Motronic ohjelmointi?

Moottorinohjaimiin, lastuihin ja ohjelmointiin liittyvää keskustelua
ErikFinn
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 30 Heinä 2019, 01:28
Paikkakunta: Kokkola

Motronic ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja ErikFinn »

Morjensta gurut,
ollaan väsäämässä talveksi bar6 jääromurallivehjettä pienellä budjetilla, aihiona on 1996 etuveto Calibra 2.0 8v C20NE 115hv.
Suunnitelmana koneen suhteen on (toistaiseksi) ollut kannen porttaus kotikonstein, virtaavampi imufiltteriräpellys, ja katin poisto ja mahdollisesti vaimentimen poisto ja suora putki. Virinokkaa on myös mietitty.
Omasta mielestäni huipputehoa tärkeämpää syheröisellä mikkihiirijääradalla katunastarenkailla ajettaessa ja ilman etuvetoisilta kiellettyä LSD:tä olisi enemmänkin moottorin alhaalta hyvin vääntävä luonne ja ajettavuus, kuin vain huipputehon etsiminen korkeilta kierroksilta.

Taisin lukea jostain että että tämän tyylisistä amisräpellyksistä ei juuri hyötyä ole jos ECUa ei myös säädetä. Pitääkö paikkansa?

Elikkäs elikkäs: onko täällä kukaan säätänyt tuota Motroniccia? Onko helppoa ja halpaa? Miten tehdään tai ootte tehnyt? Kannattaako teettää vai itse räpeltää?

Budjetista sen verran että ollaan linjailtu että suurimman loven budjettiin saa tehdä hyvät uudet nastarenkaat jotta saataisiin se yhden pyörän veto mahdollisimman hyvin jäähän. Itse tehdään mahdollisimman paljon koska budjetti on pieni ja koska räpellys on niin mukavaa terapiaa. :lol:

Virinokkaa kun mietittiin niin kilpanokka nyt on toistaiseksi unohdettu koska vaatisi jo vähintään ymmärtääkseni ECUn ohjelmoinnin, isommat suuttimet ja säädettävän bensanpaineensäätimen, nokan lisäksi. Kohtuu hintainen streetnokka voisi tulla kysymykseen. Jos saadaan tuo Motronic asia selväksi ja säädettyä.

Kalikka tulee siis puhtaasti jääromuralliin, joten päästöillä, äänilla, tai katsastusvaatimuksilla ei ole merkitystä, mutta budjetilla on. :lol:

Elikkäs elikkäs: onko täällä kukaan säätänyt tuota Motroniccia? Onko helppoa ja halpaa? Kannattaako teettää vai itse räpeltää?
Megasquirt taitaisi kustantaa parisataa käytettynä?Ja se liitetään Motronicciin vai sillä korvataan Motronic?

Ps. taisi tulla vähän liikaa tekstiä tähän, alkäähän nukahtako :lollis:
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Motronic ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja ?! »

Kyllä tuommonen vakio c20ne on juurikin ajettava ja alhaalta vetävä,kuuden tonnin paikkeille veto sitten tyssääkin.Jos vakio alkuperäinen katti niin kannattaa poistaa,menevät tukkoon(romut irtoaa sisältä).Paljon on tullu rällättyä noilla moteilla Omegan korissa,kustannustehokkain viritys on painon kevennys korista.

Muutaman lisäkopukan voi saada vaihtamalla vanhemmasta 1.8 (18E) moottorista nokka-akselin
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Motronic ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Koska puhutaan Bar6 ajoista, niin veikkaan että olet läheltä Kannusta, Kokkola/Teerijärvi alueelta.

Silloin apu löytyy Kokkolasta. Siellä kaiffari nimeltä Ioannis Hagström osaa ohjelmoida Motroniccia.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
ErikFinn
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 30 Heinä 2019, 01:28
Paikkakunta: Kokkola

Re: Motronic ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja ErikFinn »

Juho M-P kirjoitti: 21 Elo 2019, 13:16 Koska puhutaan Bar6 ajoista, niin veikkaan että olet läheltä Kannusta, Kokkola/Teerijärvi alueelta.

