Vectra B Airbox mod.

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
juurikinniin
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Marras 2011, 17:34

Vectra B Airbox mod.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Niin, mitähän tuo mahtaa meinata, kattelin tossa yhtä ulkomaista foorumia, niin joku oli k&n filtterin ja kyseisen modin avulla DYNOTTANUT 8.5hp lisää x20xev -koneeseen.

Liekköhän tuo mahdollista?

En oikein tahtonut löytää infoa miten se varsinaisesti tehdään.

Ostin pari vkoa sitten b mallin vectran tällä x20xev -ecotekki koneella.
Olenkin ahkerasti lukenut tätä palstaa mm. kokonaan läpi tuon xevin -viritystopicin.
Nyt päätin sitten kirjautua ja rohkaistua kysymään moista.

Sen verran taustatietoa, että autoja olen laitellut ennenkin ja on jonkunlaiset tilat ja työkalut.

Ensi kesäksi pitäis saada vähän voimaa, jos moinen airbox-mod toimii, niin siitähän hyvä alkaa, sitten nokkia, pakosarjaa, pakoputkea ja imupuolelle jotain parempaa. joku 150hv voisi alkuun olla hyvä tavoite. Yltääkö moiseen konetta avaamatta. Eli tekisi ensin ns. talvivirit.

Kiitoksia etukäteen!
Avatar
Johnny
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4672
Liittynyt: 08 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: LPR

Re: Vectra B Airbox mod.

Viesti Kirjoittaja Johnny »

http://www.vvoc.co.uk/forum/showthread. ... ipe&page=3
Tuolla ohjeet ja kuvia jollain sivulla.
Johnny, la gente esta muy loca.
juurikinniin
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Marras 2011, 17:34

Re: Vectra B Airbox mod.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Tuonne piti rekisteröityä. Tai siis yritin, mutta selaimeni ei antanut sitä "tekstikuvaa" ollenkaan.
Image verification taisi olla sen virallinen nimi.

Pitää kokeilla toisella selaimellakin.

Mutta voikohan tuo 8hp olla totta?

Edit: äsh, ei onnistu millään omistamallani selaimella. kärpäle. :(
Avatar
JukeN
OCF Member 2016
Viestit: 2469
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vectra B Airbox mod.

Viesti Kirjoittaja JukeN »

juurikinniin kirjoitti:Niin, mitähän tuo mahtaa meinata, kattelin tossa yhtä ulkomaista foorumia, niin joku oli k&n filtterin ja kyseisen modin avulla DYNOTTANUT 8.5hp lisää x20xev -koneeseen.

Liekköhän tuo mahdollista?

En oikein tahtonut löytää infoa miten se varsinaisesti tehdään.
Been there, done that. Britit on hulluina näihin pieniin modeihin, joiden avulla auto reagoi kaasuun herkemmin, teho nousee selkeästi jne. Harvoin vaan kukaa esittää mitään todistetta puheiden pohjaksi. Jos on samassa dynossa peräikkäin ajanut vedot, niin OK, hieno saavutus. Muuten :yawn: .

Modissa poistetaan ilmansuodatinkotelosta ns. trumpetti kannesta ja putki alaosasta. Lisäksi voi poistaa imuäänenvaimentimen ja leikata umpinaisen imuputken auki (3 pipe mod).
Toistaiseksi Opeliton mies

A4 Avant quattro B9
Cayman S 987
juurikinniin
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Marras 2011, 17:34

Re: Vectra B Airbox mod.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Modissa poistetaan ilmansuodatinkotelosta ns. trumpetti kannesta ja putki alaosasta. Lisäksi voi poistaa imuäänenvaimentimen ja leikata umpinaisen imuputken auki (3 pipe mod).
Jos millään viitsit niin voisitko kertoa tarkemmin vähän. :wink:
Avatar
JukeN
OCF Member 2016
Viestit: 2469
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vectra B Airbox mod.

Viesti Kirjoittaja JukeN »

Kun irroitat ilmansuodatinkotelon kannen, huomaat että kannessa on supistuva putki, jonka päässä sellainen trumpetti, "aeroport" tjsp. Tämä putki lähtee muistaaksen irti vapauttamalla klipsi. Seuraavaksi kun otat suodattimen pois, huomaat että putsariin tuleva putki tulee melkein takaseinään asti. Tämä leikataan lyhyemmäksi.

Ihan näin mutuna, mutta itse jättäisin tuon putken kanteen paikoilleen. Saattaa aiheuttaa ilmamassamittarille ilman pyörteilyä, arvot mitä sattuu. -->Teho ei ainakaan nouse.

Imuäänenvaimennin on ilmansuodatimen alla, käsiksi pääsee pyöränkotelon kautta. Tuo umpinainen putki on maskin takana, varsinaisen imuputken alla muistaakseni.

Noin ainakin 2000-luvun alkupuolella tuo modi oli. Oiskohan joku jo ehtinyt penkittää erot luotettavasti.
Toistaiseksi Opeliton mies

A4 Avant quattro B9
Cayman S 987
juurikinniin
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Marras 2011, 17:34

Re: Vectra B Airbox mod.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Näin taidan tänään tehdä ja dokumentoida valokuvin.
On sitten kesään mennessä rakennettu vähän autoa, käyttöautona pitäen, on vaan ollu suunnitelmissa käydä autobaanoilla saksassa ajelemassa keseällä, niin pitää kai sen 240km/h kulkea. :roll:
Jos kesäksi sais jonkunlaisen alustan, ja sen 150-160hp. Sekä parempi äänentoisto, kotihifiäkin harrastan, siitä luulisi olevan autohifissä hyötyä.
Kokeilen ratkaisua ihan vain 8" subilla ja paremmilla diskanteilla ja vaffarilla.

Mietin vaan sitä kun joku sanoi, ettei muuttaisi sitä yhtä osaa.

Tavoitteena olis kesäksi hyvännäköinen peli, maali on hyvä, kun vasta vahasin talvea varten.
Rengasliikkeestä kävin jo valikoimassa 16" vanteet 55 profiililla.
En vielä ostanut, mutta menias myyjä, että saa tilattua lisää jos joku nuo ostaa, nättejä ei ollu ku muutamia, tämä oma vanne ( jota en nyt millään netistä löydä kun en muista nimeä )oli ylivoimaisesti parhaan näkönen eikä ollu hirmu kalliit.
Takana onkin tehdastummennukset ja auto kulkee matalammalla ja kovemmalla alustalla

Niin 1997vm 2.0 cd sport on auto ja 250000km matkamittarissa.
Avatar
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3634
Liittynyt: 21 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Vectra B Airbox mod.

Viesti Kirjoittaja jariz »

Ei taida ihan noilla tehoilla 240km/h kulkea. Mitä hyötyä siitä kotihifi harrastuksesta on jos rakennat tollasen systeemin autoon?
Jos rahaa rajallinen määrä niin osta ennemmin hyvä erillissarja ja vaimenna ovet. Subbari sitten jälkeenpäin jos tarvetta.
juurikinniin
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Marras 2011, 17:34

Re: Vectra B Airbox mod.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Vähän lisäapua kaivattaisiin.

Elikäs, kun poistan tuon imuäänten vaimentimen, niin pitääkö se liitoskohta, joka menee sille imuäänien vaimentajalle tukkia.

Maalaisjärkeni sanoisi kyllä, että se reikä imuputkessa on syytä peittää jollakin, jottei avonainen "liitin" häiritse virtauksia.

Miten on?

Kiitokset etukäteen.
juurikinniin
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Marras 2011, 17:34

Re: Vectra B Airbox mod.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Juu, tein nuo modit.
Huomasin samalla, että konehuoneessa on ahdasta. Oon tottunu 240 -volvoja laittaan, yks oli oikeen turbollakin ja kulki hyvin. Niin tuohon verrattuna on todella ahdasta... :wink:

Täytyy totutella tilanahtauteen. 8)

En kyllä mielestäni huomannut imuäänten voimistumista yhtään, vaikka räpsäsin sen pois.
Nyt on täällä sen verta liukasta ja ettei oo oikein voinu testailla tehoja.

Ihmettelin vaan, kun ne imuputket on niin helkutin pieniä, että miten suinkin tuo kone 136heppasena, vaikka imupuolella on tommonen 40mm halkasijaltaan oleva ilmanotto, noh nyt niitä on kaksi. :roll:
nakkala86
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 17 Huhti 2018, 23:51

Re: Vectra B Airbox mod.

Viesti Kirjoittaja nakkala86 »

onko laittaa kuvia
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vectra B Airbox mod.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

9 vuotta vanha juttu. Voi olla kuvat hukassa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin