Dynokäyrän hämmästelyä

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Gsi tuning
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 196
Liittynyt: 05 Kesä 2002, 03:00

Dynokäyrän hämmästelyä

Viesti Kirjoittaja Gsi tuning »

Kadett C vihdoin kävi penkissä, käyrien muodot hiukan ihmetyttää kun vertaa vastaaviin mitä netistä löytää samantyylisestä moottorista,
heittäkää tietävämmät kommentteja...?

Esim tehoa alkaa olla vasta ylhäällä, ja taas vääntö aika tasainen huipusta eteenpäin, yleensähän vääntö käy
ylempänä tuossa ns keskialueella?
Ehkä lievä pettymys ajossa, vanha ahdettu CIH oli selkeesti kiukkuisempi jollain Valmetin ahtimella ja 7 puristuksilla.
Toki alhaalta tämä herää ihan eri tavalla.

Valitettavasti ahdot ei tuossa käyrässä näy, 1.2-1.3bar oli ja sähköisesti ohjattuna ATeculla,
säätäjän mukaan toimii hyvin säätö.

Moottorina C20XE pohjainen, 8.5 ruttuja, BorgWarner EFR 6758 ahtimena.
Vakio XE nokat, ajoitettu vakioarvoihin.


Kuva
https://photos.app.goo.gl/GLi7tnSA5iD1zjuR7
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Dynokäyrän hämmästelyä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Linkki ei toimi
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Dynokäyrän hämmästelyä

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Kyl mul ainakin toimii.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Dynokäyrän hämmästelyä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Näköjään mun laitteesta kiinni kun nyt näkyy toisella selaimella
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Gsi tuning
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 196
Liittynyt: 05 Kesä 2002, 03:00

Re: Dynokäyrän hämmästelyä

Viesti Kirjoittaja Gsi tuning »

Spekuloidaan itse...
Ajossa huomaa että hieman on vaisu tuolla 4000-5000rpm alueella, kokoajan piristyy ylemmäs mentäessä kuten tehokäyräkin kertoo.
Jos tuolla alueella olisi enemmän vääntöä, niin tehokäyräkin varmaan erilainen.

Ahtopainetta toki voisi lisätä, mutta säätäjän mukaan nyt jo joutui ennakot aika alas laittamaan nakutuksen takia,esim 4600rpm/1bar on vain 11 astetta, kuulostaako vähältä?Kai näin matalilla puristuksilla pitäisi enemmän kestää ahtaa kuin 1.3bar tällaista moniventtiilikonetta?

Ahdin pitäisi kyllä riittää vielä, ja putkisto on 3" taka-akselille saakka, pakopaineita tosin ei ole mitattu.
Coolerina kiinalainen reiluhko.

Heittäkääs LET rakentelijat ajatuksia mikä tässä jarraa...
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Dynokäyrän hämmästelyä

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ennakko kuulostaa naurettavan pieneltä, mutta en ahdettujen ennakkoa oikein tunnekkaan.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Dynokäyrän hämmästelyä

Viesti Kirjoittaja ?! »

Ennakko on ihan linjassa bensalla huippuväännön kohdalla.
Harva säätäjä haluaa jättää ihan nakurajalle.
Onko ahtokäyrä nouseva?
Puuhtaasti ylösvetävä kertoo,että pakopesä ei ainakaan ole ahdas-> lisää boostia siis.
Vertaile cih ja 16v käyriä vierekkäin,paljonko tuo 16v "häviää" keskivaiheella?

Toki myös imusarja voi vaikuttaa merkittävästi tehoalueeseen.

Vaihda polttoaine etanoliin niin kestää ennakkoa paremmin = suoraan lisää tehoa ja ahdinkin herää hieman aikaisemmin viinalla.

Noista xe nokistahan oli täälläkin ajoitusohje jolla ne käännetään reilusti vakio merkeistä.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Vastaa Viestiin