Silloin apu löytyy Kokkolasta. Siellä kaiffari nimeltä Ioannis Hagström osaa ohjelmoida Motroniccia.
Oikiasti? :o
Juu Kokkolassa olen, pitääpä yrittää löytää tämä herra.
Kiitoksia paljon vinkistä! :)
Olen kyllä koettanut kovasti etsiä tietoa aiheesta, mm. Megasquirt, SMT-6, RomRaider, mutta kun aihepiiri on meikäläiselle täysin uusi ja erittäin kiinnostava niin päätin täällä kysellä. Ja enempihän tämä on tosiaan harrastus ja haaste kuin tylsää työntekoa. :food:
ErikFinn
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 30 Heinä 2019, 01:28
Paikkakunta: Kokkola

Re: Motronic ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja ErikFinn »

?! kirjoitti: 20 Elo 2019, 19:18 Kyllä tuommonen vakio c20ne on juurikin ajettava ja alhaalta vetävä,kuuden tonnin paikkeille veto sitten tyssääkin.Jos vakio alkuperäinen katti niin kannattaa poistaa,menevät tukkoon(romut irtoaa sisältä).Paljon on tullu rällättyä noilla moteilla Omegan korissa,kustannustehokkain viritys on painon kevennys korista.

Muutaman lisäkopukan voi saada vaihtamalla vanhemmasta 1.8 (18E) moottorista nokka-akselin
Kiitoksia vastauksesta :)
Kyllä tosiaan putkesta lähtee aika paljon pois jo pelkän painonsäästön vuoksi, eri asia sitten, mistä en oikein tiedä, on alaväännon huonontuminen jos putkisto pistetään poikki jostain pakosarjan ja katin välistä, lambdan jälkeen?

Vaihteiston välitykset tuntu olevan aika pitkät, varsinkin kun radan keskinopeus on aika hidas, paljon hitaita tiukkia liukkaita mutkia, radan nopeimmassa kohdassa huiput noin about 90km/h.

Ilmastointikompura ja -kenno on jo poistettu, samoin kuin vararengas ja tunkki. Kaikki matot, ovipaneelit, takapenkit, kaiuttimet lähtee. Alkuperäiset ikkunat nyt varmaan jää budjetin takia, uusitaan sitten sitämukaa Polykarbonaatilla kun menee säpäleiksi.

Kaveri heitti jos konepelti lasikuidusta mutta katotaan nyt miten jaksaa ja intoa riittää.. Kontin ovi taitaa olla jo vaikeampi.. :lol:

Muuta nyt ei taida tulla mieleen jos ei ikkunoiden moottoreita.. Akku pienemmäksi ja etupenkkien taakse lattialle..

Lisäpainoa kyllä sitten tulee erinäisistä korin vahvistuksista jotta kori jotenkin pysyisi koossa.

Tuota 18E nokkaa vaan ei taida mistään enää saada, joten luulisin että joku uusi virinokka olisi ainut vaihtoehto, ehkä Newman tai Cat Cams..?
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Motronic ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja Keme »

Äkkiseltään kuulostaa siltä, että vakiomoottorin vetoalue on melkein paras tohon hommaan. Lukottomuus ja renkaat tekee laitteesta niin pitorajoitteisen ettei sillä yläkierrosten voimasta saa oikein mitään hyötyä. Lajinahan toi on ihan loistavaa nollabudjetin lystiä!
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Motronic ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

No ei Bar6:sta ole vielä voimalla voitettu. Nopeudet pyörii 40-60 hujakoilla. Voittajana on ollut monesti se pikkukoneinen etuveto joka on kestänyt ilman remontteja.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Motronic ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja Keme »

Juho M-P kirjoitti: 21 Elo 2019, 21:55 Voittajana on ollut monesti se pikkukoneinen etuveto joka on kestänyt ilman remontteja.
Noinhan se on melkeen aina näissä jääenskailujutuissa. Kevyt etuveto on ylivoimainen, kun vauhdit on pieniä ja pitoa ei ole.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Motronic ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Reilu 5V sitten A Omegat oli kovia myös. Kitkalukko ja iso auto oli hyvä yhdistelmä. Sai tönittyä pienemmät pois edestä. Mutta silloin ne viimeset Omegat ajettiin paskaks. Viikonlopun jälkeen saatto 5 Omegaa odottaa romumiestä radan reunalla.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin