakajapumpun paluusignaalia pienemmäksi millä se kertoi ECU:lle kuinka paljon määränsäädin on auki. ECU avasi täten säädintä enemmän ja taas syötettiin dieseliä suuttimista enemmän. Tässä mallissa vaikutus oli selvästi pienempi kuin pumppusuutinmallissa.

Sitä en tiedä miten tämä Evry Mod tai millä sitä nyt täällä kutsutaankaan vanhoissa Opeleissa toimii. Saattaa toimia huonommin kuin VW konsernin vehkeissä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Omegan 2.5TD:ssä evry toimii. Missään muussa ei.

2.0/2.2DTi moottoreiden virityspurkki, joka kytkettiin ilmamassamittarin liittimeen, sisälsi vain pienen säätöpotikan jolla huijattiin imuilman lämpötilaa. Tämä vaikuttaa teoriassa 1-3% syöttöön. Isoin merkitys sillä on EGR:n ohjaukseen.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin